Shimano SL-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one wypaść z widelca
przedniego, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany
jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane
do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły
połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek skrócić łańcuch
w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w miejscu gdzie został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli napięcie jest zbyt
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami
Shimano CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą
wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić
do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie,
łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast, po naciśnięciu dźwigni zrzucania.
Dźwignie wyposażone są rówież w mechanizmy 2-WAY RELEASE oraz MULTI RELEASE, które umożliwiają przerzucanie o dwa biegi na raz przez pociągnięcie
albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej
z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania RAPIDFIRE SL-M970 w połączeniu z przerzutką tylną top normal typu
RD-M971. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką ze sprężyną powrotną, działanie będzie odwrócone.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości na tylnym końcu roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana
jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze łańcuch.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ maja one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS,
ze względu na duże opory linek.
Należy zawsze upewnić się czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek noszących różne oznaczenie
grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co
więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych
smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizg.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się, że
płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającej z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Srebrny
Czarna
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6M40A-001
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Skracanie pancerza
Po ucięciu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana końcówki
na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować się po
stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego powodu duże
obciążenie może oddziaływać na układ jazdy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt
mała. Ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy
amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar “A” jest najdłuższy,
a łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok
amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być wybierany
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i najmniejszej
koronce.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej tylnej koronce
i największej przedniej tarczy)
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do
położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do
położenia (2). W ten sposób można przerzucić maksymalnie o dwa biegi na raz.
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do
położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do
położenia (2). W ten sposób można przerzucić maksymalnie o dwa biegi na raz.
Położenie początkowe dźwigni (A)
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na drugą
koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby skasować luz
w dźwigni, obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie wróci
na drugą koronkę. (w prawo)
Obracać pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz,
a łańcuch dotyka trzeciej koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy
dźwignia jest ustawiona na drugiej koronce i kiedy została puszc-
zona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki
i powoduje hałas, obracać powoli pokrętło regulacyjne pancerza dokręcając ją
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo należy
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów zestawu zębatek Piasta tylna
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie zetknęła
się z hakiem tylnych widełek. W przeciwnym razie może dojść do obrażeń.
Śruba haka, Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu
tylnych widełek
Śruba regulacyjna B
Regulacja SIS
1. Górna regulacja
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby
ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej koronki,
patrząc od tyłu.
Śruba regulacji
górnej
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
2. Przyłączanie i zabezpieczanie linki wewnętrznej
Nacisnąć dźwignię (B) osiem lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni
w najwyższym położeniu. Następnie usunąć kapę otworu na linkę
i przyłączyć linkę.
Kapa otworu na linkę Linka
Dźwignia (B)
Zamontować kapę otworu na linkę obracając ją do
zatrzymania, jak pokazano na rysunku. Nie obracać
jej dalej, ponieważ może dojść do uszkodzenia
gwintu osłony.
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki
i po usunięciu luzu początkowego
linki, ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Pociągnij
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do
położenia bezpośrednio w linii z największą koronką.
Kółko prowadzące
Największa
koronka
Śruba regulacji
dolnej
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę tylną
i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby
ustawić kółko prowadzące tak blisko koronki jak to możliwe, ale tak, aby
jej nie dotykało. Następnie
ustawić łańcuch na najmniejszej
koronce i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło koronki.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną powinna
być zamontowana
w oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową, instrukcji
serwisowych dla FH-M975/M970.
Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu dźwigni zmiany
biegów, patrz Instrukcja serwisowa przedniego systemu napędowego.
Dźwignia (B)
• DWUKIERUNKOWE DZIAŁANIE
• MULTI RELEASE
1
1
T
ba
12T
a
r
ba
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Podkładka dystansowa
koronki
Pierścień blokujący
Podkładka dystansowa pierścienia blokującego
Pierścień blokujący
Pierścień blokujący
Podkładka dystansowa
pierścienia blokującego
Montaż koronek
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak,
aby szerokie występy na
każdej koronce i część A (na
której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w osi.
Podczas montowania koronek HG
zastosować narzędzie specjalne
(TL-LR15) do dokręcenia
pierścienia blokującego.
Aby wymienić koronki HG
zastosować narzędzia specjalne
(TL-LR15) i TL-SR21, aby odkręcić
pierścień blokujący.
Rowek jest
szeroki tylko
w jednym miejscu.
A
a
c
-
1
4
T
Szeroki występ
Moment dokręcenia: 30 - 50 Nm
Pierścień blokujący
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Podkładka dystansowa
pierścienia blokującego
Moment dokręcania:
3 Nm
Wewnętrzna strona Zewnętrzna strona
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Klucz imbusowy 4 mm
Dźwignię zmiany przełożenia można zainstalować
po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie dźwigni
hamulca.
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Położenie dźwigni zmiany przełożenia można
zmienić, przesuwając ją na lewo lub na prawo.
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie ona
przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych odnośnie
momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt mocnego dokręcenia, co może
uszkodzić karbon i/lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły
mocującej elementów.
Grupa XTR
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M970
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M971
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M975 / FH-M970
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-M970
Łańcuch CN-7701
Prowadnica dolnej osłony SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M971
Typ SGS GS
Biegi 9 9
Całkowita pojemność 43T 33T
Największa koronka 34T 34T
Najmniejsza koronka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Symbol modelu FH-M975 / FH-M970
Biegi 9
Liczba otworów na szprychy 36 / 32
6,5 mm
7,1 mm
pol_280404_6M40A_001.indd 1
pol_280404_6M40A_001.indd 1
10-06-2008 18:40:56
10-06-2008 18:40:56
  • Page 1 1

Shimano SL-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions