1
1T
b
a
1
2
T
a
r
ba
J
A
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty), i wymienić główkę.
Uwaga:
W trakcie wymiany główki należy jednocześnie wymienić śrubę
mocującą. Należy upewnić się, że smar został umieszczony na
gwincie śruby mocującej główkę. W przeciwnym przypadku mogą
wystąpić luzy lub zakleszczenie.
Nie należy próbować rozbierania
główki, ponieważ może to spowodować
niewłaściwe działanie.
<FH-M975 / FH-M970>
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób
poluzowane, mogą one wypaść z widelca przedniego, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte
lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Stosować CS-M970 w połączeniu z łańcuchami 9-biegowymi (CN-7701 / HG93 / HG73 / HG53).
• Do użycia z CS-M970 dostępne są nakrętki 11T oraz 12T. Użyć nakrętki pasującej do konfiguracji
koronek.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
• Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać na
zewnątrz.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być
skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze łańcuch.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
z normalnego użytkowania.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-3CP0A-001
FH-M975 / FH-M970
HB-M975 / HB-M970
Piasta tylna/Piasta przednia
Kombinacja koronek w kasetach zębatek
Klucz imbusowy 5 mm
Oś piasty
Montaż koronek HG
Sprawdzić czy szprychy zostały naciągnięte w sposób pokazany
na ilustracji.
Nie można użyć naciągu radialnego.
<FH-M975 / HB-M975>
Naciąg szprych koła
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem grupy
powinna być skierowana na zewnątrz
i ustawiona tak, aby szerokie występy na
każdej koronce i część A (na której rowek
jest szeroki) główki piasty, były w osi.
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
A
a
c
-
1
4
T
Szeroki występ
Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie
specjalne (TL-LR15) do dokręcenia pierścienia blokującego.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Dane techniczne
Piasta tylna/Piasta przednia
Pierścień blokujący
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Aby wymienić koronki HG
zastosować narzędzia
specjalne (TL-LR15)
i TL-SR21, aby odkręcić
pierścień blokujący.
Wymiana główki piasty
Najpierw wyciągnąć oś piasty zgodnie z procedurą pokazaną na ilustracji.
Odcinek z podwójną blokadą po stronie główki nie może być zdemontowany.
(1) (2)
(3)
Uwaga:
• W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki należy
postępować bardzo ostrożnie, aby jej nie zagiąć. Przy
ponownym instalowaniu uszczelki należy upewnić się, czy
jest dobrze zorientowana i włożyć ją tak daleko, jak to
możliwe.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest
zaciśnięta na stożku.
• Wypusty mocujące tarczę mogą zostać uszkodzone, jeśli
tarcza hamulca nie została zamocowana do FH-M975.
Należy więc zainstalować gumową osłonę mocowania
tarczy.
Układ może zostać zdemontowany zgodnie
z przedstawioną ilustracją.
Smar należy nanosić na różne części w równych
odstępach czasu.
<HB-M975 / HB-M970>
Konserwacja
Klucz 17 mm
Stożek z osłoną przeciwkurzową
(nie może zostać zdemontowany)
Uszczelka
Wypusty mocujące tarczę
(FH-M975)
Wypust uszczelki jest po zewnętrznej stronie
Śruba mocująca
główkę piasty.
Korpus główki
Podkładka główki
Nie należy zdejmować
uszczelki.
Smar DURA-ACE
(Y-04110000)
Nasmarować
Moment dokręcania:
45 - 50 Nm
Kierunek obrotu koła
Przód lewo Tył lewo Tył prawo Przód prawo
Klucz imbusowy 14 mm
Montaż tarczy
(SM-RT97)
Moment dokręcania:
40 Nm
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
Siła dokręcenia po lewej stronie:
15 - 20 Nm
Uszczelka
Uszczelka
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Podkładka dystansowa
koronki
Nakrętka
Podkładka dystansowa nakrętki
Nakrętka
Podkładka dystansowa
nakrętki
Nakrętka
Podkładka dystansowa nakrętki
Demontaż
<Montaż>
Do montażu osi piasty należy użyć specjalnego narzędzia
(TL-HS23 / 18 mm). Nakrętkę należy dokręcić przy użyciu
5-mm klucza imbusowego, dzięki czemu mechanizm
zostanie podwójnie zablokowany, zgodnie z ilustracją.
Moment dokręcania:
15 - 17 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
TL-HS23 Oś piasty
Dokręcić
<HB-M975>
<HB-M970>
Łożyska z osłoną
przeciwkurzową
Łożyska z osłoną przeciwkurzową
Osłona mocowania tarczy
Uszczelka
Uszczelka
OSTRZEŻENIE
Piasta tylna Piasta przednia
Model FH-M975 FH-M970 HB-M975 HB-M970
Biegi 9 —
Liczba otworów na szprychy 32 / 36 28 / 32 / 36
Odległość między nakrętkami 135 mm 100 mm
Współdziałające hamulce Hamulec tarczowy Hamulce obręczowe Hamulec tarczowy Hamulce obręczowe
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja koronek
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Uwaga:
• HB-M975 nie może być rozbierana od lewej strony piasty, tam
gdzie znajdują się wypusty mocujące tarczę.
• W trakcie zdejmowania i instalowania uszczelki należy
postępować bardzo ostrożnie, aby jej nie zagiąć. Przy
ponownym instalowaniu uszczelki należy upewnić się, czy jest
dobrze zorientowana i włożyć ją tak daleko, jak to możliwe.
• Nie należy rozbierać osłony przeciwkurzowej, która jest
zaciśnięta na stożku.
• Wypusty mocujące tarczę mogą zostać uszkodzone, jeśli tarcza
hamulca nie została zamocowana do HB-M975. Należy więc
zainstalować gumową osłonę mocowania tarczy.
pol_280404_3CP0A_001.indd 1
pol_280404_3CP0A_001.indd 1
15-05-2008 12:19:45