9. Uruchomienie
a)Kontrolafunkcjisterowania
WregulatorzejazdywbudowanymwmodelujestzintegrowanytakzwanyukładBEC.BECwytwarzaw
akumulatorzenapięcieroboczedlaodbiornika(5V/DC).Wtensposóbniepotrzebnyjestżadendodatkowy
akumulatorodbiornika.
Regulatorjazdyjestzaprogramowanylocofabryka.Teustawienianiemogąbyćzmienione.Sterujeonbezstopniowo
silnikiemelektrycznympodczasjazdydoprzodu(100%mocysilnika)orazdotyłu(ok.50%mocysilnika).
Połączeniesterownikaruchuisilnikajestmożliwetylkowprzypadkupracyomaksymalnymnapięciuznami-
onowymakumulatorawynoszącym7,4V(maks.2-ogniwowyakumulatorLiPolub6-ogniwowyakumulator
NiMH).Wprzypadkupracyowyższymnapięciuakumulatorasilniki/lubsterownikruchuulegnązniszczeniu.
Utratarękojmi/gwarancji!
WprzypadkudwuogniwowegoakumulatoraLiPO(wzgl.sześcioogniwowegoakumulatoraNiMH)regulatorwyłącza
silnikprzynapięciuakumulatora6Vdlaochronyprzedgłębokimrozładowaniem.Jeżelipodłuższymdziałaniumo-
delusilnikzatrzymujesięwkrótcepowłączeniulubniewłączasię,oznaczato,iżprógwyłączeniazostałosiągnięty.
Pracamodelupowinnazostaćwtymwypadkubezzwłoczniezatrzymana,aakumulatornaładowany.
Jeżeliregulatorjestprzeciążony,wyłączasilnikprzytemperaturzeok.95°C.
Przedpodłączeniemakumulatoradoregulatoraważnejest,abyjoystickorazstrojeniedosterowaniasilnikiemw
nadajnikuznajdowałysięwpozycjineutralnej(środkowapozycja).Jeżeliregulatorpiszczywkrótkichodstępach,
odbiorniknieodebrałżadnegosygnałuodnadajnika.
Powłączeniunadajnikaizamontowaniuakumulatorawprzeznaczonymdotegognieździeijegopodłączeniu(zobacz
takżerysunek4),Państwamodeljestgotowydoużycia.Wtymmomenciewciągarkażagliniepowinnasięwłączać
anibuczeć.Równieżsilnikniemożebyćwłączony.
Sprawdzićskrętnośćsteru.Joystickdoskręcania(zobaczrysunek13nanastępnejstronie,poz.1i2).Jeżeliskręcą
Państwowlewo,stermusirównież(patrzącodtyłuwkierunkujazdy)skręcićwlewo.Jeżelitaksięniedzieje,aby
skręcić,musząPaństwowybrać„funkcjęrewersserwa”nanadajniku(zobaczinstrukcjaobsługizdalnegosterowa-
nia).Jeśli joysticksterowaniaorazstrojenie znajdująsięnanadajniku wpozycjineutralnej,stermusiznajdować
siępośrodku.Jeżelitakniejest,należyprzeprowadzićodpowiedniestrojenienadajnika(zobaczinstrukcjaobsługi
zdalnegosterowania).Alternatywnielubjeślizakresstrojenianadajnikaniewystarcza,musząPaństwonanowo
ustawićskrętnośćpoprzezpoluzowanieśrubyprzyzłączudrążka(patrzrysunek3,poz.4),joystickistrojeniew
pozycjineutralnej.
Połączeniaśrubowe„metal/metal”musząbyćzabezpieczoneprzeciwkonieumyślnemupoluzowaniulub
poprzeztakzwanenakrętkiblokującealboprzypomocykroplilakierudozabezpieczaniaśrub.
Sprawdzićfunkcjęwciągarkiżagli.Zapomocąjoystickanadajnika(rysunek13,poz.3i4)mogąPaństwobezstopni-
owoustawićkątnatarciażagli.JeżeliprzesunąPaństwodrążekdoprzodu(odciała),wciągarkażaglipowinnakręcić
sięwkierunkuprzeciwnymdoruchuwskazówekzegara(awięcwlewo).Wtymwypadkulinysterującegłównegoi
przedniegożagla„wydłużająsię”ikątnatarciażaglizwiększasię.Jeżelipodczastestuwciągarkażagliniedziaław
kierunkuprzeciwnymdoruchuwskazówekzegara,musząPaństwonanadajnikuuruchomićfunkcjęrewerswciągarki
żagli.Należyprzytymzwrócićuwagęnawskazówkiwinstrukcjiobsługizdalnegosterowania.
Jeślijoysticknadajnikajestciągniętydotyłu(dociała),wciągarkażaglipowinnakręcićsięzgodniezruchemwska-
zówekzegara,alinysterujące„skracać”.Wtensposóbkątnatarciażaglijestzmniejszany.