Instrukcja obsługi silników elektrycznych12
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
Rys. 4.1 – Prawidłowe dokręcenie śruby
oczkowej
Rys. 4.2 - Niepoprawne dokręcenie
śruby oczkowej.
4. OBSŁUGA I TRANSPORT
Śruby oczkowe umieszczone na obudowie są zaprojektowane do podnoszenia wyłącznie maszyny. Nie
wolno ich używać do podnoszenia silnika z połączonym urządzeniem: podstawą, kołem pasowym,
pompami, reduktorami itd.
Nie wolno używać uszkodzonych, wygiętych lub pękniętych śrub oczkowych. Przed podniesieniem silnika
należy zawsze sprawdzić stan śruby oczkowej.
Śruby oczkowe umieszczone na poszczególnych elementach, takich jak osłony końcowe, zestawy do
wymuszania wentylacji itd., mogą być używane wyłącznie do podnoszenia tych elementów. Nie wolno ich
używać do podnoszenia pełnej, złożonej maszyny.
Przed przenoszeniem lub transportowaniem silników z cylindrycznymi łożyskami wałeczkowymi lub
poprzeczno-wzdłużnymi łożyskami kulkowymi należy zawsze zastosować mechanizm blokujący wał.
Wszystkie silniki HGF, W50 i W60 niezależnie od typu łożyska, muszą być transportowane z
zamocowanym mechanizmem blokującym wał.
Silniki do montażu w pionie z łożyskami smarowanymi olejem należy transportować w pozycji pionowej. Jeśli
jest konieczne przenoszenie i transport silnika w pozycji poziomej, należy zainstalować urządzenie blokujące
wał po obu stronach (strona napędu i strona bez napędu) silnika.
Przed podniesieniem silnika należy sprawdzić, czy wszystkie śruby oczkowe są dobrze dociśnięte, a ich
rozszerzenia stykają się z powierzchnią elementu, który ma zostać podniesiony, tak jak przedstawiono
na rys. 4.1. Rys. 4.2 pokazuje nieprawidłowe dokręcenie śruby oczkowej.
Należy się upewnić, że urządzenie podnoszące ma udźwig stosowny do masy wskazanej na tabliczce
znamionowej silnika.
Środek ciężkości zależy od konstrukcji silnika i akcesoriów. Podczas podnoszenia maszyny nie wolno
przekroczyć podanego poniżej maksymalnego dozwolonego kąta nachylenia.
Silników w oddzielnych opakowaniach nigdy nie należy podnosić za wał ani za opakowanie. Można je podnosić
wyłącznie za pomocą śrub oczkowych. Do podniesienia silnika należy używać wyłącznie odpowiednich
podnośników. Śruby oczkowe na obudowie są zaprojektowane do podnoszenia ciężaru maszyny w zakresie
wskazanym na tabliczce znamionowej. Silniki dostarczone na paletach można podnosić wyłącznie razem z całą
paletą, używając podnośnika, który ma odpowiedni udźwig.
Należy uważać, aby nigdy nie upuścić opakowania. Ostrożne traktowanie opakowania i silnika pozwoli uniknąć
uszkodzenia łożysk.
Pracując z silnikiem, należy zachować szczególną ostrożność. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia łożysk oraz
nadmiernych naprężeń śrub oczkowych, które pozwolą uniknąć ich uszkodzenia.
4.1. PODNOSZENIE
4.1.1. Silniki poziome z jedną śrubą oczkową
Maks. 30°
Rys. 4.3 - Maksymalne dozwolone nachylenie silnika z jedną śrubą oczkową.
W poziomych silnikach z jedną śrubą
oczkową maksymalny kąt nachylenia
podczas podnoszenia silnika nie może
przekroczyć 30º względem osi pionowej,
tak jak to przedstawiono na rys. 4.3.