• Usunąć podkładkę do odpowietrzania (żółtą), a następnie zamontować koło z tarczą hamulca.
• Zamontować okładziny hamulcowe. Następnie odgiąć zawleczkę.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 160 mm. Przed
użyciem hamulców upewnić się, że charakterystyka hamowania zapewnia pełną kontrolę.
• W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się
tarczy hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może doprowadzić do
poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy
ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie
może dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy jego
elementy dostatecznie ostygły.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu
opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają
prawidłowo.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź okładzin hamulcowych.
W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy je wymienić. Jeśli
olej lub smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te
czynności nie zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5mm lub więcej.
• W przypadku ciągłej pracy hamulców mogą wystąpić objawy
zapowietrzenia. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zwolnić dźwignię.
•
Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów może
spowodować problemy w działaniu hamulców i spowodować, że nie będą nadawały się do użytku.
• Używać wyłącznie oleju z nowo otwartego pojemnika. Nie używać ponownie oleju
spuszczonego z układu. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może spowodować
zapowietrzenie układu hamulcowego.
• Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostały się woda lub pęcherzyki powietrza.
Wprzeciwnym wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Szczególną ostrożność zachować
podczas odkręcania śrub odpowietrzających.
• W razie konieczności ucięcia przewodu hamulcowego w celu dostosowania jego długości albo
podczas zmiany przewodu hamulcowego z lewego na prawy i na odwrót należy pamiętać, aby
odpowietrzyć przewód, wykonując czynności (4) i (8)-(12), opisane w części "Dodawanie oleju
mineralnego i odpowietrzanie" instrukcji serwisowej.
• Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ hamulcowy
może zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po wymianie śrub
odpowietrzających, lub które gromadzą się w różnych częściach układu hamulcowego, kiedy
jest on używany przez długi czas. Ten układ hamulcowy nie jest przystosowany do odwracania
spodem do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok, pęcherzyki
powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się w kierunku zacisków. Użycie roweru w takim stanie
wiąże się z niebezpieczeństwem niezadziałania hamulców oraz spowodowania poważnego
wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub na bok, przed jazdą na rowerze
należy kilkukrotnie użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli
hamulce nie działają prawidłowo, wyregulować je według poniższej procedury.
• W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać
odpowiednich napraw. W przypadku kontynuowania jazdy na rowerze pomimo stwierdzenia
wycieku płynu hamulce mogą nagle przestać działać.
• Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza, może
stykać się z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że zacisk piasty jest zamocowany prawidłowo.
• Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub
wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower może mieć inne
właściwości jezdne należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły
nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi roweru.
Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję
obsługi, a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła,
przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
• Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ze
względu na wyższą masę całkowitą tandemu obciążenie układu hamulcowego wzrasta przy
używaniu hamulca. Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce
tarczowe, temperatura oleju zbytnio wzrośnie, wskutek czego w przewodach hamulcowych
mogą wystąpić blokady albo rozerwania spowodowane przez opary, co z kolei spowoduje
awarię hamulców.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane,
zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Klocki hamulcowe A01S zapewniają redukcję hałasu powstającego pomiędzy
okładzinami i tarczą podczas używania hamulców. W przypadku tych okładzin
niezbędny jest dłuższy okres docierania w porównaniu z okładzinami M06.
■ Zasady korzystania z oleju mineralnego
• Na czas pracy zakładać okulary ochronne. Unikać kontaktu oleju z oczami. Kontakt oleju
zoczami może spowodować podrażnienie. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą i
niezwłocznie skorzystać z pomocy lekarza.
• Przed użyciem oleju założyć rękawice. Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i
podrażnienie. W razie potrzeby dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
• Wdychanie oparów oleju może powodować nudności. Zasłonić nos i usta maską oddechową.
Używać oleju w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku, gdy do dróg oddechowych
dostały się opary, jak najszybciej wyjść na świeże powietrze. Okryć się kocem. Ogrzać się, nie
wykonywać męczących czynności i zwrócić się o pomoc medyczną.
• Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
• Przechowywać olej z dala od dzieci.
• Nie ciąć, nagrzewać, spawać ani poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem, ponieważ grozi to
eksplozją lub pożarem.
UWAGA
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w układzie hamulcowym
powodującym zwiększenie objętości wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu
hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
< Jeżeli działanie hamulca jest zbyt powolne po naciśnięciu dźwigni >
Delikatnie nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy i zaczekać, aż pęcherzyki powietrza
powrócą do zbiornika. Następnie zaleca się otwarcie odkręcenie śrub odpowietrzających i
napełnienie zbiornika olejem mineralnym, aż usunięte zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, odpowietrzyć układ
hamulcowy. (Odnieść się do procedury "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie").
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
■ Montaż zacisku hamulca i montaż przewodu.
< Przód >
< Przód >
< Tył >
Techniczna instrukcja serwisowa SI-8KC0A-001
System Hamulców Tarczowych
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Zacisk
hamulcowy
Tarcza
Adapter
Śruby mocujące
zacisk
Śruby mocujące
zacisk
Śruby mocujące
adapter
Śruby
mocujące
adapter
■ Wymiana okładzin hamulcowych
Konserwacja
Uwaga: Ten system hamulcowy został skonstruowany tak, aby w miarę zużywania się
okładzin hamulcowych tłoczki stopniowo przesuwały się na zewnątrz,
automatycznie korygując odległość między tarczą a okładzinami hamulcowymi.
Dlatego podczas wymiany okładzin hamulcowych należy wepchnąć tłoczki
zpowrotem w ich pierwotne położenie.
Jeśli dolewany olej dostanie się na okładziny hamulcowe
lub jeśli okładziny są starte do grubości 0,5 mm albo jeśli
sprężyny dociskające okładziny stykają się z tarczą,
wymienić okładziny hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i wymontować okładziny
hamulcowe zgodnie z rysunkiem.
2. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym zamocować adaptery do zacisków
hamulcowych z mocowaniami typu Post.
(Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne).
1. Najpierw zainstalować adapter, a następnie prowizorycznie przymocować zacisk hamulca do
adaptera. (Mocować zacisk do adaptera w ten sposób, ażeby był luz boczny).
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski hamulcowe.
● Międzynarodowy standard mocowania ● Mocowanie typu Post
3. Przy użyciu płaskiego narzędzia
wepchnąć tłoczki z powrotem,
uważając, aby ich nie przekręcić. Nie
wpychać tłoczków ostrym narzędziem.
Może to je uszkodzić.
4. Zamontować nowe okładziny
hamulcowe, a następnie założyć
podkładki dystansowe okładzin
(czerwone). Następnie odgiąć
zawleczkę.
5. Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, aby sprawdzić, czy system twardo reaguje.
6. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza nie styka się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia tarcia tych
elementów dokonać regulacji zgodnie z procedurą "Montaż zacisku hamulcowego".
■ Regulacja w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie działają poprawnie
lub jeśli wysuwają się nierówno albo jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie
ztarczą, wyregulować tłoczki zgodnie z poniższą procedurą.
1. Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
2. Przy użyciu płaskiego narzędzia wepchnąć tłoczki z powrotem, uważając, aby ich
przekręcić. Nie wpychać tłoczków ostrym narzędziem. Może to je uszkodzić.
3. Zamontować okładziny hamulcowe i założyć podkładki dystansowe okładzin
(czerwone).
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie jeszcze kilka razy, aby oba tłoczki
powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza i okładziny hamulcowe nie trą o siebie. Jeśli dochodzi do tarcia, poluzować
śruby mocowania i wyregulować je tak, aby usunąć tarcie.
■ Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy ulegnie on silnemu przebarwieniu.
Przymocować woreczek z rurką do śruby odpowietrzającej, a następnie otworzyć śrubę
odpowietrzającą i spuścić olej. W tym czasie można naciskać dźwignię hamulca, aby
przyspieszyć wypływanie oleju. Po spuszczeniu płynu wlać nowy płyn hamulcowy zgodnie
z procedurą "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie". Używać wyłącznie
oryginalnego oleju mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi lokalnymi i/lub krajowymi przepisami
dotyczącymi utylizacji.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową procedury
"Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie".
Zamontować wstępnie zaciski
hamulcowe do ramy (tak, aby zaciski
poruszały się na boki), nacisnąć
dźwignię hamulca tak, aby tarcza
została zaciśnięta przez okładziny, a
następnie dokręcić śruby mocujące
zaciski hamulcowe.
■ Naplecenie szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie stosować naplecenia radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej
strony przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony
tylnego koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła - jak pokazano na
rysunku 2 poniżej.
■ Montaż tarczy
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64L (203 mm)
Kierunek
obrotu koła
Przód, lewo Tył, lewo Tył, prawo Przód, prawo
Rys. 2 Rys. 1
Do montażu części niezbędne są poniższe narzędzia.
Moment dokręcania: 40-50 Nm
■ Montaż dźwigni hamulca
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano
na rysunku. (Sprawdzić, czy w czasie pracy
dźwignia hamulca nie styka się z dźwignią
przerzutki. Szczegółowe informacje odźwigni
przerzutki zamieszczono winstrukcji serwisowej.
W przypadku niektórych typów konieczne jest
zamontowanie najpierw dźwigni przerzutki - ze
względu na nietypowe położenie śrub
mocujących dźwignię).
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy sprawdzić
zalecenia producenta ramy/części karbonowych dotyczące momentu
dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego
spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które
może prowadzić do niedostatecznego zamocowania części.
Moment dokręcania dźwigni
hamulca: 6-8 Nm
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
Montaż
■ Montaż przewodu hamulcowego
< Dla prawej dźwigni >
Szczegółowe informacje o montowaniu przewodu, patrz Instrukcja
serwisowa przewodu hamulcowego SM-BH90-SS (SI-8KH0).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montażu. Upewnić się, że
zaciski i dźwignie znajdują się w położeniach, które pokazano na rysunku.
BL-M596
BR-M596
■ Regulacja zasięgu
Przy użyciu klucza imbusowego 2,5 mm dokręcić śrubę mocującą (w prawo), aby
zwiększyć skok, lub poluzować ją (w lewo), aby zmniejszyć skok.
< Dla lewej dźwigni >
Podkładka dystansowa do
odpowietrzania (żółta)
Okładziny hamulcowe
Zawleczka
Nałożyć dodatkowe nakładki, przedstawione na rysunku, aby zapobiec luzowaniu się śrub.
< Przód > < Tył >
Nakładka blokująca
Nakładka blokująca
Nakładka blokująca
Mocowanie
typu Post
W przypadku oparć w kształcie C i
zwykłego typu oparć linki zastosować
do mocowania specjalne oparcie
przewodu Shimano (sprzedawane
oddzielenie), jak pokazano na rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają poprawnie.
Sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków oleju.
Moment dokręcania: 0,3-0,5 Nm
< Oparcie C > < Zwykły typ oparcia linek >
Okładziny
hamulcowe
Tłoczek
Podkładka dystansowa
okładzin (czerwona)
Zawleczka
Zawleczka
SI-8KC0A-001-03
• Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub krajowego prawa
wzakresie utylizacji. Zachować ostrożność podczas
przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do wnętrza
obcych przedmiotów i wilgoci; przechowywać w chłodnym,
zaciemnionym miejscu z dala od bezpośredniego działania promieni
słonecznych lub ciepła.
■ Okres docierania
• Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz
zupływem okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania
zhamulców w okresie docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie
okładzin hamulcowych lub tarczy.
■ Czyszczenie z użyciem kompresora
• W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia
wewnętrznych części przy użyciu kompresora należy mieć na uwadze fakt, że
wilgoć ze sprężonego powietrza może pozostać na elementach zacisków. Przed
ponownym zamontowaniem zacisków hamulcowych należy poczekać, aż ich
elementy wyschną.
Uwaga
• Tarcze 203 mm i 180 mm mają większą średnicę niż tarcze 160 mm do rowerów
cross-country, a więc ich możliwość odkształcenia z powodu elastyczności jest
większa. W konsekwencji będą one stykać się z klockami hamulcowymi.
• Jeśli adapter mocowania zacisku i hak przerzutki nie zostaną ustawione
równolegle, tarcza może stykać się z zaciskiem.
• Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych pomiędzy
okładzinami. Podkładki dystansowe okładzin zapobiegają ruchowi tłoczków po
naciśnięciu dźwigni hamulca w sytuacji, gdy zdjęto koło.
• Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Za pomocą
płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia wepchnąć okładziny z powrotem
na miejsce, uważając, aby nie uszkodzić ich powierzchni. (Jeśli okładziny
hamulcowe nie są montowane, wepchnąć przy użyciu płaskiego narzędzia
tłoczki z powrotem, uważając, aby ich nie uszkodzić).
• Jeśli wpychanie z powrotem okładzin hamulcowych lub tłoczków jest
utrudnione, wykręcić śruby odpowietrzające i ponowić próbę. (W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
• Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego używać alkoholu
izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie
dostępnych środków czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą one
spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
• Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
• Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Śruba regulacji zasięgu
2 mm 0,5 mm
Oparcie przewodu SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek
hamulcowy
Okładzina żywiczna A01S
Okładzina metaliczna M06
Zacisk hamulcowy BR-M596
Przewód hamulcowy SM-BH90-SS
Tarcza SM-RT64
Dźwignia hamulca BL-M596
Element Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 4 mm
Śruba mocująca zacisk Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca adapter (typ Post) Klucz imbusowy 5 mm
Zawleczka mocująca okładzinę hamulcową Kombinerki
Śruba odpowietrzająca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 2,5 mm
Oparcie przewodu Śrubokręt krzyżakowy nr 2
Śruba mocująca przewód hamulca Klucz oczkowy 8 mm
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
Odpowietrzanie SM-DISC, strzykawka