Uwaga
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.•
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby •
i pedałów.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar •
na połączenie i dokręcić ją do zalecanego momentu.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków •
zasadowych lub kwasowych może spowodować odbarwienia.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.•
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.•
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.•
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.•
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie •
nasmarować. Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie
może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.•
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką •
i hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na rowerze się •
jedzie, czy też nie. Jeśli na rowerze się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/większej
tarczy i na najmniejszej koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej może dotykać łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.•
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.•
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.•
Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z podwójnym przednim kołem •
łańcuchowym. Nie należy jej stosować z potrójnym przednim kołem łańcuchowym, ponieważ nie będą
pasować punkty zmiany biegów.
W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak •
pokazano na ilustracji po prawej stronie.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. •
Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków •
smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.•
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.•
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do •
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych. Olej mineralny, który stosowany jest w
hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części plastikowych, ale części
takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu ciał obcych.
Nie wolno demontować mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować jego uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.•
Należy pamiętać o przeczytaniu zarówno niniejszej instrukcji serwisowej, jak i instrukcji tylnego układu napędowego (SL-M980-I).•
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego •
sprzedawcy rowerów.
Uwaga:
Adapter pojemności nie może być przestawiany, gdy dźwignia jest
ustawiona w najniższym położeniu. Pamiętać, aby nacisnąć dźwignię
(A) co najmniej jeden raz przed przestawieniem. Nie obracać
adaptera pojemności na siłę, gdyż może on ulec uszkodzeniu.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
Dźwignia (A)
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha.
Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie
użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one oznaczone
w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie
prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli
łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru
i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować •
tylko wzmocnione sworznie łączące.
W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione •
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co może spowodować
rozerwanie lub spadanie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z •
powodu zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić
łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za pomocą
wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony
w miejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to •
spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub •
łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy •
dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty
dokręcania mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty
dokręcania za pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli
momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego
mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek •
pęknięcia, może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do •
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość. •
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-5M80A-002
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
SI-5M80A-002-03
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie
z ilustracją poniżej.
Typ na obejmę Typ pod oś
68 mm
2.5 mm
Podkładka
dystansowa
68 mm
Obejma systemu
mocowania typu
BB
73 mm 73 mm
A
A A A A
A
Montaż mechanizmu korbowego
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32 / 36, zamontować prawą
miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Note: W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek dystansowych.
Szczegółowe informacje, patrz "Sposób montażu
podkładki dystansowej”.
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić śrubę lewego
mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Note: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
■ Sposób montażu podkładki dystansowej
6 2
1
3
Szerokie rozmieszczenie rowków
TL-FC16
Podkładka blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
5
4
(A)
TL-FC32
A
Tuleja
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa
Sworzeń ogniwa
* W przypadku stosowania korpusu osi suportu o szerokości 68 mm
(typ na obejmę) można zamiast podkładki 2,5 mm użyć podkładek
1,8 mm i 0,7 mm.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
UWAGA
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce i dużej
tarczy)
Największa
zębatka
Duża tarcza
Łańcuch
Aby zmienić z mniejszej tarczy na większą (dźwignia A)
Gdy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z mniejszej na większą tarczę.
Przykład:
z mniejszej na większą tarczę.
Aby zmienić z większej tarczy na mniejszą (dźwignia B)
Gdy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z większej na mniejszą tarczę.
Przykład:
z większej na mniejszą tarczę.
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast, po naciśnięciu
dźwigni zrzucającej.
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Dźwignie (A) i (B) zawsze wracają do pozycji pierwotnej po zwolnieniu ich po zmianie przełożenia. Przy użyciu jednej z tych dźwigni należy
zawsze pamiętać o jednoczesnym przekręceniu ramienia mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni (A) Dźwignia (B)
• 2-WAY RELEASE
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając ją
w sposób pokazany na ilustracji aż do oporu.
Nie obracać więcej, ponieważ może to
spowodować uszkodzenie gwintu osłony.
Nacisnąć dźwignię A raz w celu jej ustawienia w środkowym położeniu.
Przestawić adapter pojemności do położenia 2x (tryb podwójny).
Osłona otworu na linkę
Moment dokręcania:
3 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Położenie dźwigni zmiany biegów
można zmienić, przesuwając ją na lewo
lub na prawo.
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie •
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.•
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej
należy sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą w prawidłowym
ułożeniu, tak jak pokazano na ilustracji.
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przestawić adapter pojemności do położenia 3x (tryb potrójny),
a następnie sprawdzić najniższe położenie. Nacisnąć dźwignię
B dwa lub więcej razy w celu ustawienia dźwigni w najniższym
położeniu. Usunąć osłonę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Linka wewnętrzna
Dźwignia (B)
Dokładne informacje na temat montażu przerzutki przedniej
oraz regulacji SIS znajdują się w Technicznej instrukcji
serwisowej FD-M985 / M985-E / M985-E2 / M986 / M986-D
(przednia przerzutka).
Uwaga:
Nie obracać przełącznika wyboru trybu na siłę. Obracanie na siłę
spowoduje jego uszkodzenie.
Adapter pojemności
Przełącznik wyboru trybu
1. Poluzować śrubę mocującą linkę (nakrętkę) na przedniej
przerzutce i wyjąć linkę dźwigni w sposób taki sam, jak podczas
jej zakładania.
2. Zdjąć pokrętło regulacyjne.
3. Najpierw zdjąć śrubę mocującą mechanizm.
4. Odkręcić cztery śruby mocujące dźwignię, a następnie zdjąć
samą dźwignię, jak pokazano na ilustracji.
5. Aby zamontować dźwignię z powrotem, wyrównać dźwignię oraz
obudowę i przykręcić śruby mocujące.
6. Umieścić podkładkę na śrubie, a następnie wkręcić śrubę
mocującą mechanizm.
7. Założyć pokrętło regulacyjne.
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
wymiany dźwigni zmiany biegów.
Wymiana mechanizmu dźwigni zmiany
biegów
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Podkładka
Śruba mocująca mechanizm
Moment dokręcania:
0,08 Nm
Śruby montażowe dźwigni
zmiany biegów (małe)
Moment dokręcania:
0,14 Nm
Śruby montażowe dźwigni
zmiany biegów (duże)
Pokrętło regulacyjne
Wspornik
Grupa XTR
Rapidfire (dźwignia zmiany biegów) SL-M980-L / SL-M980-IL
Pancerz OT-SP41 (SIS-SP41)
Przerzutka przednia FD-M985 / FD-M985-E / FD-M985-E2 / FD-M986 / FD-M986-D
Mechanizm korbowy FC-M980 / FC-M985
Łańcuch CN-M980
Ślizg SM-SP17
Przerzutka przednia
X = dostępne
Symbol modelu FD-M985 FD-M985-E FD-M985-E2 FD-M986 FD-M986-D
Dolne prowadzenie linki X X X X X
Górne prowadzenie linki X X X X X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 14, 12T 14, 12T 12T 14, 12T 14, 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L – – S, M, L –
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
␣
)
66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 66° - 69° 66° - 69°
Właściwa linia łańcucha
46,8 mm 38T – 38T 38T 38T
48,8 mm 40-44T 40-44T 40T 40-44T 40-44T
Mechanizm korbowy
Symbol modelu FC-M980 FC-M985
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 38-26T 40-28T 42-30T 44-30T
Średnica rozstawu śrub 104 / 64 mm 88 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego 165, 170, 175, 180 mm 170, 172,5, 175, 180 mm
Linia łańcucha 46,8 mm 48,8 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Odpowiednia oś suportu SM-BB90-A SM-BB90-A
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz
do łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy
o bardzo wąskich
ogniwach do rowerów
górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez •
zęby największej tarczy.