Po wyjęciu osi piasty
należy wykręcić
śrubę mocującą
główkę (wewnątrz
główki piasty), i
wymienić główkę.
Uwaga: Nie należy
próbować
rozbierania
główki, ponieważ może to
spowodować niewłaściwe
działanie.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Użyć dźwigni (B) osiem lub więcej
razy, aby ustawić dźwignię w
najwyższym położeniu, sprawdzić
na wskaźniku, czy najwyższe
położenie jest prawidłowe,
a następnie zamocować i
wyregulować linkę.
Zamontować kapę otworu na linkę obracając ją do oporu,
jak pokazano na rysunku. Nie obracać jej dalej, ponieważ
może dojść do uszkodzenia śruby. Ponadto, jeśli obudowa
dźwigni zostanie wygięta, może ona zetknąć się z dźwignią i
spowodować jej nieprawidłowe działanie. Jeśli dźwignia nie
powraca prawidłowo, lekko poluzować
kapę otworu na linkę, a następnie
odsunąć dźwignię i obudowę od
siebie i sprawdzić, czy poprawia się
powracanie dźwigni.
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
as
au
11
T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG50-9 (ar)
CS-HG50-9 (au)
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Nakrętka kasety
Klucz imbusowy 5 mm
Techniczna instrukcja serwisowa
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Montaż tylnej przerzutki
Wymiana główki piasty
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kaset zębatek Piasta tylna
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B
nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym razie może dojść do
deformacji.
Moment dokręcania śruby haka:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak ramy
Śruba regulacyjna B
Skracanie pancerza
Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć
tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona końcówka z
gumową osłoną powinna
być zamontowana w oparciu
pancerza na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa
osłona
Należy uważać, aby
nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
Korpus główki
Śruba mocująca główkę
piasty
Klucz imbusowy 10
mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak
jak w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest
wymiana końcówki na końcówkę
aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować
się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać działaniu hamulca i zmianie przerzutki
przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
• Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy
karbonowej sprawdzić zalecenia producenta ramy/części
karbonowych odnośnie momentu dokręcenia w celu uniknięcia
zbyt mocnego dokręcenia, co może uszkodzić materiał
karbonowy i/lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku
siły mocującej elementów.
Długość łańcucha w rowerach z tylnym
amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość łańcucha
dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest w
położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch jest na
największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora
tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być podnoszony
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i
najmniejszej koronce.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Moment dokręcania:
5 Nm
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną
średnicą 36 mm.
Montaż dźwigni
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Montaż kasety zębatek
W przypadku każdej
koronki, powierzchnia z
oznaczeniem grupy
powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona
tak, aby szerokie występy
na każdej koronce i część
A (na której rowek jest
szeroki) główki piasty, były
w jednej linii.
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Szeroki występ
• Do montowania koronek użyć
narzędzie specjalne (TL-LR15) do
dokręcenia nakrętki kasety.
• Do wymiany koronek należy użyć
narzędzia specjalnego (TL-LR15)
oraz TL-SR21, aby usunąć nakrętkę
kasety.
Moment dokręcenia:
30 - 50 Nm
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucania wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie przez pociągnięcie
albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną puszczone po zmianie przełożenia. W
czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania RAPIDFIRE SL-M530 w połączeniu z tylną
przerzutką top normal typu RD-M531. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką typu RD-M530 ze sprężyną odwrotną, działanie
i wskazania wskaźnika będą odwrócone.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię
do położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden bieg z
większej na mniejszą koronkę.
Położenie początkowe dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe działanie
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia bezpośrednio w linii z największą
koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą
koronkę tylną i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało. Następnie
ustawić łańcuch na najmniejszej koronce i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby kółko prowadzące nie dotknęło
koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna
B
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki,
ponownie przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano na
rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji
górnej, aby ustawić tak, że
kółko prowadzące znajdzie się
w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc
od tyłu.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
górnej
Regulacja SIS
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię tak, aby
skasować luz w dźwigni, obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki i
powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy
dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy została
puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i
generuje hałas, obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza dokręcając go
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia, czy w
położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Dźwignia (B)
Dźwignia
Obudowa dźwigni
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Rowek
Wymiana wskaźnika
Demontaż i ponowny montaż powinny być wykonywane jedynie
podczas wymiany wskaźnika.
1. Wykręcić dwie śruby mocujące wskaźnika.
2. Usunąć jednostkę wskaźnika jak
pokazano na ilustracji.
3. Użyć dźwigni (B) co najmniej
osiem razy, aby ustawić
dźwignię w najwyższym
położeniu.
4. Po upewnieniu się, że wskazówka znajduje się przy lewej
krawędzi, zamocować wskaźnik bezpośrednio od góry.
5. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeśli nie działa prawidłowo,
ponownie zamontować wskaźnik zwracając szczególną uwagę
na kroki 3 i 4.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni
przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
Moment dokręcenia: 0,3 - 0,5 Nm
Śruby mocujące wskaźnika
Dźwignia (B)
Wskaźnik
Śruba
regulacyjna
Śruba regulacyjna
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również,
czy linka jest nasmarowana oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
• Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i
łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru
DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli
przylega do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia
przyleganiu ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą
one wypaść z roweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków
czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych
sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do
zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej.
W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu
łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły
połączenia, co może spowodować rozerwanie lub
spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koronek, łańcuch skrócić w innym miejscu niż
miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu połączenia za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie
zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano
CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego
lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co
spowoduje jego przerwanie.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie
przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych
obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
OSTRZEŻENIE
Oznaczenia grupy
Grupa Deore
RAPIDFIRE M9 (dźwignia zmiany biegów) SL-M530
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M531
Typ SGS
Piasta tylna FH-M530 / FH-M535
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-HG50-9
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
SI-6N1RA-002
Symbol modelu RD-M531
Typ SGS
Biegi 9
Całkowita pojemność 45T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-HG50-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 16, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Symbol modelu FH-M530 / FH-M535
Biegi 9
Liczba otworów na
szprychy
36 / 32
Uwaga: Upewnić się, czy
linka znajduje się w
rowku.
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak CN-7701
/ CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
6,5mm
7,1mm
Srebrny
Czarny