3. Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora.
Z tego powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ
napędowy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić
długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy
amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar "A" jest
najdłuższy, a łańcuch jest na największej koronce i największej
tarczy. Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha
może nie być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje
się na najmniejszej tarczy i najmniejszej koronce.
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy )
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5WM0A-002
RD-M662
Przerzutka tylna
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Jeżeli trudno jest zamontować koło, należy zamontować dźwignię zacisku piasty po tej
samej stronie co tarcza. Należy przy tym upewnić się, że dźwignia zacisku piasty nie będzie
przeszkadzać w pracy tarczy i powodować przypaleń.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one
prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia
do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych
niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane
do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany ilości zębów tarczy, skrócić łańcuch w innym miejscu
niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w miejscu gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie
zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może
spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej
części roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt
długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one
tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie
używać kombinacji koronek noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy
gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41).
Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym
razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana
jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub
pogorszenia wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnij
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
Skracanie pancerza
Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć
tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona
końcówka z gumową
osłoną powinna
być zamontowana
w oparciu pancerza
na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
<Sprawdzanie odległości pomiędzy największą koronką
a kółkiem prowadzącym>
Ustawić tylną przerzutkę w położeniu
największego przełożenia, zatrzymać koło,
a następnie sprawdzić czy odległość od
krawędzi kółka prowadzącego do krawędzi
największej koronki wynosi od 5 do 6 mm.
Obrócić ramię korby, aby zmienić biegi i
sprawdzić, czy zmiana następuje płynnie. Jeżeli ulegnie zmianie
liczba zębów koronek regulację należy przeprowadzić od nowa.
5. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą tarczę i największą koronkę i
obrócić ramię korby, aby zmienić biegi. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak,
aby nie dotykało tylnej
koronki ale nie tak blisko,
aby dotykało łańcucha.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce
i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając,
aby kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna
B
6. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby
skasować luz w dźwigni, obrócić korbą
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli
łańcuch dotyka trzeciej koronki i generuje hałas, obracać powoli
pokrętłem regulacyjnym pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie
ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przenoszenia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Mniej niż 30 mm
Uwaga:
Ustawić linkę tak, aby wystawała na odległość
mniejszą niż około 30 mm, a następnie
sprawdzić, czy linka nie styka się ze szprychami
koła. Zatrzymać koło podczas wykonywania
tego kroku.
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
1. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej, aby ustawić
tak, że kółko prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną najmniejszej koronki,
patrząc od tyłu.
2. Regulacja dolnej
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko
prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii z największą koronką.
Regulacja SIS
Największa koronka
Śruba regulacji
dolnej
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
górnej
Kółko prowadzące
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Uwaga:
Odległość między oparciem i uchwytem pancerza przerzutki
tylnej może się zmieniać, kiedy przesuwa się tylny amortyzator,
dlatego należy określić długość pancerza w punkcie gdzie ruch
amortyzatora jest najdłuższy.
4. Długość pancerza
(1) Luzować śrubę regulacyjną B dopóki nie znajdzie się
w położeniu pokazanym na ilustracji.
(2) Sprawdzić, czy pancerz ma wystarczający luz. Następnie
wyrównać pancerz z dolną krawędzią
uchwytu pancerza na tylnej przerzutce i
odciąć nadmiar pancerza.
Pancerz
Oparcie pancerza
(2)
(1)
Montaż tylnej przerzutki
Klucz imbusowy 5 mm
Zakończenie widełek
Hak
Śruba haka
Moment dokręcenia:
8 - 10 Nm
Uwaga: Okresowo sprawdzać czy
nie ma luzu pomiędzy zakończeniem
widełek i hakiem, jako pokazano na
ilustracji. Jeżeli pomiędzy tymi
dwoma częściami występuje luz, to
może pojawić się problem ze
zmianą biegów.
Grupa SLX
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M660
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M662
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M665
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-HG80
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17
Symbol modelu RD-M662
Typ SGS GS
Biegi 9 9
Całkowita pojemność 45T 35T
Możliwe kombinacje koronek 11-32T, 11-34T
Najmniejsza koronka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
pol_280403_5WM0A_002.indd 1pol_280403_5WM0A_002.indd 1 25-06-2008 09:11:2925-06-2008 09:11:29