• Usunąć podkładkę do odpowietrzania (żółtą), a następnie umieścić na ramie koło z tarczą.
• Zamontować okładziny hamulcowe. Następnie odgiąć zawleczkę.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
• Jeśli uchwyt mocowania zacisku i hak przerzutki nie zostaną ustawione równolegle, tarcza
może stykać się z zaciskiem.
• Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych okładzin. Podkładki
dystansowe okładzin zapobiegają ruchowi tłoczka po naciśnięciu dźwigni hamulca w sytuacji,
gdy zdjęto koło.
• Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek dystansowych
okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Za pomocą płaskiego śrubokręta lub
podobnego narzędzia wepchnąć okładziny z powrotem na miejsce, uważając, aby nie
uszkodzić ich powierzchni. (Jeśli okładziny hamulcowe nie są montowane, wepchnąć tłoczki
z powrotem, uważając, aby ich nie uszkodzić).
Jeśli wpychanie z powrotem okładzin hamulcowych lub tłoczków jest utrudnione, usunąć
pokrywę zbiornika i ponowić próbę. (W tym czasie ze zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
• Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego używać alkoholu izopropylowego,
wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie dostępnych środków
czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą one spowodować uszkodzenie części
takich, jak uszczelki.
• Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
• Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia lub pogorszenia parametrów roboczych
wynikających z normalnego użytkowania.
• W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną ostrożność
i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się tarczy hamulca. Tarcza
jest na tyle ostra, że może doprowadzić do poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną
uwięzione w jej otworach.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich dotykać w czasie jazdy ani
bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może dojść do oparzenia. Przed podjęciem
próby regulacji hamulca sprawdzić, czy jego elementy dostatecznie ostygły.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko
upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze się upewnić, że przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź okładzin hamulcowych. W przeciwnym
wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy je wymienić. Jeśli olej lub smar
przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te czynności nie zostaną wykonane,
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
•
Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi 0,5 mm lub więcej.
• W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić zapowietrzenie. W takiej
sytuacji należy zwolnić dźwignię w jak najkrótszym czasie.
• Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów może spowodować
problemy w działaniu hamulców i nieefektywność układu.
• Używać wyłącznie oleju z nowo otwartego pojemnika. Nie używać ponownie oleju spuszczonego z układu.
Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może spowodować zapowietrzenie układu hamulcowego.
• Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostały się woda lub pęcherzyki powietrza. W przeciwnym
wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Należy zachować szczególną ostrożność podczas zdejmowania
pokrywy zbiornika.
• W razie konieczności ucięcia przewodu hamulcowego w celu dostosowania jego długości albo podczas
zmiany przewodu hamulcowego z lewego na prawy i na odwrót należy pamiętać, aby odpowietrzyć przewód,
wykonując czynności (5) i (8)–(10), opisane w części „Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie” instrukcji
serwisowej.
• Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ hamulcowy może
zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po założeniu pokrywy, lub które gromadzą
się w różnych częściach układu hamulcowego, kiedy jest on używany przez długi czas. Tarczowy układ
hamulcowy S501 nie jest przystosowany do odwracania spodem do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony
kołami do góry lub na bok, pęcherzyki powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się w kierunku zacisków.
Użycie roweru w takim stanie wiąże się z niebezpieczeństwem niezadziałania hamulców oraz spowodowania
poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub na bok, przed jazdą na rowerze należy
kilkukrotnie użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli hamulce nie działają
prawidłowo, wyregulować je według poniższej procedury.
• W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać odpowiednich napraw.
W przypadku kontynuowania jazdy na rowerze pomimo stwierdzenia wycieku płynu hamulce mogą przestać działać.
• Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza, może stykać się z tarczą.
Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
• Pełne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru jest bardzo ważne. Niewłaściwe użycie
układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub wypadek, a w rezultacie - poważne
obrażenia. Ponieważ każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się
odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania
nad rowerem) oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów
i czytając instrukcję obsługi, a także poprzez praktyczne doskonalenie techniki jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru
do przodu i poważnych obrażeń.
• Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ze względu na wyższą
masę całkowitą tandemu obciążenie układu hamulcowego wzrasta przy używaniu hamulca. Jeżeli w rowerze
typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura oleju zbytnio wzrośnie,
wskutek czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo rozerwania spowodowane przez
opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
• Przed zamontowaniem części uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone
części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy
stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
• Klocki hamulcowe A01S zapewniają redukcję hałasu powstającego pomiędzy okładzinami
i tarczą podczas używania hamulców. W przypadku tych okładzin niezbędny jest dłuższy okres
docierania w porównaniu z okładzinami M06.
■ Zasady korzystania z oleju mineralnego
• Na czas pracy zakładać okulary ochronne. Unikać kontaktu oleju z oczami. Kontakt oleju z oczami może
spowodować podrażnienie. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą i niezwłocznie skorzystać z pomocy
lekarza.
• Przed użyciem oleju założyć rękawice. Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i podrażnienie.
W razie potrzeby dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
• Wdychanie oparów oleju może powodować nudności. Zasłonić nos i usta maską oddechową. Używać oleju
w dobrze wentylowanym miejscu.
W przypadku, gdy do dróg oddechowych dostały się opary, jak najszybciej wyjść na świeże powietrze. Okryć
się kocem. Ogrzać się, nie wykonywać męczących czynności i zwrócić się o pomoc medyczną.
• Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
• Przechowywać olej z dala od dzieci.
• Nie ciąć, nagrzewać, spawać ani poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem, ponieważ grozi to eksplozją lub pożarem.
• Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub krajowego prawa w zakresie utylizacji. Zachować
ostrożność podczas przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do wnętrza obcych przedmiotów i wilgoci;
przechowywać w chłodnym, zaciemnionym miejscu z dala od bezpośredniego działania promieni
słonecznych lub ciepła.
■ Okres docierania
• Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem okresu docierania.
Należy o tym pamiętać podczas korzystania z hamulców w okresie docierania. Taka sama sytuacja zachodzi
w przypadku wymiany klocków hamulcowych lub tarczy.
■ Czyszczenie z użyciem kompresora
• W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia wewnętrznych części przy użyciu
kompresora należy mieć na uwadze fakt, że wilgoć ze sprężonego powietrza może pozostać na elementach
zacisków. Przed ponownym zamontowaniem zacisków hamulcowych należy poczekać, aż ich elementy wyschną.
UWAGA
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w układzie hamulcowym powodującym
zwiększenie objętości wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu hamulcowego. W rezultacie
może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
< Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca rower zbyt wolno wytraca prędkość >
Delikatnie nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy i zaczekać, aż pęcherzyki powietrza powrócą do zbiornika.
Następnie zaleca się otwarcie pokrywy zbiornika i napełnienie go olejem mineralnym, aż usunięte zostaną
wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, odpowietrzyć układ hamulcowy.
(Odnieść się do procedury „Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”).
■ Montaż zacisku (BR-S501) i mocowanie linki.
< Przód >
Techniczna instrukcja serwisowa SI-8FX0A-004
Tarczowy układ hamulcowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Tarcza
Śruby mocujące
zacisk
< Przód >
< Tył >
Moment dokręcania: 6 - 8 Nm
Zacisk
hamulcowy
Adapter
Śruby mocujące
zacisk
Śruby mocujące
adapter
Śruby mocujące
łącznik
■ Wymiana okładzin hamulcowych
Konserwacja
Uwaga: System hamulcowy S501 został skonstruowany tak, aby w miarę zużywania się okładzin
hamulcowych tłoczki stopniowo przesuwały się na zewnątrz, automatycznie korygując
odległość między tarczą a okładzinami hamulcowymi. Dlatego podczas wymiany okładzin
hamulcowych należy wepchnąć tłoczki z powrotem w ich pierwotne położenie.
Jeśli dolewany olej dostanie się na okładziny hamulcowe lub jeśli
okładziny są starte do grubości 0,5 mm albo jeśli sprężyny
dociskające okładziny stykają się z tarczą, wymienić okładziny
hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i wymontować okładziny hamulcowe
zgodnie z rysunkiem.
2. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
3. Zdjąć pokrywę zbiornika zgodnie z krokiem (1)
w sekcji „Dodawanie oleju mineralnego”.
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym zamocować adaptery do zacisków hamulcowych
z mocowaniami typu Post. (Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne).
1. Poluzować śruby mocujące zaciski hamulcowe tak, aby mogły się one poruszać na boki, a następnie
przymocować adapter do ramy.
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie dokręcić śruby
mocujące zaciski hamulcowe.
● Międzynarodowy standard mocowania ● Mocowanie typu Post
4. Wepchnąć tłoczek z powrotem do wewnątrz
do oporu, uważając, aby go nie przekręcić.
(W tym czasie ze zbiornika może wypłynąć
nieco oleju).
5. Zamontować nowe okładziny hamulcowe,
a następnie założyć podkładki dystansowe
okładzin (czerwone). Następnie odgiąć
zawleczkę.
6. Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, aby sprawdzić, czy się usztywnia.
7. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy tarcza nie styka
się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia styku tych elementów dokonać regulacji
zgodnie z procedurą „Montaż zacisku hamulcowego”.
8. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
9. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
■ Regulacja w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie działają poprawnie lub jeśli
wysuwają się nierówno albo jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie z tarczą, wyregulować
tłoczki zgodnie z poniższą procedurą.
1. Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe.
Wyczyścić tłoczki i ich okolice, a następnie zdjąć pokrywę zbiornika.
2. Wepchnąć tłoczek z powrotem w prostym położeniu, bez zginania. W tym czasie ze zbiornika może
wypłynąć nieco oleju.
3. Zamontować okładziny hamulcowe i założyć podkładki dystansowe okładzin (czerwone).
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba tłoczki
powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy tarcza nie styka
się z zaciskiem hamulca. W razie stwierdzenia styku tych elementów dokonać regulacji z użyciem
podkładki.
6. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
■ Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy ulegnie on silnemu przebarwieniu.
Przymocować worek do rurki i włożyć rurkę do śruby odpowietrzającej, a następnie otworzyć śrubę
odpowietrzającą i spuścić olej. W tym czasie można naciskać dźwignię hamulca, aby przyspieszyć
wypływanie oleju. Po spuszczeniu płynu wlać nowy płyn hamulcowy zgodnie z procedurą „Dodawanie
oleju mineralnego i odpowietrzanie”. Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi lokalnymi i/lub krajowymi przepisami dotyczącymi
utylizacji.
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową procedury „Dodawanie
oleju mineralnego i odpowietrzanie”.
Zamontować wstępnie zaciski hamulcowe do
ramy (tak, aby zaciski poruszały się na boki),
nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza
została zaciśnięta przez okładziny,
a następnie dokręcić śruby mocujące zaciski
hamulcowe.
■ Naplecenie szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie stosować naplecenia radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej strony przedniego
koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony tylnego koła, a w przypadku
prawej strony przedniego koła - jak pokazano na rysunku 2 poniżej.
■ Montaż tarczy
(SM-RT64)
Kierunek obrotu
koła
Przód, lewo Tył, lewo Tył, prawo Przód, prawo
Rys. 1 Rys. 2
Moment dokręcania: 40 - 50 Nm
■ Montaż dźwigni hamulca
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na rysunku. (Sprawdzić, czy w czasie pracy
dźwignia hamulca nie styka się z dźwignią zmiany biegów. Szczegółowe informacje o dźwigni
zmiany biegów zamieszczono w instrukcji serwisowej. W przypadku niektórych typów
konieczne jest zamontowanie najpierw dźwigni
zmiany biegów - ze względu na nietypowe
położenie śrub mocujących dźwigni zmiany
biegów).
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/kierownicy karbonowej sprawdzić zalecenia
producenta ramy/części karbonowych odnośnie do momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć
zbyt silnego dokręcenia, które może spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub
niedokręcenia, które może prowadzić do braku siły mocującej elementów.
Moment dokręcania dźwigni hamulca:
6 - 8 Nm
Do montażu produktu niezbędne są poniższe narzędzia.
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
Montaż
■ Montaż linki
Szczegółowe informacje o montowaniu linki można znaleźć w instrukcji serwisowej dotyczącej linki hamulca
SM-BH59 (SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia linki podczas montażu. Upewnić się, że zaciski i dźwignie znajdują się w położeniach,
które pokazano na rysunku.
< Dla prawej dźwigni >
BL-S500 / BL-S501
BR-S501
< Dla lewej dźwigni >
Podkładka dystansowa do
odpowietrzania (żółta)
Okładziny hamulcowe
Zawleczka
Aby zapobiec obracaniu się śrub, można wykorzystać nakładki blokujące lub drut.
Użyć metody, która lepiej sprawdzi się w przypadku danego typu widelca przedniego i ramy.
< Przód > < Tył >
Nakładka blokująca
Nakładka blokująca
Mocowanie typu Post
Nakładka blokująca
W przypadku oparć w kształcie C
i zwykłego typu oparć linki
zastosować do mocowania specjalne
oparcie przewodu Shimano
(sprzedawane oddzielenie), jak
pokazano na rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają poprawnie. Sprawdzić,
czy nie ma widocznych wycieków oleju.
Moment dokręcania: 0,3 - 0,5 Nm
< Oparcie C > < Zwykły typ oparcia linek >
Metoda oparta na użyciu nakładki blokującej
Metoda oparta na użyciu drutu
< Tył >
Drut
< Przód >
Drut
Tłoczek
Okładziny
hamulcowe
Zawleczka
Podkładka dystansowa
klocka (czerwona)
Zawleczka
SI-8FX0A-004-03
Zacisk hamulcowy
BR-S501
Przewód
SM-BH59
Tarcza
SM-RT64
Dźwignia hamulca
BL-S500 / BL-S501
Oparcie linki
SM-HANG
Olej mineralny
SM-DB-OIL
Klocek hamulcowy
Okładzina żywiczna
A01S
Okładzina metaliczna
M06
Element Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca zacisk Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca adapter (typ Post) Klucz imbusowy 5 mm
Trzpień mocujący okładzinę hamulcową Kombinerki płaskie
Pokrywa zbiornika Śrubokręt krzyżakowy nr 1
Oparcie przewodu Śrubokręt krzyżakowy nr 2
Śruba mocująca przewód hamulca Klucz płaski 8 mm
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
RESIN
0,5 mm2 mm
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia w wyniku wprowadzenia ulepszeń.
(Polish)
pol_000390_8FX0A_004.indd 1pol_000390_8FX0A_004.indd 1 24/05/11 14:3524/05/11 14:35