Przerzucanie z dużej koronki na mniejszą
Nacisnąć dźwignię (B) jeden
raz, aby przerzucić jeden bieg z
większej na mniejszą koronkę.
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą
spowodować obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
SL-R440-8
Przed użyciem prosimy uważnie przeczytać instrukcję i postępować dokładnie
według jej zaleceń.
Uwaga
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
• Z uwagi na to, że duży opór linki w ramie z wewnętrznym prowadzeniem
linki wpłynie na funkcje SIS, ten typ ramy nie powinien być używany.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana
jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w
przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy
sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki,
ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub
obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na
średnią.
Dźwignia (B)
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Czynność zmiany biegu
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
1 : Zmiana o jedną koronkę
Np. z 3. na 4.
2 : Szybka zmiana o dwie
koronki
Np. z 3. na 5.
3 : Szybka zmiana o trzy
koronki
Np. z 3. na 6.
Podczas używania dźwigni (B) jest słyszalne kliknięcie, gdy
zostaje uruchomiony mechanizm dostrajający (wyciszający),
oraz drugie, głośniejsze, kiedy następuje zakończenie skoku
zmiany przełożenia. Po wykonaniu działania ścinającego
kolejne naciśnięcie spowoduje zakończenie skoku zmiany
przełożenia do mniejszej tarczy.
Dostrajanie (działanie wyciszające)
Jeśli łańcuch znajduje się na przedniej, większej tarczy
i większej tylnej koronce, będzie się on ocierał o wózek
przedniej przerzutki, wydając charakterystyczny dźwięk. W
takiej sytuacji należy delikatnie nacisnąć dźwignię (B) (do
momentu kliknięcia). Spowoduje to niewielkie przesunięcie
przerzutki w kierunku mniejszej tarczy i zniweluje hałas.
Ruch przerzutki
przedniej
Pozycja łańcucha
Przerzucanie z małej tylnej koronki na większą
Aby przerzucić tylko 1 bieg,
należy nacisnąć dźwignię (A) do
położenia 1 . Aby przerzucić
o dwa biegi za jednym razem,
należy nacisnąć dźwignię do
położenia 2 . W ten sposób
można przerzucić maksymalnie o
trzy biegi na raz.
Dźwignia (B)
Początkowe położenie dźwigni (A)
Montaż dźwigni zmiany biegów
Zastosować chwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną średnicą
32 mm.
Zamontować dźwignię przerzutki w położeniu, w którym nie będzie
ona przeszkadzać działaniu hamulca. Nie stosować w połączeniu,
które utrudnia działanie hamulca.
Klucz imbusowy
5 mm
Klucz imbusowy
5 mm
< Tył > < Przód > < Tył > < Przód >
< Przód > < Tył >
Wymiana mechanizmu dźwigni zmiany biegów
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
wymiany dźwigni zmiany biegów.
1. Poluzować śrubę mocującą linkę (nakrętkę) na tylnej
przerzutce i wyjąć linkę dźwigni w sposób taki sam, jak
podczas jej zakładania.
2. Wykonać czynności 1-2 dotyczące wymiany wskaźnika.
3. Odkręcić trzy śruby mocujące
dźwignię a następnie samą
dźwignię, jak pokazano na
ilustracji.
5. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeśli nie działa
prawidłowo, ponownie zamontować wskaźnik, zwracając
szczególną uwagę na czynności 3 i 4.
Usunięcie wskaźnika
Demontaż i ponowny montaż powinny być wykonywane jedynie
podczas wymiany wskaźnika.
1. Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
2. Usunąć jednostkę wskaźnika jak pokazano na ilustracji.
3. Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej siedem razy w celu
ustawienia dźwigni w najwyższym położeniu.
Śruby montażowe
dźwigni zmiany biegów
4. Po sprawdzeniu, czy wskazówka
znajduje się przy prawej krawędzi,
zamocować wskaźnik, jak
pokazano na ilustracji.
Śruby mocujące wskaźnika
Dźwignia (B)
Wskaźnik
Wymiana mechanizmu dźwigni zmiany biegów i wskaźnika
4. Po sprawdzeniu, czy wskazówka
znajduje się przy prawej krawędzi,
zamocować wskaźnik, jak
pokazano na ilustracji.
5. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeśli nie działa
prawidłowo, ponownie zamontować wskaźnik, zwracając
szczególną uwagę na czynności 3 i 4.
Usunięcie wskaźnika
Demontaż i ponowny montaż powinny być wykonywane jedynie
podczas wymiany wskaźnika.
1. Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
2. Usunąć jednostkę wskaźnika jak pokazano na ilustracji.
3. Nacisnąć dźwignię (B) 2 razy lub więcej w celu ustawienia
dźwigni w najniższym położeniu.
Wymiana mechanizmu dźwigni zmiany biegów
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
wymiany dźwigni zmiany biegów.
1. Poluzować śrubę mocującą linkę (nakrętkę) na przedniej
przerzutce i wyjąć linkę dźwigni w sposób taki sam, jak
podczas jej zakładania.
2. Wykonać czynności 1-2 dotyczące wymiany wskaźnika.
3. Odkręcić trzy śruby mocujące
dźwignię a następnie samą
dźwignię, jak pokazano na
ilustracji.
4. Aby zamontować dźwignię z powrotem, należy wyrównać
dźwignię oraz obudowę dźwigni hamulca i przykręcić
śruby mocujące dźwigni.
5. Wykonać czynności 3-4 dotyczące wymiany wskaźnika.
4. Aby zamontować dźwignię z powrotem, należy wyrównać
dźwignię oraz obudowę dźwigni hamulca i przykręcić
śruby mocujące dźwigni.
5. Wykonać czynności 3-4 dotyczące wymiany wskaźnika.
Śruby mocujące wskaźnika
Dźwignia (B)
Wskaźnik
Montaż linki < Przód >
Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej 2
razy i sprawdzić na wskaźniku, czy
jest ona w najwyższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu na
linkę i przyłączyć linkę.
Kapa otworu na linkę
Linka
Dźwignia (B)
Kapa otworu na linkę
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do oporu, jak pokazano na
rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Montaż linki < Tył >
Nacisnąć dźwignię (B) siedem razy lub
więcej, i sprawdzić na wskaźniku, czy
dźwignia jest w najwyższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu na linkę
i przyłączyć linkę.
Zamontować kapę otworu na linkę
obracając ją do oporu, jak pokazano na
rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Kapa otworu na linkę
Kapa otworu na linkę
Linka
Dźwignia (B)
Montaż linki przerzutki
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść
smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania
linki.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec
przeciwny do końca z oznaczeniem. Po
skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie
tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Oznaczenie
Śruby montażowe
dźwigni zmiany biegów
Np. z 4. na 3.
Dźwignia (B)
Trim operation
Dostrajanie
Kliknięcie
Kliknięcie
Zakończony skok
zmiany przełożenia
OSTRZEŻENIE
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Moment dokręcania: 5 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcenia:
0,3 - 0,4 Nm
Moment dokręcenia:
0,3 - 0,5 Nm
Moment dokręcenia: 0,3 - 0,5 Nm
Moment dokręcenia: 0,3 - 0,5 Nm
Moment dokręcenia:
0,5 - 0,8 Nm
Moment dokręcenia:
0,5 - 0,8 Nm
INSTRUKCJE SERWISOWE
SI-6FK0A
Dźwignia przerzutki
Przód SL-R440
Tył SL-R440-8
Pancerz SP40
Biegi 16
Przerzutka przednia FD-R440A
Mechanizm korbowy FC-3300
Oś suportu BB-UN40
Przerzutka tylna RD-3300
Piasta tylna FH-3300
Kaseta zębatek CH-HG50-8
Łańcuch CN-HG50
Ślizg SM-SP17
Dźwignia przerzutki
Przód SL-R440
Tył SL-R440-8
Pancerz SP40
Biegi 24
Przerzutka przednia FD-R443A
Mechanizm korbowy FC-3303
Oś suportu BB-UN40
Przerzutka tylna RD-3300
Piasta tylna FH-3300
Kaseta zębatek CS-HG50-8
Łańcuch CN-HG50
Ślizg SM-SP17
SI-6FK0A-03