Śruba
Miska
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków
czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia, należy sprawdzić w tabeli poniżej.
W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można
nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może
spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek skrócić w innym
miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w miejscu gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
napięcie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie
zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-7701,
CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej,
mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego
przerwanie.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewej korby powinny być dokręcane na przemian i stopniowo, a nie każda ze śrub dokręcana
całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego, aby upewnić się, że momenty dokręcenia mieszczą się w przedziale
12 - 15 Nm. Ponadto, po przejechaniu około 100 km użyć klucza dynamometrycznego, aby ponownie sprawdzić momenty
dokręcenia. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub
jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewej korby może spaść i może dojść do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania korby i spadnięcia z roweru.
• Jeśli wewnętrzna osłona nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek z roweru, który może
prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Grupa SLX
Rapidfire (dźwignia zmiany biegów) SL-M660
Pancerz SIS-SP41
Typ Trzyrzędowy Dwurzędowy
Przerzutka przednia FD-M660 / FD-M661 / FD-M660-E FD-M665 / FD-M667
Mechanizm korbowy FC-M660 FC-M665
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6PZFA-002
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnij
Pociągnij
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa tarcza
mechanizmu korbowego
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby luz między
wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0 - 0,5 mm.
FD-M660
FD-M661
Łańcuch
Wózek
zewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji
górnej
A
B
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce, a
z przodu ustawić łańcuch na środkowej
tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano na ilustracji.
Miska
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu śruby mocującej
ramienia korby. (BB-FC, FC-PD)
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i śruby lewego ramienia korby, nasmarować śrubę, a następnie dokręcić ją
do zalecanego momentu.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i
łańcucha.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na ilustracji, może dojść do kontaktu łańcucha
z tarczami mechanizmu korbowego lub przednią przerzutką i generowania hałasu. Jeżeli
problemem jest hałas, przełączyć łańcuch na kolejne, większe tarcze lub następne.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizg.
• Dokładne informacje na temat metody regulacji SIS dwurzędowego mechanizmu
korbowego znajdują się w Technicznej instrukcji serwisowej przerzutki przedniej
FD-M665/667.
• W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak
pokazano na ilustracji po prawej.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru
DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanzim korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia jeżeli przylega
do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu
ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uchwyty pancerza zewnętrznego
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
z średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią
tarczę.
Czynność zmiany biegu
Ta dźwignia zrzucająca wyposażona jest w dwukierunkowy mechanizm zrzucania, który umożliwia zrzucanie albo przez pociągnięcie albo
przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Położenie początkowe dźwigni
(A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na dużą
tarczę.
Poluzować górną śrubę
regulacyjną w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Poluzować górną śrubę
regulacyjną w lewo (około 1/8
obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy, łańcuch
nie wchodzi na środkową
tarczę.
Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej kiedy łańcuch jest
przerzucany na największą tylną
koronkę, a z przodu łańcuch
jest na środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na
stronę osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z średniej tarczy na największą
tarczę dźwignia jest sztywna.
Poluzować górną śrubę
regulacyjną w lewo
(około 1/4 obrotu).
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku,
kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Q Sposób montażu podkadki dystansowej
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu wynosi 68
mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miski, zgodnie z ilustracją
poniżej.
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Q Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego sytemu
napędowego.
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M660
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M661
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji. Nie
wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Blokada regulująca Pro-Set
FC-M665
Zewnętrzna krawędź
osłony
przeciwuderzeniowej
powinna zawierać się
w tym przedziale
Miernik Pro-Set
FC-M660
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Miernik Pro-Set
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą
prawidłowo ułożoną, tak jak
pokazano na ilustracji.
6
2
1
3
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
Podkładka
blokująca
Trzpień
Podnieś
5
4
(A)
TL-FC32
68 mm 68 mm
Mocowanie
przerzutki
E-typ
73 mm 73 mm
Podkładka
dystansowa
Postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32, zamontować prawą miskę
(gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcenia: 35 - 50 Nm
3 Nałożyć prawą korbę.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16.
Moment dokręcenia: 0,7 - 1,5 Nm
6 Umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić, czy trzpień
blokujący jest na właściwym miejscu, a następnie dokręcić
śrubę lewej korby mechanizmu.
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 15 Nm.
Długość łańcucha
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej tylnej koronce i
największej przedniej tarczy)
Największa
koronka
Największa tarcza
mechanizmu korbowego
Łańcuch
Regulacja SIS (Trzyrzędowa)
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Blokada regulująca
Pro-Set
A
B
B
A
FD-M661
FD-M660
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Skracanie pancerza
Podczas obcinania pancerza obciąć
koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem. Po ucięciu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć
tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy lub
więcej, i sprawdzić na wskaźniku,
czy dźwignia jest w najniższym
położeniu. Następnie usunąć kapę
otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do zatrzymania, jak pokazano
na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść
do uszkodzenia śruby.
Kapa otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
W przypadku niekorzystania ze wskaźnika, dźwignia zmiany
przełożeń może zostać zamontowana po wewnętrznej lub po
zewnętrznej stronie dźwigni hamulca.
W czasie regulowania położenia, wyjąć wskaźnik, a następnie
upewnić się, że został on
zabezpieczony w nowym położeniu
za pomocą dwóch śrub mocujących.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki
przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Montaż dźwigni
Zastosować uchwyt kierownicy z maksy-
malną zewnętrzną średnicą 36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Moment dokręcania: 2,5 Nm
Klucz imbusowy 3 mm
Zewnętrzna strona Wewnętrzna strona
Klucz imbusowy 3 mm
FC-M660
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad i być
równoległym do największej tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
FC-M665
Wewnętrzna powierzchnia osłony
przeciwuderzeniowej powinna znajdować
się na płaskiej części zewnętrznego
wózka przerzutki.
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Tuleja wewnętrzna
Q Uwaga
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy
karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt
mocnego dokręcenia, co może uszkodzić karbon i/lub
niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły mocującej
elementów.
A
A
A
A
A
A
A
Przerzutka przednia
X = dostępne
Symbol modelu FD-M660-E FD-M660 FD-M661
FD-M665/M667
Dolne prowadzenie linki X X X X
Górne prowadzenie linki X X X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T 22T 14T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T 12T 12T –
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej – S, M, L S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
α
)
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 65° - 71°
Właściwa linia łańcucha 50 mm 50 mm 50 mm 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy 44T 44T/48T 44T 36T
Mechanizm korbowy
Symbol modelu FC-M660 FC-M665
Odpowiednia przerzutka przednia Trzyrzędowa (FD-M660-E/M600/M661) Dwurzędowa (FD-M665/M667)
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T/48-36-26T 36-22T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Linia łańcucha 50 mm 50 mm
Szerokość mufy osi suportu 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Typ na obejmę
Typ pod oś
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
Czarna
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
2,5 mm
SI-6PZFA-002-03