UM-37G0A-004-03
Instrukcja użytkownika
Piasta z wewnętrznymi
przełożeniami
(hamulec wewnętrzny/tarczowy)
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na stronie
internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
• Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały
opisane w tej instrukcji użytkownika, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy dla doświadczonych i zawodowych
mechaników rowerowych jest dostępna na naszej stronie internetowej
(http://si.shimano.com).
• Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się
z niniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
• Każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia w zależności od produktu.
Ztego względu ważne jest, aby dokładnie poznać funkcjonowanie układu
hamulcowego roweru (z uwzględnieniem nacisku na dźwignię hamulca i
charakterystyki sterowania rowerem) oraz przyzwyczaić się do niego. Niewłaściwe
zastosowanie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub
upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Aby zapewnić prawidłową
obsługę, należy zwrócić się do profesjonalnego sprzedawcy rowerów lub zapoznać się
zpodręcznikiem użytkownika. Ważne jest, aby podczas jazdy rowerem poćwiczyć
obsługę hamulca i inne podstawowe funkcje.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli
koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując w
konsekwencji poważne zranienie.
• Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na
przyszłość.
PRZESTROGA
• Należy unikać ciągłego używania hamulca wewnętrznego podczas długiego zjazdu ze
zbocza, ponieważ spowoduje to znaczne rozgrzanie wewnętrznych części hamulca, co
może pogorszyć działanie hamulców.
• Obróć kołem i upewnij się, że siła hamowania hamulca wolnego biegu jest poprawna.
• Przełożenia należy zmieniać pojedynczo przy użyciu manetki przerzutki. Podczas
zmiany przełożenia należy ograniczyć siłę nacisku na pedały. W przypadku próby
wymuszenia działania dźwigni przerzutki lub zmiany kilku przełożeń jednocześnie przy
silnym nacisku na pedały stopy mogą zsunąć się z pedałów, a rower przewrócić się,
powodując poważne obrażenia. Użycie dźwigni przerzutki w celu jednoczesnej zmiany
kilku przełożeń na niskie przełożenie może również spowodować wyskoczenie
pancerza z dźwigni. Nie ma to wpływu na działanie manetki przerzutki, ponieważ
pancerz wraca do pierwotnego położenia po zmianie przełożenia.
• Jeśli hamulec wewnętrzny/tarczowy jest często używany, obszar wokół niego może stać
się gorący. Nie dotykać obszaru wokół hamulca przez co najmniej 30 minut od
momentu zakończenia jazdy na rowerze.
Nota
• Przełożenia można zmieniać podczas lekkiego pedałowania, jednak czasami mechanizm
zapadkowy wewnątrz piasty może potem hałasować, co jest normalnym zjawiskiem
zmiany przełożeń.
• Takie zjawiska są normalnym skutkiem struktury wewnętrznego mechanizmu zmiany
przełożeń i nie są oznaką awarii.
Możliwe zjawiska Typ piasty
Przełożenia, przy których
zjawisko może występować
Podczas pchania roweru do tyłu
ze stopą ustawioną na pedale jest
odczuwalne bicie pedału.
Piasta 7-rzędowa Wszystkie przełożenia
Podczas pchania roweru do tyłu
słychać nietypowe odgłosy.
Piasta 8-rzędowa Przełożenia 5, 6, 7, 8
Piasta ma wbudowany mechanizm
ułatwiający zmianę przełożeń.
Podczas pracy mechanizmu w
trakcie zmiany przełożenia może
występować hałas i wibracje.
Piasta 8-rzędowa Wszystkie przełożenia
Zmiana przełożeń może być
odczuwalna różnorodnie w
zależności od przełożenia.
Piasty 7-rzędowa i
8-rzędowa
Wszystkie przełożenia
Gdy pedał nie jest obracany
podczas jazdy, powstaje hałas.
Piasty 7-rzędowa i
8-rzędowa
Wszystkie przełożenia
Podczas obracania pedałami
słychać hałas.
Piasta 7-rzędowa Wszystkie przełożenia
Piasta 8-rzędowa
Wszystkie przełożenia
oprócz 1.
• W celu zapewnienia odpowiedniej wydajności zaleca się zlecenie sklepowi, gdzie został
kupiony rower, lub najbliższemu profesjonalnemu warsztatowi wykonania konserwacji,
np. nasmarowania piasty wewnętrznej, przynajmniej raz na dwa lata, poczynając od
pierwszego użycia (lub co około 5000km, jeśli rower jest bardzo często używany).
Ponadto podczas konserwacji zaleca się używanie smaru do piasty wewnętrznej
Shimano lub oleju. Jeśli nie będzie używany smar specjalny lub zestaw do smarowania,
mogą wystąpić problemy, ponieważ przełączanie biegów nie będzie działało
poprawnie. Do okładzin hamulcowych należy używać tylko specjalnego smaru.
• Piasta wewnętrzna nie jest całkowicie wodoszczelna. Należy unikać używania piasty
wmiejscach, gdzie woda może się przedostać do środka, oraz używania do czyszczenia
piasty wody pod wysokim ciśnieniem, w przeciwnym razie mechanizm wewnętrzny
może zardzewieć.
• Tarcze łańcucha należy co jakiś czas myć neutralnym środkiem czyszczącym. Ponadto
czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być
skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeśli koła nie obracają się swobodnie, należy wymienić klocki hamulcowe.
Skontaktować się z punktem sprzedaży, w którym rower został kupiony.
• Jeśli łańcuch zaczął przeskakiwać, należy wymienić przełożenia i łańcuch u sprzedawcy
lub w punkcie sprzedaży.
• Nie wolno kłaść stóp na dźwigni kątowej. W przeciwnym razie zmiana przełożeń może
nie działać prawidłowo.
• Podnosząc manetkę, należy przestać pedałować lub zmniejszyć siłę nacisku na pedały.
Umożliwia to płynną zmianę przełożeń.
• Należy często ćwiczyć zmianę przełożeń.
• Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
znormalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy.
Wprzypadku problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
• Czy zmiana przełożeń odbywa się płynnie?
• Czy linie regulacji przyłącza kasety znajdują się we właściwej pozycji?
• Czy pręt dźwigni kątowej znajduje się we właściwej pozycji?
• Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
* Informacje dotyczące sprawdzenia regulacji kabla przerzutki (pozycji pręta) podano w
instrukcji użytkownika dźwigni przerzutki.
Nazwy części
Komponenty mogą się różnić w zależności od danych technicznych użytej piasty z
wewnętrznymi przełożeniami.
Obszar wokół hamulca
Piasta z wewnętrznymi przełożeniami
Żółte linie regulacji
Przyłącze kasety
Dźwignia kątowa
Linia na pręcie
Koniec osi piasty
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
(Polish)