■ Regulacja zasięgu
Dokręcić śrubę regulacji zasięgu (w prawo) w celu skrócenia zasięgu lub poluzować
ją (w lewo) w celu zwiększenia zasięgu.
< Dla prawej dźwigni >
BL-M665
BR-M665
< Dla lewej dźwigni >
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
• Usunąć podkładkę do odpowietrzania (żółtą), a następnie ustawić koło posiadające tarczę
w ramie.
• Zamontować okładziny
hamulcowe. Następnie,
odgiąć zawleczkę.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
■ Podczas czyszczenia kompresorem
• W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia wewnętrznych
części przy użyciu kompresora, należy mieć na uwadze fakt, że wilgoć ze sprężonego
powietrza może pozostać na elementach zacisków. Przed ponownym zamontowaniem
zacisków hamulcowych należy pozwolić odpowiednio wyschnąć elementom zacisków.
Uwaga
• Tarcze 203 mm i 180 mm posiadają większą średnicę niż tarcze 160 mm i 140 mm do
rowerów cross-country, a więc ich sprężystość jest większa. W konsekwencji będą one
stykać się z okładzinami hamulcowymi.
• Jeśli uchwyty mocujące zaciski i tylne widełki nie są równoległe, tarcza może stykać się
zaciskiem.
• Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż elementów dystansowych okładzin. Elementy
dystansowe okładzin zapobiegną ruchowi tłoczka, jeśli naciśnięta zostanie dźwignia
hamulca, kiedy koło jest zdjęte.
• Jesli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych elementów dystansowych
okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Użyć plaskiego śrubokręta lub podobnego
narzędzia, żeby wepchnąć okładzin z powrotem, zwracając uwagę, aby nie uszkodzić
powierzchni okładzin. (Jesli okładziny hamulcowe nie są zamontowane, wepchnąć tłoczki
z powrotem, uważając, aby ich nie uszkodzić.)
Jeśli wpychanie z powrotem okładzin lub tłoczków jest utrudnione, usunąć pokrywę
zbiornika i ponowić próbę. (Należy wziąć pod uwagę, że w tym czasie ze zbiornika może
wypłynąć nieco oleju.)
• Używać alkoholu izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki podczas
przeprowadzania czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego. Nie używać środków
czyszczących ani wyciszających dostępnych na rynku, gdyż mogą one spowodować
uszkodzenie części takich jak uszczelki.
• Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
• Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 160 mm. Przed użyciem
hamulców upewnić się, że charakterystyka hamowania zapewnia pełną kontrolę.
• Należy zwrócić szczególną uwagę, aby trzymać palce z dala od obracającej się
tarczy hamulca podczas instalacji lub serwisowania koła. Tarcza jest wystarczająco
ostra, aby spowodować poważne obrażenia palców, jeśli znalazłyby się w otworach
obracającej się tarczy.
• Zaciski i tarcza rozgrzewają się podczas pracy, więc nie należy ich dotykać podczas jazdy lub
bezpośrednio po demontażu z roweru. W przeciwnym wypadku mogą wystąpić poparzenia. Upewnić się,
że elementy hamulca zostały odpowiednio schłodzone przed próbą regulacji hamulców.
• Droga hamowania będzie dłuższa w warunkach deszczowych. Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz
delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon, istnieje
ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy lub okładzin hamulcowych.
W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy wymienić okładziny. Jeśli
olej lub smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te czynności nie
zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi 0,5 mm
lub więcej.
• W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców, może wystąpić zapowietrzenie. Aby
zmienić ten stan, należy natychmiast zwolnić dźwignię.
• Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów może
spowodować problemy w pracy hamulców i nieefektywność układu.
• Używać wyłącznie oleju z nowootwartego pojemnika i nie używać ponownie oleju wylanego z otworu
spustowego. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może spowodować zapowietrzanie w
układzie hamulcowym.
• Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostała się woda lub pęcherzyki powietrza. W przeciwnym
wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Należy zachować szczególną ostrożność podczas zdejmowania
pokrywy zbiornika.
• W przypadku przecinania przewodu hamulcowego w celu wyregulowania jego długości albo w celu
zmiany przewodu z lewego na prawy lub na odwrót, należy pamiętać o odpowietrzeniu przewodu
poprzez wykonanie czynności (5) i (8) do (10), jak to opisano w rozdziale „Dodawanie oleju mineralnego i
odpowietrzanie” w Instrukcjach serwisowych.
• Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ hamulcowy może
zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po założeniu pokrywy, lub które gromadzą
się w różnych częściach układu hamulcowego, kiedy jest on używany przez długi czas. Tarczowy układ
hamulcowy M665 nie jest przystosowany do odwracania spodem do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony
kołami do góry lub na bok, pęcherzyki powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się w kierunku zacisków.
Jeśli rower jest używany w takim stanie, istnieje niebezpieczeństwo niezadziałania hamulców oraz
spowodowania poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub na bok, przed jazdą
na rowerze należy kilkukrotnie użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo.
Jeśli hamulce nie działają prawidłowo, wyregulować je według następującej procedury.
• W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać odpowiednich napraw.
W przypadku dalszej jazdy na rowerze podczas wycieku płynu, istnieje ryzyko, że hamulce przestaną działać.
• Jeśli dźwignia zacisku piasty znajduje się po tej samej stronie co tarcza, istnieje ryzyko, że będzie ona
kolidować z tarczą, więc należy sprawdzić, czy nie dochodzi do kontaktu.
• Pełne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru jest bardzo ważne. Niewłaściwe użycie
układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub wypadek, który może prowadzić do
poważnych obrażeń. Ze względu na fakt, że każdy rower może posiadać inne charakterystyki prowadzenia,
należy nauczyć się odpowiednej techniki hamowania (w tym siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki
kontroli roweru) oraz obsługi roweru. Można to zrobić konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą
rowerów i czytając instrukcję obsługi oraz poprzez praktyczne doskonalenie techniki jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia się
roweru do przodu i poważnych obrażeń.
• Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ze względu na
wyższą masę całkowitą tandemu obciążenie układu hamulcowego wzrasta przy używaniu hamulca.
Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura oleju
zbytnio wzrośnie, wskutek czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo rozerwania
spowodowane przez opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte
lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne
obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
• Klocki hamulcowe A01S zapewniają redukcję hałasu powstającego pomiędzy
okładzinami i tarczą podczas używania hamulców. W przypadku tych okładzin
niezbędny jest dłuższy okres docierania w porównaniu z okładzinami M06.
■ Praca z olejem mineralnym
• Podczas pracy zakładać okulary ochronne i unikać kontaktu z oczami. Kontakt z oczami może
spowodować podrażnienie.
W przypadku kontaktu z oczami, przepłukać wodą i natychmiast skorzystać z pomocy lekarza.
• Podczas używania zakładać rękawice. Kontakt ze skórą może spowodować wysypkę i
podrażnienie. W przypadku kontaktu ze skórą, dokładnie przemyć mydłem i wodą.
• Wdychanie oparów oleju może spowodować nudności. Nos i usta zasłonić maską oddechową
i używać w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku wdychania oparów, należy
natychmiast udać się do miejsca ze świeżym powietrzem. Okryć się kocem. Utrzymywać
ciepło i spokój oraz skorzystać z porady lekarza.
• Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
• Przechowywać z dala od dzieci.
• Nie ciąć, nagrzewać, spawać lub poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem, gdyż grozi to
eksplozją lub pożarem.
• Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub państwowego prawa w zakresie utylizacji.
Zachować ostrożność podczas przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostania się do wnętrza obcych
przedmiotów i wilgoci, przechowywać w chłodnym, zaciemnionym miejscu z dala
od bespośredniego działania promieni słonecznych lub ciepła.
■ Okres docierania
• Tarcze hamulcowe posiadają okres docierania, a siła hamowania będzie się stopniowo
zwiększać wraz z postępem okresu docierania. Należy być świadomym takiego zwiększania
siły hamowania podczas używania hamulców w okresie docierania. Ta sama sytuacja
zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
UWAGA
Zapowietrzenie to zjawisko, w którym olej w układzie hamulcowym nagrzewa się, co
powoduje rozszerzenie wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu hamulcowego.
Może to spowodować nagły wzrost siły w dźwigni hmowania.
< Jeśli działanie hamulców jest słabe po naciśnięciu dźwigni hamowania >
Delikatnie nacisnąć dźwignię hamowania kilka razy i zaczekać, aż pęcherzyki powietrza
powrócą do zbiornika. Zaleca się następnie otwarcie pokrywy zbiornika i napełnienie go
olejem mineralnym, aż usunięte zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jesli hamulce nadal działają słabo, odpowietrzyć układ hamulcowy.
(Odnieść się do "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie".)
Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
■ Montaż zacisków hamulcowych (BR-M665) i mocowanie przewodu.
< Przód >
Techniczna instrukcja serwisowa SI-8FE0A-004
System hamulca tarczowego
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej
kombinacji.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Tarcza
Śruby mocujące
szczęk hamulcowych
< Przód >
< Tył >
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zacisk
hamulcowy
Adapter
Śruby mocujące
zaciski hamulcowe
Śruby
mocujące
adapter
Śruby
mocujące
adapter
■ Wymiana okładzin hamulcowych
Konserwacja
Uwaga: System hamulcowy M665 został skonstruowany tak, aby wraz ze
zużywaniem się okładzin hamulcowych, tłoczki stopniowo przesuwały
się do zewnątrz, aby automatycznie dopasować dystans pomiędzy
tarczą i okładzinami hamulcowymi. Dlatego, podczas wymiany okładzin
hamulcowych należy wepchnąć tłoczki z powrotem do ich pierwotnego
położenia.
Jeśli po dolaniu oleju dostanie się on na okładziny
hamulcowe, lub jeśli okładziny są starte do grubości
0,5 mm, lub jeśli sprężyny dociskające okładziny stykają
się z tarczą, wymienić okładziny hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i zdemontować okładziny hamulcowe
zgodnie z rysunkiem.
2. Wyczyścić tłoczki i okolice.
3. Zdjąć pokrywę zbiornika zgodnie z krokiem (1) w sekcji "
Dodawanie oleju mineralnego".
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym, zamocować adaptery do zacisków
hamulcowych z mocowaniami typu Post.
(Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne.)
1. Poluzować śruby mocujące zaciski hamulcowe tak, aby mogły one się poruszać na boki, a
następnie przymocować adapter do ramy.
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski hamulcowe.
● Międzynarodowy standard mocowania ● Mocowanie typu Post
4. Wepchnąć tłoczek z powrotem do
wewnątrz do oporu, uważając, aby go
nie przekręcić. (Należy wziąć pod uwagę,
że w tym czasie ze zbiornika może
wypłynąć nieco oleju.)
5. Zamontować nowe okładziny hamulcowe,
a następnie założyć elementy dystansowe
okładzin (czerwone). Następnie, odgiąć
zawleczkę.
6. Nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy, aby sprawdzić, czy jej działanie staje się
sztywne.
7. Usunąć elementy dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić,
czy nie ma kontaktu pomiędzy tarczą i zaciskiem hamulcowym. Jeśli się stykają,
wyregulować zgodnie z sekcją "Montaż zacisku hamulcowego".
8. Po sprawdzeniu poziomu oleju, założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
9. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
■ Regulacja, w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie pracują poprawnie
lub jeśli wysuwają się nierówno lub jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie
z tarczą, wyregulować tłoczki wykorzystując następującą procedurę.
1. Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe.
Wyczyścić tłoczki i okolice, a następnie zdjąć pokrywę zbiornika.
2. Wepchnąć tłoczek z powrotem w prostym położeniu, bez zginania. Należy wziąć pod
uwagę, że w tym czasie ze zbiornika może wypłynąć nieco oleju.
3. Zamontować okładziny hamulcowe i założyć elementy dystansowe okładzin (czerwone).
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba
tłoki powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć elementy dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić,
czy nie występuje kontakt pomiędzy tarczą i zaciskiem hamulcowym. Jeśli stykają się,
wyregulować przy użyciu podkładki regulującej.
6. Po sprawdzeniu poziomu oleju, założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
■ Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy zostanie on mocno przebarwiony.
Przymocować worek do rurki i włożyć rurkę do śruby odpowietrzającej, a
następnie otworzyć śrubę odpowietrzającą i wylać olej. W tym czasie można
naciskać dźwignię hamulca, aby przyspieszyć wypływanie oleju. Po wylaniu
płynu wlać nowy płyn hamulcowy zgodnie z sekcją "Dodawanie oleju
mineralnego i odpowietrzanie". Używać wyłącznie oryginalnego oleju
mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi lokalnymi i/lub krajowymi
przepisami dotyczącymi utylizacji.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową,
instrukcji "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie".
Zamontować wstępnie zaciski
hamulcowe do ramy (tak, aby zaciski
poruszały się na boki), nacisnąć
dźwignię hamulca tak, aby tarcza
została zaciśnięta przez okładziny, a
następnie dokręcić śruby mocujące
zaciski hamulcowe.
■ Naciąg szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie można stosować naciągu radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej
strony przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony
tylnego koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła jak pokazano na
rysunku 2 poniżej.
■ Montaż tarczy (SM-RT64)
SM-RT64L (203 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64 (160 mm)
Kierunek
obrotu koła
Przód
lewo
Tył lewo Tył prawo Przód prawo
Rys. 1 Rys. 2
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
■ Montaż dźwigni hamulca (BL-M665)
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano
na rysunku. (Sprawdzić, czy w czasie pracy
dźwignia hamulca nie koliduje z dźwignią
zmiany biegów. Szczegółowe informacje o
dźwigni zmiany biegów, patrz Instrukcja
serwisowa. Niektóre typy mogą wymagać, aby
dźwignia zmiany biegów została zamontowana
najpierw, ze względu na położenie śrub
mocujących dźwigni zmiany biegów.)
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych odnośnie momentu
dokręcenia w celu uniknięcia zbyt mocnego dokręcenia, co może uszkodzić
materiał karbonowy i/lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły
mocującej elementów.
Moment dokręcania dźwigni
hamulca: 6 - 8 Nm
Do montażu produktu niezbędne są następujące narzędzia.
Miejsce użytkowania Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 4 mm
Śruba mocująca zacisk Klucz imbusowy 5 mm
Śruby mocujące adapter (typ Post) Klucz imbusowy 5 mm
Trzpień mocujący okładzinę hamulcową Szczypce płaskie
Pokrywa zbiornika Śrubokręt krzyżakowy #1
Oparcie przewodu Śrubokręt krzyżakowy #2
Śruba mocująca przewód hamulca Klucz płaski 8 mm
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
Montaż
■ Montaż przewodu
Śruba regulacji
zasięgu
Element dystansowy do
odpowietrzania (żółty)
Klocki hamulcowe
Zawleczka
Aby zapobiec obracaniu się śrub, można wykorzystać nakładki blokujące lub drut.
Używać któregokolwiek z sposobu odpowiedniego dla widelca przedniego i ramy.
< Przód > < Tył >
Nakładka blokująca
Nakładka blokująca
Typ Post
Nakładka blokująca
W przypadku oparć w kształcie C
i zwykłego typu oparć linki,
zastosować do mocowania
specjalne oparcie przewodu
Shimano (sprzedawane
oddzielenie), jak pokazano na
rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwigni hamulca, w celu sprawdzenia, czy hamulce działają
poprawnie. Sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków oleju.
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
< Oparcie C > < Zwykły typ oparcia linki >
Metoda nakładek blokujących
Metoda drutu
< Tył >
Drut
< Przód >
Drut
Tłok
Klocki
hamulcowe
Zawleczka
Podkładka dystansowa
klocka (czerwona)
Zawleczka
Szczegółowe informacje o montowaniu przewodu, patrz Instrukcja
serwisowa przewodu hamulcowego SM-BH59 (SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montowania. Upewnić się,
czy zaciski i dźwignie znajdują się w położeniach, jak pokazano na rysunku.
Zacisk hamulcowy BR-M665
Przewód SM-BH59
Tarcza SM-RT64
Dźwignia hamulca BL-M665
Oparcie przewodu SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek
hamulcowy
Okładzina żywiczna A01S
Okładzina metaliczna
M06
SI-8FE0A-004-03
pol_10003997_8FE0A_004.indd 1pol_10003997_8FE0A_004.indd 1 24/02/11 15:1324/02/11 15:13