Jeśli do systemu nie zostało podłączone urządzenie GPS,
zostanie wyświetlony monit o doprecyzowanie regulacji kierunku
(Ustawianie szczegółowego dostosowywania kierunku,
strona 3)
.
1
Płyń prędkością rejsową w linii prostej.
2
Wybierz opcję:
• Przeprowadzając tę procedurę w ramach Kreator próby
morskiej, wybierz Początek.
• Przeprowadzając tę procedurę poza Kreator próby
morskiej na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz
kolejno Menu >
Konfiguracja > Konfiguracja autopilota
przez sprzedawcę > Konfiguracja kompasu > Ustaw
północ > Początek
.
• Przeprowadzając tę procedurę poza Kreator próby
morskiej na ploterze nawigacyjnym, wybierz kolejno
Ustawienia
> Moja łódź > Konfiguracja instalacji
autopilota > Konfiguracja kompasu > Ustaw północ >
Początek
.
3
Płyń łodzią z prędkością rejsową w prostej linii i postępuj
zgodnie z instrukcjami na ekranie.
4
Wybierz opcję:
• Jeśli kalibracja powiodła się, wybierz opcję Gotowe.
• W przeciwnym wypadku powtórz kroki 1–3.
Ustawianie szczegółowego dostosowywania kierunku
Ta procedura jest wyświetlana tylko w przypadku, gdy
opcjonalne urządzenie GPS nie zostało podłączone do
autopilota. Jeśli autopilot jest podłączony do urządzenia GPS,
które odebrało informacje o pozycji GPS, wyświetlony zostanie
monit o ustawienie północy (Ustawianie północy,
strona
2).
1
Wybierz opcję:
• Przeprowadzając tę procedurę w ramach Kreator próby
morskiej, przejdź do kroku 3.
• Przeprowadzając tę kalibrację poza Kreator próby
morskiej na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz
kolejno Menu > Konfiguracja > Konfiguracja autopilota
przez sprzedawcę > Konfiguracja kompasu >
Precyzyjna regulacja kierunku.
• Przeprowadzając tę kalibrację poza Kreator próby
morskiej na ploterze nawigacyjnym, wybierz kolejno
Ustawienia > Moja łódź > Konfiguracja instalacji
autopilota
> Konfiguracja kompasu > Precyzyjna
regulacja kierunku > Początek
.
2
Dostosuj ustawienie precyzyjnej regulacji kierunku do
momentu, aż wskaże prawidłowy kierunek zgodny
z wiarygodnym wskaźnikiem kierunku, takim jak kompas
statku lub przenośny kompas.
3
Wybierz Wróć.
Testowanie i dostosowywanie konfiguracji
NOTYFIKACJA
Przetestuj autopilota przy małej prędkości. Po przeprowadzeniu
testu i regulacji autopilota przy małej prędkości należy
przetestować go przy większej prędkości w celu
przeprowadzenia symulacji normalnych warunków działania.
1
Płyń łodzią w jednym kierunku z włączonym systemem
autopilota (w trybie utrzymywania kierunku).
Łódź może nieznacznie zmieniać kurs, nie powinny to być
jednak duże różnice w stosunku do ustawionego kursu.
2
Obróć łódź w jednym kierunku korzystając z autopilota
i obserwuj zachowanie łodzi.
Łódź powinna skręcić płynnie — nie za szybko, ale i nie za
wolno.
Pokonując zakręt wybrany z użyciem autopilota, łódź
powinna wpłynąć na ustawiony kurs i pozostać na nim;
odchyły i różnice w kierunku powinny być nieznaczne.
3
Wybierz opcję:
• Jeśli łódź skręca zbyt szybko lub zbyt wolno, dostosuj
ogranicznik przyspieszenia autopilota (Dostosowywanie
ustawień ogranicznika przyspieszenia, strona 3)
.
• Jeśli w trybie utrzymywania kierunku występują duże
wahania lub jeśli łódź nie koryguje kierunku podczas
zakręcania, dostosuj czułość autopilota (Dostosowywanie
ustawień czułości autopilota, strona 3)
.
• Jeśli łódź skręca płynnie, kierunek jest utrzymywany
z lekkimi wahnięciami lub w ogóle bez wahnięć, a łódź
prawidłowo ustawia kierunek, to konfiguracja jest
prawidłowa. Nie jest konieczne wprowadzanie dalszych
zmian.
Dostosowywanie ustawień ogranicznika przyspieszenia
1
Na kontroli steru włącz Tryb sprzedawcy (Włączanie trybu
konfiguracyjnego sprzedawcy na kontroli steru,
strona
4).
2
Wybierz opcję:
• Na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz kolejno
Menu >
Konfiguracja > Konfiguracja autopilota przez
sprzedawcę > Dostosowywanie autopilota >
Ogranicznik przyspieszenia
.
• Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia >
Moja łódź > Konfiguracja instalacji autopilota >
Dostosowyw. autopilota > Ogranicznik
przyspieszenia.
3
Wybierz opcję:
• Zwiększ wartość ustawienia, jeśli autopilot skręca zbyt
szybko.
• Zmniejsz wartość ustawienia, jeśli autopilot skręca zbyt
wolno.
Dostosowując ogranicznik przyspieszenia ręcznie, należy
dokonywać nieznacznych zmian. Przetestuj zmianę przed
dokonaniem kolejnych korekt.
4
Przetestuj konfigurację autopilota.
5
Powtarzaj kroki 2–4 do czasu, aż autopilot będzie działał
prawidłowo.
Dostosowywanie ustawień czułości autopilota
Ustawienia czułości autopilota są dostosowywane podczas
procedury
Automatyczne dostosowywanie. Nie zaleca się
dostosowywania tych wartości, dlatego przed wprowadzeniem
jakichkolwiek zmian należy zarejestrować wartości ustawione
podczas procedury Automatyczne dostosowywanie.
1
Na kontroli steru włącz Tryb sprzedawcy (Włączanie trybu
konfiguracyjnego sprzedawcy na kontroli steru,
strona
4)
.
2
Wybierz opcję:
• Na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz kolejno
Menu >
Konfiguracja > Konfiguracja autopilota przez
sprzedawcę > Dostosowywanie autopilota > Wartości
czułości steru
.
• Na ploterze nawigacyjnym wybierz kolejno Ustawienia >
Moja łódź >
Konfiguracja instalacji autopilota >
Dostosowyw. autopilota > Wartości czułości steru
3
Wybierz odpowiednią opcję w zależności od rodzaju łodzi:
• W przypadku łodzi żaglowej, łodzi motorowej z kadłubem
wypornościowym i łodzi motorowej ze źródłem prędkości
ustawionym na Brak wybierz Czułość i określ, w jakim
stopniu ster ma trzymać kierunek i jak ciasne mają być
wykonywane zakręty.
Jeśli ustawiona wartość będzie zbyt wysoka, autopilot
może wykazywać nadmierną aktywność i nieustannie
próbować dostosować kierunek przy najmniejszych
odchyleniach. Autopilot, który wykazuje nadmierną
Konfiguracja autopilota 3