17
3. Zdejmowanie i zakładanie kół
OSTRZEŻENIE: Jeśli rower jest wyposażony w hamulec bębnowy, na przykład tylni hamulec nożny,
przedni lub tylni hamulec bębnowy, taśmowy lub rolkowy oraz w przypadku, gdy rower wyposażony
jest w przekładnię w tylnej piaście, nie próbuj zdejmować koła. Demontaż i ponowny montaż
większości hamulców bębnowych i piast z wbudowaną przekładnią wymaga specjalnej wiedzy.
Nieprawidłowy demontaż lub montaż może spowodować awarię hamulca lub przekładni, co z kolei
może
doprowadzić do utraty kontroli i upadku.
UWAGA: Jeśli rower jest wyposażony w hamulec tarczowy, należy zachować ostrożność podczas
dotykania tarczy lub zacisku hamulca. Tarcze hamulcowe mają ostre krawędzie, a ponadto tarcza
i zacisk mogą bardzo się nagrzać w trakcie użytkowania.
a. Zdejmowanie hamulca tarczowego lub szczękowego — przednie koło.
1. Jeśli rower jest wyposażony w hamulce szczękowe, odłącz szybkozamykacz hamulca, aby zwiększyć
odstęp pomiędzy oponą a klockami hamulcowymi (zobacz Rozdział 4.C. rys. 14 do 17, s. 20 i 21).
2. Jeśli rower jest wyposażony w mocowanie koła z zaciskiem mimośrodowym (szybkozamykacz), zmień
położenie uchwytu zacisku z pozycji zablokowanej lub ZAMKNIĘTEJ (CLOSED) do pozycji OTWARTEJ
(OPEN) (rys. 11a i 11b). Następnie przejdź do kroku 4.
3. Jeśli rower jest wyposażony w mocowanie koła za pomocą śruby mocującej (rys.
9 i 10), poluzuj mocowanie(a) za pomocą odpowiedniego klucza, klucza blokady
lub uchwytu, wykonując kilka obrotów w kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara. Następnie przejdź do kroku 4.
4. Jeśli przedni widelec jest wyposażony w drugorzędny mechanizm mocowania,
odłącz go i przejdź do kroku 5. Jeśli w przednim widelcu znajduje się
drugorzędne mocowanie zintegrowane oraz tradycyjny system z zaciskiem
mimośrodowym (rys. 8), poluzuj mocowanie, ustawiając nakrętkę w takim
położeniu, aby można było zdjąć koło z ramy. Jeśli w przednim kole znajduje się
sys
tem z zaciskiem mimośrodowym i zawleczką, w trakcie zdejmowania koła
ściśnij jednocześnie zawleczkę i uchwyt zacisku. W przypadku systemu
z zaciskiem mimośrodowym i zawleczką nie jest konieczne obracanie żadną
częścią. Następnie przejdź do kolejnego kroku.
5. Unieś przednie koło na kilka centymetrów od ziemi i uderz dłonią w górną część
koła, aby uwolnić je z przedniego widelca.
b. Zakładanie hamulca tarczowego lub szczękowego — przednie koło
UWAGA: Jeśli rower jest wyposażony w przedni hamulec tarczowy, uważaj, aby w trakcie
ponownego umieszczania tarczy w zacisku nie uszkodzić tarczy, zacisku lub klocków hamulcowych.
Nigdy nie naciskaj dźwigni hamulcowej, dopóki tarcza nie zostanie prawidłowo umieszczona w zacisku.
Zobacz Rozdział 4.C.
1. Jeśli rower jest wyposażony w mocowanie przedniego koła z zaciskiem mimośrodowym
(szybkozamykacz), zmień położenie uchwytu zacisku tak, aby odstawał od koła (rys. 11b). To jest pozycja
OTWARTA (OPEN). Jeśli w rowerze zastosowane jest mocowanie przedniego koła śrubą mocującą,
przejdź do następnego kroku.
2. Ze skierowanym do przodu widelcem umieść koło pomiędzy goleniami widelca tak, aby oś znalazła się
dokładnie w górnej części mocowań w widelcu. Uchwyt zacisku (jeśli występuje) powinien znajdować się
po lewej stronie roweru, patrząc od strony rowerzysty (rys. 8a). Jeśli rower jest wyposażony w drugie
mocowanie zaciskowe, zablokuj je.
3. Jeśli rower jest wyposażony w tradycyjny mechanizm z zaciskiem mimośrodowym, trzymając prawą ręką
uch
wyt zacisku w pozycji OTWARTEJ (OPEN) (rys. 11b), dokręć mocowanie, regulując lewą ręką nakrętkę
do momentu wyczucia oporu (rys. 8a). Je
śli zastosowany jest system z zaciskiem mimośrodowym i
z
a
w
leczką: nakrętka i zawleczka zatrzasną się w gnieździe mocowania koła w widelcu i regulacja nie
będzie wymagana.