Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą
instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść
i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych
obrażeń.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może
to spowodować wywrócenie roweru.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie jest płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie
części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
• Kiedy łańcuch będzie w położeniu pokazanym na rysunku, może dojść do
kontaktu łańcucha z przednimi tarczami lub przednią przerzutką i generowania
hałasu. Jeżeli hałas będzie stanowić problem, przerzucić łańcuch na kolejną,
większą koronkę lub następną.
• W celu zapewnienia płynnej pracy
stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę
oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do
zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można jej stosować
z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany
biegów.
• Należy stosować tylko łańcuchy Shimano o wąskim ogniwie. Nie można
stosować łańcucha o szerokim ogniwie.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przednia
tarcza
Tylna koronka
FD-R773
Przełożenie przednie (SL-R770)
Dane techniczne
Kąt
nachylenia
rury
podsiodłowej
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przeciągając linkę, dokręcić śrubę mocującą kluczem
imbusowym 5 mm, aby zamocować linkę.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie
przymocować linkę do przedniej przerzutki, jak
pokazano na ilustracji.
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
4. Regulacja linki za pomocą środkowej tarczy
Podczas regulacji linki ustawić łańcuch na największej koronce z tyłu i
tarczy środkowej z przodu.
Uwaga: istnieją 2 położenia przerzutki do ustawienia tarczy środkowej.
Podczas regulacji linki upewnić się, że przerzutka znajduje się
po wewnętrznej stronie (po stronie mniejszej tarczy). Umieścić
przerzutkę w tym położeniu poprzez zmianę biegów z największej
tarczy na środkową (zalecane) lub z mniejszej na środkową, a
następnie delikatnie nacisnąć dźwignię (B), aż słyszalne będzie
kliknięcie (pozwoli to na ustawienie przerzutki po wewnętrznej
stronie tarczy środkowej).
Wyregulować naprężenie linki tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
Pozycja łańcucha
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Przeczytać te instrukcje przed użyciem, wraz z instrukcjami serwisowymi
SL-R770.
Montaż przerzutki przedniej
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
5. Regulacja i sprawdzanie mechanizmu ścinającego
Obracając korbą, należy delikatnie nacisnąć dźwignię (B) i sprawdzić,
czy przednia przerzutka przesuwa się w kierunku najmniejszej tarczy.
Jeśli przerzutka przesunie się znacznie i łańcuch zostanie przeniesiony
na mniejszą tarczę, poluzować śrubę regulacji górnej o 1/8 obrotu.
Następnie ustawić łańcuch w położeniu początkowym, wyregulować i
sprawdzić mechanizm dostrajający.
Śruba regulacji
górnej
Wózek
zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Najmniejsza
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Pozycja łańcucha
Blokada regulująca
Pro-Set
Śruba regulacji
dolnej
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
Śruba regulacji
górnej
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Łańcuch
6. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 5 przestawić dźwignię zmiany biegów
w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy
zmiana biegu stanie się trudna w czasie użytkowania).
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
Tarcza
mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy
zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie
obracać ramieniem korby.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Np. ze średniej tarczy na największą tarczę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie o jeden stopień z
dużej tarczy na mniejszą.
Przykład: z największej tarczy na średnią tarczę.
Dźwignia (B)
Podczas używania dźwigni (B) jest słyszalne
kliknięcie, gdy zostaje uruchomiony
mechanizm dostrajający (wyciszający),
oraz drugie, głośniejsze, kiedy następuje
zakończenie skoku zmiany przełożenia. Po
wykonaniu dostrajania kolejne naciśnięcie
spowoduje zakończenie skoku zmiany
przełożenia.
Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na przedniej, większej tarczy
i większej tylnej koronce, będzie się on ocierał o wózek
przedniej przerzutki, wydając charakterystyczny dźwięk. W
takiej sytuacji należy delikatnie nacisnąć dźwignię (B) (do
momentu kliknięcia). Spowoduje to niewielkie przesunięcie
przerzutki w kierunku mniejszej tarczy i zniweluje hałas.
Zakończony skok
zmiany przełożenia
Kliknięcie
Ścinanie
Kliknięcie
Dźwignia (B)
Ruch przerzutki przedniej
Pozycja łańcucha
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się
bezpośrednio nad i być
równoległy do największej
tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt
silnego dokręcenia, które może spowodować uszkodzenie
materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które może
prowadzić do niedostatecznego zamocowania elementów.
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby Dokręcić śrubę regulacji górnej w
prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na dużą tarczę
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej tarczy
na małą tarczę
Poluzować śrubę regulacji dolnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej tarczy
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo (1 do
2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej w
prawo (około 1/8 obrotu).
Jeśli dochodzi do kontaktu pomiędzy
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej, gdy łańcuch
znajduje się na najmniejszej tarczy i
największej koronce
Poluzować śrubę regulacji dolnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Dźwignia przerzutki SL-R770
Pancerz SP41
Biegi 30
Przerzutka przednia
FD-R773-2 : do FC-7803 / 6603 / 6604G / 6703
(największa tarcza: 52T)
FD-R773-0 : do FC-5603 / R553
(największa tarcza: 50T)
Mechanizm korbowy
FC-7803/FC-6603/FC-5603/FC-6604G/FC-6703/FC-R553
Przerzutka tylna
RD-7900 / RD-7800 / RD-6600 / RD-5600
Piasta tylna
FH-7900 / FH-7800 / FH-6600 / FH-5600
Kaseta zębatek
CS-7900 / CS-7800 / CS-6600 / CS-5600
Łańcuch
CN-7900 / CN-7801 / CN-6600 / CN-5600
Ślizg SM-SP17
Symbol modelu FD-R773-2 FD-R773-0
Typ Typ obejmowy / typ nalutowany
Różnica zębów w
mechanizmie korbowym
22 zęby lub mniej 20 zębów lub mniej
Średnica obejmy montażowej
przerzutki przedniej
S (Ø28,6 mm),
M (Ø 31,8 mm), L (Ø 34,9 mm)
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej (stopnie)
63°-66°
Linia łańcucha 45 mm
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-5JU0A-002
SI-5JU0A-002-03
1 mm
3 mm
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)