* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polisch)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na rowerze. Łańcuch należy
czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie
kwasów ani zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując
poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one oznaczone w taki sposób, że po
zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie prawidłowego działania będzie możliwe po
zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść,
powodując przewrócenie się roweru i w konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować tylko
wzmocnione sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane
do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe,
co może spowodować rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany liczby zębów koronek, należy skrócić łańcuch w innym miejscu
niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za pomocą
wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony,
jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to
spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest
zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy dokręcać każdej ze śrub całkowicie i
jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty dokręcania mieszczą się w przedziale 12 - 14 Nm. Ponadto po przejechaniu
około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty dokręcania za pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów
dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego mechanizmu
korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania
mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
• Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia
roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo wyregulowane, łańcuch może
spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
• Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez zęby największej tarczy.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
• Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
• Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza dynamometrycznego, aby prawidłowo
dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 - 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu
korbowego posiada gwint lewy.
• Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym, nałożyć smar na połączenie i dokręcić ją do zalecanego
momentu.
• Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków zasadowych lub kwasowych może
spowodować odbarwienia.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować.
Ponadto czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być
skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką i
hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze, gdy łańcuch
znajduje się w położeniu pokazanym na rys. 1. Jeśli łańcuch znajduje się w położeniu
pokazanym na rys. 2, przerzucić go na kolejne, mniejsze tarcze.
• Dla ram z amortyzatorem kąt widełek będzie się zmieniał w zależności od tego, czy na rowerze się jedzie, czy też nie. Jeśli na rowerze
się nie jedzie i łańcuch znajduje się na największej/większej tarczy i na najmniejszej koronce, wózek zewnętrzny przerzutki przedniej
może dotykać łańcucha.
• Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami. Nie można jej stosować z
dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po prawej stronie.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia
przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani innych środków smarnych. W przeciwnym razie może
dojść do pogorszenia sprawności roboczej przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części plastikowych dźwigni zmiany
biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części
plastikowych. Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przerzutka przednia
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5NB0A-001
Po usunięciu luzu początkowego linki ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
FD-M590-10
FD-M591-10
Łańcuch
Prowadnica
zewnętrzna
Śruba regulacji
górnej
A
B
Łańcuch
Prowadnica
wewnętrzna
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
zębatka
Największa tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Środkowa tarcza
mechanizmu
korbowego
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans
między wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem
wynosił 0-0,5 mm.
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce, a
z przodu ustawić łańcuch na środkowej
tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza tak, aby dystans między
wózkiem wewnętrznym przerzutki i
łańcuchem wynosił 0-0,5 mm.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia (A) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z małej na większą tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą tarczę.
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia (B) zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi
przerzucenie o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Początkowe położenie dźwigni
(A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe zrzucanie
Dane techniczne
X = dostępne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Mechanizm korbowy
■ Szczegółowe informacje o wymianie i instalowaniu
wskaźnika, patrz Instrukcja serwisowa tylnego układu
napędowego.
Moment dokręcania:
6 - 7 Nm
• FD-M591-10
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad
największą tarczą i powinien być
ustawiony równolegle do niej. Przykręcić
za pomocą klucza imbusowego 5 mm.
Regulacja SIS
Montaż dźwigni
Tarcza mechanizmu
korbowego
(największa tarcza)
Prowadnica
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Największa
zębatka
Największa tarcza
Łańcuch
A
B
B
A
FD-M591-10
FD-M590-10
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Prowadnica
wewnętrzna
Pozycja łańcucha
Największa
zębatka
Najmniejsza
tarcza
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) dwa razy lub
więcej, i sprawdzić na wskaźniku, czy
dźwignia jest w najniższym położeniu.
Następnie usunąć kapę otworu na
linkę i przyłączyć linkę.
Osłona otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka wewnętrzna
Założyć osłonę otworu na linkę, obracając ją
w sposób pokazany na ilustracji aż do
oporu.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść
do uszkodzenia śruby.
Osłona otworu na linkę
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 36 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
•
Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
•
Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
■ Uwaga
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
SI-5NB0A-001-03
Przedni system napędowy
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie z
ilustracją poniżej.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Blokada regulująca Pro-Set
Śruba
Adapter Adapter
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
68 mm
2.5 mm
Podkładka
dystansowa
68 mm
Obejma
systemu
mocowania
typu BB
73 mm 73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32 / 36, zamontować prawą
miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm
Uwaga: W zależności od szerokości korpusu osi suportu
konieczne może być użycie podkładek dystansowych.
Szczegółowe informacje, patrz "Sposób montażu podkładki
dystansowej".
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego
ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, i dokręcić śrubę lewego
mechanizmu korbowego. (klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakowym
momentem 12 - 14 Nm.
■ Sposób montażu podkładki dystansowej
Uwaga:
Umieścić podkładkę
blokującą w prawidłowym
ułożeniu, tak jak pokazano
na ilustracji.
6
2
1
3
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
5
4
TL-FC32
F
A
Tuleja
1 , 2 Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
3 Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
* W przypadku stosowania korpusu osi suportu o szerokości 68 mm (typ na obejmę) można zamiast podkładki 2,5 mm użyć podkładek 1,8 mm i 0,7 mm.
Na obcięty koniec pancerza założyć tę samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca z
oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
UWAGA
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.
Śruba mocująca linkę
(klucz imbusowy 5 mm)
Oparcia pancerza
Przednia
tarcza
Rys. 1 Rys. 2
Tylna koronka
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
* Jeśli rower ma tylne zawieszenie, sprawdzić najpierw zalecane
położenie segmentu, zgodnie z instrukcją obsługi roweru. Następnie za
pomocą obejmy mocującej lub podobnego urządzenia ustawić skok
zawieszenia tylnego na zalecaną wartość i wyregulować przednią
przerzutkę.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby dystans między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0-0,5 mm
.
5.
Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany biegów w
celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy zmiana
biegu stanie się trudna w czasie użytkowania.)
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M590-10
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę, jak
pokazano na ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Do dokręcenia śruby mocującej linkę użyć klucza płaskiego 8 mm
albo klucza imbusowego 5 mm.
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz
do łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy o
bardzo wąskich ogniwach
do rowerów górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Grupa Deore
Dźwignia przerzutki SL-M591
Pancerz OT-SP41
Przerzutka przednia FD-M590-10 / FD-M591-10
Mechanizm korbowy FC-M590-10
Łańcuch CN-HG54
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu FD-M590-10 FD-M591-10
Dolne prowadzenie linki X
Górne prowadzenie linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 10T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej ( α )
66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Odpowiedni mechanizm korbowy 42T
Symbol modelu FC-M590-10
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 42-32-24T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia mechanizmu korbowego 170 mm, 175 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość korpusu osi suportu 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm)
Odpowiednia oś suportu SM-BB51
2,5 mm
Typ pod oś
Zamocować jak pokazano
na ilustracji.
Typ na obejmę Typ pod oś
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej w
prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej w
lewo (około 1/4 obrotu).
Jeśli łańcuch nie daje się płynnie
przerzucać ze średniej tarczy na
największą mimo wyregulowania
śruby regulacji górnej.
Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza o ok. 1/4 obrotu w lewo.
Jeśli łańcuch nie daje się płynnie
przerzucać ze średniej tarczy na
najmniejszą mimo wyregulowania
śruby regulacji dolnej.
Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza o ok. 1/4 obrotu w
prawo.
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej w
prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z
największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2 obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki przedniej
kiedy następuje zmiana na
największą koronkę, a na przedniej
przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo (1
do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej w
prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji górnej w
lewo (około 1/4 obrotu).