XT
ST-M770 / ST-M775
SIS-SP41
RD-M770
SGS / GS
FH-M770 / FH-M775
9
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
•
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze,
ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
•
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione kołki łączące.
•
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych kołków łączących. Przed wybraniem
kołka do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania kołków innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest kołek
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
•
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości
łańcucha z powodu zmiany ilości zębów koła
łańcuchowego, wykonać przecięcie w innym
miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą kołka wzmocnionego lub kołka
końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli
zostanie przecięty w miejscu gdzie został połączony za pomocą kołka
wzmocnionego lub kołka końcowego.
•
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli napięcie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania
łańcucha i poważnego zranienia.
•
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
•
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i
może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych
obrażeń.
•
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
•
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
•
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
•
Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome
(mechanizm i krążki).
•
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień
równoległości na tylnym końcu roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest
linka oraz czy zewnętrzny pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
•
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w krążku, należy wymienić
krążek.
•
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z kół łańcuchowych, wymienić
koła łańcuchowe i łańcuch.
•
Wyregulować sprężynę powrotną tylnej przerzutki typu
RD-M770 od dolnej strony.
•
Stosowanie ram z wewnętrznymi kanałami linek jest bardzo
odradzane, ponieważ maja one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
•
Należy zawsze upewnić się czy zestaw kół łańcuchowych
tylnych nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji kół łańcuchowych tylnych noszących różne
oznaczenie grupy.
•
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy
kierownica jest skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
•
Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie
w czasie hamowania. W przypadku zakłóceń mogą mieć one wpływ na
hamowanie. Zamontować linki tak, aby miały nieco luzu, nawet kiedy kierownica
zostanie całkowicie skręcona w dowolnym kierunku.
•
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41).
Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie
może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
•
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować określony pancerz i prowadnice linki
wspornika dolnego.
•
Obsługa dźwigni związane ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie,
kiedy obraca się przednie koło łańcuchowe.
•
Części nie są gwarantowane w zakresie normalnego zużycia lub degradacji
wynikającej z normalnego użytkowania.
•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Wyciskacz do łańcuchaŁańcuch
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak CN-7701
/ CN-HG93
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak CN-HG50
/ CN-HG40
Wzmocniony kołek
łączący
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5W50A-001
RD-M770
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od ruchu tylnego amortyzatora. Z tego powodu duże
obciążenie może oddziaływać na układ jazdy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała.
Ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny
jest w położeniu, w którym wymiar
“
A
”
jest najdłuższy, A łańcuch jest na największym
kole łańcuchowym tylnym i największym kole łańcuchowym przednim. Jeżeli skok
amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być wybierany prawidłowo,
kiedy łańcuch znajduje się na kole łańcuchowym przednim i kole łańcuchowym tylnym.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na największym kole łańcuchowym
tylnym i największym kole łańcuchowym przednim)
Największa
koronka
Łańcuch
Największe koło
łańcuchowe przednie
Wzmocniony kołek łączący
Kołek końcowy Kołek ogniwa
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Przerzutka Tylna
2. Regulacja biegu wysokiego
Obrócić ramię korby odciągają ręcznie przerzutkę do położenia
biegu wysokiego, a następnie obrócić śrubę regulacji biegu
wysokiego, aby ustawić tak, że
kółko prowadzące znajdzie się
w linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszego tylnego koła
łańcuchowego, patrząc od tyłu.
Obrócić ramię korby tak, aby
ustawić przerzutkę w dolnym
położeniu.
1. Regulacja biegu niskiego
Obrócić śrubę regulacji biegu niskiego tak, aby kółko
prowadzące przesunęło się do
położenia bezpośrednio w linii
z największym kołem
łańcuchowym tylnym.
Regulacja SIS
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Kółko
prowadzące
Największa
koronka
Śruba regulacji
biegu niskiego
Śruba regulacji
biegu wysokiego
Zewnętrzna krawędź
najmniejszego koła
łańcuchowego tylnego
Rowek
Obcinanie pancerza zewnętrznego
Podczas obcinania pancerza zewnętrznego ciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po ucięciu pancerza
zewnętrznego zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć starą
osłonę zewnętrzną
końcówki.
Osłona zewnętrzna końcówki
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po
usunięciu luzu początkowego linki, ponownie
przymocować tylną przerzutkę, jak pokazano
na rysunku.
Przyłączyć linkę do
przerzutki jak pokazano na
rysunku.
Pociągnij
Uwaga: Upewnić się, że linka
jest przymocowana
w rowku.
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną
powinna być zamonto-
wana w oparciu pancerza
na ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
4. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię w celu przestawienia przerzutki
na największe tylne koło łańcuchowe. Następnie ponownie uruchomić
dźwignię, aby przestawić przerzutkę na tylne koło łańcuchowe drugiego
biegu. Następnie przestawić dźwignię kasując luz i obrócić korbę.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki
w prawo, aby dokręcić ją dopóki
łańcuch nie wróci na koło
łańcuchowe tylne drugiego biegu.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz
z osłoną tulei regulacyjnej pancerza
zewnętrznego.
Obracać śrubę regulacyjną linki w lewo
w celu poluzowania jej do chwili, kiedy
łańcuch dotknie koła łańcuchowego
tylnego i spowoduje hałas.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz
z osłoną tulei regulacyjnej pancerza
zewnętrznego.
Kiedy nie
słychać hałasu
23
23
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki
jest dokręcana (obracana w prawo) do chwili wystąpienia
hałasu bez poruszania dźwignią, a następnie poluzowana
(obrócona w lewo) 90-180 stopni od tego punktu.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
Blok osiujący Pro-Set
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z przyczepionym
blokiem osiującym Pro-Set.
Po zamontowaniu usunąć blok osiujący
Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić
przerzutkę w dolnym położeniu.
3. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejsze koło łańcuchowe przednie i największe
koło łańcuchowe tylne i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko prowadzące tak blisko tylnego
koła łańcuchowego jak to
możliwe, ale tak aby nie
dotykało do niego. Następnie
ustawić łańcuch na
najmniejszym tylnym kole
łańcuchowym i powtórzyć
powyższe czynności,
pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło
tylnego koła łańcuchowego.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba
regulacyjna B
*
Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza zewnętrznego
z końcówka aluminiową powinien
znajdować się po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Grupa
Dżwignia DUAL CONTROL
Pancerz linki przerzutki
Przerzutka Tylna
Typ
Piasta tylna
Biegi
Kaseta zębatek
Łańcuch
Prowadnica dolnej osłony
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie następującej
kombinacji.
Dane techniczne
Symbol modelu
Typ
Biegi
Całkowita pojemność
Największa koronka
Najmniejsza koronka
Różnica zębów w mechaniźmie korbowym
RD-M770
SGS
9
45T
34T
11T
22T
Przerzutka Tylna
GS
9
33T
34T
11T
22T
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie zetknęła
się z zakładką zwalniającą. W przeciwnym razie może dojść do obrażeń.
Nie wolno w tym momencie usuwać bloku osiującego Pro-Set.
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu
widelca
Śruba regulacyjna B
Wspornik osi
Moment dokręcania:
8-10 Nm
Kółko prowadzące
Uwaga: ze względu na modyfikacje, charakterystyki podlegają zmianie bez uprzedzenia. (Polish)
pol_270485_SI_5W50A_001 14-06-2007 13:45 Page 1