autopilota > Dostosowyw. autopilota > Autom. dostos.
> Początek.
Podczas procedury Autom. dostos. łódź wykonuje różne
zygzakowate ruchy.
4
Po jej zakończeniu postępuj zgodnie z instrukcjami
wyświetlonymi na ekranie.
5
Jeśli procedura Autom. dostos. zakończy się
niepowodzeniem, wybierz opcję:
• Jeśli procedura Autom. dostos. zakończy się
niepowodzeniem i nie została osiągnięta maksymalna
prędkość rejsowa, zwiększ prędkość, wybierz Włącz
norm. regulację autom. na kontroli steru lub Ur. stand.
regul. autom. na ploterze nawigacyjnym i powtarzaj kroki
1–3 do czasu pomyślnego zakończenia procesu Autom.
dostos..
• Jeśli procedura Autom. dostos. zakończy się
niepowodzeniem oraz jeśli została osiągnięta maksymalna
prędkość rejsowa, zmniejsz prędkość do wartości
z początkowego etapu procesu Autom. dostos..
Następnie wybierz Altern. autom. dostosowyw., aby
rozpocząć alternatywną procedurę automatycznej
regulacji.
• Jeśli procedura Autom. dostos. natychmiast zakończy się
niepowodzeniem i łódź porusza się po okręgu zamiast
wykonywać ruchy zygzakowate, wybierz Odwróć kier.
sterowania i ponów > Włącz norm. regulację autom. na
kontroli steru lub Zmień kierunek > Ur. stand. regul.
autom. na ploterze nawigacyjnym i powtarzaj kroki 1–3 do
czasu pomyślnego zakończenia procesu Autom. dostos..
Po zakończeniu procedury Autom. dostos. zostaną wyświetlone
wartości czułości. Mogą one posłużyć do oszacowania
dokładności procedury Autom. dostos..
Wartości Autom. dostos. czułości
Po zakończeniu Autom. dostos. możesz zapoznać się
z wartościami czułości wyświetlanymi na kontroli steru. Możesz
zapisać je na wypadek przeprowadzenia automatycznej
regulacji ponownie w przyszłości lub w celu ręcznego regulacji
czułości (niezalecane) (Dostosowywanie ustawień czułości
autopilota, strona 4).
Wzmocnienie: Umożliwia ustawienie precyzji, z jaką autopilot
utrzymuje kierunek oraz agresywności wykonywania skrętów.
Czuł. kontrow.: Umożliwia ustawienie agresywności autopilota
w kompensowaniu kursu po wykonaniu skrętu.
Ustawianie północy
Przeprowadzenie tej procedury wymaga dużej przestrzeni na
otwartej wodzie.
Ta procedura jest dostępna, jeśli autopilot został podłączony do
opcjonalnego urządzenia GPS, które odebrało informację
o pozycji GPS. Podczas przeprowadzania tej procedury
autopilot dopasowuje kierunek kompasu do informacji
dotyczących kursu nad dnem (Course over Ground (COG))
uzyskanych z urządzenia GPS.
Jeśli do systemu nie zostało podłączone urządzenie GPS,
zostanie wyświetlony monit o doprecyzowanie regulacji kierunku
(Ustawianie szczegółowego dostosowywania kierunku,
strona 3).
1
Płyń łodzią w linii prostej z prędkością przelotową, z wiatrem,
w tym samym kierunku co prąd.
2
Wybierz opcję:
• Przeprowadzając tę procedurę w ramach Kreator próby
morskiej, wybierz Początek.
• Przeprowadzając tę procedurę poza Kreator próby
morskiej na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz
kolejno Menu > Konfiguracja > Konfig. autopilota przez
sprzed. > Konfiguracja kompasu > Ustaw północ >
Początek.
• Przeprowadzając tę procedurę poza Kreator próby
morskiej na ploterze nawigacyjnym, wybierz kolejno
Ustawienia > Moja łódź > Konfiguracja instalacji
autopilota > Konfiguracja kompasu > Ustaw północ >
Początek.
3
Kontynuuj poruszanie się łodzią w prostej linii z prędkością
rejsową, z wiatrem, w tym samym kierunku co prąd,
i postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie.
4
Wybierz opcję:
• Jeśli kalibracja powiodła się, wybierz opcję Gotowe.
• W przeciwnym wypadku powtórz kroki 1–3.
Ustawianie szczegółowego dostosowywania kierunku
Ta procedura jest wyświetlana tylko w przypadku, gdy
opcjonalne urządzenie GPS nie zostało podłączone do
autopilota. Jeśli autopilot jest podłączony do urządzenia GPS,
które odebrało informacje o pozycji GPS, wyświetlony zostanie
monit o ustawienie północy (Ustawianie północy, strona 3).
1
Wybierz opcję:
• Przeprowadzając tę procedurę w ramach Kreator próby
morskiej, przejdź do kroku 3.
• Przeprowadzając tę kalibrację poza Kreator próby
morskiej na kontroli steru, na ekranie kierunku wybierz
kolejno Menu > Konfiguracja > Konfig. autopilota przez
sprzed. > Konfiguracja kompasu > Precyzyjna
regulacja kierunku.
• Przeprowadzając tę kalibrację poza Kreator próby
morskiej na ploterze nawigacyjnym, wybierz kolejno
Ustawienia > Moja łódź > Konfiguracja instalacji
autopilota > Konfiguracja kompasu > Precyz. regul.
kierunku > Początek.
2
Dostosuj ustawienie precyzyjnej regulacji kierunku do
momentu, aż wskaże prawidłowy kierunek zgodny
z wiarygodnym wskaźnikiem kierunku, takim jak kompas
statku lub przenośny kompas.
3
Wybierz Wróć.
Testowanie i dostosowywanie konfiguracji
NOTYFIKACJA
Przetestuj autopilota przy małej prędkości. Po przeprowadzeniu
testu i regulacji autopilota przy małej prędkości należy
przetestować go przy większej prędkości w celu
przeprowadzenia symulacji normalnych warunków działania.
1
Płyń łodzią w jednym kierunku z włączonym systemem
autopilota (w trybie utrzymywania kierunku).
Łódź może nieznacznie zmieniać kurs, nie powinny to być
jednak duże różnice w stosunku do ustawionego kursu.
2
Obróć łódź w jednym kierunku korzystając z autopilota
i obserwuj zachowanie łodzi.
Łódź powinna skręcić płynnie — nie za szybko, ale i nie za
wolno.
Pokonując zakręt wybrany z użyciem autopilota, łódź
powinna wpłynąć na ustawiony kurs i pozostać na nim;
odchyły i różnice w kierunku powinny być nieznaczne.
3
Wybierz opcję:
• Jeśli łódź skręca zbyt szybko lub zbyt wolno, dostosuj
ogranicznik przyspieszenia autopilota (Dostosowywanie
ustawień ogranicznika przyspieszenia, strona 4).
• Jeśli w trybie utrzymywania kierunku występują duże
wahania lub jeśli łódź nie koryguje kierunku podczas
zakręcania, dostosuj czułość autopilota (Dostosowywanie
ustawień czułości autopilota, strona 4).
3