PRONAR T680 Instrukcja obsługi

  • Dzień dobry! Przeczytałem instrukcję obsługi przyczepy rolniczej PRONAR T680. Jestem gotowy odpowiedzieć na Twoje pytania dotyczące jej budowy, obsługi, bezpieczeństwa, czy konserwacji. Dokument ten omawia m.in. zasady bezpiecznego użytkowania, informacje o załadunku i rozładunku oraz obsługę techniczną.
  • Do czego przeznaczona jest przyczepa rolnicza PRONAR T680?
    Czy przyczepa PRONAR T680 jest przystosowana do transportu ludzi lub zwierząt?
    Jaka jest dopuszczalna prędkość przyczepy rolniczej PRONAR T680?
PRONAR Sp. z o.o.
17-210 NAREW, UL. MICKIEWICZA 101A, WOJ. PODLASKIE
tel.: +48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
fax: +48 085 681 63 83 +48 085 682 71 10
www.pronar.pl
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PRZYCZEPA ROLNICZA
PRONAR T680
INSTRUKCJA ORYGINALNA
WYDANIE 4B-01-2010 NR PUBLIKACJI 62N-00000000-UM
WSTĘP
Informacje zawarte w publikacji są aktualne na dzień opracowania. Na skutek udoskonalania
niektóre wielkości oraz ilustracje zawarte w niniejszej publikacji mogą nie odpowiadać stanowi
faktycznemu maszyny dostarczonej uŜytkownikowi. Producent zastrzega sobie prawo
wprowadzania w produkowanych maszynach zmian konstrukcyjnych ułatwiających obsługę
oraz poprawiających jakość ich pracy, nie dokonując bieŜących zmian w niniejszej publikacji.
Instrukcja obsługi stanowi podstawowe wyposaŜenie maszyny. Przed przystąpieniem do
eksploatacji uŜytkownik musi zapoznać się z treścią niniejszej instrukcji i przestrzegać
wszystkich zawartych w niej zaleceń. Zagwarantuje to bezpieczną obsługę oraz zapewni
bezawaryjną pracę maszyny. Maszynę skonstruowano zgodnie z obowiązującymi normami,
dokumentami i aktualnymi przepisami prawnymi.
Instrukcja opisuje podstawowe zasady bezpiecznego uŜytkowania i obsługi przyczepy rolniczej
Pronar T680.
JeŜeli informacje zawarte w instrukcji obsługi okaŜą się nie w pełni zrozumiałe naleŜy zwrócić
się o pomoc do punktu sprzedaŜy w którym maszyna została zakupiona lub bezpośrednio do
Producenta.
ADRES PRODUCENTA
PRONAR Sp. z o.o.
ul. Mickiewicza 101A
17-210 Narew
TELEFONY KONTAKTOWE
+48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
SYMBOLE WYKORZYSTANE W INSTRUKCJI
Informacje, opisy zagroŜeń i środków ostroŜności oraz polecenia i nakazy związane
z bezpieczeństwem uŜytkowania w treści instrukcji są wyróŜnione znakiem:
oraz poprzedzone słowem „NIEBEZPIECZEŃSTWO”. Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń
stwarza zagroŜenie dla zdrowia lub Ŝycia osób obsługujących maszynę lub osób postronnych.
Szczególnie waŜne informacje i zalecenia, których przestrzeganie jest bezwzględnie konieczne,
są wyróŜnione w tekście znakiem:
oraz poprzedzone słowem „UWAGA". Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń zagraŜa
uszkodzeniu maszyny wskutek nieprawidłowego wykonania obsługi, regulacji lub uŜytkowania.
W celu zwrócenia uwagi uŜytkownika na konieczność wykonania okresowej obsługi technicznej
treść w instrukcji została wyróŜniona znakiem:
Dodatkowe wskazówki zawarte w instrukcji opisują przydatne informacje dotyczące obsługi
maszyny i wyróŜnione są znakiem:
oraz poprzedzone słowem „WSKAZÓWKA”.
OKREŚLENIE KIERUNKÓW W INSTRUKCJI
Strona lewa strona po lewej ręce obserwatora zwconego twarzą w kierunku jazdy maszyny
do przodu.
Strona prawa – strona po prawej ręce obserwatora zwconego twarzą w kierunku jazdy
maszyny do przodu.
ZAKRES CZYNNOŚCI OBSŁUGOWYCH
Czynności obsługowe opisywane w instrukcji oznaczone są znakiem:
Rezultat wykonania czynności obsługowej / regulacyjnej lub uwagi dotyczące wykonanych
czynności oznaczony jest znakiem:
SPIS TREŚCI
1
INFORMACJE PODSTAWOWE 1.1
1.1
IDENTYFIKACJA 1.2
1.1.1 IDENTYFIKACJA PRZYCZEPY 1.2
1.1.2 IDENTYFIKACJA OSI JEZDNYCH 1.3
1.1.3 WYKAZ NUMERÓW FABRYCZNYCH 1.4
1.2
PRZEZNACZENIE 1.5
1.3
WYPOSAśENIE 1.9
1.4
WARUNKI GWARANCJI 1.10
1.5
TRANSPORT 1.11
1.5.1 TRANSPORT SAMOCHODOWY 1.11
1.5.2 TRANSPORT SAMODZIELNY UśYTKOWNIKA 1.13
1.6
ZAGROśENIE DLA ŚRODOWISKA 1.14
1.7
KASACJA 1.15
2
BEZPIECZEŃSTWO UśYTKOWANIA 2.1
2.1
OGÓLNE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA 2.2
2.1.1 UśYTKOWANIE PRZYCZEPY 2.2
2.1.2 PODŁĄCZANIE I ODŁĄCZANIE PRZYCZEPY DO CIĄGNIKA 2.3
2.1.3 PODŁĄCZANIE I ODŁĄCZANIE DRUGIEJ PRZYCZEPY 2.4
2.1.4 INSTALACJE HYDRAULICZNE I PNEUMATYCZNE 2.4
2.1.5 ZAŁADUNEK I ROZŁADUNEK PRZYCZEPY 2.5
2.1.6 PRZEJAZD TRANSPORTOWY 2.7
2.1.7 OGUMIENIE 2.11
2.1.8 OBSŁUGA TECHNICZNA 2.12
2.2
OPIS RYZYKA SZCZĄTKOWEGO 2.14
2.3
NAKLEJKI INFORMACYJNE I OSTRZEGAWCZE 2.16
3
BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA 3.1
3.1
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA 3.2
3.2
BUDOWA PRZYCZEPY 3.3
3.2.1 PODWOZIE 3.3
3.2.2 SKRZYNIA ŁADUNKOWA 3.5
3.2.3 HAMULEC ZASADNICZY 3.8
3.2.4 INSTALACJA HYDRAULICZNA WYWROTU 3.13
3.2.5 HYDRAULICZNY SYSTEM OTWIERANIA BORT 3.15
3.2.6 HAMULEC POSTOJOWY 3.16
3.2.7 INSTALACJA OŚWIETLENIOWA 3.17
4
ZASADY UśYTKOWANIA 4.1
4.1
PRZYGOTOWANIE DO PRACY PRZED PIERWSZYM
URUCHOMIENIEM 4.2
4.1.1 KONTROLA PRZYCZEPY PO DOSTAWIE 4.2
4.1.2 PRZYGOTOWANIE PRZYCZEPY DO PIERWSZEGO
POŁĄCZENIA 4.3
4.2
ŁĄCZENIE I ODŁĄCZANIE PRZYCZEPY OD CIĄGNIKA 4.4
4.3
PODŁĄCZANIE I ODŁĄCZANIE DRUGIEJ PRZYCZEPY 4.9
4.4
ZAŁADUNEK I ZABEZPIECZENIE ŁADUNKU 4.11
4.4.1 OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE ZAŁADUNKU 4.11
4.5
TRANSPORT ŁADUNKU 4.19
4.6
ROZŁADUNEK 4.21
4.7
ZASADY UśYTKOWANIA OGUMIENIA 4.27
5
OBSŁUGA TECHNICZNA 5.1
5.1
INFORMACJE WSTĘPNE 5.2
5.2
OBSŁUGA HAMULCÓW ORAZ OSI JEZDNYCH 5.2
5.2.1 INFORMACJE WSTĘPNE 5.2
5.2.2 KONTROLA WSTĘPNA HAMULCÓW OSI JEZDNYCH 5.3
5.2.3 KONTROLA LUZU ŁOśYSK OSI JEZDNYCH 5.4
5.2.4 REGULACJA LUZU ŁOśYSK OSI JEZDNYCH 5.6
5.2.5 MONTAś I DEMONTAś KOŁA, KONTROLA DOKRĘCENIA
NAKRĘTEK 5.7
5.2.6 KONTROLA CIŚNIENIA POWIETRZA, OCENA STANU
TECHNICZNEGO OGUMIENIA I FELG STALOWYCH 5.10
5.2.7 REGULACJA HAMULCÓW MECHANICZNYCH 5.11
5.2.8 WYMIANA I REGULACJA NAPIĘCIA LINKI HAMULCA
POSTOJOWEGO 5.12
5.3
OBSŁUGA INSTALACJI PNEUMATYCZNEJ 5.14
5.3.1 INFORMACJE WSTĘPNE 5.14
5.3.2 KONTROLA SZCZELNOŚCI ORAZ OGLĘDZINY WZROKOWE
INSTALACJI 5.15
5.3.3 CZYSZCZENIE FILTW POWIETRZA 5.16
5.3.4 ODWADNIANIE ZBIORNIKA POWIETRZA 5.18
5.3.5 CZYSZCZENIE ZAWORU ODWADNIAJĄCEGO 5.19
5.3.6 CZYSZCZENIE I KONSERWACJAĄCZ PRZEWODÓW I
GNIAZD PNEUMATYCZNYCH 5.20
5.4
OBSŁUGA INSTALACJI HYDRAULICZNEJ 5.20
5.4.1 INFORMACJE WSTĘPNE 5.20
5.4.2 KONTROLA SZCZELNOŚCI INSTALACJI HYDRAULICZNEJ 5.21
5.4.3 KONTROLA STANU TECHNICZNEGO WTYKÓW I GNIAZD
HYDRAULICZNYCH 5.22
5.4.4 WYMIANA PRZEWODÓW HYDRAULICZNYCH 5.22
5.5
OBSŁUGA INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ I ELEMENTÓW
OSTRZEGAWCZYCH 5.23
5.5.1 INFORMACJE WSTĘPNE 5.23
5.5.2 WYMIANA śARÓWEK 5.24
5.6
SMAROWANIE PRZYCZEPY 5.25
5.7
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE 5.30
5.7.1 OLEJ HYDRAULICZNY 5.30
5.7.2 ŚRODKI SMARNE 5.31
5.8
CZYSZCZENIE PRZYCZEPY 5.31
5.9
PRZECHOWYWANIE 5.33
5.10
MOMENTY DOKRĘCANIA POŁĄCZEŃ ŚRUBOWYCH 5.34
5.11
MONTAś I DEMONTAś STELAśA I PLANDEKI 5.35
5.12
MONTAś I DEMONTAś NADSTAW 5.37
5.13
REGULACJA POŁOśENIA DYSZLA 5.38
5.14
ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW 5.39
ROZDZIAŁ
1
INFORMACJE
PODSTAWOWE
Pronar T680 ROZDZIAŁ 1
1.2
1.1 IDENTYFIKACJA
1.1.1 IDENTYFIKACJA PRZYCZEPY
RYSUNEK 1.1 Miejsce umieszczenia tabliczki znamionowej i wybicia numeru
fabrycznego
(1) tabliczka znamionowa, (2) numer fabryczny
Przyczepa oznakowana została przy pomocy tabliczki znamionowej (1), oraz numeru
fabrycznego (2) umieszczonego na prostokątnym polu malowanym w kolorze złotym. Numer
ROZDZIAŁ 1 Pronar T680
1.3
fabryczny oraz tabliczka znamionowa znajdują się na belce czołowej ramy górnej rysunek
(1.1).
Przy zakupie przyczepy naleŜy sprawdzić zgodność numerów fabrycznych umieszczonych
na maszynie z numerem wpisanym W KARCIE GWARANCYJNEJ, w dokumentach
sprzedaŜy oraz w INSTRUKCJI OBSŁUGI. Znaczenie poszczególnych pól umieszczonych
na tabliczce znamionowej przedstawia poniŜsza tabela.
TABELA 1.1 Oznaczenia tabliczki znamionowej
LP. OZNACZENIE
A Ogólne określenie i funkcja
B Symbol / typ przyczepy
C Rok produkcji przyczepy
D Siedemnastoznakowy numer fabryczny (VIN)
E Numer świadectwa homologacji
F Masa własna przyczepy
G Dopuszczalna masa całkowita
H Ładowność
I Dopuszczalne obciąŜenie na urządzenie sprzęgające (nie dotyczy)
J Dopuszczalne obciąŜenie osi przedniej
K Dopuszczalne obciąŜenie osi tylnej
1.1.2 IDENTYFIKACJA OSI JEZDNYCH
Numer fabryczny osi jezdnej oraz jej typ wybity jest na tabliczce znamionowej (2),
przymocowanej do belki osi jezdnej (1) – rysunek (1.2).
Pronar T680 ROZDZIAŁ 1
1.4
RYSUNEK 1.2 Miejsce umieszczenia tabliczki znamionowej osi jezdnej
(1) oś jezdna, (2) tabliczka znamionowa
1.1.3 WYKAZ NUMERÓW FABRYCZNYCH
WSKAZÓWKA
W przypadku konieczności zamawiania części zamiennych lub w przypadku pojawienia
się problemów bardzo często istnieje konieczność podania numerów fabrycznych części
lub numeru VIN przyczepy, dlatego zaleca się aby numery te wypisać w poniższych
polach.
Numer VIN
S Z B 6 8 0 X X X
NUMER FABRYCZNY I TYP OSI PRZEDNIEJ
NUMER FABRYCZNY I TYP OSI TYLNEJ
ROZDZIAŁ 1 Pronar T680
1.5
1.2 PRZEZNACZENIE
Przyczepa jest przeznaczona do transportu płodów i produktów rolnych (sypkich,
objętościowych, dłuŜycowych itp.), w obrębie gospodarstwa oraz po drogach publicznych.
Dopuszcza się transport materiałów budowlanych, nawozów mineralnych oraz innych
ładunków pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w rozdziale 4. Niestosowanie się
do zaleceń przewozu i załadunku towarów określonych przez Producenta oraz przepisów
o transporcie drogowym obowiązujących w kraju w którym przyczepa jest uŜytkowana,
spowoduje uniewaŜnienie świadczeń gwarancyjnych i jest traktowane jako uŜytkowanie
maszyny niezgodnie z przeznaczeniem.
Przyczepa nie jest dostosowana i przeznaczona do transportu ludzi, zwierząt oraz towarów
zakwalifikowanych jako materiały niebezpieczne.
UWAGA
Przyczepy nie wolno ywać niezgodnie z jej przeznaczeniem. W szczególności zabrania
się:
przewożenia ludzi, zwierząt, materiałów niebezpiecznych, ładunków
oddziaływujących agresywnie w wyniku reakcji chemicznych na elementy
konstrukcyjne przyczepy (wywołujących korozję stali, niszczących pokrycia
malarskie, rozpuszczających elementy z tworzyw sztucznych, niszczących
elementy gumowe itp.),
przewożenia nieprawidłowo zabezpieczonego ładunku, który w trakcie jazdy
mógłby spowodować zanieczyszczenie drogi i środowiska naturalnego,
przewożenia nieprawidłowo zamocowanego ładunku, który w trakcie jazdy
mógłby zmienić swoje położenie w skrzyni lub wypaść ze skrzyni ładunkowej,
przewożenia ładunku, którego umiejscowienie środka ciężkości wpływa
ujemnie na stateczność przyczepy,
przewożenia ładunku, który wpływa na nierównomierne obciążenie oraz/lub
przeciążenie osi jezdnych i elementów zawieszenia.
Przyczepa została skonstruowana zgodnie z obowiązującymi wymogami bezpieczeństwa
i normami maszynowymi. Układ hamulcowy, oraz układ oświetlenia i sygnalizacji spełniają
wymagania wynikające z przepisów o ruchu drogowym. Dopuszczalna prędkość przyczepy
Pronar T680 ROZDZIAŁ 1
1.6
poruszającej się po drogach publicznych W Polsce wynosi 30 km/h (zgodnie z ustawą z dn.
20 czerwca 1997 roku, „Prawo o ruchu drogowym”, art. 20). W krajach w których przyczepa
jest eksploatowana naleŜy przestrzegać ograniczeń związanych z obowiązującym w danym
państwie prawem o ruchu drogowym. Prędkość przyczepy nie moŜe być jednak większa niŜ
dopuszczalna prędkość konstrukcyjna 40 km/h.
Do uŜytkowania zgodnie z przeznaczeniem zalicza się równieŜ wszystkie czynności
związane z prawidłową i bezpieczną obsługą oraz konserwacją maszyny. W związku z tym
uŜytkownik zobowiązany jest do:
zapoznania się z treścią INSTRUKCJI OBSŁUGI przyczepy oraz z KARTĄ
GWARANCYJNĄ i stosowania się do zaleceń zawartych w tych opracowaniach,
zrozumienia zasady działania maszyny oraz bezpiecznej i prawidłowej
eksploatacji przyczepy,
przestrzegania ustalonych planów konserwacji i regulacji,
przestrzegania ogólnych przepisów bezpieczeństwa w czasie pracy,
zapobiegania wypadkom,
stosowania się do przepisów ruchu drogowego oraz przepisów transportowych
obowiązujących w kraju, w którym przyczepa jest eksploatowana,
zapoznania się z treścią instrukcji obsługi ciągnika rolniczego i stosowania się do
jej zaleceń,
agregowania pojazdu tylko z takim ciągnikiem rolniczym, który spełnia wszystkie
wymagania stawiane przez Producenta przyczepy.
Przyczepa moŜe być uŜytkowana tylko przez osoby które:
zapoznały się treścią publikacji i dokumentów dołączonych do przyczepy oraz
z treścią instrukcji obsługi ciągnika rolniczego,
zostały przeszkolone w zakresie obugi przyczepy oraz bezpieczeństwa pracy,
posiadają wymagane uprawnienia do kierowania i zapoznały się z przepisami
ruchu drogowego oraz przepisami transportowymi.
ROZDZIAŁ 1 Pronar T680
1.7
TABELA 1.2 Wymagania ciągnika rolniczego
TREŚĆ JM WYMAGANIA
Instalacja hamulcowa – gniazda
Pneumatyczna 1 – przewodowa
Pneumatyczna 2 – przewodowa
Hydrauliczna
Ciśnienie maksymalne instalacji
Pneumatyczna 1 przewodowa
Pneumatyczna 2 przewodowa
Hydrauliczna
-
-
-
bar / kPa
bar / kPa
bar / MPa
zgodne z ISO 1728
zgodne z ISO 1728
zgodne z ISO 7421-1
5.8 / 580
8 / 800
150 / 15
Instalacja hydrauliczna wywrotu
Olej hydrauliczny
Ciśnienie maksymalne instalacji
Zapotrzebowanie oleju
-
bar / MPa
l
L HL 32 Lotos
(1)
200 / 20
18
Instalacja elektryczna
Napięcie instalacji elektrycznej
Gniazdo przyłączeniowe
V
-
12
7 biegunowe zgodne z ISO 1724
Wymagany zaczep ciągnika
Rodzaj
-
Górny zaczep transportowy
Pozostałe wymagania
Min. moc ciągnika kW / KM
80.3 / 109.2
(1)
– dopuszcza się stosowanie innego oleju, pod warunkiem Ŝe moŜna go mieszać z olejem zalanym
w przyczepie. Szczegółowe informacje moŜna znaleźć w karcie informacyjnej produktu.
W przypadku, kiedy do przyczepy będzie podłączana druga przyczepa, musi ona spełniać
wymagania wyszczególnione w tabeli (1.3).
WSKAZÓWKA
Wymagania ciągnika uzależnione są od kompletacji przyczepy.
Pronar T680 ROZDZIAŁ 1
1.8
TABELA 1.3 Wymagania drugiej przyczepy
TREŚĆ JM WYMAGANIA
Dopuszczalna masa całkowita kg 13 000
Instalacja hamulcowa – ącza
Pneumatyczna 1 – przewodowa
Pneumatyczna 2 – przewodowa
Hydrauliczna
Ciśnienie maksymalne instalacji
Pneumatyczna 1 - przewodowa
Pneumatyczna 2 - przewodowa
Hydrauliczna
-
-
-
bar / kPa
bar / kPa
bar / MPa
ącze zgodne z ISO 1728
ącze zgodne z ISO 1728
ącze zgodne z ISO 7421-1
5.8 / 580
8 / 800
150 / 15
Instalacja hydrauliczna wywrotu
Olej hydrauliczny
Ciśnienie maksymalne instalacji
-
bar / MPa
L HL 32 Lotos
(1)
200 / 20
Instalacja elektryczna
Napięcie instalacji elektrycznej
Gniazdo przyłączeniowe
V
-
12
7 biegunowe zgodne z ISO 1724
Dyszel przyczepy
Średnica cięgna dyszla
mm
40
(1)
– dopuszcza się stosowanie innego oleju, pod warunkiem Ŝe moŜna go mieszać z olejem zalanym
w przyczepie. Szczegółowe informacje moŜna znaleźć w karcie informacyjnej produktu.
ROZDZIAŁ 1 Pronar T680
1.9
1.3 WYPOSAŻENIE
TABELA 1.4 Wyposażenie przyczepy
WYPOSAŻENIE
STANDARDOWE
DODATKOWE
Instrukcja Obsługi
Karta Gwarancyjna
Instalacja pneumatyczna 2 przewodowa
Przewód przyłączeniowy instalacji elektrycznej
Zaczep tylny
Tablica wyróŜniająca pojazdy wolno poruszające się
Ostrzegawczy trójkąt odblaskowy
StelaŜ z plandeką
Balkon
Hamulec ręczny
Kliny do kół
Dyszel z cięgnem 40 mm
Zsyp
Błotniki na przednie koła
Komplet nadstaw środkowych 600mm
Hydrauliczne otwieranie bort
Osłony przeciwnajazdowe
Mechanizm odciągowy bort
(1)
Pronar T680 ROZDZIAŁ 1
1.10
(1)
- Występuje w wersji ze skrzynią ładunkową ze ścianami nie dzielonymi (bez słupka
bocznego środkowego)
Niektóre elementy wyposaŜenia standardowego, które zostały wyszczególnione w tabeli
(1.4), mogą nie występować w dostarczonej przyczepie. Wynika to z moŜliwości zamawiania
nowej maszyny z inną kompletacją wyposaŜenie opcjonalne, zastępujące wyposaŜenie
standardowe.
Informacje dotyczące ogumienia zostały umieszczone na końcu publikacji w ZĄCZNIKU A.
1.4 WARUNKI GWARANCJI
PRONAR Sp. z o.o. w Narwi gwarantuje sprawne działanie maszyny przy uŜytkowaniu jej
zgodnie z warunkami techniczno-eksploatacyjnymi opisanymi w INSTRUKCJI OBSŁUGI.
Termin wykonania naprawy określony jest w KARCIE GWARANCYJNEJ.
Gwarancją nie są objęte części i podzespoły maszyny, które ulegają zuŜyciu w normalnych
warunkach eksploatacyjnych niezaleŜnie od okresu gwarancji. Do grupy tych elementów
zalicza się min. następujące części/podzespoły:
cięgno dyszla,
filtry na złączach układu pneumatycznego,
ogumienie,
szczęki hamulcowe,
Ŝarówki oraz lampy diodowe,
uszczelki,
łoŜyska.
Świadczenia gwarancyjne dotyczą tylko takich przypadków jak: uszkodzenia mechaniczne
nie wynikające z winy uŜytkownika, wady fabryczne części itp.
W przypadku, kiedy szkody powstały w wyniku:
uszkodzeń mechanicznych powstałych z winy uŜytkownika, wypadku drogowego,
z niewłaściwej eksploatacji, regulacji i konserwacji, stosowania przyczepy
niezgodnie z przeznaczeniem,
/