Shimano FD-M971 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Dźwignia ST-M975/ST-M970 DUAL CONTROL wykorzystywana jest zarówno do zmiany biegów jak i hamowania.
Upewnić, że całkowicie zrozumiałe i poznane są czynności zmiany biegów i hamowania w rowerze. Sposób działania, patrz rysunek.
Jeżeli wewnętrzna część dźwigni DUAL CONTROL zostanie uszkodzona, dźwignia przesunie się w dół od normalnego położenia i może przesunąć
się do położenia, w którym trudno będzie zahamować. Jeżeli do tego dojdzie należy natychmiast przerwać jazdę na rowerze.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia, należy sprawdzić w tabeli. W przypadku stosowania
sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie
uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek skrócić w innym miejscu
niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w miejscu gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to spowodować wywrócenie
roweru.
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli napięcie jest zbyt
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami
Shimano CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą
wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby
i spadnięcia z roweru.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić
do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie,
łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
Do mocowania pokrywy dodatkowej dźwigni zrzucającej nie stosować śruby mocującej (wykonanej z aluminium) do mocowania dodatkowej dźwigni
zrzucającej.
Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu śruby mocującej ramienia korby.
(BB-FC, FC-PD)
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze oraz łańcuch.
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizg.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami korbowymi. Nie można jej
stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po
prawej.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co
więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie w czasie hamowania. W przypadku zakłóceń mogą mieć one wpływ na
hamowanie.
Zamontować linki tak, aby miały nieco luzu, nawet kiedy kierownica zostanie całkowicie skręcona w dowolnym kierunku.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym
razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części plastikowych
dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie
przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Uchwyty pancerza
Montaż przerzutki przedniej
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
Miska Miska
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6LK0B-003
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
ST-M970 ST-M975
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić łańcuch
na największej tylnej koronce, a z przodu ustawić
łańcuch na środkowej tarczy. Obrócić pokrętło
regulacyjne pancerza tak, aby luz między
wózkiem wewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
Łańcuch
Wózek przerzutki
wewnętrzny
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów w celu
sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy zmiana biegu
stanie się trudna w czasie użytkowania.)
Skracanie pancerza
Po ucięciu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Obsługa dźwigni
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE
umożliwia szybką zmianę biegów,
ponieważ napięcie linki jest
redukowane natychmiast, kiedy
naciśnięta zostanie główna lub
dodatkowa dźwignia zrzucająca.
Początkowe
położenie dźwigni
Zwęża się
Poszerza się
Klucz imbusowy 2 mm
Obsługa dźwigni hamulca
Pierwsza kostka
Koniec dźwigni
Około 2 mm
Dodatkowa dźwignia zrzucająca
Początkowe
położenie dźwigni
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie puszczona
po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie naciskania dźwigni
jednocześnie obracać korbą.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przełączenie o jeden
stopień z małej tarczy na średnią tarczę.
Np. ze średniej tarczy na największą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przełączenie o jeden
stopień z dużej tarczy na mniejszą tarczę.
Np. z największej tarczy na średnią tarczę.
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na najbardziej
wygodne do zmiany biegów i hamowania.
Srebrny
Czarna
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Dane techniczne
X = dostępne
Przerzutka przednia
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
S (z Adapterem S)
M (z Adapterem M)
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Przednia tarcza
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Blokada regulująca
Pro-Set
Pozycja łańcucha
Największa koronka Najmniejsza tarcza
FD-M970 FD-M971
Śruba regulacji dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych odnośnie momentu
dokręcenia w celu uniknięcia zbyt mocnego dokręcenia, co może uszkodzić karbon
i/lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły mocującej elementów.
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad i być
równoległy do największej tarczy. Przykręcić
korzystając z klucza imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na ilustracji. Nie
wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy powinny
mieścić się w tym
zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
Długość łańcucha
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej tylnej koronce i największej
przedniej tarczy)
Największa koronka Największa tarcza
Łańcuch
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować chwyt kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni
Klucz imbusowy 4 mm
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować linkę do
przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnij
Pociągnij
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M970
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M971
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę jak
pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
3. Górna regulacja
Ustawić tak, aby luz między
wózkiem zewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową,
instrukcji dotyczących mechanizmu korbowego FC-M970.
Pozycja łańcucha
Najmniejsza koronka Największa tarcza
FD-M970
FD-M971
Łańcuch
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji górnej
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię 2 lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni w najniższym
położeniu. Po usunięciu kapy otworu i otwarciu kapy, przeprowadzić linkę
przez śrubę regulacyjną pancerza. Przeciągnąć linkę tak, aby koniec linki
został zaczepiony o zaczep, a następnie zamknąć kapę.
Kapa otworu na linkę
Zaczep
Osłona
Kapa otworu na linkę
Zamontować kapę otworu na linkę obracając ją
do zatrzymania, jak pokazano na rysunku. Nie
obracać jej dalej, ponieważ może dojść do
uszkodzenia gwintu osłony.
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Zwęża się
Poszerza się
Grupa XTR
Dźwignia DUAL CONTROL M975 ST- / ST-M970
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka przednia FD-M970 / FD-M971
Mechanizm korbowy FC-M970
Łańcuch CN-7701
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu FD-M970 / FD-M970-E FD-M971
Dolne prowadzenie linki X X
Górne prowadzenie linki X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T / 22T 20T / 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej
(α)
66° - 69° 66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm 50 mm
Symbol modelu FC-M970
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44-32-22T, 44-32-24T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 165 mm, 167,5 mm, 170 mm, 172,5 mm, 175 mm, 177,5 mm, 180 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość mufy osi suportu 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby. Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z największej
tarczy średnia tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne pan-
cerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przerzutki przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę, a na
przedniej przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne pancerza
obracając ją w prawo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany ze średniej
tarczy na największą tarczę dźwignia
jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
6,5 mm
7,1 mm
pol_280404_6LK0B_003.indd 1
pol_280404_6LK0B_003.indd 1
08-05-2008 09:59:38
08-05-2008 09:59:38
  • Page 1 1

Shimano FD-M971 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla