Shimano ST-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Dźwignia ST-M975/ST-M970 DUAL CONTROL wykorzystywana jest zarówno do zmiany biegów jak i hamowania.
Zapewnić, że całkowicie zrozumiałe i poznane są czynności zmiany biegów i hamowania w rowerze. Sposób działania, parz rysunek.
Jeżeli wewnętrzna część dźwigni DUAL CONTROL zostanie uszkodzona, dźwignia przesunie się w dół od normalnego położenia i może przesunąć
się do położenia, w którym trudno będzie zahamować. Jeżeli do tego dojdzie należy natychmiast przerwać jazdę na rowerze.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one wypaść z widelca
przedniego, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia, należy sprawdzić w tabeli. W przypadku stosowania
sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie
uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch skrócić w innym
miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch
zostanie uszkodzony jeżeli zostanie skrócony w miejscu gdzie
został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub
sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli napięcie jest zbyt
małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami
Shimano CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do
łańcucha 8-biegowego lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do
wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego przerwanie.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić
do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch
może spaść i może spowodować upadek roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Aby zmienić z malej koronki na większą (MULTI RELEASE)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przełączać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przełączać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do położenia
(1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do położenia (2).
W ten sposób można przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
11
T
b
a
1
2
T
a
r
b
a
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Podkładka dystansowa
koronki
Pierścień blokujący
Podkładka dystansowa pierścienia blokującego
Pierścień blokujący
Pierścień blokujący
Podkładka dystansowa
pierścienia blokującego
Podkładka dystansowa
pierścienia blokującego
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga
Do mocowania pokrywy dodatkowej dźwigni zrzucającej nie stosować śruby mocującej (wykonanej z aluminium) do mocowania dodatkowej dźwigni
zrzucającej.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i krążki).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości na tylnym końcu roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana
jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze oraz łańcuch.
Wyregulować sprężynę odwrotną tylnej przerzutki typu RD-M970 od dolnej strony.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
Należy zawsze upewnić się czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co
więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie w czasie hamowania. W przypadku zakłóceń
mogą mieć one wpływ na hamowanie.
Zamontować linki tak, aby miały nieco luzu, nawet kiedy kierownica zostanie całkowicie skręcona w dowolnym kierunku.
Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym
razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizg.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do części plastikowych
dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie
przylega do części plastikowych.
Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia jeżeli przylega do części
plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Srebrny
Czarna
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6LN0B-002
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Obsługa dźwigni
Montaż tylnej przerzutki
Montaż tylniej koronki
Długość łańcucha w rowerach z tylnym
amortyzatorem
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania dźwigni ST-M975/ST-M970 DUAL CONTROL w połączeniu z tylną
przerzutką ze sprężyną odwrotną typu RD-M970. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką top-normal RD-M971, działanie będzie odwrócone.
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów zestawu koronek Piasta tylna
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie zetknęła
się z hakiem tylnych widełek. W przeciwnym razie może dojść do obrażeń.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Długość A będzie zależeć od ruchu tylnego amortyzatora. Z tego powodu duże
obciążenie może oddziaływać na układ jazdy, jeżeli długość łańcucha jest zbyt
mała. Ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy
amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar “A” jest najdłuższy,
a łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok
amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być wybierany
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i najmniejszej
koronce.
Śruba do haka, Moment dokręcania:
8 -10 Nm
A
A'
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona tak,
aby szerokie występy na
każdej koronce i część A (na
której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w osi.
Podczas montowania koronek HG
zastosować narzędzie specjalne
(TL-LR15) do dokręcenia pierścienia
blokującego.
Aby wymienić koronki HG
zastosować narzędzia specjalne
(TL-LR15) i TL-SR21, aby odkręcić
pierścień blokujący.
Rowek jest
szeroki tylko
w jednym miejscu.
A
a
c
-
1
4
T
Szeroki występ
Moment dokręcenia: 30 - 50 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu widelca
Śruba regulacyjna B
Skracanie pancerza
Po ucięciu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki, ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak pokazano na rysunku.
Pociągnij
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną powinna
być zamontowana
w oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową,
instrukcji serwisowych dla FH-M975/M970.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo należy
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię w celu przestawienia przerzutki
na największą koronkę. Następnie ponownie uruchomić dźwignię, aby
przerzucić przerzutkę na koronkę drugiego biegu. Następnie przestawić
dźwignię kasując luz i obrócić korbę.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki
w prawo, aby dokręcić ją dopóki
łańcuch nie wróci na koronkę drugiego
biegu.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z osłoną
pokrętła regulacyjnego pancerza.
Obracać śrubę regulacyjną linki w lewo
w celu poluzowania jej do chwili, kiedy
łańcuch dotknie tylnej koronki
i spowoduje hałas.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z osłoną
pokrętła regulacyjnego pancerza.
Kiedy nie
słychać hałasu
23
23 23
23
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki jest
dokręcana (obracana w prawo) do chwili wystąpienia hałasu bez
poruszania dźwignią, a następnie poluzowana (obrócona w lewo) 90-180
stopni od tego punktu.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na najbardziej
wygodne do zmiany biegów i hamowania.
Czynność zmiany biegu
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie puszczona
po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie naciskania dźwigni
jednocześnie obracać korbą.
Przełączanie z dużej koronki na mniejszą
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przełączać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przełączać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do położenia
(1), a aby przełączać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do położenia (2).
W ten sposób można przełączyć maksymalnie o dwa biegi na raz.
Mechanizm INSTANT RELEASE
umożliwia szybką zmianę biegów,
ponieważ napięcie linki jest
redukowane natychmiast, kiedy
naciśnięta zostanie główna lub
pomocnicza dźwignia zrzucająca.
Dźwignie wyposażone są również
w mechanizm MULTI RELEASE,
dlatego można jednym ruchem
przerzucać o dwa biegi.
Początkowe położenie
dźwigni
Początkowe położenie
dźwigni
Dodatkowa dźwignia zrzucająca
Poszerza się
Zwęża się
Pierwsza kostka
Koniec dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
ST-M975 ST-M970
Około 2
mm
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę tylną
i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby
ustawić kółko prowadzące tak blisko koronki jak to możliwe, ale tak, aby
jej nie dotykało. Następnie
ustawić łańcuch na najmniejszej
koronce i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło koronki.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana końcówki
na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować się po
stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Pierścień blokujący
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Obsługa dźwigni hamulca
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej tylnej koronce
i największej przedniej tarczy)
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Przyłączyć linkę do przerzutki jak
pokazano na rysunku.
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Regulacja SIS
Blokada regulująca Pro-Set
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z przyczepioną
blokadą regulującą Pro-Set. Po
zamontowaniu usunąć blokadę
regulacyjną Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić
przerzutkę w dolnym położeniu.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/
kierownicy karbonowej sprawdzić zalecenia
producenta ramy/części karbonowych odnośnie
momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt
mocnego dokręcenia, co może uszkodzić karbon i/
lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku
siły mocującej elementów.
Klucz imbusowy 4 mm
1. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się
do położenia bezpośrednio w linii
z największą koronką.
Kółko prowadzące
Największa
koronka
Śruba regulacji
dolnej
2. Górna regulacja
Obrócić ramię korby odciągając ręcznie przerzutkę do położenia biegu
wysokiego, a następnie obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że
kółko prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić
przerzutkę w dolnym położeniu.
Śruba regulacji
górnej
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
3. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię osiem lub więcej razy
w celu ustawienia dźwigni w najniższym
położeniu. Następnie usunąć kapę otworu na
linkę i przyłączyć linkę.
Kapa otworu na linkę
Linka
Zamontować kapę otworu na linkę obracając ją do
zatrzymania, jak pokazano na rysunku. Nie obracać
jej dalej, ponieważ może dojść do uszkodzenia gwintu
osłony.
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Zwęża się
Poszerza się
OSTRZEŻENIE
Grupa XTR
Dźwignia DUAL CONTROL ST-M975 / ST-M970
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M970
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M975 / FH-M970
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-M970
Łańcuch CN-7701
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M970
Typ SGS GS
Biegi 9 9
Całkowita pojemność 43T 33T
Największa koronka 34T 34T
Najmniejsza koronka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-M970
ba 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bd 9 12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
be 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Symbol modelu FH-M975 / FH-M970
Biegi 9
Liczba otworów na szprychy 36 / 32
6,5 mm
7,1 mm
pol_280404_6LN0B_002.indd 1
pol_280404_6LN0B_002.indd 1
08-05-2008 09:59:15
08-05-2008 09:59:15
  • Page 1 1

Shimano ST-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla