Giant Giant Bicycles Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
GOTOWI DO JAZDY? START!
Gratulujemy zakupu nowego roweru Giant. Rowery Giant zapewniają d
oskonałe wrażenia z jazdy
w każdej sytuacji: podczas zawodów, dojazdów do pracy, przy wykonywaniu ćwiczeń lub w czasie
jazdy rekreacyjnej. Dokładamy wszelkich starań, aby stać się zaufanym partnerem na każdej
drodze, ścieżce i szlaku, które otwierają się przed Tobą.
TWÓJ PRZYJACIEL PODCZAS JAZDY
Firma Giant została założon
a w 1972 r. z następującą misją: konstruowanie lepszych rowerów i
poprawa doświadczeń płynących z ich użytkowania. Od samego początku wyróżniają nas
innowacyjność i wyspecjalizowanie w produkcji. Przez ostatnie cztery dziesięciolecia nasza firma
znacznie się rozwinęła, stając się nie tylko producentem, ale także czołową marką w branży
rowerowej oraz części i akcesoriów. Współpracujemy z ponad 12000 przedstawicieli na całym
świecie. Naszą ambicją jest zachęcić wszystkich rowerzystów wyczynowych i amatorów do
zasmakowania nowej przygody.
POZNAJ SWÓJ NOWY ROWER
Zachęcamy, aby przed pierwszą jazdą przeczytać tę instrukcję. Znajduje się tu szereg informacji na
temat żnych części, komponentów i technologii, z których wiele może być nieznanych
użytkownikowi i które mogły zostać zaprojektowane specjalnie do tego roweru. Niezależnie
od poziomu umiejętności każdy powinien przestrzegać wskazówek dotyczących bezpieczeństwa.
Najlepszym źródłem pomocy technicznej i serwisu jest lokalny przedstawiciel firmy Giant.
Na stronie giant-bicycles.com można wyszukać przedstawicieli oraz dowiedzieć się więcej o firmie
Giant.
Dziękujemy za wybranie roweru Giant. Jesteśm
y dumni z uczestniczenia w Twojej rowerowej pasji.
SPIS TREŚCI
OGÓLNE OSTRZEŻENIE s. 1
Specjalna uwaga dla rodziców s. 2
1. Wiadomości
wstępne
A. Dopasowanie roweru s. 3
B. Bezpieczeństwo przede wszystkim s. 3
C. Sprawdzanie podzespołów mechanicznych pod kątem bezpieczeństwa s. 4
D. Bezpieczna jazda s. 5
2. Bezpieczeństwo
A. Podstawy s. 6
B. Bezpieczna jazda s. 6
C. Bezpieczeństwo w terenie s. 7
D. Jazda w czasie deszczu s. 8
E. Jazda w nocy s. 8
F. Jazda wyczynowa, kaskaderska i wyścigowa s. 9
G. Wymiana części i dodawanie akcesoriów s. 10
3. Dopasowanie
A. Wysokość od ziemi do górnej rury ramy (przekrok) s. 11
B. Pozycja siodełka s. 11
C. Wysokość i kąt kierownicy s. 13
D. Regulacja położenia elementów sterowania s. 14
E. Odległość dźwigni hamulcowych od kierownicy s. 14
4. Informacje techniczne
A. Koła s. 15
1. Drugorzędny mechanizm mocowania przedniego koła s. 16
2. Koła z systemem mimośrodowego zacisku (szybkozamykacz) s. 16
3. Zdejmowanie i zakładanie kół s. 17
B. Obejma wspornika siodełka z zaciskiem mimośrodowym s. 19
C. Hamulce s. 20
D. Zmienianie przełożeń s. 22
E. Pedały s. 24
F. Zawieszenie roweru s. 25
G. Opony i dętki
s. 26
H. Bagażnik s. 27
5. Serwis
A. Okresy międzyobsługowe s. 29
Załącznik A Przeznaczenie roweru s. 31
Załącznik B Żywotność roweru i jego komponentów s. 36
Załącznik C Hamulec pedałowy (torpedo) i hamulec rolkowy s. 41
Załącznik D Specyfikacja momentów obrotowych łączeń s. 42
Załącznik E Dystrybutorzy Giant na świecie s. 45
INFORMACJE NA TEMAT SPRZEDAWCY s. 46
KARTA GWARANCYJNA s. 46
WARUNKI GWARANCJI s. 47
NAZWY CZĘŚCI s. 49
1
OGÓLNE OSTRZEŻEN
IE:
Podobnie jak każdy sport, jazda na rowerze niesie ryzyko obrażeń ciała i uszkodzeń. Decydując się na jazdę
rowerem, przyjmujesz odpowiedzialność za to ryzyko, w związku z czym musisz znać i przestrzegać zasad
bezpiecznej i odpowiedzialnej jazdy oraz prawidłowego użytkowania i konserwacji. Prawidłowe użytkowanie
i konserwacja roweru zmniejsza ryzyko obrażeń ciała.
Nin
iejszy Podręcznik zawiera wiele „Ostrzeżeń i „Uwag” dotyczących konsekwencji wynikających
z zaniedbania konserwacji i kontroli roweru oraz niestosowania się do zasad bezpiecznej jazdy na rowerze.
1. Połączenie symbolu bezpieczeństwa i słowa OSTRZEŻENIE wskazuje na potencjalnie ryzykowną
sytuację, której wystąpienie może prowadzić do poważnych obrażeń ciała lub śmierci.
2. Połączenie symbolu bezpieczeństwa i słowa UWAGA wskazuje na potencjalnie ryzykowną sytuację,
której wystąpienie może prowadzić do niewielkich lub średnich obrażeń ciała lub jest ostrzeżeniem przed
niebezpiecznymi zachowaniami.
3. Słowo UWAGA użyte bez symbolu bezpieczeństwa wskazuje na sytuację, której wystąpienie może
prowadzić do poważnego uszkodzenia roweru lub utraty gwarancji.
Wiele Ostrzeżeń i Uwag ma treść „możesz utracić kontrolę i upaść”. Ponieważ każdy upadek może prowadzić
do poważnych obrażeń ciała lub nawet do śmierci, ostrzeżenie o możliwych obrażeniach ciała lub śmierci nie
jest powtarzane za każdym razem.
Ponieważ przewidzenie każdej sytuacji lub zdarzenia, które mogą wystąpić w trakcie jazdy jest niemożliwe,
niniejszy Podręcznik nie przedstawia informacji na temat bezpiecznego użytkowania roweru w każdych
warunkach. Użytkowanie każdego roweru wiąże się z ryzykiem, którego przewidzenie lub uniknięcie jest
niemożliwe i za które odpowiedzialność ponosi wyłącznie rowerzysta.
WAŻN
E:
Niniejszy podręcznik zawiera ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa, działania i obsługi. Przed
rozpoczęciem pierwszej jazdy na nowym rowerze należy przeczytać te informacje i zachować je.
Mogą być również dostępne dodatkowe informacje na temat bezpieczeństwa, działania i obsługi dotyczące
określonych elementów, takich jak zawieszenie lub pedały roweru, a także akcesoriów, na przykład kasków lub
świateł, które można kupić. Należy upewnić się, że sprzedawca przekazał wszystkie materiały producenta,
które zostały dołączone do roweru lub akcesoriów. W przypadku niezgodności instrukcji w tym podręczniku
z informacjami dostarczonymi przez producenta elementu należy zawsze stosować się do instrukcji producenta
danego elementu.
W przypadku jakichkolwiek pytań lub niejasności należy zadbać o swoje bezpieczeństwo i skontaktować się
ze sprzedawcą lub producentem roweru.
UWAGA:
Niniejsza instrukcja nie jest wyczerpującym podręcznikiem użytkowania, serwisu, naprawy i konserwacji.
Wszelkie informacje na temat serwisu, napraw lub konserwacji można uzyskać od sprzedawcy. Sprzedawca
może także polecić zajęcia, wykłady lub książki dotyczące użytkowania, serwisu, naprawy i konserwacji.
2
SPECJALNA UWAGA DLA RODZICÓW:
R
odzice lub opiekunowie są odpowiedzialni za postępowanie i bezpieczeństwo swojego dziecka, co oznacza
zadbanie o takie elementy jak: prawidłowe dopasowanie roweru do dziecka, dobry stan roweru, zapoznanie się
i zrozumienie przez rodzica lub opiekuna oraz przez dziecko zasad bezpiecznego używania roweru, a także
zapoznanie się, zrozumienie i przestrzeganie nie tylko stosownych pr
zepisów ruchu drogowego, lecz także
powszechnych zasad bezpiecznej i odpowiedzialnej jazdy na rowerze. Przed pozwoleniem dziecku na jazdę
rodzice zobowiązani są do przeczytania niniejszego podręcznika, a także zapoznania dziecka z ostrzeżeniami
oraz funkcjami i zasadami działania roweru.
OSTRZEŻENIE: Należy upewnić się, że podczas jazdy dziecko ma założony atestowany kask
rowerowy, oraz że dziecko rozumie, że kask rowerowy służy tylko do jazdy na rowerze, a po jeździe
powinno go zdjąć. Kask nie może być założony w trakcie zabawy, na elementach placu zabaw, podczas
wspinania się na drzewa ani w żadnym czasie, gdy dziecko nie jeździ na rowerze. Niestosowanie się
do tego ostrzeżenia może spowodować poważne obrażenia ciała lub śmierć.
3
1. Wiadomości
wstępne
UWAGA: Przed rozpoczęciem jazdy zalecane jest przeczytanie tego Podręcznika w całości. Należy conajmniej
przeczytać i upewnić się, że każdy punkt w tym rozdziale jest zrozumiały i odnieść się do wymienionych
rozdziałów w przypadku każdej kwestii, która nie jest do końca zrozumiała. Należy zauważyć, że nie wszystkie
rowery posiadają wszystkie dodatki wymienione w tym Podręczniku. Poproś sprzedawcę o wskazanie
dod
atków, jakie posiada Twój rower.
A. Dopasowanie roweru
1. Czy rower jest odpowiednich rozmiarów? Aby to sprawdzić, zobacz Rozdział 3.A. Jeśli rower jest dla Ciebie
za duży lub za mały, możesz utracić kontrolę i upaść. Jeśli nowy rower nie jest odpowiedniego rozmiaru,
poproś sprzedawcę o wymienienie go przed jazdą.
2. Czy siodełko znajduje się na odpowiedniej wysokości? Aby to sprawdzić, zobacz Rozdział 3.B. Podczas
dostosowywania wysokości siodełka stosuj się do instrukcji dotyczących właściwego montażu w Rozdziale
3.B.
3. Czy siodełko i wspornik siodełka są mocno zaciśnięte? Prawidłowo zaciśnięte siodełko uniemożliwi ruchy
siodełka w jakimkolwiek kierunku. Zobacz Rozdział 3.B.
4. Czy wspornik kierownicy i kierownica znajdują się na odpowiedniej wysokości? Jeśli nie, zobacz Rozdział
3.C.
5. Czy możesz wygodnie używać hamulców? Jeśli nie, istnieje możliwość dostosowania ich kąta i położenia.
Zobacz Rozdział 3.D. i 3.E.
6. Czy sposób korzystania z nowego roweru jest całkowicie zrozumiały? Jeśli nie, przed rozpoczęciem
pie
rwszej jazdy poproś sprzedawcę o wytłumaczenie funkcji i elementów, które są niezrozumiałe.
B. Bezpieczeństwo przede wszystkim
1. Należy zawsze jeździć na rowerze w atestowanym kasku i przestrzegać instrukcji producenta kasku
dotyczących dopasowania, użytkowania i pielęgnacji.
2. Czy posiadasz pozostały wymagany i zalecany sprzęt zabezpieczający? Zobacz Rozdział 2. Obowiązkiem
użytkownika jest zapoznanie się z przepisami w obszarach, w których jeździ oraz stosowanie się do nich.
3. Czy wiesz jak prawidłowo zamocować przednie i tylne koło? Aby mieć pewność, zobacz Rozdział 4.A.
Jazda z niewłaściwie zamocowanym kołem może spowodować trzęsienie się koła lub jego odpadnięcie od
roweru, co może doprowadzić do poważnych obrażeń ciała lub śmierci.
4. Jeśli rower posiada noski i paski lub pedały zatrzaskowe, upewnij się, że znasz zasadę ich działania
(zobacz Rozdział 4.E). Takie pedały wymagają specjalnych technik i umiejętności. Należy stosować się do
instrukcji producenta pedałów dotyczących użytkowania, dopasowania i pielęgnacji.
5. Czy zahaczasz stopą o koło? W rowerach z mniejszą ramą możliwe jest zahaczenie stopą lub noskiem
o przednie koło, w momencie gdy pedał jest wysunięty maksymalnie do przodu, a koło jest skręcone. Aby
sprawdzić, czy nie będziesz zahaczać stopą o koło, przeczytaj Rozdział 4.E.
6. Czy rower wyposażony jest w zawieszenie? Jeśli tak, zobacz Rozdział 4.F. Zawieszenie może spowodować
zmi
an
ę sposobu działania roweru. Należy stosować się do instrukcji producenta zawieszenia dotyczących
użytkowania, dopasowania i pielęgnacji.
4
C. Sprawdzanie podzespołów mechanicznych pod kąte
m bezpieczeństwa
Przed każdą jazdą należy regularnie sprawdzać stan roweru.
Nakrętki, śruby i inne łączenia: Z uwagi na fakt, iż producenci stosują wiele żnych rozmiarów i kształtów
łączeń, które są wykonane z żnych materiałów, zwykle żniących się pod względem wykonania
i komponentów, nie należy uogólniać prawidłowej siły lub momentu dokręcania. Aby upewnić się, że wszystkie
łączenia w rowerze są prawidłowo dokręcone, zapoznaj się w instrukcji dostarczonej przed producenta ze
spe
cyfikacjami dotyczącymi momentów dokręcania. Do prawidłowego dokręcenia łączenia wymagany jest
skalibrowany klucz dynamometryczny. Łączenia w rowerze powinien dokręcić profesjonalny mechanik
rowerowy, używając do tego klucza dynamometrycznego. Jeśli zdecydujesz się samodzielnie wykonywać
prace przy swoim rowerze, musisz użyć klucza dynamometrycznego i stosować się do specyfikacji
prawidłowego momentu dokręcania podanych przez producenta roweru lub elementu, lub przez sprzedawcę.
Jeśli konieczne jest przeprowadzanie regulacji w domu lub w terenie, zalecane jest ostrożne działanie
i powierzenie wykonanych łączeń do sprawdzenia przez sprzedawcę w możliwie najkrótszym terminie.
OSTRZEŻENIE: Prawidłowa siła dokręcania łączeń nakrętek, śrub, sworzni jest bardzo ważna
w rowerze. Zbyt mała siła może spowodować niewystarczające trzymanie łączenia. Zbyt duża siła może
spowodować zerwanie gwintu w łączeniu, rozciągnięcie, deformację lub złamanie. W obu przypadkach
nieprawidłowa siła dokręcania może spowodować uszkodzenie elementu, które może doprowadzić do
utraty kontroli i upadku.
Upewnij się, że żaden element nie jest luźny. Unieś przednie koło na pięć–siedem centymetrów od ziemi,
a następnie upuść je na ziemię. Czy można zaobserwować lub odczuć poluzowanie elementów? Wykonaj
wzrokową i dotykową inspekcję całego roweru. Czy są jakieś luźne części lub akcesoria? Jeśli tak, dokręć je.
W przypadku braku pewności można poprosić kogoś doświadczonego o sprawdzenie.
Opony i koła: Upewnij się, czy opony są prawidłowo napompowane (zobacz Rozdział 4.G.1). Sprawdź
to,
kładąc jedną rękę na siodełku, drugą na miejscu łączenia kierownicy ze wspornikiem siodełka, a następnie,
przenosząc wagę na rower, obserwuj ugięcie opony. Porównaj to, co widzisz z wyglądem opony, gdy wiadomo,
że jest ona prawidłowo napompowana i w razie potrzeby dostosuj ciśnienie.
Czy opony są w dobrym stanie? Powoli obracaj każdym kołem i obserwuj, czy na bieżniku i bocznej ścianie
opony są uszkodzenia. Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze wymień uszkodzone opony.
Czy koła są wycentrowane? Obróć każdym kołem i sprawdź odstęp od klocków hamulcowych i odchylenia na
boki. Jeśli koło chociaż minimalnie odchyla się na boki albo ociera lub uderza w klocki hamulcowe, zabierz
rower do wykwalifikowanego warsztatu rowerowego w celu wycentrowania koła.
UWAGA: Koło musi być wycentrowane, aby hamulce szczękowe mogły skutecznie działać.
Centrowanie koła wymaga specjalnych narzędzi i doświadczenia. Nie próbuj wycentrować koła, jeśli nie
posiadasz wiedzy, doświadczenia i narzędzi potrzebnych do prawidłowego wykonania tej pracy.
Czy obręcze kół są czyste i niezniszczone? Upewnij się, że obręcze są czyste i niezniszczone przy obrzeżu
opony oraz na powierzchni hamowania, jeśli posiadasz hamulce szczękowe. Sprawdź, czy w żadnym punkcie
obręczy koła nie są widoczne wskaźniki zużycia obręczy.
OSTRZEŻENIE: Obręcze kół roweru są podatne na zużycie. Zapytaj sprzedawcę o zużywanie się
obręczy koła. Niektóre obręcze kół posiadają wskaźnik zużycia obręczy, który staje się widoczny wraz
ze
zużywaniem się powierzchni hamowania obręczy. Widoczny wskaźnik zużycia obręczy znajdujący
się na boku obręczy koła wskazuje, że obręcz osiągnęła swoją maksymalną żywotność. Jeżdżenie na
kole, które osi
ągnęło maksymalną żywotność może spowodować uszkodzenie koła i doprowadzić do
u
t
r
aty kontroli i upadku.
5
Hamulce: Sprawdź,
czy hamulce działają prawidłowo (zobacz Rozdział 4.C). Zaciśnij dźwignie hamulcowe.
Czy szybkozamykacze hamulców są zamknięte? Czy wszystkie linki sterujące są na swoim miejscu i są
dokładnie zamocowane? Jeśli posiadasz hamulce szczękowe, czy klocki hamulcowe stykają się z obręczą koła
na płasko i przylegają do niej całkowicie? Czy hamulce zaczynają działać w wyniku około dwucentymetrowego
ruchu dźwigni hamulcowej? Czy możesz zastosować na dźwigniach pełną siłę hamowania bez dotykania nimi
kierownicy? Jeśli nie, hamulce wymagają regulacji. Nie należy jeździć rowerem, dopóki hamulce nie zostaną
prawidłowo wyregulowane przez profesjonalnego mechanika rowerowego.
System mocowania koła: Upewnij się, że przednie i tylne koło są prawidłowo zamocowane. Zobacz Rozdział
4.A.
Wspornik siodełka: Jeśli wspornik siodełka posiada obejmę z zaciskiem mimośrodowym umożliwiającą łatwe
dostosowywanie wysokości, sprawdź, czy zacisk jest prawidłowo ustawiony i zablokowany. Zobacz Rozdział
4.B.
Dopasowanie kierownicy i siodełka: Upewnij się, że siodełko i wspornik kierownicy znajdują się równolegle
do środkowej linii roweru i są zaciśnięte na tyle ciasno, że nie można ich przestawić. Zobacz Rozdział 3.B.
i 3.C.
Końce kierownicy: Upewnij się, że uchwyty kierownicy są dobrze zamocowane i są w dobrym stanie. Jeśli nie,
zleć sprzedawcy ich wymianę. Upewnij się, że końce kierownicy i rogi są zamocowane. Jeśli nie, przed jazdą
zleć sprzedawcy ich zamocowanie. Jeśli kierownica posiada rogi, upewnij się, że są zaciśnięte na tyle ciasno,
że nie można ich wykręcić.
OSTRZEŻENIE: Luźne bądź uszkodzone uchwyty oraz rogi mogą spowodować utratę kontroli
i upadek. Zaleca się wymianę uchwytów lub korki w końcach kierownicy, jeśli są one uszkodzone lub
w złym stanie. Sprawdzaj regularnie, czy uchwyty kierownicy są na miejscu, by zapewnić Twoim
dzieciom należytą ochronę. Nieprzymocowane uchwyty i rogi mogą wywołać poważne konsekwencje
nie
wielkiego wypadku w postaci skaleczeń lub obrażeń ciała.
BARDZO WAŻNA UWAGA DOTYCZĄCA BEZPIECZEŃSTWA: Przeczytaj i gruntownie zapoznaj się
z ważną informacją o okresie przydatności roweru i jego części w Załączniku B na stronie 36.
D. Bezpieczna jazda
Gdy zapinasz kask i wybierasz się na zapoznawczą jazdę na nowym rowerze, wybierz bezpieczne środowisko,
z dala od samochodów, rowerzystów, przeszkód i innych zagrożeń. Jeźdź tak, aby zapoznać się z elementami
sterowania, funkcjami i zachowaniem nowego roweru.
Zapoznaj się z działaniem hamulców roweru (zobacz Rozdział 4.C). Testuj hamulce przy małej prędkości,
przenosząc ciężar ciała do tyłu i delikatnie naciskając hamulce, tylni w pierwszej kolejności. Nagłe bądź
nadmierne naciśnięcie przedniego hamulca może wyrzucić rowerzystę przez kierownicę. Zbyt silne naciśnięcie
hamulca może zablokować koło, co może spowodować utratę kontroli i upadek. Poślizg to jeden z możliwych
skutków zablokowania koła.
Jeśli rower jest wyposażony w pedały z noskami lub pedały zatrzaskowe, przećwicz wkładanie i wyciąganie
z nich stopy. Zobacz paragraf B.4 powyżej oraz Rozdział 4.E.4.
Jeśli rower jest wyposażony w zawieszenie, zapoznaj się z jego reakcją na hamowanie i przenoszenie ciężaru.
Zobacz paragraf B.6 powyżej oraz Rozdział 4.F.
Prze
ćw
icz zmianę przełożeń (zobacz Rozdział 4.D). Pamiętaj, aby nigdy nie przesuwać manetki w czasie
p
e
d
ałowania do tyłu, ani pedałować do tyłu zaraz po przesunięciu manetki. Może to zablokować łańcuch i
spowodować poważne uszkodzenie roweru.
Sprawdź prowadzenie i zachowanie roweru oraz wygodę jazdy.
6
W
razie jakichkolwiek pytań bądź zastrzeżeń co do roweru, skonsultuj się ze sprzedawcą przed kolejną
jazdą.
2. Bezpieczeństwo
A. Podstawy
O
STRZEŻENIE: Teren, po którym jeździsz może wymagać szczególnych urządzeń ochronnych.
Obowiązkiem rowerzysty jest zapoznanie się z przepisami na obszarach, po których jeździ oraz
stosowanie się do nich, włączając w to prawidłowe wyposażenie siebie i roweru, zgodnie
z wymaganiami przepisów.
Należy przestrzegać wszystkich lokalnych praw i przepisów. Należy przestrzegać przepisów
dotyczących oświetlenia roweru, licencji, jazdy po chodniku, przepisów regulujących jazdę po
ścieżkach rowerowych, używania kasku, przewozu dzieci i specjalnych przepisów ruchu drogowego.
Obowiązkiem każdego jest znajomość i przestrzeganie prawa.
1. Zawsze zakładaj kask rowerowy spełniający najnowsze standardy bezpieczeństwa,
dostosowany do stylu jazdy. Zawsze stosuj się do instrukcji producenta o użytkowaniu,
dopasowaniu i pielęgnacji kasku. Większość poważnych urazów owy doznawanych
podczas jazdy można uniknąć poprzez założenie odpowiedniego kasku. W razie
jakichkolwiek pytań dotyczących właściwego dopasowania kasku, użytkowania i
pielęgnacji, zwróć się do sprzedawcy.
OSTRZEŻENIE: Jazda bez kasku może skutkować poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
2. Przed jazdą zawsze sprawdzaj podzespoły pod kątem bezpieczeństwa (Rozdział 1.C).
3.
Dokładnie zapoznaj się z elementami sterującymi roweru: hamulce (Rozdział 4.C.), pedały (Rozdział 4.E.),
zmiana biegów (Rozdział 4.D.).
4. Zachowaj ostrożność, nie dopuszczając do kontaktu ciała i innych obiektów z ostrymi zębatkami,
łańcuchem, obracającymi się pedałami, korbami i kręcącymi się kołami roweru.
5. Zawsze zakładaj:
Dopasowane do stóp, przyczepne do pedałów buty. Upewnij się, że sznurowadła nie będą mogły
zaplątać się w obracające się części, nigdy nie jeźdź boso lub w sandałach.
Jasne, widoczne i niezbyt luźne ubranie, które nie może zaplątać się w elementy roweru lub zostać
rozerwane przez obiekty znajdujące się na poboczu lub ścieżce rowerowej.
Okulary ochronne dla ochrony oczu przed pyłem, kurzem i owadami ciemne przy silnym świetle
słonecznym, przezroczyste przy normalnym.
6. Nie wykonuj skoków rowerem. Skoki rowerowe, szczególnie na rowerze typu BMX bądź rowerze górskim,
mogą być rozrywką, lecz mogą wywołać ogromne i nieprzewidywalne naprężenia na rower i jego części.
Rowerzyści, którzy decydują się na wykonywanie skoków, ryzykują poważne uszkodzenia roweru oraz
obrażenia ciała. Jeśli pomimo ryzyka zamierzasz wykonywać skoki, jeździć kaskadersko bądź brać udział
w wyścigach, przeczytaj ze zrozumieniem Rozdział 2.F.
7. Dostosowuj prędkość do warunków. Większa prędkość oznacza zwiększone ryzyko.
B. Bezpieczna jazda
1
.
Przestrzegaj wszystkich przepisów drogowych, w tym przepisów lokalnych.
2. Dzielisz drogę bądź ścieżkę z innymi kierowcami samochodów, motocyklistami, pieszymi
i rowerzystami. Szanuj ich prawa.
Rys.
1
7
3.
Jedź ostrożnie. Zawsze zakładaj, że inni mogą cię nie widzieć.
4. Patrz w przód i bądź w gotowości do uniknięcia:
Zwalniających lub skręcających pojazdów, wjeżdżających na drogę przed tobą oraz nadjeżdżających
z tyłu.
Otwierających się drzwi w zaparkowanych pojazdach.
W
ychodzących przechodniów.
Dzieci i zwierząt bawiących się przy drodze.
Dziur, kratek kanalizacyjnych, przejazdów kolejowych, remontów dróg lub chodników, śmieci i innych
przeszkód, które mogłyby doprowadzić do gwałtownego skrętu i wypadku.
Wielu innych zagrożeń, jakie mogą wystąpić w czasie jazdy.
5. Jeźdź po wyznaczonych trasach i ścieżkach rowerowych lub możliwie najbliżej krawędzi jezdni w kierunku
zgodnym z ruchem jazdy lub zgodnie z lokalnymi przepisami.
6. Zatrzymuj się przed znakami stopu i przed światłami, przestrzegaj wszystkich pozostałych znaków
i sygnałów, na skrzyżowaniach zwalniaj i patrz w obie strony. Pamiętaj, że rower zawsze przegrywa
w starciu z pojazdem silnikowym, bądź przygotowany do ustąpienia pierwszeństwa, nawet jeśli je masz.
7. Używaj ogólnie przyjętych ręcznych sygnałów skrętu i hamowania.
8. Nigdy nie jeźdź ze słuchawkami na uszach. Zagłuszają one dźwięki ruchu drogowego i zbliżających się
syren, rozpraszają twoją uwagę oraz mogą zaplątać się w obracające się części roweru, powodując utratę
kontroli.
9. Nigdy nie przewoź pasażerów, chyba że jest to małe dziecko w atestowanym kasku, zabezpieczone
w odpowiednio zamontowanym foteliku lub przyczepce przeznaczonej do przewozu dzieci.
10. Nigdy nie przewoź jakichkolwiek przedmiotów mogących ograniczyć widoczność, pełną kontrolę nad
row
erem lub wplątać się w obracające się części roweru.
11. Nigdy nie podczepiaj się do innego pojazdu.
12. Nie wykonuj popisów kaskaderskich ani skoków. Jeśli wbrew temu jesteś zdecydowany jeździć
kaskadersko, skakać lub startować w wyścigach, przeczytaj teraz Rozdział 2.F. Zjazdy, popisy
kaskaderskie i zawody rowerowe. Zanim zdecydujesz się podjąć ogromne ryzyko związane z takim typem
jazdy, dokładnie zastanów się nad swoimi umiejętnościami.
13. Zachowuj kierunek jazdy i nie wykonuj ruchów, które mogłyby zaskoczyć ludzi, z którymi dzielisz drogę.
14. Przestrzegaj i ustępuj pierwszeństwa przejazdu.
15. Nigdy nie jeźdź rowerem pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
16. Jeśli to możliwe, unikaj jazdy podczas złej pogody, słabej widoczności, o zmierzchu, o świcie i gdy jest
ciemno oraz w stanie przemęczenia. Każdy z powyższych warunków zwiększa ryzyko wypadku.
C. Bezpieczeństwo w terenie
Zalecamy, aby dzieci nie jeździły po nierównym terenie, chyba że w towarzyszą im osoby dorosłe.
1. Zmienne warunki i niebezpieczeństwa jazdy terenowej wymagają zwiększonej uwagi i szczególnych
umi
ej
ętności. Zaczynaj powoli na łatwiejszym terenie i buduj s
w
o
je umiejętności. Jeśli twój rower jest
wyposażony w zawieszenie, zwiększona prędkość, jaką rozwijasz może również zwiększać ryzyko utraty
kontroli i upadku. Dowiedz się, jak bezpiecznie obchodzić się z rowerem przy zwiększonej prędkości lub
w trudnym terenie.
8
2. Załóż bezpieczny strój, odpowiedni do typu jazdy, jaki plan
ujesz.
3. Nie jeźdź samotnie w odległe obszary. Nawet jeśli jedziesz z innymi, upewnij się, że ktoś wie, dokąd
jedziecie i kiedy zamierzacie wrócić.
4. Zawsze zabieraj ze sobą dokumenty, aby w razie wypadku możliwe było ustalenie tożsamości, zabieraj też
ze sobą pieniądze na jedzenie, chłodny napój lub telefon alarmowy.
5. Ustępuj pierwszeństwa pieszym i zwierzętom. Jeźdź w sposób, który nikomu nie zagraża i nikogo nie
przestrasza, zapewnij odpowiednią przestrzeń, tak aby wszelkie niespodziewane ruchy nie zagroziły tobie.
6. Bądź przygotowany. Jeśli stanie się coś złego w czasie jazdy terenowej, pomoc może być daleko.
7. Zanim, wbrew naszym zaleceniom, postanowisz wykonywać skoki, jeździć kaskadersko lub brać udział
w wyścigu, przeczytaj ze zrozumieniem Rozdział 2.F.
Poszanowanie w terenie: Przestrzegaj lokalnych przepisów o tym, gdzie i jak jeździć terenowo, a także szanuj
własność prywatną. Możesz dzielić ścieżkę z innymi turystami, jeźdźcami i innymi rowerzystami. Szanuj ich
prawa. Pozostań na wyznaczonej ścieżce. Nie przyczyniaj się do erozji, jeżdżąc w ocie lub niepotrzebnie
ślizgając się. Nie zakłócaj ekosystemu, wyznaczając własne ścieżki i skróty przez roślinność i strumyki. Twoim
obowiązkiem jest minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Zostaw znalezione rzeczy na miejscu
i zawsze zabieraj ze sobą wszystkie rzeczy zabrane na drogę.
D. Jazda w czasie deszczu
OSTRZEŻENIE: Deszczowa pogoda pogarsza przyczepność, hamowanie i widoczność zarówno
rowerzystom, jak i innym pojazdom na drodze. Ryzyko wypadku w takich warunkach znacznie wzrasta.
W deszczowych warunkach siła hamowania (zarówno roweru, jak i innych pojazdów na drodze) dramatycznie
się zmniejsza, a opony nie utrzymują przyczepności. Utrudnia to kontrolę prędkości i zwiększa
pra
wdopodobieństwo utraty kontroli. Aby upewnić się, że zwolnisz i wyhamujesz w takich warunkach, jeźdź
wolniej i hamuj wcześniej oraz bardziej stopniowo niż w normalnych, suchych warunkach. Zobacz również
Rozdział 4.C.
E. Jazda w nocy
Jazda rowerem w nocy jest znacznie bardziej niebezpieczna niż w ciągu dnia. Rowerzysta jest słabo widoczny
dla pieszych i kierowców. Z tego powodu dzieci nigdy nie powinny jeździć o świcie, o zmierzchu i w nocy.
Dorośli, którzy decydują się na zwiększone ryzyko jazdy o świcie, o zmierzchu lub w nocy muszą zachować
szczególną ostrożność i wybrać specjalny sprzęt, który zmniejszy ryzyko. Skonsultuj się ze sprzedawcą
w sprawie sprzętu zabezpieczającego do jazdy nocnej.
OSTRZEŻENIE: Odblaski nie zastępują wymaganego oświetlenia. Jazda o zmierzchu, o świcie,
w nocy lub w jakichkolwiek warunkach ograniczonej widoczności bez właściwego systemu oświetlenia
i bez odblasków jest niebezpieczna i może prowadzić do poważnych obrażeń i śmierci.
Odblaski rowerowe zaprojektowane są by odbijać światła samochodów i światła uliczne, co pomaga innym
rozpoznać poruszającego się rowerzystę.
UWAGA: Regularnie sprawdzaj odblaski i ich wsporniki, aby upewnić się, że są czyste, proste,
nie
złamane i bezpiecznie przymocowane. Zleć sprzedawcy wymianę uszkodzonych odblasków
i wyprostowanie lub dokr
ęcenie wygiętych lub luźnych elementów.
Mocujące wsporniki przednich i tylnych odblasków są zwykle w postaci zatrzasków, które zapobiegają
zahaczeniu linki o oponę, gdy wypadnie ona z jarzma lub hamulca.
9
O
STRZEŻENIE: Nie należy demontować przednich i tylnych odblasków ani mocowań odblasków
z roweru. Są one integralną częścią systemu bezpieczeństwa.
Usunięcie odblasków obniża widoczność przez innych użytkowników drogi. Uderzenie przez inny
pojazd może skutkować poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
Wsporniki odblasków mogą zapobiec zahaczeniu linki hamulcowej o oponę, gdy linka ulegnie
usz
kodzeniu. Jeśli linka hamulcowa zaciśnie się na oponie, może to prowadzić do nagłego zatrzymania
koła, przyczyniając się do utraty kontroli i upadku.
Jeśli zdecydujesz się jechać w warunkach ograniczonej widoczności, sprawdź i dostosuj się do wszystkich
lokalnych przepisów o nocnej jeździe oraz podejmij następujące zalecane dodatkowe środki ostrożności:
Zakup i zamontuj baterię lub dynamo oraz tylne światła spełniające wszystkie wymagania i
zapewniające odpowiednią widoczność.
Ubieraj jasne, odblaskowe ubrania i akcesoria, takie jak kamizelka odblaskowa, opaski na ręce i nogi,
odblaskowe pasy na kasku, odblaski przymocowane do ciała i roweru lub jakiekolwiek urządzenia
odblaskowe lub poruszające się źródła światła, które pomogą zwrócić uwagę zbliżających się
kierowców, pieszych i innych użytkowników ruchu.
Upewnij się, że ubranie ani żadna rzecz, jaką przewozisz nie przysłania odblasków oraz świateł.
Upewnij się, że rower jest wyposażony w odpowiednio umiejscowione i bezpiecznie zamontowane
odblaski.
Podczas jazdy o zmierzchu, o świcie i w nocy:
Jeźdź powoli.
Unikaj obszarów ciemnych i obszarów wzmożonego lub szybkiego ruchu.
Unikaj niebezpieczeństw na drodze.
Jeśli to możliwe, jeźdź trasami, które znasz.
W razie jazdy w ruchu drogowym:
Zachowuj się przewidywalnie. Jeźdź tak, by kierowcy widzieli i mogli przewidzieć twoje ruchy.
Z
achowuj się uważnie. Jeźdź ostrożnie i spodziewaj się niespodziewanego.
Jeśli zamierzasz często jeździć w ruchu drogowym, zapytaj sprzedawcę o zajęcia z bezpieczeństwa
ruchu lub o dobrą książkę temu poświęconą.
F. Jazda wyczynowa, kaskaderska i wyścigowa
Niezależnie czy jest to styl jazdy Hucking, Freeride, North Shore, Downhill, skoki, jazda kaskaderska, wyścigi
lub inny: jeśli angażujesz się w ten rodzaj wyczynowej, agresywnej jazdy, możesz doznać obrażeń
i dobrowolnie przyjmujesz zwiększone ryzyko obrażeń lub śmierci.
Nie wszystkie rowery są zaprojektowane do tych typów jazdy i mogą one nie być odpowiednie dla wszelkich
rodzajów agresywnej jazdy. Dowiedz się u sprzedawcy lub producenta roweru na temat przydatności twojego
roweru do jazdy wyczynowej, zanim się jej podejmiesz.
W czasie szybkich zjazdów górskich osiągasz prędkości osiągane przez motocykle, a więc narażasz się na
porównywalne ryzyko i niebezpieczeństwa. Zleć sprawdzenie roweru wraz z wyposażeniem
wykwalifikowanemu mechanikowi i upewnij się, że rower jest w doskonałym stanie. Skonsultuj się z ekspertami,
personelem i organizatorami wyścigu w sprawie warunków i zalecanego wyposażenia do planowanego zjazdu.
Załóż odpowiedni strój ochronny wraz z atestowanym kaskiem typu fullface, pełnymi rękawiczkami i zbroją
ochronną. Ostatecznie twoim obowiązkiem jest posiadanie odpowiedniego sprzętu i zaznajomienie się
z warunkami toru.
OSTRZE
ŻENIE: Pomimo że wiele katalogów, ogłoszeń i artykułów o rowerzystach przedstawia
row
erzystów zaangażowanych w jazdę wyczynową, działalność ta jest niezwykle niebezpieczna,
zwiększa ryzyko obrażeń i śmierci oraz zwiększa częstotliwość obrażeń. Pamiętaj, że pokazane
działania są wykonywane przez profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem. Znaj swoje
ograniczenia i zawsze zakładaj kask oraz pozostałe części bezpiecznego stroju. Nawet
10
z najnowocześni
ejszym strojem ochronnym możesz doznać poważnych obrażeń lub zginąć w czasie
skoku, jazdy kaskaderskiej, szybkiego zjazdu lub zawodów.
UWAGA: Rowery i ich części mają ograniczenia dotyczące wytrzymałości i spójności, a ten typ
jazdy może przewyższyć te ograniczenia.
Z powodu zwiększonego ryzyka nie zalecamy tego typu jazdy, jeśli jednak się na to zdecydujesz, przynajmniej:
w
eź lekcję u kompetentnego instruktora;
zaczynaj od podstawowych ćwiczeń i powoli rozwijaj swoje umiejętności, zanim spróbujesz bardziej
niebezpiecznej jazdy;
korzystaj tylko z wyznaczonych obszarów do popisów kaskaderskich, skoków, wyścigów i szybkich
zjazdów;
zakładaj kask typu fullface, ochraniacze i inne części stroju ochronnego;
pamiętaj, że przeciążenia, jakim może podlegać rower podczas tej formy jazdy, mogą spowodować
złamanie lub uszkodzenie części roweru i unieważnić gwarancję;
w razie złamań lub zagięć jakiegokolwiek elementu roweru zabierz go do sprzedawcy. Nie jeźdź
rowerem, gdy jakakolwiek część roweru jest uszkodzona.
Wykonując szybkie zjazdy górskie, jazdy kaskaderskie i jeżdżąc w zawodach, należy być świadomym
ograniczeń wynikających z umiejętności i doświadczenia. Ostatecznie twoim obowiązkiem jest unikanie
obrażeń.
G. Wymiana części i dodawanie akcesoriów
Jest wiele części i akcesoriów, które mogą polepszyć wygodę, wydajność i wygląd twojego roweru. Jednakże,
jeśli wymieniasz części i dodajesz akcesoria, czynisz to na własne ryzyko. Producent roweru mógł nie
przetestować na nim części i akcesoriów pod kątem zgodności, solidności i bezpieczeństwa. Przed montażem
jakichkolwiek części i akcesoriów, w tym opon o innym rozmiarze, skonsul
tuj się ze sprzedawcą, aby upewnić
się, że są zgodne z twoim rowerem. Przeczytaj ze zrozumieniem i stosuj się do instrukcji dołączonych do
produktu, jaki kupujesz do roweru. Zobacz także Załącznik A na str. 31 i B na str. 36.
OSTRZEŻENIE: Niepotwierdzenie zgodności, nieprawidłowy montaż, użytkowanie i utrzymanie
jakichkolwiek części lub akcesoriów może skutkować poważnymi obrażeniami lub śmiercią.
OSTRZEŻENIE: Wymiana części roweru na inne, nieoryginalne może obniżyć bezpieczeństwo
roweru i spowodować unieważnienie gwarancji. Przed wymianą części roweru skonsultuj się ze
sprzedawcą.
11
3. Dopasowanie
UWAGA: Prawidłowe dopasowanie jest niezbędnym elementem bezpieczeństwa, działania i wygody.
Dopasowanie roweru do ciała i warunków jazdy wymaga doświadczenia, umiejętności i specjalnych
narzędzi. Dopasowując rower, zawsze proś o pomoc sprzedawcę, lub jeśli posiadasz odpowiednie
doświadczenie, umiejętności i narzędzia, zwć się do niego przed jazdą, aby sprawdził dopasowanie.
OSTRZEŻENIE: Nieprawidłowe dopasowanie może prowadzić do utraty kontroli i upadku. Jeśli nowy
rower nie jest odpowiedniego rozmiaru, poproś sprzedawcę o wymienienie go przed jazdą.
A. Wysokość od ziemi do górnej rury ramy (przekrok)
1. Rowery z ramą w kształcie rombu
Wysokość od ziemi do górnej rury ramy jest podstawowym elementem dopasowania
roweru (zobacz rys. 2). Jest to odległość od ziemi do wierzchu ramy roweru w miejscu,
w którym znajduje się krocze. Aby sprawdzić prawidłową wysokość, stań w rozkroku z
rowerem między nogami w butach,
w których będziesz jeździć, a następnie energicznie podskocz na piętach. Jeśli krocze
dotyka ramy, rower jest zbyt duży. Nie jeźdź takim rowerem nawet pod domem.
Rower, którym jeździsz jedynie po utwardzonych powierzchniach powinien dawać
minimalnie prześwit 5 centymetrów. Rower, którym będziesz jeździć po
nieutwardzonych powierzchniach powinien dawać minimalnie 7,5 cm prześwitu.
Natomiast rower, jakiego będziesz używać do jazdy terenowej powinien dawać 10 lub
więcej centymetrów prześwitu.
2. Rowery z obniżoną górną rurą ramy
Wysokość od ziemi do górnej rury nie dotyczy rowerów z obn
iżoną górną rurą. Zamiast tego ograniczenie
rozmiaru ustala zakres wysokości siodełka. Musisz być w stanie ustawić pozycję siodełka, tak jak pokazano
w części 3.B. bez przekraczania ograniczeń minimalnej i maksymalnej wysokości szczytu wspornika siodełka.
B. Pozycja siodełka
Dogodne ustawienie siodełka jest ważnym czynnikiem zapewniającym najlepsze działanie i wygodę jazdy. Jeśli
pozycja siodełka nie jest dla dogodna, odwiedź sprzedawcę.
Siodełko może być regulowane w trzech kierunkach:
1. Regulacja w górę i w dół. By sprawdzić właściwą wysokość siodełka (rys. 3):
usiądź na siodełku;
połóż piętę na pedale;
obracaj korbą aż pedał wraz z piętą na nim znajdzie się w dolnej pozycji, a
ramię korby równolegle do rury podsiodłowej.
Jeśli noga nie jest całkowicie wyprostowana, wysokość siodełka musi zostać
wyregulowana. Jeśli biodra muszą wykonywać ruch kołyszący, aby pięta dosięgała do
pedału, siodełko jest za wysoko. Jeśli noga jest zgięta w kolanie, gdy trzymasz piętę na
pedale, siodełko jest za nisko.
Poproś sprzedawcę o ustawienie siodełka do optymalnej pozycji i o pokazanie, w jaki sposób należy
wykonywać regulację. Jeśli zdecydujesz się samodzielnie regulować wysokość siodełka:
p
oluzuj zacisk wspornika siodełka;
unie
ś lub opuść wspornik siodełka w rurze podsiodłowej;
u
pewnij się, że siodełko jest proste z przodu i z tyłu;
ponownie zaciśnij zacisk wspornika siodełka do zalecanego momentu dokręcenia (Załącznik D lub
instrukcje producenta).
Rys.
2
Rys.
3
12
Po
ustaleniu odpowiedniej
wysokości upewnij się, że
wspornik nie wystaje z ramy poza
znaczniki „minimum”
i „maksimum”. Wspornik siodełka
zawsze powinien być włożony w
ramę
na co najmniej 80 mm o ile
nie ma innych oznaczeń na
oryginalnym wsporniku. (zobacz
rys. 4).
OSTRZEŻENIE: Zbyt wysokie umiejscowienie wspornika siodełka może
uszkodzić rower i prowadzić do utraty kontroli i upadku. Upewnij się, że
wspornik siodełka jest włożony w ramę na co najmniej 80 mm lub zgodnie
z oznaczeniami oryginalnym na wsporniku.
UWAGA: Niektóre rowery mają otwór w rurze podsiodłowej, ułatwiający
zobaczenie, czy wspornik siodełka jest wystarczająco włożony w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
Jeśli twój rower posiada taki otwór, używaj go zamiast znaczników „minimum” i „maksimum”, biorąc
pod uwagę oznaczenia na wsporniku, aby upewnić się, że wspornik siodełka włożony jest na tyle, że
można go zobaczyć przez wziernik.
OSTRZEŻENIE: Jeśli wspornik siodełka nie jest włożony w rurę, jak pokazano powyżej w części B.1.,
może
on ulec złamaniu, powodując utratę kontroli i upadek.
2. Regulacja przednia i tylna. Siodełko może być regulowane do przodu i do tyłu, co pomaga osiągnąć
optymalną pozycję na rowerze. Zwróć się do sprzedawcy, aby ustalił optymalną pozycję siodełka i pokazał,
jak je regulować. Jeśli zdecydujesz się samodzielnie regulować siodełko w przód lub w tył, upewnij się, że
mechanizm zaciskowy dociska proste części pręw siodełka i nie dotyka zakrzywionych części prętów oraz
że używasz zalecanego momentu zaciskania zacisków (Załącznik D lub instrukcje producenta).
3. Regulacja kąta siodełka. Większość ludzi preferuje poziome ustawienie siodełka, ale niektórzy lubią
siodełka z nosem lekko wychylonym w górę lub w dół. Sprzedawca może wyregulować kąt siodełka lub
pokazać, jak to zrobić. Jeśli postanowisz samodzielnie dostosować kąt siodełka i posiadasz zacisk
wspornika siodełka mocowany na jedną śrubę, konieczne jest poluzowanie śruby zacisku na tyle, aby przed
zmianą kąta siodełka wszystkie ząbki mechanizmu mogły zostać wyciągnięte, a następnie tak, aby ząbki
wróciły na swoje miejsce przed dokręceniem zalecanym momentem śruby zaciskowej (Załącznik D lub
instrukcja producenta).
OSTRZEŻENIE: Regulując kąt siodełka z zaciskiem wspornika mocowanym jedną śrubą, zawsze
upewnij się, że ząbki na przylegających powierzchniach zacisku nie są starte. Starte ząbki na zacisku
mogą wywołać poruszanie się siodełka i prowadzić do utraty kontroli i upadku.
Zawsze dokręcaj mocowania odpowiednim momentem. Zbyt ciasno dokręcone śruby mogą ulegać
naprężeniom i deformacji. Zbyt lekko dokręcone śruby mogą się poruszać i ulegać zmęczeniu
mat
eriału. Oba przypadki mogą prowadzić do uszkodzenia śrub, powodując utratę kontroli i upadek.
UWAGA: Je
śli rower wyposażony jest w amortyzator wspornika siodełka, mechanizm
a
mortyzatora
może wymagać okresowego serwisu i konserwacji. Zapytaj sprzedawcę o zalecane terminy
serwisowania amortyzatora wspornika siodełka.
Rys.
4
13
Ma
łe zmiany w pozycji siodełka mogą mieć istotny wpływ na jakość i wygodę jazdy. Aby znaleźć najlepszą
pozycję siodełka, wykonuj regulacje pojedynczo.
OSTRZEŻENIE: Po regulacji siodełka upewnij się przed jazdą, że mechanizm regulacji jest
odpowiednio dociśnięty. Poluzowany zacisk siodełka lub łączenie wspornika może spowodować
uszkodzenie wspornika i doprowadzić do utraty kontroli i upadku. Prawidłowo zaciśnięte siodełko
uni
emożliwi ruchy siodełka w jakimkolwiek kierunku. Okresowo sprawdzaj, czy mechanizm regulacji
siodełka jest odpowiednio dociśnięty.
OSTRZEŻENIE: Zbyt mocne dociśnięcie aluminiowej śruby może doprowadzić w czasie jazdy do jej
uszkodzenia spowodowanego poluzowaniem się siodełka. W razie jakichkolwiek wątpliwości: zleć
sprzedawcy sprawdzenie śruby!
Jeśli pomimo starannej regulacji, przechyłu i pozycji siodełko jest nadal niewygodne, możesz potrzebować
innego typu siodełka. Siodełka, podobnie jak ludzie, cechują się żnymi kształtami, rozmiarami
i wytrzymałością. Sprzedawca pomoże ci wybrać siodełko odpowiednio dopasowane do ciała, a jazda stanie
się bardziej komfortowa.
OSTRZEŻENIE: Niektóre osoby twierdzą, że wydłużona jazda z nieodpowiednio wyregulowanym
siodełkiem, lub nieodpowiednio podpierającym część miedniczą może wywywać krótko
i długoterminowe uszkodzenia nerwów i naczyń krwionośnych, a nawet impotencję. Jeśli siodełko
powoduje ból, nudności lub inny dyskomfort, posłuchaj swojego ciała i nie jeźdź, zanim nie zobaczysz
się ze sprzedawcą w sprawie regulacji lub wymiany siodełka.
C. Wysokość i kąt kierownicy
Twój rower wyposażony jest w wspornik kierownicy bez gwintu, który
zac
iska się na zewnątrz rury sterowej lub wspornik tulejowy, który zaciska
się wewnątrz rury poprzez śrubę mocującą. W przypadku braku
absolutnej pewności, w jaki wspornik wyposażony jest rower należy
spytać sprzedawcę.
Jeśli rower wyposażony jest we wspornik bez gwintu (rys. 6), sprzedawca
może zmienić wysokość kierownicy przez wyregulowanie podkładek
dystansowych pod wspornikiem w górę lub odwrotnie. W przeciwnym
wypadku konieczne będzie wyposażenie we wspornik o innej długości lub
kącie nachylenia. Skonsultuj się ze sprzedawcą. Nie próbuj robić tego
samodzielnie, wymaga to specjalnej wiedzy.
Jeśli rower ma wspornik typu „tulejkowego” (rys. 7), możesz poprosić
sprzedawcę o regulację wysokości kierownicy przez wyregulowanie
wysokości wspornika. Ten typ wspornika ma wyryty lub przybity na trzonie
znacznik, który wyznacza minimalne i maksymalne wyciągnięcie
wspornika. Znacznik ten nie może być widoczny ponad sterami.
OSTRZEŻENIE: Znacznik minimalnego wyciągnięcia wspornika
typu „tulejkowatego” nie może być widoczny ponad czubkiem
sterów. Jeśli wspornik jest wyciągnięty ponad znacznik minimum,
może on ulec złamaniu lub uszkodzić rurę sterową widelca, co może
pro
wadzić do utraty kontroli i upadku.
OSTRZE
ŻENIE: W niektórych rowerach zmiana wspornika lub jego
w
ysokości może osłabiać
napięcie przedniej linki hamulcowej, blokując przedni hamulec lub zwiększać rozluźnienie linki, co
może prowadzić do niesprawności hamulców. Jeśli przednie klocki hamulcowe poruszają się w stronę
14
obręczy koła bądź
od obręczy w czasie zmiany wspornika lub jego wysokości, hamulce muszą zostać
odpowiednio wyregulowane, zanim wsiądziesz na rower.
Niektóre rowery są wyposażone we wspornik z regulowanym kątem nachylenia. Jeśli twój rower ma taki
wspornik, poproś sprzedawcę, aby zademonstrował sposób regulacji. Nie próbuj regulować go samodzielnie,
zmiana kąta wspornika może wymagać regulacji układów sterowania roweru.
OSTRZEŻENIE: Zawsze dociskaj mocowanie odpowiednim momentem dok
ręcania. Zbyt ciasno
dokręcone śruby mogą ulegać naprężeniom i deformacji. Zbyt lekko dokręcone śruby mogą się
poruszać i ulegać zmęczeniu materiału. Oba przypadki mogą prowadzić do uszkodzenia śrub,
powodując utratę kontroli i upadek.
Sprzedawca może także zmienić kąt kierownicy oraz rogów.
OSTRZEŻENIE: Niedostateczne dokręcenie śruby zacisku wspornika, zacisku kierownicy lub
zacisku rogów może zmniejszyć sterowność roweru i prowadzić do utraty kontroli i upadku. Umieść
przednie koło roweru między nogami i spróbuj wykręcić kierownicę/wspornik. Jeśli jesteś w stanie
wykręcić wspornik od przedniego koła, kierownicę od wspornika lub rogi od kierownicy, śruby są
niedostatecznie dokręcone.
D. Regulacja położenia elementów sterowania
Kąt manetek przerzutek i dźwigni hamulców, a także ich umiejscowienie na kierownicy mogą zostać zmienione.
Poproś sprzedawcę o ich wyregulowanie. Jeśli zdecydujesz się samodzielnie wyregulować kąt dźwigni
hamulców i manetek przerzutek, upewnij się, że obejma zaciskowa jest dociśnięta do zaleconego momentu
dokręcenia (Załącznik D lub instrukcja producenta).
E. Odległość dźwigni hamulcowych od kierownicy
Wi
ele rowerów jest wyposażonych w dźwignie hamulców, których odległość od kierownicy można regulować.
Jeśli masz małe ręce lub masz trudności z naciśnięciem dźwigni hamulcowych, sprzedawca może
wyregulować ich odległość od kierownicy oraz dopasować inne dźwignie hamulcowe.
OSTRZEŻENIE: Im dźwignia hamulcowa jest bliżej kierownicy, tym ważniejsza jest jej odpowiednia
regulacja, aby pełna moc hamulców mogła być osiągnięta w możliwym skoku dźwigni hamulcowej.
Niedostateczny skok dźwigni hamulcowej wymagany do zastosowania pełnej siły hamulców może
skutkować poważnymi obrażeniami ciała lub śmiercią.
15
4. Informacje techniczne
Zr
ozumienie zasad działania części roweru jest ważne dla bezpieczeństwa, jakości i przyjemności
z jazdy. Namawiamy, aby zapytać sprzedawcę, jak działają poszczególne części opisane w tym
rozdziale przed ich wypróbowaniem oraz aby zlecić mu sprawdzenie tej pracy przed rozpoczęciem
jazdy na rowerze. W razie najmniejszych wątpliwości co do zrozumienia jakichkolwiek zagadnień
opi
sanych w tym podręczniku zapytaj sprzedawcę. Zobacz także Załącznik A, B, C i D.
A. Koła
Koła rowerów projektowane są tak, by można je zdemontować w celu łatwiejszego transportu i naprawy
przebitych dętek. W większości przypadków osie koła montowane są w gniazdach w widelcu lub w ramie, lecz
w niektórych rowerach górskich z zawieszeniem używany jest specjalny system montażu kół.
UWAGA: Jeśli posiadasz rower górski wyposażony w oś “sztywną przedniego lub tylnego koła,
upewnij się, że sprzedawca dał ci instrukcję producenta. Stosuj się do niej podczas instalacji lub
demontażu osi “sztywnej” koła. Jeśli nie wiesz, czym jest oś “sztywna”, zapytaj sprzedawcę.
Koła są zabezpieczone na jeden z trzech sposobów:
Pusta oś z wałkiem (szpilką) przebiegającym przez nią, z nakrętką regulującą na jednym końcu i
zaciskiem mimośrodowym na drugim (nazywany mimośrodowym systemem zaciskowym lub
szybkozamykaczem) (rys. 8a i b).
Pusta oś z wałkiem (szpilką) przebiegającym przez nią, która ma nakrętkę na jednym końcu i
sześc
iokątny łeb, dźwignię zatrzasku lub inny zaciskający mechanizm na drugim (przez śrubę) (rys 9).
Nakrętki sześciokątne lub śruby sześciokątne które są wkręcane na lub do osi piasty (rys. 10).
Rower może być wyposażony w żne metody zabezpieczeń przedniego i tylnego koła. Omów metody
zabezpieczeń roweru ze sprzedawcą.
Ważne jest, aby zrozumieć typ zabezpieczenia w rowerze, znać zasady prawidłowej ochrony kół, oraz
odpowiednio stosować obejmę zaciskową zabezpieczającą koło. Poproś sprzedawcę o instrukcje, jak
pra
widłowo zdejmować i zakładać koło oraz o dostępne instrukcje producenta.
16
OSTRZEŻENI
E: Jazda z niewłaściwie zamocowanym kołem może spowodować trzęsienie się koła
lub jego odpadnięcie od roweru, co może doprowadzić do poważnych obrażeń ciała lub śmierci. Z tego
powodu niezbędnym jest wykonanie następujących czynności:
1. Poproś sprzedawcę o pomoc w zrozumieniu zasad bezpiecznego zdejmowania i zakładania
koła.
2. Poznaj i zastosuj odpowiednią technikę mocowania koła.
3.
Za każdym razem przed jazdą sprawdzaj, czy koło jest prawidłowo zamocowane.
4. Zacisk odpowiednio zamocowanego koła musi uwypuklać powierzchnię mocowania osi koła.
1. Drugorzędny mechanizm mocowania przedniego koła
Większość rowerów wyposażona jest w przedni widelec, w którym stosuje się drugorzędny system mocowania,
aby w razie nieprawidłowego zamocowania zredukować ryzyko odpadnięcia koła od widelca. Drugorzędny
mechanizm mocowania nie zastępuje właściwego zabezpieczenia przedniego koła.
Drugorzędne systemy mocowania dzielą się na dwie podstawowe kategorie:
a. Typ zatrzaskowy jest częścią, jaką producent dodaje do piasty przedniego koła lub przedniego widelca.
b. Typ zintegrowany jest formowany, odlewany lub obrabiany w zewnętrznych częściach mocowania osi koła
w przednim widelcu.
Poproś sprzedawcę o dokładne objaśnienie drugorzędnego systemu mocowania w rowerze.
OSTRZEŻENIE: Nie zdejmuj ani nie odłączaj drugorzędnego mechanizmu mocowania. Jak wynika
z nazwy, funkcjonuje on jako pomoc dla regulacji zasadniczej. Jeśli koło nie jest właściwie
zabezpieczone, drugorzędny mechanizm mocowania może zmniejszyć ryzyko odpadnięcia koła od
widelca. Usunięcie lub wyłączenie drugorzędnego mechanizmu mocowania może również unieważnić
gwarancję. Drugorzędny mechanizm mocowania nie zastępuje właściwego zabezpieczenia przedniego
koła. Niewłaściwe zabezpieczenie koła może spowodować trzęsienie koła lub odpadnięcie, prowadząc
do utraty kontroli i upadku, a co za tym idzie, do poważnych obrażeń lub śmierci.
2. Koła z systemem mimośrodowego zacisku (szybkozamykacz)
Ob
ecnie istnieją dwa typy mechanizmów mocowania koła z zaciskiem mimośrodowym: tradycyjne zaciski
mimośrodowe (rys. 8) i system zacisku mimośrodowego z zawleczką. W obu typach do utrzymania koła na
miejscu używany jest zacisk mimośrodowy. Twój rower może być wyposażony w system mocowania
przedniego koła z zawleczką i tradycyjny system mocowania tylnego.
a. Regulacja tradycyjnego mechanizmu zacisku mimośrodowego (szybkozamykacza) (rys. 8)
Piasta koła jest przytwierdzona na swoim miejscu przez siłę zacisku mimośrodowego opierającego się o jedno
mocowanie w ramie i ciągnącego nakrętkę regulującą za pomocą szybkozamykacza przez drugie mocowanie
w ramie. Siła zacisku jest kontrolowana przez nakrętkę regulującą. Obrót nakrętki zgodnie z ruchem
wskazówek zegara przy jednoczesnej blokadzie obrotu uchwytu zacisku wzmacnia siłę zacisku, obrót
przeciwnie do ruchu wskazówek zegara przy jednoczesnej blokadzie obrotu uchwytu zacisku zmniejsza siłę
zacisku. Mniej niż pół obrotu nakrętki może spowodować żnicę między bezpieczną a niebezpieczną są
zacisku.
OSTRZEŻENIE: Pełna siła zacisku mimośrodowego jest warunkiem bezpiecznego zaciśnięcia koła.
Trzymanie nakrętki jedną ręką i kręcenie uchwytem jak nakrętką motylkową drugą ręką do momentu, aż
obejma zostanie dokręcona najbardziej, jak to możliwe, nie spowoduje bezpiecznego zaciśnięcia koła
w mocowaniach. Zobacz także OSTRZEŻENIE w tym Rozdziale 3 na str. 17.
b. Regulacja mechanizmu zacisku z zawleczką
Jeśli rower wyposażony jest w mechanizm zacisku z zawleczką, zostanie on odpowiednio wyregulowany przez
spr
zedawcę. Poproś sprzedawcę o regulację mechanizmu co 6 miesięcy. Nie używaj mechanizmu z
zawleczką do przedniego koła na jakimkolwiek innym rowerze, niż tym, na którym sprzedawca dokonał
regulacji.
17
3. Zdejmowanie i zakładanie kół
OSTRZEŻENIE: Jeśli rower jest wyposażony w hamulec bębnowy, na przykład tylni hamulec nożny,
przedni lub tylni hamulec bębnowy, taśmowy lub rolkowy oraz w przypadku, gdy rower wyposażony
jest w przekładnię w tylnej piaście, nie próbuj zdejmować koła. Demontaż i ponowny montaż
większości hamulców bębnowych i piast z wbudowaną przekładnią wymaga specjalnej wiedzy.
Nieprawidłowy demontaż lub montaż może spowodować awarię hamulca lub przekładni, co z kolei
może
doprowadzić do utraty kontroli i upadku.
UWAGA: Jeśli rower jest wyposażony w hamulec tarczowy, należy zachować ostrożność podczas
dotykania tarczy lub zacisku hamulca. Tarcze hamulcowe mają ostre krawędzie, a ponadto tarcza
i zacisk mogą bardzo się nagrzać w trakcie użytkowania.
a. Zdejmowanie hamulca tarczowego lub szczękowego — przednie koło.
1. Jeśli rower jest wyposażony w hamulce szczękowe, odłącz szybkozamykacz hamulca, aby zwiększyć
odstęp pomiędzy oponą a klockami hamulcowymi (zobacz Rozdział 4.C. rys. 14 do 17, s. 20 i 21).
2. Jeśli rower jest wyposażony w mocowanie koła z zaciskiem mimośrodowym (szybkozamykacz), zmień
położenie uchwytu zacisku z pozycji zablokowanej lub ZAMKNIĘTEJ (CLOSED) do pozycji OTWARTEJ
(OPEN) (rys. 11a i 11b). Następnie przejdź do kroku 4.
3. Jeśli rower jest wyposażony w mocowanie koła za pomocą śruby mocującej (rys.
9 i 10), poluzuj mocowanie(a) za pomocą odpowiedniego klucza, klucza blokady
lub uchwytu, wykonując kilka obrotów w kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara. Następnie przejdź do kroku 4.
4. Jeśli przedni widelec jest wyposażony w drugorzędny mechanizm mocowania,
odłącz go i przejdź do kroku 5. Jeśli w przednim widelcu znajduje się
drugorzędne mocowanie zintegrowane oraz tradycyjny system z zaciskiem
mimośrodowym (rys. 8), poluzuj mocowanie, ustawiając nakrętkę w takim
położeniu, aby można było zdjąć koło z ramy. Jeśli w przednim kole znajduje się
sys
tem z zaciskiem mimośrodowym i zawleczką, w trakcie zdejmowania koła
ściśnij jednocześnie zawleczkę i uchwyt zacisku. W przypadku systemu
z zaciskiem mimośrodowym i zawleczką nie jest konieczne obracanie żadną
częścią. Następnie przejdź do kolejnego kroku.
5. Unieś przednie koło na kilka centymetrów od ziemi i uderz dłonią w górną część
koła, aby uwolnić je z przedniego widelca.
b. Zakładanie hamulca tarczowego lub szczękowego — przednie koło
UWAGA: Jeśli rower jest wyposażony w przedni hamulec tarczowy, uważaj, aby w trakcie
ponownego umieszczania tarczy w zacisku nie uszkodzić tarczy, zacisku lub klocków hamulcowych.
Nigdy nie naciskaj dźwigni hamulcowej, dopóki tarcza nie zostanie prawidłowo umieszczona w zacisku.
Zobacz Rozdział 4.C.
1. Jeśli rower jest wyposażony w mocowanie przedniego koła z zaciskiem mimośrodowym
(szybkozamykacz), zmień położenie uchwytu zacisku tak, aby odstawał od koła (rys. 11b). To jest pozycja
OTWARTA (OPEN). Jeśli w rowerze zastosowane jest mocowanie przedniego koła śrubą mocującą,
przejdź do następnego kroku.
2. Ze skierowanym do przodu widelcem umieść koło pomiędzy goleniami widelca tak, aby oś znalazła się
dokładnie w rnej części mocowań w widelcu. Uchwyt zacisku (jeśli występuje) powinien znajdować się
po lewej stronie roweru, patrząc od strony rowerzysty (rys. 8a). Jeśli rower jest wyposażony w drugie
mocowanie zaciskowe, zablokuj je.
3. Jeśli rower jest wyposażony w tradycyjny mechanizm z zaciskiem mimośrodowym, trzymając prawą ręką
uch
wyt zacisku w pozycji OTWARTEJ (OPEN) (rys. 11b), dokręć mocowanie, regulując lewą ręką nakrętkę
do momentu wyczucia oporu (rys. 8a). Je
śli zastosowany jest system z zaciskiem mimośrodowym i
z
a
w
leczką: nakrętka i zawleczka zatrzasną się w gnieździe mocowania koła w widelcu i regulacja nie
będzie wymagana.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54

Giant Giant Bicycles Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi