• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one
prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia,
należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub
kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha,
można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub
spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek skrócić łańcuch
w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie
skrócony w miejscu gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
napięcie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie
to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości na tylnym
końcu roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt
długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one
tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie
grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek noszących różne
oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet
w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej,
należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica
jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny
(SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów.
W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się
linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizg.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch,
taki jak CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Srebrny
Czarna
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5VZ0A-001
RD-M971
Przerzutka tylna
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast, po naciśnięciu
dźwigni zrzucającej. Dźwignie wyposażone są również w mechanizmy 2-WAY RELEASE oraz MULTI RELEASE, które umożliwiają
przerzucanie o dwa biegi na raz przez pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia. W czasie
uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania RAPIDFIRE SL-M970 w połączeniu z przerzutką
top normal RD-M971. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką ze sprężyną powrotną, działanie będzie odwrócone.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość
biegów, dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć
dźwignię do położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz,
przesunąć dźwignię do położenia (2). W ten sposób można
przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość
biegów, dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć
dźwignię do położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz,
przesunąć dźwignię do położenia (2). W ten sposób można
przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
Położenie początkowe dźwigni (A) Dźwignia (B)
• 2-WAY RELEASE
• MULTI RELEASE
Obcinanie pancerza
Po ucięciu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana końcówki
na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować się po
stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną powinna
być zamontowana
w oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę
tylną i obrócić ramię korby do
tyłu. Następnie obrócić śrubę
regulacyjną B, aby ustawić
kółko prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale tak,
aby jej nie dotykało. Następnie
ustawić łańcuch na najmniejszej
koronce i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło koronki.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna
napięcia B nie zetknęła się z hakiem na zakończeniu widełek.
W przeciwnym razie może dojść do obrażeń.
Śruba haka , Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu widelca
Śruba regulacyjna B
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora.
Z tego powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ
jazdy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość
łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy
amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar “A” jest
najdłuższy, a łańcuch jest na największej koronce
i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest
duży, luz łańcucha może nie być wybierany prawidłowo, kiedy
łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i najmniejszej
koronce.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej tylnej koronce
i największej przedniej tarczy)
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Moment dokręcania:
3 Nm
Wewnętrzna strona Zewnętrzna strona
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną
średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Klucz imbusowy 4 mm
Dźwignię zmiany przełożenia można zainstalować po
wewnętrznej lub zewnętrznej stronie dźwigni hamulca.
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na rysunku.
Pociągnij
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Regulacja SIS
1. Górna regulacja
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko
prowadzące znajdzie się w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc od tyłu.
Śruba regulacji
górnej
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
2-WAY RELEASE
2. Przyłączanie i zabezpieczanie linki wewnętrznej
Nacisnąć dźwignię (B) osiem lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni w najwyższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Kapa otworu na linkę Linka
Dźwignia (B)
Zamontować kapę otworu na linkę obracając ją do
zatrzymania, jak pokazano na rysunku. Nie obracać jej dalej,
ponieważ może dojść do uszkodzenia gwintu osłony.
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio w linii z największą koronką.
Kółko prowadzące
Największa
koronka
Śruba regulacji
dolnej
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na koronkę
drugiego biegu. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu, obrócić
korbą .
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie wróci
na drugą koronkę. (w prawo)
Obracać pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie
dotknie trzeciej koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany
biegów jest przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz,
a łańcuch dotyka trzeciej koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy
dźwignia jest ustawiona na drugiej koronce i kiedy została puszc-
zona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki
i powoduje hałas, obracać powoli pokrętło regulacyjne pancerza dokręcając ją
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo należy
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Położenie dźwigni zmiany przełożenia można
zmienić, przesuwając ją na lewo lub na prawo.
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie będzie ona przeszkadzać
działaniu hamulca i zmianie przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
• Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej sprawdzić zalecenia
producenta ramy/części karbonowych odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt
mocnego dokręcenia, co może uszkodzić karbon i/lub niedokręcenia, które może prowadzić do
braku siły mocującej elementów.
OSTRZEŻENIE
Grupa XTR
RAPIDFIRE (dźwignia zmiany biegów) SL-M970
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M971
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M975 / FH-M970
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-M970
Łańcuch CN-7701
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M971
Typ SGS GS
Biegi 9 9
Całkowita pojemność 43T 33T
Największa koronka 34T 34T
Najmniejsza koronka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T
6,5 mm
7,1 mm
pol_280404_5VZ0A_001.indd 1
pol_280404_5VZ0A_001.indd 1
10-06-2008 18:41:03