Shimano SL-M430 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6TE0A-003
Przedni system napędowy
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Przerzutka przednia
X = dostępne
Wózek zewnętrzny przerzutki
powinien znajdować się bezpośrednio
nad największą tarczą i powinien być
ustawiony równolegle do niej.
Przykręcić za pomocą klucza
imbusowego 5 mm.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Montaż dźwigni
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce i największej
tarczy)
Największa
zębatka
Największa
tarcza
Łańcuch
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
FD-M430
FD-M431
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
A
B
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans
między wózkiem
zewnętrznym przerzutki
iłańcuchem wynosił
0-0,5 mm.
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce,
a z przodu ustawić łańcuch na
środkowej tarczy. Obrócić pokrętło
regulacyjne pancerza tak, aby dystans
między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił
0-0,5 mm.
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również
w przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie
użytkowania.)
Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego układu
napędowego.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na rowerze.
Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie
stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego
typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się z poniższą tabelą.
W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co może spowodować
rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany liczby zębów zębatek skrócić łańcuch
w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub
sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może
to spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano CN-HG73 i
CN-HG53. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą wystąpić
problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
Należy okresowo sprawdzać moment dokręcania ramion mechanizmu korbowego i pedałów. Po przejechaniu około 100 km
należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania. Jeśli momenty dokręcania są zbyt małe, ramiona mechanizmu korbowego
lub pedały mogą spaść, powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek
pęknięcia, może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez
zęby największej tarczy.
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion
korby i pedałów.
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 – 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu
korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią
przerzutką i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne,
większe tarcze.
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi
mechanizmami. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie
będą pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak
pokazano na ilustracji po prawej stronie.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie
lub niewłaściwą pracę.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Oparcia pancerza
SI-6TE0A-003-03
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
Montaż przerzutki przedniej, osi suportu i mechanizmu korbowego
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe
zrzucanie
Początkowe
położenie dźwigni (A)
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni. Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy
zostaną zwolnione po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obrac
ramieniem mechanizmu korbowego.
Do zamontowania mechanizmu korbowego użyć klucza
imbusowego 8 mm.
Zamontować przy użyciu narzędzia specjalnego TL-UN74-S /
TL-UN66. Najpierw zamontować część główną a następnie łącznik.
Główna część
Adapter
Moment dokręcania miski/osi suportu:
50 - 70 Nm
Aluminium lub stal
Plastik
Moment dokręcania mechanizmu korbowego:
35 - 50 Nm
Klucz imbusowy 8 mm
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Regulacja SIS
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
FD-M431
FD-M430
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Prowadnica
wewnętrzna
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
Klucz imbusowy 5 mm
2. Mocowanie i zabezpieczanie
linki
Użyć dźwigni (B) dwa lub więcej
razy, sprawdzić na wskaźniku,
czy dolne położenie jest
prawidłowe, a następnie
zabezpieczyć linkę wewnętrzną.
Dźwignia (B)
Odciąć nadmiar linki wewnętrznej i założyć końcówkę linki.
Mocno ciągnąc za linkę, zabezpieczyć ją za pomocą śruby
mocującej i klucza imbusowego 5 mm.
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M430
< Górne prowadzenie linki >
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M431
< Górne prowadzenie linki >
Klucz imbusowy 5 mm
Uwaga:
Przeciągnąć linkę,
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Uwaga:
Przeciągnąć linkę,
jak pokazano
na ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Zamontować osłonę otworu na
linkę, obracając ją do oporu, jak
pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ
może dojść do uszkodzenia śruby.
Obudowa
dźwigni
Osłona otworu na linkę
Dźwignia
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym
nie będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana
z średniej tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej
przerzutki na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany
z największej tarczy średnia
tarcza jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2
obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki
przedniej kiedy następuje
zmiana na największą koronkę,
a na przedniej przerzutce
łańcuch jest na środkowej
tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej
w lewo (około 1/4 obrotu).
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy
o bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
Grupa Alivio
RAPIDFIRE-Plus SL-M430
Pancerz OT -SP40
Przerzutka przednia FD-M430 / FD-M431
Mechanizm korbowy FC-M430 / FC-M430-8 / FC-M430-8-1A / FC-M431 / FC-M431-8
Oś suportu BB-UN26 (-E) / BB-UN26-K / BB-ES25 (-E) / BB-ES25-K
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu FD-M430 / FD-M431
Obsługa zarówno dolnego jak i górnego prowadzenia linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
)
63° - 66°, 66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Mechanizm korbowy
Symbol modelu FC-M430 FC-M430-8 FC-M430-8-1A FC-M431 FC-M431-8
Tylna koronka 9
Kombinacja zębów tarcz przednich 44 - 32 - 22T 44 - 32 - 22T 48 - 36 - 26T 44 - 32 - 22T 48 - 36 - 26T
Średnica rozstawu śrub 104 / 64 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego 170 / 175 mm
Rozmiar gwintu pedału B.C. 9/16" x 20 T.P.I. (gwint angielski)
Odpowiedni łańcuch CN-HG53
Odpowiednia oś suportu BB-UN26 (-E) BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Odpowiednia przerzutka przednia FD-M430 / M431
Oś suportu
Symbol modelu BB-UN26 (-E) BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Długość osi LL113 118 LL123 126
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość mufy (rozmiar gwintu) 68 / 73 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
6,5 mm
7,1 mm
UWAGA
Przednia
tarcza
Tylna
koronka
  • Page 1 1

Shimano SL-M430 Service Instructions

Typ
Service Instructions