Shimano BR-M446 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Naplecenie szprych koła
Należy sprawdzić, czy szprychy zostały naplecione w sposób pokazany na
ilustracji. Nie można stosować naplecenia radialnego.
Napleść szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej, dla lewej strony
przedniego kola (strona, po której mocowana jest tarcza) i dla lewej i prawej
strony tylnego kola, oraz tak jak pokazano na rysunku 2 poniżej, dla prawej
strony przedniego koła.
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają
poprawnie. Sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków oleju.
W przypadku oparć w
kształcie C i zwykłego typu
oparć linki zastosować do
mocowania specjalne
oparcie przewodu Shimano
(sprzedawane oddzielenie),
jak pokazano na rysunku.
< Oparcie C > < Zwykły typ oparcia linek >
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Kierunek
obrotu koła
Rys. 1 Rys. 2
Przód,
prawo
Tył,
lewo
Tył,
prawo
Przód,
lewo
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-8V40A-002
Tarczowy układ hamulcowy
(do jazdy cross country)
OSTRZEŻENIE
W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się
tarczy hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może doprowadzić do
poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze
160 mm. Przed użyciem hamulców upewnić się, że charakterystyka hamowania zapewnia
pełną kontrolę.
Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich dotykać
w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może
dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy jego elementy
dostatecznie ostygły.
Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach. Należy wcześniej zmniejszyć
prędkość i delikatniej używać hamulca.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu
opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować
wcześniej oraz delikatniej.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają
prawidłowo.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź okładzin
hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy je wymienić. Jeśli olej lub smar
przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te czynności nie
zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5 mm lub więcej.
Jeśli podczas operowania hamulcem słychać hałas, może to świadczyć
o całkowitym zużyciu się okładzin hamulcowych. Po sprawdzeniu, czy
układ hamulcowy dostatecznie ostygł, sprawdzić grubość okładzin
hamulcowych.
Gdy wskaźniki zużycia okładzin są widoczne, wymienić okładziny
hamulca.
W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić
zapowietrzenie. W takiej sytuacji należy zwolnić dźwignię w jak
najkrótszym czasie.
Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów
może spowodować problemy w działaniu hamulców i nieefektywność układu.
Używać wyłącznie oleju z nowo otwartego pojemnika. Nie używać ponownie oleju
spuszczonego z układu. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może
spowodować zapowietrzenie układu hamulcowego.
Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostały się woda lub pęcherzyki powietrza.
W przeciwnym wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Należy zachować szczególną
ostrożność podczas zdejmowania pokrywy zbiornika.
W razie konieczności ucięcia przewodu hamulcowego w celu dostosowania jego długości
albo podczas zmiany przewodu hamulcowego z lewego na prawy i na odwrót należy
pamiętać, aby odpowietrzyć przewód, wykonując czynności (5) i (8)-(10), opisane w części
"Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie” instrukcji serwisowej.
Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ hamulcowy
może zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po założeniu pokrywy,
lub które gromadzą się w różnych częściach układu hamulcowego, kiedy jest on używany
przez długi czas. Ten układ hamulcowy nie jest przystosowany do odwracania spodem do
góry. Jeśli rower zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok, pęcherzyki powietrza w
zbiorniku mogą przemieścić się w kierunku zacisków. Użycie roweru w takim stanie wiąże się
z niebezpieczeństwem niezadziałania hamulców oraz spowodowania poważnego wypadku.
Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub na bok, przed jazdą na rowerze należy
kilkukrotnie użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli
hamulce nie działają prawidłowo, wyregulować je według poniższej procedury.
W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać
odpowiednich napraw. W przypadku kontynuowania jazdy na rowerze pomimo stwierdzenia
wycieku płynu hamulce mogą przestać działać.
Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza, może
stykać się z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub
wypadek, a w rezultacie — poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower może mieć inne
charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym
wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi
roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając
instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
JJeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Tarcze hamulcowe M445/M446 osiągają optymalną efektywność
wpołączeniu z BR-M445/M446 (zaciski), BL-M505 (dźwignia hamulca),
SM-RT53/RT51 (tarcza) oraz okładzinami Shimano (B01S).
Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu
tandem. Ze względu na wyższą masę całkowitą tandemu obciążenie układu hamulcowego
wzrasta przy używaniu hamulca. Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną
hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura oleju zbytnio wzrośnie, wskutek czego
w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo rozerwania spowodowane przez
opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co
może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
UWAGA
Zasady korzystania z oleju mineralnego
Na czas pracy zakładać okulary ochronne. Unikać kontaktu oleju z oczami. Kontakt oleju
z oczami może spowodować podrażnienie. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą
i niezwłocznie skorzystać z pomocy lekarza.
Przed użyciem oleju założyć rękawice. Kontakt ze skórą może spowodować wysypkę
i uczucie dyskomfortu. W razie kontaktu ze skórą należy dobrze przemyć mydłem i wodą.
Wskaźniki
zużycia okładzin
Montaż
Do montażu produktu niezbędne są poniższe narzędzia.
< SM-RT53/53M/53L >
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
Pierścień blokady mocowania tarczy
TL-LR15 / LR10
Montaż zacisków hamulcowych (BR-M445/M446) i montaż linki
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym zamocować adaptery do zacisków
hamulcowych z mocowaniami typu Post. (Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne).
1. Poluzować śruby mocujące zaciski hamulcowe tak, aby mogły się one poruszać na boki,
a następnie przymocować adapter do ramy.
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski hamulcowe.
Montaż linki
Szczegółowe informacje o montowaniu linki można znaleźć w instrukcji serwisowej dotyczącej
linki hamulca SM-BH59 (SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montażu. Upewnić się, że zaciski i dźwignie
znajdują się w położeniach, które pokazano na rysunku.
< Dla prawej dźwigni >
< Dla lewej dźwigni >
Zamontować wstępnie zaciski
hamulcowe do ramy (tak, aby zaciski
poruszały się na boki), nacisnąć dźwignię
hamulca tak, aby tarcza została
zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski
hamulcowe.
Śruby mocujące
zacisk
Mocowanie typu Post
Zacisk
hamulcowy
Tarcza
Adapter
Międzynarodowy standard mocowania
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
< Przód >
< Tył >
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
< Przód >
Śruby
mocujące
adapter
Śruby
mocujące
adapter
Nakładka
blokująca
< Przód > < Tył >
Mocowanie typu Post
Nakładka
blokująca
Nakładka
blokująca
Aby zapobiec obracaniu się śrub, można wykorzystać nakładki blokujące lub drut.
Użyć metody, która lepiej sprawdzi się w przypadku danego typu widelca przedniego i ramy.
Tarcza 160 mm
Nakładka
blokująca
< Przód > < Tył >
Mocowanie typu Post
Kabel
Nakładka
blokująca
Tarcze 203/180 mm
< Metoda oparta na użyciu drutu >
Jeżeli śruba zaczyna się luzować (obracać w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara), poprzez drut jest zastosowana siła
dokręcająca śrubę (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Mimo to
śruba nie może zostać bardziej dokręcona. Jednocześnie chroni to
śrubę przed dalszym luzowaniem, ponieważ jest ona również połączona
drutem. Jeśli jedna ze śrub zaczyna się luzować, powoduje to dokręcenie
drugiej śruby. Innymi słowy, system ten chroni przed odkręcaniem
się śrub.
Śruba
Śruba
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
SI-8V40A-002-03
Montaż tarczy
< SM-RT51/51M >
Zamontować tarczę oraz podkładki
dociskające tarczę na piaście, a
następnie dokręcić śruby, jak pokazano
na rysunku 1.
W rękawicach ochronnych chwycić mocno
tarczę i obrócić ją zgodnie z ruchem wskazówek
zegara, jak pokazano na rysunku 2.
Jednocześnie dokręcać śruby mocujące tarczę
w kolejności pokazanej na rysunku.
Użyć płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia do zagięcia końców
podkładki dociskającej na główki śrub, jak pokazano na rysunku 3.
Rys. 1
Podkładka
dociskająca
Tarcza
Piasta
Moment dokręcania:
2 - 4 Nm
Rys. 2 Rys. 3
Podkładka
dociskająca
Śruby mocujące
tarczę (nr 25 Torx)*
* TORX to zastrzeżony znak
towarowy Camcar LLC.
Podkładki dystansowe okładzin
Konserwacja
Wymiana okładzin hamulcowych
Jeśli olej przylgnie do okładzin hamulcowych po dodaniu oleju, lub jeśli okładziny
hamulcowe są zużyte do grubości 0,5 mm, wymienić okładziny hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i wymontować okładziny
hamulcowe zgodnie z rysunkiem.
2. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
3. Zdjąć pokrywę zbiornika zgodnie z krokiem
(1) w sekcji "Dodawanie oleju mineralnego”.
6. Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, aby sprawdzić, czy się usztywnia.
7. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza nie styka się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia styku tych
elementów dokonać regulacji zgodnie z procedurą "Montaż zacisku hamulcowego”.
8. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
9. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
4. Wepchnąć tłoczek z powrotem do
wewnątrz do oporu, uważając, aby go
nie przekręcić. (W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
Uwaga:
Ten hamulec został skonstruowany tak, aby w miarę zużywania się okładzin
hamulcowych tłoczki stopniowo przesuwały się na zewnątrz, automatycznie korygując
odległość między tarczą a okładzinami hamulcowymi. Dlatego podczas wymiany
okładzin hamulcowych należy wepchnąć tłoczki z powrotem w ich pierwotne położenie.
5. Zamocować nowe okładziny
hamulca i założyć podkładki
dystansowe okładzin.
Okładziny
hamulcowe
Tłoczek
Regulacja w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie działają poprawnie
lub jeśli wysuwają się nierówno albo jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie
z tarczą, wyregulować tłoczki zgodnie z poniższą procedurą.
1. Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe.
Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
2. Wepchnąć tłoczek z powrotem w prostym położeniu, bez zginania.
3. Zamontować klocki hamulcowe i elementy dystansowe klocków hamulcowych.
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba
tłoczki powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza nie styka się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia styku tych
elementów dokonać regulacji zgodnie z procedurą "Montaż zacisku hamulcowego”.
6. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
Montaż dźwigni hamulca (BL-M505)
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na rysunku.
(Sprawdzić, czy w czasie pracy dźwignia hamulca nie styka się
z dźwignią zmiany biegów. Szczegółowe informacje o dźwigni
zmiany biegów zamieszczono w instrukcji serwisowej.
W przypadku niektórych typów konieczne jest zamontowanie
najpierw dźwigni zmiany biegów - ze względu na nietypowe
położenie śrub mocujących dźwigni zmiany biegów).
* W trakcie otwierania obejmy należy zastosować się do
procedury wymontowywania dźwigni hamulca.
Moment dokręcania dźwigni
hamulca: 6 - 8 Nm
Obejma
1. Wykręcić śrubę mocującą dźwignię hamulca, jak pokazano na rysunku.
2. Wsunąć cienki przedmiot (np. klucz imbusowy 2 mm) w stożkowy otwór
znajdujący się po stronie z przewodem na dźwigni hamulca, a następnie
wypchnąć kołek i zwolnić blokadę obejmy. Wymontować dźwignię hamulca.
Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy ulegnie on silnemu przebarwieniu.
Przymocować worek do rurki i włożyć rurkę do śruby odpowietrzającej,
a następnie otworzyć śrubę odpowietrzającą i spuścić olej. W tym czasie
można naciskać dźwignię hamulca, aby przyspieszyć wypływanie oleju. Po
spuszczeniu płynu wlać nowy płyn hamulcowy zgodnie z procedurą
"Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”. Używać wyłącznie
oryginalnego oleju mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi lokalnymi i/lub krajowymi
przepisami dotyczącymi utylizacji.
Wymontowywanie dźwigni hamulca
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową
procedury "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”.
Do wymontowania tego elementu potrzebne są następujące narzędzia:
Obejma
< Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca rower zbyt wolno wytraca prędkość >
Ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa do podłoża, a następnie
kilkukrotnie lekko nacisnąć dźwignię hamulca i zaczekać, aż pęcherzyki wrócą do
zbiornika. Następnie zaleca się otwarcie pokrywy zbiornika i napełnienie go olejem
mineralnym, aż usunięte zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, odpowietrzyć układ
hamulcowy. (Odnieść się do procedury "Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”).
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w układzie
hamulcowym powodującym zwiększenie objętości wody lub pęcherzyków powietrza
wewnątrz układu hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia skoku
dźwigni hamulca.
Wdychanie oparów oleju może powodować nudności. Zasłonić nos i usta maską
oddechową. Używać oleju w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku, gdy do
dróg oddechowych dostały się opary, jak najszybciej wyjść na świeże powietrze.
Okryć się kocem. Ogrzać się, nie wykonywać męczących czynności i zwrócić się
o pomoc medyczną.
Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
Przechowywać olej z dala od dzieci.
Nie ciąć, nagrzewać, spawać ani poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem,
ponieważ grozi to eksplozją lub pożarem.
Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub krajowego prawa w zakresie
utylizacji. Zachować ostrożność podczas
przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do wnętrza
obcych przedmiotów i wilgoci; przechowywać w chłodnym,
zaciemnionym miejscu z dala od bezpośredniego działania promieni
słonecznych lub ciepła.
Okres docierania
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz
z upływem okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania
z hamulców w okresie docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie
okładzin hamulcowych lub tarczy.
Czyszczenie z użyciem kompresora
W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia
wewnętrznych części przy użyciu kompresora należy mieć na uwadze fakt, że
wilgoć ze sprężonego powietrza może pozostać na elementach zacisków. Przed
ponownym zamontowaniem zacisków hamulcowych należy poczekać, aż ich
elementy wyschną.
Uwaga
Tarcze SM-RT53L/M 203/180 mm mają większą średnicę i krzywiznę niż tarcze
160 mm dla rowerów przełajowych. W efekcie może ona dotknąć okładzin hamulca.
Jeśli uchwyt mocowania zacisku i hak przerzutki nie zostaną ustawione równolegle,
tarcza może stykać się z zaciskiem.
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych okładzin.
Podkładki dystansowe okładzin zapobiegają ruchowi tłoczka po naciśnięciu dźwigni
hamulca w sytuacji, gdy zdjęto koło.
Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Za pomocą
płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia wepchnąć okładziny z powrotem na
miejsce, uważając, aby nie uszkodzić ich powierzchni. (Jeśli okładziny hamulcowe
nie są montowane, wepchnąć tłoczki z powrotem, uważając, aby ich nie
uszkodzić).
Jeśli wpychanie z powrotem okładzin hamulcowych lub tłoczków jest utrudnione,
usunąć pokrywę zbiornika i ponowić próbę. (W tym czasie ze zbiornika może
wypłynąć nieco oleju).
Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego używać alkoholu
izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie
dostępnych środków czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą one
spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Zacisk hamulcowy BR-M445 /M446
Dźwignia hamulca BL-M505
Tarcza
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Linka SM-BH59
Oparcie linki SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek hamulcowy B01S
(okładziny żywiczne)
Element Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15 lub TL-LR10
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca zacisku / Śruby mocujące adaptera Klucz imbusowy 5 mm
Trzpień mocujący okładzinę hamulcową Kombinerki
Śruba mocująca linkę hamulca Klucz płaski 8 mm
Pokrywa zbiornika Śrubokręt krzyżakowy nr 1
Oparcie linki Śrubokręt krzyżakowy nr 2
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
Śruby
mocujące
zacisk
Element Narzędzie
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 5 mm
Zwolnienie blokady obejmy Cienki drążek, np. klucz imbusowy 2 mm
Nakładka
blokująca
2 mm 0,5 mm
pol_000135_8V40A_002.indd 1pol_000135_8V40A_002.indd 1 12/04/11 13:1112/04/11 13:11
  • Page 1 1

Shimano BR-M446 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla