WEG Instrukcja instalacji, obsługi i konserwacji silników elektrycznych (50033244) Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
--
Silniki | Automatyzacja | Energia | Przeniesienie i rozkład napędu | Powłoki
Instrukcja instalacji, obsługi i konserwacji
silników elektrycznych
Translation of the original instructions - code 50033244
Instrukcja obsługi silników elektrycznych2
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
Język polski (PL)
Manual of Electric Motors 3
www.weg.net
INSTRUKCJA INSTALACJI, OBSŁUGI I KONSERWACJI
SILNIW ELEKTRYCZNYCH
Niniejsza instrukcja obsługi zawiera informacje o silnikach indukcyjnych WEG wyposażonych
wklatkę wirnika, z wirnikiem ze stałym lub hybrydowym magnesem, działających pod
niskim, średnim lub wysokim napięciem w obudowach o wielkości IEC od 56 do 630 oraz
NEMA od 42 do 9606/10.
Na temat serii silników wskazanych poniżej dostępne są dodatkowe informacje
wodpowiednich instrukcjach obsługi:
g
Silniki do instalacji oddymiania;
g
Silniki z hamulcem elektromagnetycznym;
g
Silniki do zastosowań w obszarach niebezpiecznych.
Przedstawiane silniki spełniają następujące normy (o ile mają zastosowanie):
g
NBR 17094-1: Máquinas Elétricas Girantes - Motores de Indução - Parte 1: trifásicos.
g
NBR 17094-2: Máquinas Elétricas Girantes - Motores de Indução - Parte 2: monofásicos.
g
IEC 60034-1: Maszyny elektryczne wirujące – Część 1: Dane znamionowe i parametry.
g
NEMA MG 1: Silniki i generatory.
g
CSA C 22.2 N°100: Silniki i generatory.
g
UL 1004-1: Maszyny elektryczne wirujące – Wymagania ogólne
W razie pytań dotyczących niniejszego podręcznika prosimy o kontakt z lokalnym oddziałem
WEG. Dane kontaktowe można znaleźć na www.weg.net.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych4
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
SPIS TREŚCI
1. TERMINOLOGIA 6
2. ZALECENIA WSTĘPNE 7
2.1. SYMBOL OSTRZEŻENIA ................................................................................................................... 7
2.2. PRZEGLĄD PRZY ODBIORZE .......................................................................................................... 7
2.3. TABLICZKI ZNAMIONOWE ............................................................................................................... 8
3. INSTRUKCJE BEZPIECZEŃSTWA 11
4. OBSŁUGA I TRANSPORT 12
4.1. PODNOSZENIE ................................................................................................................................. 12
4.1.1. Silniki poziome z jedną śrubą oczko ............................................................................... 12
4.1.2. Silniki poziome z dwiema śrubami oczkowymi .................................................................. 13
4.1.3. Silniki pionowe ....................................................................................................................... 14
4.1.3.1. Procedura umieszczania silników W22 w pionie ............................................................. 14
4.1.3.2. Procedura umieszczania silników HGF i W50 w pionie .................................................. 15
4.2. PROCEDURA UMIESZCZANIA W POZIOMIE SILNIKÓW W22 PRZEZNACZONYCH
DO MONTAŻU PIONOWEGO .......................................................................................................... 16
5. MAGAZYNOWANIE 18
5.1. ODSŁONIĘTE POWIERZCHNIE SKRAWANE ................................................................................ 18
5.2. MAGAZYNOWANIE .......................................................................................................................... 18
5.3 ŁOŻYSKA 19
5.3.1 Łożyska smarowane smarem stałym ................................................................................... 19
5.3.2 Łożyska smarowane olejem .................................................................................................. 19
5.3.3 Łożyska smarowane mą olejową ....................................................................................... 20
5.3.4 Łożysko tulejowe .....................................................................................................................20
5.4. REZYSTANCJA IZOLACJI ............................................................................................................... 20
5.4.1. Pomiar rezystancji izolacji..................................................................................................... 20
6. MONTAŻ 23
6.1. PODŁOŻE .......................................................................................................................................... 24
6.2. MONTAŻ SILNIKA ............................................................................................................................26
6.2.1. Silniki montowane na nóżkach ............................................................................................. 26
6.2.2. Silniki montowane kołnierzowo ...........................................................................................26
6.2.3. Silniki montowane na nadlewie ............................................................................................ 27
6.3. WYWAŻENIE .................................................................................................................................... 27
6.4. SPRZĘGŁA ........................................................................................................................................ 27
6.4.1. Sprzęgło bezpośrednie ..........................................................................................................28
6.4.2. Sprzęgło przekładni ...............................................................................................................28
6.4.3. Sprzęgło koła pasowego i pasa ........................................................................................... 28
6.4.4. Sprzęgło silników z łożyskiem tulejowym...........................................................................28
6.5. POZIOMOWANIE ..............................................................................................................................29
6.6. WYRÓWNANIE .................................................................................................................................29
6.7. PODŁĄCZANIE SILNIKÓW SMAROWANYCH OLEJEM LUB MGŁĄ OLEJOWĄ ........................ 30
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 5
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
6.8. PODŁĄCZANIE SYSTEMU WODY CHŁODZĄCEJ ........................................................................ 30
6.9. PODŁĄCZANIE ELEKTRYCZNE .....................................................................................................30
6.10. PODŁĄCZANIE URZĄDZEŃ ZABEZPIECZAJĄCYCH PRZED PRZEGRZANIEM .................... 33
6.11. REZYSTOROWE CZUJNIKI TEMPERATURY (PT-100) ................................................................ 34
6.12. PODŁĄCZANIE GRZEJNIKÓW PRZECIWKONDENSACYJNYCH .............................................. 36
6.13. METODY URUCHAMIANIA ............................................................................................................ 37
6.14. SILNIKI NAPĘDZANE FALOWNIKIEM .......................................................................................... 38
6.14.1. Używanie filtra dV/dt ............................................................................................................38
6.14.1.1. Silnik z emaliowanym drutem okgłym ......................................................................... 38
6.14.1.2. Silnik z gotowymi cewkami .............................................................................................. 38
6.14.2. Izolacja łożyska .................................................................................................................... 39
6.14.3. Częstotliwość przełączania ................................................................................................ 39
6.14.4. Mechaniczny limit prędkości ..............................................................................................39
7. ODBIÓR 40
7.1. WSTĘPNE URUCHOMIENIE ........................................................................................................... 40
7.2. WARUNKI EKSPLOATACYJNE ....................................................................................................... 42
7.2.1.Ograniczenia wibracji ............................................................................................................ 43
8. KONSERWACJA 44
8.1. PRZEGLĄD OGÓLNY ....................................................................................................................... 44
8.2. SMAROWANIE .................................................................................................................................. 44
8.2.1. Łożyska toczne smarowane smarem stałym ..................................................................... 45
8.2.1.1. Silnik bez smarownicy ........................................................................................................ 48
8.2.1.2. Silnik ze smarownicą .......................................................................................................... 48
8.2.1.3. Zgodność smaru Mobil Polyrex EM z innymi smarami .................................................. 49
8.2.2. Łożyska smarowane olejem ................................................................................................. 49
8.2.3. Łożyska smarowane mą olejową ...................................................................................... 50
8.2.4. Łożyska tulejowe ...................................................................................................................50
8.3. MONTAŻ I DEMONTAŻ SILNIKA .................................................................................................... 51
8.3.1. Skrzynka zaciskowa ............................................................................................................... 52
8.4. SUSZENIE IZOLACJI UZWOJENIA STOJANA .............................................................................. 52
8.5. CZĘŚCI ZAMIENNE ......................................................................................................................... 53
9. INFORMACJE DOTYCZĄCE OCHRONY ŚRODOWISKA 54
9.1. OPAKOWANIE ................................................................................................................................... 54
9.2. PRODUKT ......................................................................................................................................... 54
10. KARTA WYKRYWANIA I USUWANIA USTEREK 55
Instrukcja obsługi silników elektrycznych6
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
1. TERMINOLOGIA
Wyważenie: procedura sprawdzania rozkładu masy wirnika i, w razie konieczności, jego dostosowania tak, aby
resztkowe niewyważenie lub wibracje części poprzecznych, i/lub siły działające na łożyska przy częstotliwości
odpowiadającej prędkości roboczej pozostawały w granicach określonych w Normach międzynarodowych.
[ISO 1925:2001, definicja 4.1]
Klasa dokładności wyważenia: wskazuje amplitudę wibracji przy szczytowej prędkości, podaną w mm/s, wirnika
obracającego się swobodnie. Jest to iloczyn właściwego niewyważenia i prędkości kątowej wirnika przy
maksymalnej prędkości roboczej.
Element uziemiony: metalowa część podłączona do systemu uziemienia.
Element pod napięciem: przewód lub część przewodząca, w założeniu będąca pod napięciem podczas
normalnej pracy, obejmuje to przewód neutralny.
Autoryzowany personel: pracownicy, którzy mają formalną akceptację firmy.
Wykwalifikowany personel: pracownicy, którzy spełniają jednocześnie następujące warunki:
g
Zostali przeszkoleni pod nadzorem i kierownictwem odpowiednio wykwalifikowanej i uprawnionej osoby;
g
Pracują pod nadzorem wykwalifikowanej i uprawnionej osoby.
Uwaga: Kwalifikacje są ważne tylko w firmie, która przeszkoliła pracownika zgodnie z warunkami określonymi przez autoryzowanego
iwykwalifikowanego szkoleniowca.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 7
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
2. ZALECENIA WSTĘPNE
Z przyczyn praktycznych nie jest możliwe umieszczenie w niniejszej instrukcji szczegółowych informacji o
wszystkich możliwych sytuacjach, jak również przedstawienie wszystkich wariantów montażu, obsługi lub
konserwacji.
Instrukcja zawiera wyłącznie te informacje, dzięki którym wykwalifikowani i przeszkoleni pracownicy będą mogli
realizować swoje zadania. Ilustracje produktu są wyłącznie przykładowe.
W przypadku silników do instalacji oddymiania należy się zapoznać z dodatkową instrukcją obsługi 50026367
dostępną w witrynie internetowej www.weg.net.
W przypadku silników z hamulcem należy się zapoznać z informacjami w instrukcji silników z hamulcem WEG
50021973, dostępnej w witrynie internetowej www.weg.net.
Informacje na temat dopuszczalnych obciążeń promieniowych i osiowych wału znajdują się w katalogu
technicznym produktu.
W silnikach elektrycznych znajdują się obwody pod napięciem, nieosłonięte obracające się elementy
igorące powierzchnie, które przy normalnej pracy mogą spowodować poważne obrażenia. W
związku z tym zaleca s, aby czynności transportowe, magazynowe, montażowe, eksploatacyjne i
konserwacyjne były zawsze wykonywane przez wykwalifikowany personel.
Dodatkowo należy pamiętać o uwzględnieniu odpowiednich procedur i norm obowiązujących w kraju,
wktórym urządzenie będzie uruchomione.
Niezgodność z procedurami zalecanymi przez niniejszą instrukcję oraz innymi informacjami w witrynie WEG
może spowodować poważne obrażenia ciała, zniszczenie mienia i unieważnić gwarancję na produkt.
To użytkownik jest odpowiedzialny za prawidłowe określenie warunków otoczenia i właściwości
użytkowych.
W okresie gwarancyjnym wszystkie usługi konserwacyjne, remontowe i regeneracyjne muszą być wyko-
nywane przez autoryzowane punkty serwisowe WEG. W przeciwnym razie gwarancja zostanie unieważ-
niona.
Informacje na temat bezpieczeństwa i gwarancji.
2.2. PRZEGLĄD PRZY ODBIORZE
Wszystkie produkowane silniki podlegają przeglądowi.
Należy sprawdzić, czy podczas transportu silnika nie doszło do jego uszkodzenia. Wszystkie uszkodzenia
naly zgłosić pisemnie firmie spedycyjnej, agencji ubezpieczeniowej i firmie WEG. Niezastosowanie się do tych
procedur spowoduje utratę gwarancji.
Zakres przeglądu produktu:
g
Sprawdzenie, czy dane na tabliczce znamionowej są zgodne z zamówieniem zakupu;
g
Wyjęcie blokady wału (jeśli została zamocowana) i jego ręczny obrót w celu sprawdzenia, czy wał się nie
zablokował;
g
Sprawdzenie, czy silnik nie został narażony podczas transportu na kurz i wilgoć.
Nie wolno czyścić wału ze smaru ochronnego ani wyjmować zaślepek z wlotów kablowych. Zabezpieczenia
temuszą pozostać na swoim miejscu do zakończenia montażu.
2.1. SYMBOL OSTRZEŻENIA
Instrukcja obsługi silników elektrycznych8
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
2.3. TABLICZKI ZNAMIONOWE
Tabliczka znamionowa zawiera informacje opisujące cechy konstrukcyjne i osiągi silnika. Przykładowe układy
tabliczek znamionowych zostały przedstawione na rys. 2.1 i 2.2.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 9
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
Rys. 2.1 - Tabliczka znamionowa silnika IEC
Instrukcja obsługi silników elektrycznych10
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
Rys. 2.2 - Tabliczka znamionowa silnika NEMA
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 11
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
3. INSTRUKCJE BEZPIECZEŃSTWA
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności montażowych lub eksploatacyjnych należy odłączyć silnik
od zasilania i poczekać na jego całkowite zatrzymanie. Aby uniknąć przypadkowego uruchomienia
silnika, należy podjąć dodatkowe czynności.
Pracownicy obsługujący instalacje elektryczne — w zakresie ich montażu, eksploatacji lub konserwacji
— powinni używać odpowiednich narzędzi oraz otrzymać informacje dotyczące obowiązujących norm
izasad bezpieczeństwa, w tym używania wyposażenia ochronnego. Należy pamiętać o ścisłym
przestrzeganiu tych zasad. Pozwoli to zmniejszyć ryzyko obrażeń osobistych.
W silnikach elektrycznych znajdują się obwody pod napięciem, nieosłonięte obracające się elementy
igorące powierzchnie, które przy normalnej pracy mogą spowodować poważne obrażenia. Zaleca się,
aby czynności transportowe, magazynowe, montażowe, eksploatacyjne i konserwacyjne były zawsze
wykonywane przez wykwalifikowany personel.
Należy zawsze stosować się do zasad bezpieczeństwa, instalacji, konserwacji i przeglądu zgodnie z normami
obowiązującymi w poszczególnych krajach.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych12
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
Rys. 4.1Prawidłowe dokręcenie śruby
oczkowej
Rys. 4.2 - Niepoprawne dokręcenie
śruby oczkowej.
4. OBSŁUGA I TRANSPORT
Śruby oczkowe umieszczone na obudowie są zaprojektowane do podnoszenia wyłącznie maszyny. Nie
wolno ich używać do podnoszenia silnika z połączonym urządzeniem: podstawą, kołem pasowym,
pompami, reduktorami itd.
Nie wolno używać uszkodzonych, wygiętych lub pękniętych śrub oczkowych. Przed podniesieniem silnika
należy zawsze sprawdzić stan śruby oczkowej.
Śruby oczkowe umieszczone na poszczególnych elementach, takich jak osłony kcowe, zestawy do
wymuszania wentylacji itd., mogą być używane wyłącznie do podnoszenia tych elementów. Nie wolno ich
ywać do podnoszenia pełnej, złożonej maszyny.
Przed przenoszeniem lub transportowaniem silników z cylindrycznymi łożyskami wałeczkowymi lub
poprzeczno-wzdłużnymi łożyskami kulkowymi należy zawsze zastosować mechanizm blokujący wał.
Wszystkie silniki HGF, W50 i W60 niezależnie od typu łożyska, muszą być transportowane z
zamocowanym mechanizmem blokującym wał.
Silniki do montażu w pionie z łożyskami smarowanymi olejem należy transportować w pozycji pionowej. Jeśli
jest konieczne przenoszenie i transport silnika w pozycji poziomej, należy zainstalować urządzenie blokujące
wał po obu stronach (strona napędu i strona bez napędu) silnika.
Przed podniesieniem silnika należy sprawdzić, czy wszystkie śruby oczkowe są dobrze dociśnięte, a ich
rozszerzenia stykają się z powierzchnią elementu, który ma zostać podniesiony, tak jak przedstawiono
na rys. 4.1. Rys. 4.2 pokazuje nieprawidłowe dokręcenie śruby oczkowej.
Należy się upewnić, że urządzenie podnoszące ma udźwig stosowny do masy wskazanej na tabliczce
znamionowej silnika.
Środek ciężkości zależy od konstrukcji silnika i akcesoriów. Podczas podnoszenia maszyny nie wolno
przekroczyć podanego poniżej maksymalnego dozwolonego kąta nachylenia.
Silników w oddzielnych opakowaniach nigdy nie należy podnosić za wał ani za opakowanie. Można je podnosić
wyłącznie za pomocą śrub oczkowych. Do podniesienia silnika należy używać wyłącznie odpowiednich
podnośników. Śruby oczkowe na obudowie są zaprojektowane do podnoszenia ciężaru maszyny w zakresie
wskazanym na tabliczce znamionowej. Silniki dostarczone na paletach można podnosić wyłącznie razem z całą
paletą,ywając podnośnika, który ma odpowiedni udźwig.
Należy uważać, aby nigdy nie upuścić opakowania. Ostrożne traktowanie opakowania i silnika pozwoli uniknąć
uszkodzenia łożysk.
Pracując z silnikiem, należy zachować szczególną ostrożność. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia łożysk oraz
nadmiernych naprężeń śrub oczkowych, które pozwolą uniknąć ich uszkodzenia.
4.1. PODNOSZENIE
4.1.1. Silniki poziome z jedną śrubą oczko
Maks. 3
Rys. 4.3 - Maksymalne dozwolone nachylenie silnika z jedną śrubą oczkową.
W poziomych silnikach z jedną śru
oczkową maksymalny kąt nachylenia
podczas podnoszenia silnika nie może
przekroczyć 30º względem osi pionowej,
tak jak to przedstawiono na rys. 4.3.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 13
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
4.1.2. Silniki poziome z dwiema śrubami oczkowymi
Jeśli silnik jest wyposażony w więcej śrub oczkowych, należy go podnieść, używając wszystkich śrub.
Istnieją dwa możliwe układy śrub oczkowych (pionowe i nachylone), tak jak na rysunku poniżej:
g
W silnikach ze śrubami oczkowymi do podnoszenia pionowego, jak na rys. 4.4, maksymalny kąt nachylenia
podczas podnoszenia silnika nie może przekroczyć 45º względem osi pionowej. Aby elementy podnoszące
(łańcuch lub lina) zachowywały ustawienie pionowe, zalecamy użycie zawiesia belkowego. Pozwoli to uniknąć
uszkodzenia powierzchni silnika.
Maks. 45°
Rys. 4.4 - Maksymalny kąt wynikowy w silnikach z przynajmniej dwiema śrubami oczkowymi.
Rys. 4.5 - Maksymalny kąt wynikowy w poziomych silnikach HGF, W40 i W50
Rys. 4.6 - Używanie zawiesia belkowego do podnoszenia
g
W silnikach HGF, W40 i W50, jak na rys. 4.5, maksymalny kąt wynikowy nie może przekroczyć 30º względem
osi pionowej;
g
W silnikach z nachylonymi śrubami oczkowymi, jak na rys. 4.6, aby elementy podnoszące (łańcuch lub lina)
zachowywały ustawienie pionowe, zalecamy użycie zawiesia belkowego. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia
powierzchni silnika.
Maks. 3
Instrukcja obsługi silników elektrycznych14
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
4.1.3. Silniki pionowe
W silnikach montowanych pionowo, jak na rys. 4.7, aby elementy podnoszące (łańcuch lub lina) zachowywały
ustawienie pionowe, zalecamy użycie zawiesia belkowego. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia powierzchni silnika.
4.1.3.1. Procedura umieszczania silników W22 w pionie
Ze względów bezpieczeństwa na czas transportu silniki montowane pionowo są zwykle pakowane
idostarczane w pozycji poziomej.
Aby umieścić silniki W22 wyposażone w śruby oczkowe (patrz rys. 4.6) w pozycji pionowej, należy wykonać
następujące czynności:
1. Sprawdzić, czy śruby oczkowe zostały prawidłowo dokręcone, jak na rys. 4.1.
2. Wyjąć silnik z opakowania, używając górnych śrub oczkowych, jak na rys. 4.9.
Rys. 4.7 - Podnoszenie silników montowanych pionowo
Rys. 4.8 - Podnoszenie silników HGF i W50.
Rys. 4.9 - Wyjmowanie silnika z opakowania
Należy zawsze używać śrub oczkowych umieszczonych na górze silnika po przeciwległych stronach
względem siebie, biorąc pod uwagę pozycję montażu. Patrz rys. 4.8.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 15
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
3. Zamontować drugą parę śrub oczkowych, jak na rys. 4.10.
4. Zmniejszyć obciążenie pierwszej pary śrub oczkowych tak, aby obrócić silnik, jak na rys. 4.11. Tęprocedurę
należy wykonywać powoli i ostrożnie.
Wykonanie tych procedur pozwoli na przeniesienie silników przewidzianych do montażu pionowego. Za ich
pomocą można także przestawić silnik z pozycji poziomej do pionowej i na odwrót.
Rys. 4.10 - Montaż drugiej pary śrub oczkowych
Rys . 4 .11 - Wynik końcowy: silnik umieszczony w pozycji pionowej
Rys. 4.12 - Podnoszenie silników HGF i W50 za pomocą dwóch wyciągów
4.1.3.2. Procedura umieszczania silników HGF i W50 w pionie
Silniki HGF są wyposażone w osiem punktów podnoszenia: cztery od strony napędu i cztery od strony bez
napędu. Silniki W50 są wyposażone w dziewięć punkw podnoszenia: cztery od strony napędu, jeden w
części środkowej i cztery od strony bez napędu. Silniki są zwykle transportowane w pozycji poziomej, jednak do
montażu należy je ustawić w pozycji pionowej.
Aby umieścić te silniki w pozycji pionowej, należy wykonać następujące czynności:
1. Podnieść silnik przy użyciu czterech bocznych śrub oczkowych i dwóch wyciągów (patrz rys. 4.12).
Instrukcja obsługi silników elektrycznych16
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
2. Opuścić wyciąg zamocowany po stronie napędu silnika, podnosząc jednocznie wyciąg zamocowany po
stronie bez napędu tak, aby silnik osiągnął równowagę (patrz rys. 4.13);
3. Wyjąć haki wyciągu ze śrub oczkowych po stronie napędu, obrócić silnik o 180° i zamontować dwa wyjęte
haki w dwóch śrubach oczkowych po stronie silnika bez napędu (patrz rys. 4.14);
4. Zamocować haki wyciągu w dwóch śrubach oczkowych po stronie bez napędu i podnieść silnik tak, aby
osiągnąć pionową pozycję (patrz rys. 4.15).
Wykonanie tych procedur pozwoli na przeniesienie silników przewidzianych do montażu pionowego. Za ich
pomocą można także przestawić silnik z pozycji poziomej do pionowej i na odwrót.
Rys. 4.13 Umieszczanie silników HGF i W50 w pozycji pionowej
Rys. 4.14 - Podnoszenie silników HGF i W50 za pomocą śrub oczkowych po stronie bez napędu
Rys. 4.15 - Silniki HGF i W50 w pozycji pionowej
4.2. Procedura umieszczania w poziomie silniw W22 przeznaczonych do montażu pionowego
Aby umieścić przeznaczony do montażu w pionie silnik W22 w pozycji poziomej, należy wykonać następujące
czynności:
1. Sprawdzić, czy wszystkie śruby oczkowe zostały prawidłowo dokręcone, jak na rys. 4.1.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 17
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
3. Zamontować drugą parę śrub oczkowych, jak na rys. 4.17.
4. Zmniejszyć obciążenie pierwszej pary śrub oczkowych tak, aby obrócić silnik, jak na rys. 4.18. Tę procedurę
należy wykonywać powoli i ostrożnie;
5. Wyjąć pierwszą parę śrub oczkowych, jak na rys. 4.19.
Rys. 4.16 - Montowanie pierwszej pary śrub oczkowych
Rys. 4.17 - Montowanie drugiej pary śrub oczkowych
Rys. 4.18 - Obracanie silnika do pozycji poziomej
Rys. 4.19 - Wynik końcowy: silnik umieszczony w pozycji poziomej.
2. Zamontować pierwszą parę śrub oczkowych i podnieść silnik tak, jak na rys. 4.16.
Instrukcja obsługi silników elektrycznych18
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
5. MAGAZYNOWANIE
Jeśli silnik nie jest od razu instalowany, należy go zmagazynować w suchym i czystym pomieszczeniu
owilgotności względnej poniżej 60%, temperaturze otoczenia między 5 i 40ºC, w miejscu nienarażonym
nagwałtowne zmiany temperatur oraz wolnym od kurzu, wibracji, gazów i substancji żrących. Silniki —
zwyjątkiem przewidzianych do pracy w pozycji pionowej — należy magazynować poziomo i nie wolno na
nichniczego stawiać. Nie wolno czyścić wału ze smaru ochronnego. Chroni on wał przed rdzą.
Jeśli silnik został wyposażony w grzejnik przeciwkondensacyjny, należy go włączyć na czas magazynowania lub
wyłączenia silnika z eksploatacji. Zapobiega on kondensacji wody w silniku oraz utrzymuje poziom rezystancji
izolacji uzwojenia na odpowiednim poziomie. Silnik należy przechowywać w takim położeniu, aby móc łatwo
odprowadzić skondensowaną wodę. Jeśli po stronie wału znajdują się koła pasowe lub sprzęgła, należy je zdjąć
(więcej informacji: patrz poz. 6).
5.1. ODSŁONIĘTE POWIERZCHNIE SKRAWANE
Wszystkie odsłonięte powierzchnie skrawane (np. końcówka wału i kołnierz) są fabrycznie zabezpieczone
czasowym inhibitorem korozji. Po jego zdjęciu lub uszkodzeniu albo maksymalnie co 6 miesięcy należy go
nakładać ponownie.
5.2. MAGAZYNOWANIE
Wysokość stertowania magazynowanych silników w opakowaniach nie może przekraczać 5 m. Należy zawsze
pamiętać o kryteriach przedstawionych w tab. 5.1:
Uwagi:
1) Nie wolno układać większych opakowań na mniejszych;
2) Opakowania naly prawiowo ustawić (patrz rys. 5.1 i rys. 5.2);
Przy włączonym silniku grzejniki przeciwkondensacyjne nie mogą znajdować się pod napięciem.
Tab. 5.1 - Maksymalna zalecana wysokość stertowania
Typ opakowania Rozmiary obudowy Maksymalna ilość stertowania
Opakowanie kartonowe
IEC 63 do 132
NEMA 143 do 215
Wskazane na górnej stronie
opakowaniakartonowego
Skrzynka drewniana
IEC 63 do 315
NEMA 48 do 504/5
06
IEC 355
NEMA 586/7 i 588/9
03
W40 / W50 / W60 / HGF IEC od 315 do 630
W40 / W50 / HGF NEMA od 5000 do 9600
Wskazane na opakowaniu
X
Rys. 5.1 - Prawidłowe stertowanie Rys. 5.2 - Nieprawidłowe stertowanie
Instrukcja obsługi silników elektrycznych 19
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
5.3 ŁOŻYSKA
5.3.1 Łożyska smarowane smarem stałym
Zalecane jest, aby przynajmniej raz na miesiąc obrócić wał silnika (ręcznie, o przynajmniej pięć obrotów,
zatrzymując go w innej pozycji niż pierwotna). Jeśli silnik jest wyposażony w urządzenie do blokowania wału,
należy je wcześniej zdjąć, a po obróceniu wału założyć ponownie. Silniki przeznaczone do pracy w pionie mogą
być przechowywane wpozycji pionowej lub poziomej. Przed przekazaniem do eksploatacji silników z
otwartymi łożyskami, które były magazynowane przez ponad sześć miesięcy, należy ponownie nasmarować
łożyska zgodnie z pkt 8.2.
Jeśli silnik jest magazynowany przez ponad dwa lata, należy wymienić lub zdjąć łożyska, umyć je, sprawdzić
inasmarować ponownie zgodnie z pkt 8.2.
5.3.2 Łożyska smarowane olejem
Silnik me być magazynowany wącznie w oryginalnej pozycji roboczej i z łożyskami nasmarowanymi olejem.
Należy sprawdzić, czy poziom oleju jest prawidłowy. Powinien on się znajdować na środku wziernika.
Podczas magazynowania silnika należy raz na miesiąc zdjąć blokadę wału i obrócić wał ręcznie o przynajmniej
pięć obrotów. Pozwoli to osiągnąć jednolite rozmieszczenie oleju w łożysku i zachować łożysko w dobrym
stanie. Przed każdym przemieszczeniem silnika należy ponownie założyć blokadę wału.
Jeśli silnik jest magazynowany przez czas równy okresowi zmiany oleju lub dłużej, należy przed rozpoczęciem
pracy zmienić olej zgodnie z poz. 8.2. Jeśli silnik jest magazynowany przez ponad dwa lata, należy wymienić
lub zdjąć łożyska, umyć je zgodnie z instrukcjami producenta, sprawdzić i nasmarować ponownie zgodnie z pkt
8.2. Zsilników smarowanych olejem przeznaczonych do pracy w pozycji pionowej olej jest usuwany. W
przeciwnym razie mogłoby dojść do jego wycieków podczas transportu. Należy nasmarować łożyska silnika po
jego otrzymaniu.
3) Spody skrzynek muszą zawsze leżeć na odpowiednich drewnianych listwach (patrz rys. 5.3), a nie na elementach stalowych lub bez
żadnego podparcia (rys. 5.4);
4) Układając mniejsze skrzynki na większych, należy pamiętać o odpowiednich drewnianych wspornikach, które pozwolą na podtrzymanie
całego ciężaru (patrz rys. 5.5). Sytuacja ta zachodzi przeważnie przy opakowaniach silników w obudowach większych niż IEC 225S/M
(NEMA 364/5T).
Rys. 5.5 - Używanie dodatkowych listew podczas stertowania
Rys. 5.3 - Prawidłowe stertowanie Rys. 5.4 - Nieprawiowe stertowanie
X X
Instrukcja obsługi silników elektrycznych20
JĘZYK POLSKI
www.weg.net
5.3.3 Łożyska smarowane mą olejową
Silniki należy magazynować poziomo. Łożyska należy smarować olejem mineralnym ISO VG 68 w ilości
wskazanej w tab. 5.2 (dotyczy to także łożysk o równoważnych rozmiarach). Po wprowadzeniu oleju należy
ręcznie obrócić wał o przynajmniej pięć obrotów.
Podczas magazynowania silnika należy raz na tydzień zdjąć blokadę wału (jeśli występuje) i obrócić wał ręcznie
o przynajmniej pięć obrotów, zatrzymując go w innej pozycji niż pierwotna. Przed każdym przemieszczeniem
silnika należy ponownie założyć blokadę wału. Jeśli silnik jest magazynowany przez ponad dwa lata, należy
wymienić lub zdjąć łożyska, umyć je zgodnie z instrukcjami producenta, sprawdzić i nasmarować ponownie
zgodnie z pkt 8.2.
5.3.4 Łożysko tulejowe
Silnik me być magazynowany wącznie w oryginalnej pozycji roboczej i z łożyskami nasmarowanymi olejem.
Należy sprawdzić, czy poziom oleju jest prawidłowy. Powinien on się znajdować na środku wziernika. Podczas
magazynowania silnika należy raz na miesiąc zdjąć blokadę wału i obrócić wał ręcznie o przynajmniej pięć
obrotów z prędkością 30 obr./min. Pozwoli to osiągnąć jednolite rozmieszczenie oleju w łożysku i zachować
łożysko w dobrym stanie. Przed każdym przemieszczeniem silnika należy ponownie założyć blokadę wału.
Jeśli silnik jest magazynowany przez czas równy okresowi zmiany oleju lub dłużej, należy przed rozpoczęciem
pracy zmienić olej zgodnie z poz. 8.2.
Jeśli silnik ma być przechowywany dłużej niż okres zmiany oleju lub nie można ręcznie obrócić wału silnika,
należy odprowadzić olej i zastosować środki zabezpieczające przed korozją oraz wilgocią.
Przed pracą z silnikiem należy pamiętać o odprowadzeniu oleju. Jeśli po montażu silnika system
rozprowadzania mgły olejowej nie zostanie uruchomiony, należy napełnić łożyska olejem. Pozwoli to zapobiec
powstawaniu korozji. Podczas magazynowania silnika należy obrócić wał ręcznie o przynajmniej pięć obrotów,
zatrzymując go w innej pozycji niż pierwotna. Przed uruchomieniem silnika należy odprowadzić z łożyska olej
zabezpieczający i włączyć system rozprowadzania mgły olejowej.
Tab. 5.2 - Ilość oleju na łożysko
Rozmiar łożyska Ilość oleju (ml) Rozmiar łożyska Ilość oleju (ml)
6201 15 6309 65
6202 15 6311 90
6203 15 6312 105
6204 25 6314 150
6205 25 6315 200
6206 35 6316 250
6207 35 6317 300
6208 40 6319 350
6209 40 6320 400
6211 45 6322 550
6212 50 6324 600
6307 45 6326 650
6308 55 6328 700
5.4. REZYSTANCJA IZOLACJI
Zalecamy regularne mierzenie rezystancji izolacji uzwojenia i ocenę parametrów elektrycznych. Spadek rezystancji
oznacza konieczność sprawdzenia warunków magazynowania silników i ich ewentualnego skorygowania.
5.4.1. Pomiar rezystancji izolacji
Zalecamy regularne mierzenie rezystancji izolacji uzwojenia i ocenę parametrów elektrycznych. Spadek rezystancji
oznacza konieczność sprawdzenia warunków magazynowania silników i ich ewentualnego skorygowania.
Rezystancja izolacji musi być mierzona w bezpiecznych warunkach.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56

WEG Instrukcja instalacji, obsługi i konserwacji silników elektrycznych (50033244) Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi