ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO
7
Montaż na rowerze i konserwacja:
Podczas mocowania ramienia hamulca do ramy należy
pamiętać o zastosowaniu obejmy ramienia hamulca
odpowiedniego do wielkości dolnej rurki tylnego
trójkąta ramy i poprawnie połączyć je za pomocą śruby
i nakrętki obejmy, stosując określony moment
dokręcania.
Jako nakrętki obejmy należy użyć nakrętki
zabezpieczającej z wkładką nylonową (nakrętka
samozatrzaskowa). Zaleca się zastosowanie
standardowych części Shimano jako śruby i nakrętki
obejmy ramienia hamulca.
Jeśli nakrętka obejmy zejdzie z ramienia hamulca lub
jeśli śruba obejmy albo obejma ramienia hamulca
ulegną uszkodzeniu, ramię hamulca może się obracać
na dolnej rurce tylnego trójkąta ramy i powodować
nagłe szarpnięcia kierownicy lub też koło roweru może
się zablokować, powodując upadek roweru i poważne
obrażenia.
Podczas montażu piasty na ramie należy pamiętać o
zamontowaniu właściwych nieruchomych podkładek z
lewej i prawej strony oraz o odpowiednim
przykręceniu nakrętek piasty z zastosowaniem
podanych momentów dokręcania. Jeśli nieruchome
podkładki zostaną zamontowane tylko z jednej strony
lub jeśli nakrętki piasty nie zostaną odpowiednio
przykręcone, nieruchoma podkładka może wypaść,
prowadząc do obracania się osi piasty i kasety. Może to
spowodować przypadkowe pociągnięcie kierownicy
przez linkę zmiany biegów i doprowadzić do bardzo
poważnego wypadku.
Tarcza hamulca
Należy uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu
obracającej się tarczy hamulca. Tarcza hamulca jest na
tyle ostra, że może doprowadzić do poważnego
zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w otworach
obracającej się tarczy.
Zaciski i tarcza hamulca rozgrzewają się w czasie pracy
hamulca, dlatego nie należy ich dotykać w czasie jazdy
ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru.
W przeciwnym razie może dojść do oparzenia.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się
do tarczy hamulca bądź okładzin hamulcowych.
W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
Jeśli olej lub smar dostanie się na powierzchnię
okładzin hamulcowych, należy skonsultować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży. W przeciwnym
razie hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli podczas hamowania słychać hałas, okładziny
hamulcowe mogły osiągnąć poziom zużycia
eksploatacyjnego.
Po sprawdzeniu, że temperatura układu hamulcowego
wystarczająco się obniżyła, sprawdzić, czy grubość
każdej okładziny wynosi co najmniej 0,5 mm. Można
też skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem
sprzedaży.
1 2 mm
2 0,5 mm
Jeśli tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona,
należy natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem
sprzedaży.
Jeśli grubość tarczy hamulca spadnie poniżej 1,5 mm
lub w taki sposób, że widoczna jest aluminiowa
powierzchnia, należy natychmiast przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Tarcza hamulca
może pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
Hamulec wewnętrzny
Stosując widelec z hakami skierowanymi do tyłu,
należy usunąć luz łańcucha za pomocą odpowiednich
narzędzi.