71
procesorrozpoznazmianęstanunajednymzwejść(możetobyć
wejściesterującejakteżprzełącznikfunkcji),wygenerujepodwój-
neszybkiemignięcie,takżewtedy,gdyzmianastanuwejśćnie
spowoduje bezpośrednich efektów. Migotanie bardzo szybkie
przez3sekundywskazuje,żenacentralęwłaśniepodanezostało
zasilanie i wykonuje ona sprawdzenie układów wewnętrznych;
wkońcumigotanienieregularneiniestałewskazuje,żespraw-
dzenie nie dało poprawnego wyniku a zatem występuje jakieś
uszkodzenie.
C)Teraz należy sprawdzić, czy diody odpowiadające wejściom z
zestykamitypuNC(normalniezamknięte)sązapalone(wszystkie
zabezpieczeniaaktywne)iczydiodyodpowiadającewejściomz
zestykamitypuNO(normalnieotwarte)sązgaszone(brakjakie-
gokolwieksygnałusterującego);jeżelitakniejest,należyspraw-
dzićpołączeniaisprawnośćposzczególnychurządzeń.
D)Sprawdzić prawidłowość działania wszystkich urządzeń bezpie-
czeństwawystępującychwsystemie(zatrzymanieawaryjne,fotoko-
mórki,listwykrawędziowe,itp.);przykażdorazowymichzadziałaniu
odpowiedniediodySTOP,FOTOlubFOTO1powinnyzgasnąć.
• Tapróbajestjednąznajważniejszychipowinnabyćwykonanaz
największąuwagą;odprawidłowegodziałaniaurządzeńbezpie-
czeństwazależycałośćbezpieczeństwa“aktywnego”maszyny-
-bramy.Skorolampaostrzegawczajestnajlepszymnarzędziem
sygnalizującym stan niebezpieczny a ograniczniki momentu
stanowiąistotnąpomocwceluograniczeniaszkód,jedyniepra-
widłowa instalacja urządzeń bezpieczeństwa umożliwi zabloko-
waniesystemuautomatykizanimbędzieonmógłspowodować
jakiekolwiek szkody.
E) Teraznależysprawdzić,czyruchodbywasięwewłaściwymkie-
runku,tzn.sprawdzićrelacjępomiędzyruchemprzewidzianymw
centraliatymfaktyczniewykonywanymprzezskrzydłabramy.Ta
próbajestzasadniczą,jeżelikierunekruchuzostaniepomylonyw
niektórychprzypadkach(np.wtrybiepółautomatycznym)brama
mogłaby pozornie działać prawidłowo, a w rzeczywistości cykl
OTWÓRZbyłbypodobnydocykluZAMKNIJzzasadnicząróżni-
cą,gdyżurządzeniabezpieczeństwabyłybyignorowanepodczas
manewru zamykania, który zwykle jest najbardziej niebezpieczny,
i działałyby przy otwieraniu, powodując ponowne zamykanie na
przeszkodzieznieszczęśliwymiskutkami!
Zablokować szlaban z ramieniem ustawionym pod kątem około
45°, w taki sposób, aby miało możliwość ruchu w obie strony,
następniedaćkrótkiimpulspolecenianawejściuOTWARCIE,teraz,
jeżeliramięnieprzesunęłosięwkierunkuotwarcia,tylkowstronę
zamknięcia,należywykonaćnastępująceoperacje:
1) Odłączyćzasilanieelektryczneszlabanu
2) Wyjąćwtyczkę“SILNIKA”iponowniejąwłożyćobracająco180°
3) Wyjąćwtyczkę “WYŁĄCZNIKOW KRAŃCOWYCH” i ponownie
jąwłożyćobracająco180°
Powykonaniuwyżejopisanychoperacjinależysprawdzić,czyteraz
kierunekobrotujestprawidłowy,ponowniewykonującoperacjeod
punktu“E”.
Uwaga:
wprzypadkupotrzebyzmianykierunkuruchunależywykonaćkażdą
ztrzechopisanychwyżejoperacji.Wszczególności,jeżelinaprzy-
kładobracanajesttylkowtyczka“SILNIKA”zpominięciemwtyczki
“WYŁĄCZNIKÓW KRAŃCOWYCH” wystąpi błąd systemu zwal-
niania.Naprzykład:silnikpracujewfazie otwierania ale wyłącznik
krańcowyotwarciaFCAniezostanieaktywowanyiwzwiązkuztym
ramięosiągniezderzakotwarciazpełnąprędkością,cospowoduje
zadziałanieamperometrycznegosystemuwykrywania,któryzamieni
kierunekruchunaprzeciwny.Onrównieżbędzienieprawidłowy.
F) Po sprawdzeniu wszystkich połączeń i wykonaniu kontroli kie-
runku obrotów silników można przystąpić do sprawdzenia
całościowegoruchusiłowników;zalecasięnadalpracęwtrybie
ręcznymzwyłączonymiwszystkimifunkcjami.Jeżelijakostero-
wanieużywasię sygnału KROKPOKROKU,pierwszymanewr
(powłączeniu)powinienbyćmanewremotwierania.
Podczas sprawdzania wejść sterujących należy podać rozkaz do
otwarcia.Około20°przedpołożeniemOTWARTEpowinienzostać
naciśniętywyłącznikkrańcowyFCA,któryspowodujeuaktywnienie
fazy“zwalniania”;fazataumożliwiauzyskanieprzewidzianegopoło-
żeniaOTWARTEzezredukowanąprędkością.
Następnienależywykonaćruchzamykania,ażdouzyskaniapoło-
żenia zamknięcia. W tym przypadku powinien zadziałać wyłącznik
krańcowy FCC, który uaktywni fazę zwalniania około 20° przed
położeniem ZAMKNIĘTE. Teraz należy sprawdzić działanie urzą-
dzeń zabezpieczających: alarm na FOTO podczas otwierania nie
wywierażadnegoskutku,natomiastpodczaszamykaniapowoduje
zatrzymanie(przysterowaniuwtrybieręcznym)ramienia;alarmna
FOTO2podczaszamykanianiewywierażadnegoskutku,natomiast
podczas otwierania spowoduje zatrzymanie (przy sterowaniu w
trybieręcznym)ramienia.UrządzeniapodłączonedowejściaSTOP
zadziałajązarównopodczasotwieraniajakizamykania,powodując
zawsze zatrzymanie ramienia.
G)Jeżeli sytuacje niebezpieczne spowodowane ruchem skrzydeł
bramy zostały zażegnane za przyczyną ograniczenia siły ude-
rzenia, należy dokonać pomiaru siły w odniesieniu do normy
EN12445.Jeżeli zostanie zastosowanesterowanie“Siłasilnika”
jakopomocdlasystemuredukcjisiłyuderzenia,należysprawdzić
iznaleźćnastawienia,jakiezapewniająnajlepszeefekty.
Wcentraliznajdujesiętrymer(CZUŁOŚĆ),któryumożliwiaustalenie
proguzadziałania sprzęgła przeciążeniowego; powinien on zostać
wyregulowanywtakisposób,abyukładprzeciążeniowyzadziałałjak
tylkonaramięzostaniewywartylekkinapórwkierunkuprzeciwnym
do wykonywanego ruchu.
Aby prawidłowo wykonać początkową fazę ruchu, która wymaga
zawszezastosowaniawiększejmocysilnika,systemprzeciążeniowy
nieanalizujewtymmomencieobciążeniasilnika;abydokonaćoce-
nyskutkówregulacjitrymeranależywięcodczekaćnarozpoczęcie
ruchuiuzyskaniestandardowejprędkościprzezramię.
Należyrównieżzwrócićuwagęnato,żezewzględówbezpieczeń-
stwa,jeżeliukładprzeciążeniowyzadziałatrzyrazypodrząd,ruch
zostanie zatrzymany i szlaban przejdzie do fazy STOP.
Jeżeli zostanie ustawiony automatyczny tryb funkcjonowania, po
zakończeniu manewru otwierania następuje “przerwa”, po zakoń-
czeniu której uaktywniany jest automatycznie manewr zamykania.
Czastrwaniaprzerwyjestregulowanyzapomocąspecjalnegotry-
meraCZASPRZERWY.Przerwajestuaktywnianarównieżpodczas
ruchuwtrybiepółautomatycznym,kiedypodczastrwającegozamy-
kaniazadziałanieurządzeniazabezpieczającego(FOTO)lubukładu
przeciążeniowegospowodujezmianęzzamykanianaotwieranie.
PL