• Usunąć podkładkę do odpowietrzania (żółtą), a następnie umieścić na ramie koło z tarczą.
• Zamontować okładziny hamulcowe. Następnie odgiąć zawleczkę.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
■ Czyszczenie z użyciem kompresora
•
W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia
wewnętrznych części przy użyciu kompresora należy mieć na uwadze fakt, że wilgoć
ze sprężonego powietrza może pozostać na elementach zacisków. Przed ponownym
zamontowaniem zacisków hamulcowych należy poczekać, aż ich elementy wyschną.
Uwaga
• Tarcze 203 mm i 180 mm mają większą średnicę niż tarcze 160 mm do rowerów
cross-country, a więc ich sprężystość jest większa. W konsekwencji będą one
stykać się z klockami hamulcowymi.
• Jeśli uchwyt mocowania zacisku i hak przerzutki nie zostaną ustawione
równolegle, tarcza może stykać się z zaciskiem.
• Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż podkładek dystansowych okładzin.
Podkładki dystansowe okładzin zapobiegają ruchowi tłoczka po naciśnięciu
dźwigni hamulca w sytuacji, gdy zdjęto koło.
•
Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych podkładek
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Za pomocą płaskiego
śrubokręta lub podobnego narzędzia wepchnąć okładziny z powrotem na miejsce,
uważając, aby nie uszkodzić ich powierzchni. (Jeśli okładziny hamulcowe nie są
montowane, wepchnąć tłoczki z powrotem, uważając, aby ichnie uszkodzić).
Jeśli wpychanie z powrotem okładzin hamulcowych lub tłoczków jest
utrudnione, usunąć pokrywę zbiornika i ponowić próbę. (W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
• Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego używać alkoholu
izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie
dostępnych środków czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą one
spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
• Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
• Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania
wynikających z normalnego użytkowania.
• Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 160 mm. Przed
użyciem hamulców upewnić się, że charakterystyka hamowania zapewnia pełną kontrolę.
• W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się
tarczy hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może doprowadzić do
poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
•
Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich
dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może
dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy jego elementy
dostatecznie ostygły.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
•
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje
ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź okładzin hamulcowych.
W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy je wymienić. Jeśli
olej lub smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te
czynności nie zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5 mm lub więcej.
• W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić zapowietrzenie.
W takiej sytuacji należy zwolnić dźwignię w jak najkrótszym czasie.
• Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów olejów może
spowodować problemy w działaniu hamulców i nieefektywność układu.
• Używać wyłącznie oleju z nowo otwartego pojemnika. Nie używać ponownie oleju
spuszczonego z układu. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może spowodować
zapowietrzenie układu hamulcowego.
• Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostały się woda lub pęcherzyki powietrza.
Wprzeciwnym wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Należy zachować szczególną
ostrożność podczas zdejmowania pokrywy zbiornika.
• W razie konieczności ucięcia przewodu hamulcowego w celu dostosowania jego długości albo
podczas zmiany przewodu hamulcowego z lewego na prawy i na odwrót należy pamiętać, aby
odpowietrzyć przewód, wykonując czynności (5) i (8)–(10), opisane w części „Dodawanie oleju
mineralnego i odpowietrzanie” instrukcji serwisowej.
•
Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ hamulcowy może
zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po założeniu pokrywy, lub które
gromadzą się w różnych częściach układu hamulcowego, kiedy jest on używany przez długi czas.
Tarczowy układ hamulcowy M595 nie jest przystosowany do odwracania spodem do góry. Jeśli rower
zostanie odwrócony kołami do góry lub na bok, pęcherzyki powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się
w kierunku zacisków. Użycie roweru w takim stanie wiąże się z niebezpieczeństwem niezadziałania
hamulców oraz spowodowania poważnego wypadku. Jeśli rower został odwrócony kołami do góry lub
na bok, przed jazdą narowerze należy kilkukrotnie użyć dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce
działają prawidłowo. Jeśli hamulce nie działają prawidłowo, wyregulować je według poniższej procedury
.
• W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać
odpowiednich napraw. W przypadku kontynuowania jazdy na rowerze pomimo stwierdzenia
wycieku płynu hamulce mogą przestać działać.
• Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza, może
stykać się z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
• Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania lub
wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower może mieć inne
charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym
wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi
roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając
instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do blokady koła,
przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
•
Tarczowe układy hamulcowe Shimano nie są kompatybilne z rowerami typu tandem. Ze względu na
wyższą masę całkowitą tandemu obciążenie układu hamulcowego wzrasta przy używaniu hamulca.
Jeżeli w rowerze typu tandem zastosowane zostaną hydrauliczne hamulce tarczowe, temperatura
oleju zbytnio wzrośnie, wskutek czego w przewodach hamulcowych mogą wystąpić blokady albo
rozerwania spowodowane przez opary, co z kolei spowoduje awarię hamulców.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane,
zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Klocki hamulcowe A01S zapewniają redukcję hałasu powstającego pomiędzy
okładzinami i tarczą podczas używania hamulców. W przypadku tych okładzin
niezbędny jest dłuższy okres docierania w porównaniu z okładzinami M06.
■ Zasady korzystania z oleju mineralnego
• Na czas pracy zakładać okulary ochronne. Unikać kontaktu oleju z oczami. Kontakt oleju
zoczami może spowodować podrażnienie. W razie potrzeby przepłukać oczy wodą i
niezwłocznie skorzystać z pomocy lekarza.
• Przed użyciem oleju założyć rękawice. Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę
ipodrażnienie. W razie potrzeby dokładnie przemyć skórę mydłem i wodą.
• Wdychanie oparów oleju może powodować nudności. Zasłonić nos i usta maską oddechową.
Używać oleju w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku, gdy do dróg oddechowych
dostały się opary, jak najszybciej wyjść na świeże powietrze. Okryć się kocem. Ogrzać się,
niewykonywać męczących czynności i zwrócić się o pomoc medyczną.
• Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
• Przechowywać olej z dala od dzieci.
• Nie ciąć, nagrzewać, spawać ani poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem, ponieważ grozi to
eksplozją lub pożarem.
• Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub krajowego prawa w zakresie utylizacji.
Zachować ostrożność podczas przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do wnętrza obcych
przedmiotów i wilgoci; przechowywać w chłodnym, zaciemnionym miejscu z dala
od bezpośredniego działania promieni słonecznych lub ciepła.
■ Okres docierania
• Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem okresu
docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania z hamulców w okresie docierania.
Tasama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w układzie hamulcowym
powodującym zwiększenie objętości wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu
hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
< Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca rower zbyt wolno wytraca prędkość >
Delikatnie nacisnąć dźwignię hamulca kilka razy i zaczekać, aż pęcherzyki powietrza
powrócą do zbiornika. Następnie zaleca się otwarcie pokrywy zbiornika i napełnienie go
olejem mineralnym, aż usunięte zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, odpowietrzyć układ
hamulcowy. (Odnieść się do procedury “Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”).
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
■ Montaż szczęk (BR-M595) i montaż linki.
< Przód >
< Przód >
< Tył >
Techniczna instrukcja serwisowa SI-8G40A-002
Tarczowy układ hamulcowy
Zacisk hamulcowy BR-M595
Przewód SM-BH59
Tarcza SM-RT53/SM-RT62
Dźwignia hamulca BL-M595
Oparcie linki SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek
hamulcowy
Okładzina żywiczna A01S
Okładzina metaliczna M06
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zacisk
hamulcowy
Tarcza
Adapter
Śruby mocujące
zacisk
Śruby
mocujące
zacisk
Śruby mocujące adapter
Śruby mocujące
adapter
■ Wymiana okładzin hamulcowych
Konserwacja
Uwaga: System hamulcowy M595 został skonstruowany tak, aby w miarę zużywania się
okładzin hamulcowych tłoczki stopniowo przesuwały się na zewnątrz,
automatycznie korygując odległość między tarczą a okładzinami hamulcowymi.
Dlatego podczas wymiany okładzin hamulcowych należy wepchnąć tłoczki
zpowrotem w ich pierwotne położenie.
Jeśli dolewany olej dostanie się na okładziny hamulcowe
lub jeśli okładziny są starte do grubości 0,5 mm albo jeśli
sprężyny dociskające okładziny stykają się z tarczą,
wymienić okładziny hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i wymontować okładziny
hamulcowe zgodnie z rysunkiem.
1. Wykręcić śrubę mocującą dźwignię hamulca, jak pokazano na rysunku.
2. Wsunąć cienki przedmiot (np. klucz imbusowy 2 mm) w stożkowy otwór
znajdujący się po stronie z przewodem na dźwigni hamulca, a następnie
wypchnąć kołek i zwolnić blokadę obejmy. Wymontować dźwignię hamulca.
2. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
3. Zdjąć pokrywę zbiornika zgodnie
zkrokiem (1) w sekcji “Dodawanie
olejumineralnego”.
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym zamocować adaptery do zacisków
hamulcowych z mocowaniami typu Post.
(Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne).
1. Poluzować śruby mocujące zaciski hamulcowe tak, aby mogły się one poruszać na boki, a
następnie przymocować adapter do ramy.
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski hamulcowe.
● Międzynarodowy standard mocowania ● Mocowanie typu Post
4. Wepchnąć tłoczek z powrotem do
wewnątrz do oporu, uważając, aby go
nie przekręcić. (W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
5. Zamontować nowe okładziny
hamulcowe, a następnie założyć
podkładki dystansowe okładzin
(czerwone). Następnie odgiąć
zawleczkę.
6. Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, aby sprawdzić, czy się usztywnia.
7. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza nie styka się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia styku tych
elementów dokonać regulacji zgodnie z procedurą “Montaż zacisku hamulcowego”.
8. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
9. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
■ Regulacja w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie działają poprawnie
lub jeśli wysuwają się nierówno albo jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie
ztarczą, wyregulować tłoczki zgodnie z poniższą procedurą.
1. Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe.
Wyczyścić tłoczki i ich okolice, a następnie zdjąć pokrywę zbiornika.
2. Wepchnąć tłoczek z powrotem w prostym położeniu, bez zginania. W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju.
3. Zamontować okładziny hamulcowe i założyć podkładki dystansowe okładzin (czerwone).
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba
tłoczki powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć podkładki dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza nie styka się z zaciskiem hamulca. W razie stwierdzenia styku tych elementów
dokonać regulacji z użyciem podkładki.
6. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
■ Wymiana oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy ulegnie on silnemu przebarwieniu.
Przymocować worek do rurki i włożyć rurkę do śruby odpowietrzającej, a
następnie otworzyć śrubę odpowietrzającą i spuścić olej. W tym czasie można
naciskać dźwignię hamulca, aby przyspieszyć wypływanie oleju. Po spuszczeniu
płynu wlać nowy płyn hamulcowy zgodnie z procedurą “Dodawanie oleju
mineralnego i odpowietrzanie”. Używać wyłącznie oryginalnego oleju
mineralnego Shimano.
Zutylizować zużyty olej zgodnie z odpowiednimi lokalnymi i/lub krajowymi
przepisami dotyczącymi utylizacji.
■ Wymontowywanie dźwigni hamulca
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową
procedury “Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”.
Zamontować wstępnie zaciski
hamulcowe do ramy (tak, aby zaciski
poruszały się na boki), nacisnąć
dźwignię hamulca tak, aby tarcza
została zaciśnięta przez okładziny,
anastępnie dokręcić śruby mocujące
zaciski hamulcowe.
■ Naplecenie szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie stosować naplecenia radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej
strony przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony
tylnego koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła - jak pokazano na
rysunku 2 poniżej.
■ Montaż tarczy
(SM-RT53 / RT62)
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT62 (160 mm)
SM-RT62M (180 mm)
SM-RT62L (203 mm)
Kierunek
obrotu koła
Przód, lewo Tył, lewo Tył, prawo Przód, prawo
Rys. 2 Rys. 1
Do montażu produktu niezbędne są poniższe narzędzia.
Moment dokręcania:
40 Nm
■ Montaż dźwigni hamulca (BL-M595)
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na
rysunku. (Sprawdzić, czy w czasie pracy dźwignia
hamulca nie styka się z dźwignią zmiany
biegów. Szczegółowe informacje odźwigni
zmiany biegów zamieszczono winstrukcji
serwisowej. W przypadku niektórych typów
konieczne jest zamontowanie najpierw
dźwignizmiany biegów - ze względu na
nietypowe położenie śrub mocujących
dźwignizmiany biegów).
* W trakcie otwierania obejmy należy
zastosować się do procedury
wymontowywania dźwigni hamulca.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej sprawdzić
zalecenia producenta ramy/części karbonowych odnośnie do momentu
dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, które może
spowodować uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia,
któremoże prowadzić do niedostatecznego dokręcenia elementów.
Moment dokręcania dźwigni
hamulca: 6 - 8 Nm
Pierścień blokady
mocowania tarczy
TL-LR15
Montaż
■ Montaż linki
< Dla prawej dźwigni >
Szczegółowe informacje o montowaniu linki można znaleźć w instrukcji
serwisowej dotyczącej linki hamulca SM-BH59 (SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montażu. Upewnić się, że
zaciski i dźwignie znajdują się w położeniach, które pokazano na rysunku.
BL-M595
BR-M595
Śruba regulacji
zasięgu
■ Regulacja zasięgu
Dokręcić śrubę regulacji zasięgu (w prawo) w celu skrócenia zasięgu lub poluzować ją
(w lewo) w celu zwiększenia zasięgu.
< Dla lewej dźwigni >
Podkładka dystansowa do
odpowietrzania (żółta)
Okładziny hamulcowe
Zawleczka
Aby zapobiec obracaniu się śrub, można wykorzystać nakładki blokujące lub drut.
Użyć metody, która lepiej sprawdzi się w przypadku danego typu widelca przedniego i ramy.
< Przód > < Tył >
Nakładka blokująca
Nakładka blokująca
Nakładka blokująca
Mocowanie typu Post
W przypadku oparć
wkształcie C i zwykłego typu
oparć linki zastosować do
mocowania specjalne oparcie
przewodu Shimano
(sprzedawane oddzielenie),
jak pokazano na rysunku.
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają
poprawnie. Sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków oleju.
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
< Oparcie C > < Zwykły typ oparcia linek >
Metoda oparta na użyciu nakładki blokującej
Metoda oparta na użyciu drutu
< Tył >
Przewód
< Przód >
Przewód
Obejma
Okładziny
hamulcowe
Tłoczek
Podkładka dystansowa
klocka (czerwona)
Zawleczka
Zawleczka
SI-8G40A-002-03
Do wymontowania tego elementu potrzebne są następujące
narzędzia:
Element Narzędzie
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 4 mm
Zwolnienie blokady obejmy Cienki drążek, np. klucz imbusowy 2 mm
Obejma
UWAGA
2 mm
0,5 mm
Element Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 4 mm
Śruba mocująca zacisk Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca łącznik (typ Post) Klucz imbusowy 5 mm
Trzpień mocujący okładzinę hamulcową Kombinerki
Pokrywa zbiornika Śrubokręt krzyżakowy nr 1
Oparcie linki Śrubokręt krzyżakowy nr 2
Śruba mocująca linkę hamulca Klucz oczkowy 8 mm
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
pol003997_8G40A_002.indd 1pol003997_8G40A_002.indd 1 24/02/11 15:2924/02/11 15:29