ROZDZIAŁ 2: BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWANIA
2-2
WYMAGANIA OGÓLNE
• Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa, a takŜe przepisów ruchu drogowego zapewnia bezpieczeństwo
kierującemu, innym uŜytkownikom oraz ciągnikowi.
• Starannie zapoznaj się z instrukcją obsługi przed uruchomieniem ciągnika, gdyŜ niedostateczna jej
znajomość moŜe prowadzić do powstania sytuacji stanowiącej zagroŜenie dla operatora i agregatu.
• Ciągnik powinien być obsługiwany przez kierowcę posiadającego stosowne prawo jazdy i zaznajomionego
z zasadami prawidłowej obsługi i eksploatacji ciągników i maszyn (narzędzi) rolniczych.
• Ciągniki ZEFIR 85/85K/90/90K posiadają kabinę bezpieczną typu KS-11 nie przystosowaną do
przewoŜenia pasaŜera po drogach publicznych. Zabrania się przewożenia pasażera po drogach
publicznych.
ZASADY BEZPIECZNEJ OBSŁUGI CIĄGNIKA
• Przed przystąpieniem do pracy dokonaj wzrokowego przeglądu ciągnika, jego urządzeń przyłączeniowo -
zaczepowych, zagregowanej maszyny (narzędzia) i nie rozpoczynaj pracy, nie upewniwszy się o ich
kompletności i prawidłowym połączeniu.
• Zawsze stosuj do maszyn przyczepianych pewne połączenia (oryginalne sworznie i ich zabezpieczenia).
• Wyreguluj tak trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ), by zawieszone na nim maszyny (narzędzia) w
połoŜeniu transportowym, były sztywno połączone z ciągnikiem.
• Starannie wykonuj wszystkie czynności obsługi ciągnika i jego wyposaŜenia, a zwłaszcza układów
hamulcowego i kierowniczego, tak by były zawsze w doskonałym stanie technicznym, gdyŜ stanowi to o
Twoim bezpieczeństwie.
• Wszystkie czynności związane z czyszczeniem i myciem, przygotowaniem do pracy i obsługą techniczną
wykonuj gdy silnik nie pracuje, a ciągnik jest zahamowany hamulcem postojowym (ręcznym).
• W układzie chłodzenia, w czasie pracy silnika, panuje ciśnienie (w korku chłodnicy znajduje się zawór
ciśnieniowy). Dlatego nie odkręcaj korka chłodnicy w czasie pracy silnika, a odkręcając rób to bardzo
wolno i ostroŜnie, tak by stopniowo obniŜyć ciśnienie w układzie.
• Przy usuwaniu gorącego płynu z układu chłodzenia, oleju z zespołów układu napędowego i układu
kierowniczego zachowaj szczególną ostroŜność, aby nie być naraŜonym na oparzenie.
• Nie zbliŜaj się z otwartym ogniem (nawet zapalonym papierosem) do ciągnika w czasie napełniania
zbiorników paliwem, obsłudze układu paliwowego i kontroli akumulatorów.
• Nie przeprowadzaj Ŝadnych modyfikacji, oraz nie montuj części i zespołów, które wprowadzają zmiany w
strukturze ciągnika bez konsultacji z producentem ciągnika.
ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY CIĄGNIKIEM
• Przed uruchomieniem silnika lub pracą ciągnikiem naleŜy zainstalować wszystkie osłony.
• Przed uruchomieniem silnika sprawdź czy wszystkie organy sterownicze (dźwignie, pokrętła,
przełączniki) są w pozycji neutralnej. W ten sposób zapobiegniesz przypadkowemu ruchowi ciągnika i
maszyn z nim współpracujących. Dźwignię zmiany biegów ustaw w połoŜenie N. Dźwignia włączania
napędu WOM powinna być w połoŜeniu „WOM WYŁĄCZONY”
• Nie uruchamiaj silnika i nie operuj dźwigniami (pedałami) sterowania gdy nie zajmujesz miejsca operatora.
• Przed ruszeniem z miejsca zwolnij hamulec postojowy i upewnij się, czy ludzie pomagający w obsłudze lub
agregowaniu nie znajdują się w niebezpiecznej sytuacji, zwłaszcza czy nie znajdują się między
ciągnikiem, a zagregowaną maszyną (narzędziem). OstrzeŜ ich o zamiarze ruszenia, uŜywając sygnału
dźwiękowego.
• Dzieci naleŜy trzymać z dala od ciągnika i maszyn rolniczych.
• Nie wychodź z ciągnika gdy znajduje się w ruchu.
• Przed opuszczeniem kabiny zatrzymaj silnik i włącz hamulec postojowy.
• Nie pracuj ciągnikiem w zamkniętych pomieszczeniach bez intensywnej i sprawnie działającej wentylacji,
gdyŜ spaliny mogą być śmiertelnym zagroŜeniem.
• Jeśli silnik lub układ kierowniczy okaŜą się niesprawne w czasie jazdy, przerwij ją, gdyŜ ciągnik, w takiej
sytuacji, wymaga znacznych sił przyłoŜonych do koła kierownicy, aby nim kierować.
• Nie pracuj i nie pozwalaj swoim pomocnikom pracować pod podniesionymi na podnośniku ciągnika
maszynami (narzędziami).
• Nie pozostawiaj w górnym połoŜeniu maszyn (narzędzi) zawieszonych na podnośniku, przy dłuŜszych
postojach ciągnika.
• W przypadku, gdy koła przedniej osi ciągnika tracą kontakt z podłoŜem, po podniesieniu zagregowanej na
TUZ maszyny (narzędzia), załóŜ obciąŜniki przedniej osi. Jeśli koła przednie ciągnika mimo tego nie