Dometic MWE 7006 Instrukcja obsługi

  • Cześć! Jestem chatbotem AI, który pomoże Ci z Dometic MWE 7006 Instrukcja obsługi. Zapoznałem się już z dokumentem i mogę pomóc w prosty i zrozumiały sposób.
PL
MWE7006
176
Przed instalacją i uruchomieniem urządzenia należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Instrukcję należy zachować. W razie przekazywania
urządzenia należy ją udostępnić kolejnemu nabywcy.
Spis treści
1 Objaśnienie symboli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
2 Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i montażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
3 W zestawie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
4 Osprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
5 Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
6 Wskazówki przed montażem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
7 Montaż systemu parkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .180
8 Podłączanie systemu parkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
9 Rejestracja i identyfikacja czujników. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
10 Zasięg wykrywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .183
11 Ustawienia systemu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .184
12 Testowanie działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .185
13 Korzystanie z systemu parkowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
14 Wykrywanie usterek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .186
15 Gwarancja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
16 Utylizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
17 Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .189
MWE7006-IO-16s.book Seite 176 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
MWE7006 Objaśnienie symboli
177
1Objaśnienie symboli
!
A
I
2 Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i
montażu
Poniższe teksty są jedynie uzupełnieniem do rysunków w załączniku.
Same nie stanowią kompletnej instrukcji montażu i obsługi! Należy
koniecznie uwzględnić rysunki znajdujące się w załączniku!
Należy stosować się do zasad bezpieczeństwa i dokumentacji
udostępnianych przez producenta i warsztaty serwisowe!
Należy stosować się do obowiązujących przepisów ustawowych.
Producent nie odpowiada za szkody spowodowane:
uszkodzeniem produktu w sposób mechaniczny lub spowodowany przeciąźe-
niami elektrycznymi
zmianami dokonanymi w produkcie bez wyraźnej zgody producenta
użytkowaniem w celach innych niż opisane w niniejszej instrukcji
!
OSTRZEŻENIE!
Części systemu parkowania montowane w pojeździe należy zamonto-
wać tak, aby w żadnych warunkach nie mogło dojść do ich poluzowa-
nia (ostre hamowanie, wypadek komunikacyjny), a w konsekwencji do
obrażeń ciała pasażerów.
OSTRZEŻENIE!
Wskazówka dot. bezpieczeństwa: Nieprzestrzeganie może
prowadzić do śmierci lub ciężkich obrażeń ciała.
UWAGA!
Nieprzestrzeganie może prowadzić do powstania szkód materialnych
i zakłóceń w działaniu produktu.
WSKAZÓWKA
Informacje uzupełniające dot. obsługi produktu.
MWE7006-IO-16s.book Seite 177 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
W zestawie MWE7006
178
Elementy systemu parkowania umieszczane w pojeździe należy
zamontować poza obszarem działania poduszki powietrznej.
W przeciwnym wypadku w razie uruchomienia się poduszki
powietrznej może dojść do obrażeń ciała.
System parkowania należy traktować jako dodatkowe wyposażenie
pomocnicze; stosowanie go nie zwalnia z obowiązku zachowania
szczególnej ostrożności podczas manewrowania.
A
UWAGA!
W przypadku pojazdów ze światłami wstecznymi typu LED montaż
systemu parkowania może powodować zakłócenia.
Do zamontowania czujników w metalowym zderzaku wymagany jest
odpowiedni adapter (nienależący do zakresu dostawy).
Sterowniki elektryczne nie mogą być narażone na wilgoć.
Elektroniczny układ sterujący nie może być montowany w pobliżu
innych modułów sterujących.
Czujniki nie mogą zakrywać lampek sygnalizacyjnych.
Podczas montażu czujników należy sprawdzić, czy w ich zasięgu
wykrywania nie znajdują się elementy zamocowane na stałe (np.
bagażnik na rowery).
3W zestawie
Zobacz rys. 1
Nr Ilość Nazwa Nr produktu
1 1 Sterownik elektroniczny 9101500069
21Głośnik
3 1 Przewód przyłączeniowy sterownika elektronicznego
4 1 Rozdzielacz czujników 9101500067
5 6 Czujniki ultradźwiękowe z kablem przyłączeniowym 9101500070
6 6 Uchwyt czujnika 0° z pierścieniem osłaniającym
7 6 Uchwyt czujnika 10° z pierścieniem osłaniającym
2 Kabel przedłużający 3 m
1 Materiał mocujący
MWE7006-IO-16s.book Seite 178 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
MWE7006 Osprzęt
179
4 Osprzęt
Elementy dostępne jako osprzęt (nieobjęte zakresem dostawy):
5 Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem
Dometic MWE7006 (nr produktu 9600000359) to system parkowania oparty na
czujnikach ultradźwiękowych. Monitoruje on podczas manewrowania przestrzeń za
pojazdem i ostrzega za pomocą sygnałów dźwiękowych przed przeszkodami
wykrywanymi przez czujniki.
System MWE7006 jest przeznaczony do stosowania w kamperach.
6 Wskazówki przed montażem
6.1 Lakierowanie czujników
Zobacz rys. 2
I
Nazwa Nr produktu
Uchwyt czujnika do metalowego zderzaka 9101500015
Przewód przedłużający do czujnika 1,5 m 9103555747
Wspornik czujnika podwozia (rys. c 1) 9101500078
Gumowy uchwyt czujnika do montażu na zewnątrz (rys. c 2) 9101500071
Głośniki MWD-900
Wyświetlacz diodowy 9101500079
WSKAZÓWKA
Czujniki można lakierować. Producent zaleca lakierowanie
w specjalistycznym warsztacie.
MWE7006-IO-16s.book Seite 179 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
Montaż systemu parkowania MWE7006
180
6.2 Ustalanie miejsca montażu czujników
Zob. rys. 3 do rys. 6
I
Podczas montażu należy stosować się do następujących zasad:
W obszarze dookoła czujników nie mogą znajdować się inne obiekty.
Odległość czujników od podłoża powinna wynosić od 45 cm do 60 cm
(rys. 3).
Należy uwzględnić, że kąt montażu zależy od wysokości montażu.
Uchwyt i średnicę otworu wierconego należy wybrać na podstawie tabeli na
rys. 3.
Gdy zamontowany jest uchwyt rowerowy, czujniki zamontować minimum 30 cm
poniżej (rys. 4).
Uzupełnienie do rys. 6
Uwzględnić odstępy między czujnikami.
I
7 Montaż systemu parkowania
Zob. rys. 7 do rys. 0
Uzupełnienie do rys. 8
A
Wsunąć uchwyty czujników w otwory, aż się w nich zablokują.
Uzupełnienie do rys. 0
Upewnić się, czy głośnik jest włączony (pozycja „Middle” lub „High”).
WSKAZÓWKA
Aby urządzenie działało prawidłowo, należy właściwie ustawić czujniki.
W przypadku skierowania ich na ziemię będą one sygnalizowały jako
przeszkodę również np. nierówności podłoża. Jeśli natomiast będą
skierowane zbyt wysoko, nie wykryją rzeczywistych przeszkód.
WSKAZÓWKA
Czujniki można rozdzielić także w taki sposób, jak przedstawiono
w alternatywie B i C.
UWAGA! Zagrożenie bezzakłóceniowej pracy urządzenia!
Tak ustawić uchwyty czujników, aby występy mocujące znajdowały się
poziomo. W innym przypadku nie gwarantuje się prawidłowego
działania systemu parkowania.
MWE7006-IO-16s.book Seite 180 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
MWE7006 Podłączanie systemu parkowania
181
8 Podłączanie systemu parkowania
Zobacz rys. a
I
WSKAZÓWKA
W niektórych pojazdach światła cofania działają tylko przy włączonym
zapłonie. Wówczas należy włączyć zapłon, aby określić przewód
dodatni i przewód masowy.
Nr Nazwa
Gniazdo
wtyczki
1 Sterownik elektroniczny
2 Światła cofania
3 Żyła niebieska/czarna: podłączenie do świateł cofania 14
4 Żyła brązowa: podłączenie do masy 2
5 Żółta żyła od głośnika 15
6 Niebieska żyła od głośnika 3
7 Żyła czerwona/szara: podłączenie do funkcji ściszania radia
(opcjonalne)
6
8 Przewód przyłączeniowy czujników 9/21
(12/24)
(10/22)
(11/23)
9Czujniki
MWE7006-IO-16s.book Seite 181 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
Rejestracja i identyfikacja czujników MWE7006
182
9 Rejestracja i identyfikacja czujników
Czujniki i ich pozycje muszą zostać zarejestrowane przez sterownik. W tym celu
należy wykonać następujące czynności:
Włączyć zapłon.
Włączyć bieg wsteczny.
Sterownik rejestruje podłączone czujniki.
Na wyświetlaczu na sterowniku pojawia się wskazanie LE.
Z głośnika wydobywają się powtarzane krótkie dźwięki.
Po zakończeniu rejestracji na wyświetlaczu miga wskazanie LE. Teraz czujniki muszą
zostać zidentyfikowane przez sterownik.
Tak ustawić pojazd, aby dookoła niego na 1,5 m była zachowana wolna prze-
strzeń, aby czujniki nie wykrywały żadnych przeszkód.
Wyłączyć i ponownie włączyć zapłon.
Włączyć bieg wsteczny.
Wcisnąć oba przyciski na sterowniku na ponad trzy sekundy.
Sterownik rejestruje podłączone czujniki.
Po zakończeniu rejestracji z głośnika wydobywa się długi dźwięk. Teraz czujniki
muszą zostać zidentyfikowane przez sterownik.
Na wyświetlaczu pojawia się przemieszczające się światło, a z głośnika wydobywają
się powtarzające się krótkie dźwięki.
Postępować zgodnie z wybraną alternatywą montażu (rys. 6) w następujący
sposób:
Alternatywa A: Użyć przedmiotu o powierzchni ok. 0,5 m² (np. kawałek twar-
dej tektury) i przesunąć kolejno przed czujnik 1 do 6 (rys. b A)
Alternatywa B i C: Przejść od drzwi kierowcy dookoła pojazdu od pierwszego
do ostatniego czujnika (rys. b B i C).
Każdy rozpoznany czujnik jest potwierdzany krótkim sygnałem dźwiękowym z
głośnika.
Po zakończeniu identyfikacji z głośnika wydobywa się długi dźwięk.
I
WSKAZÓWKA
Gdy podczas tego procesu wystąpi błąd, można go powtórzyć przez
wciśnięcie obu przycisków na ponad trzy sekundy.
MWE7006-IO-16s.book Seite 182 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
MWE7006 Zasięg wykrywania
183
10 Zasięg wykrywania
Zobacz rys. d
Zasięg wykrywania systemu parkowania jest podzielony na cztery strefy:
Strefa 1
Strefa ta to pierwszy obszar graniczny. Niekiedy nie są tu wykrywane drobne
przedmioty i obiekty słabo odbijające ultradźwięki.
Strefa 2
W tej strefie sygnalizowane są prawie wszystkie obiekty.
Strefa 3
Sygnalizowana jest tu obecność niemal wszystkich obiektów, ale czasem przed-
mioty mogą się znaleźć w martwym kącie czujników.
Strefa zatrzymania (4)
Obiekty znajdujące się w tej strefie powodują włączenie stałego sygnału „Stop”.
Sygnalizowana jest tu obecność niemal wszystkich obiektów, ale czasem przed-
mioty mogą się znaleźć w martwym kącie czujników.
W obszarze wykrywania czujników nie mogą znajdować się obiekty takie jak
uchwyt na rowery lub koła zapasowe, ponieważ powodują one błędne
wskazania.
Możliwe jest wyłączenie wykrywania stałych obiektów, jak np. sprzęgu przy-
czepy lub części koła zapasowego (parametry 51, 52 i 53).
MWE7006-IO-16s.book Seite 183 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
Ustawienia systemu MWE7006
184
11 Ustawienia systemu
Zob. rys. d do rys. g
!
Sterownik elektroniczny posiada następujące elementy obsługi.
I
Przywracanie ustawień fabrycznych
Prawy przycisk wcisnąć na ponad 2 sekundy i przejść do trybu programowania.
Na wyświetlaczu pojawi się 01.
Wcisnąć oba przyciski na ponad dwie sekundy.
Na wyświetlaczu pojawi się F5.
OSTRZEŻENIE!
Nieprawidłowe ustawienia mogą wpływać ujemnie na funkcjonowanie
systemu.
Nr na rys. e Nazwa
1 Wyświetlacz F5 Ustawienia fabryczne włączone
C5 Wprowadzone własne ustawienia
2, 3 Przyciski do ustawiania systemu
WSKAZÓWKA
W celu zapisania ustawień, wcisnąć sprzęgło, włączyć bieg
wsteczny i odczekać 2 sekundy.
Aby przerwać ustawianie parametru bez zapamiętywania lub
zakończyć cały proces ustawiania: Nie naciskać przez dłuższy czas
żadnego przycisku.
MWE7006-IO-16s.book Seite 184 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
MWE7006 Testowanie działania
185
Wyłączanie w przypadku używania uchwytu na rower lub przyczepy
I
Można zastosować przełącznik zewnętrzny (nie zawarty w zakresie dostawy), aby:
przełączać standardową strefę zatrzymania (parametry 47, 48 i 49) na wyższą
strefę zatrzymania (parametry 61, 62 i 63) w przypadku używania rozłożonego
uchwytu na rower.
wyłączać system parkowania podczas korzystania z przyczepy.
W tym celu należy wykonać następujące czynności:
Styk 17 wtyczki kabla przyłączeniowego połączyć z masą poprzez zewnętrzny
przełącznik.
Tylko dla przyczepy: Ustawić parametr 56 na wartość 00.
Wyłączanie wskazywania sprzęgu przyczepy lub zewnętrznego koła
zapasowego
Ustawić parametry 51, 52 i 53 odpowiednio do danego sprzęg przyczepy i koła
zapasowego.
12 Testowanie działania
Podczas testowania działania czujników należy wykonać następujące czynności:
Uruchomić zapłon i włączyć bieg wsteczny.
Uruchamiając system po raz pierwszy, należy zachować najwyższą ostrożność i
zapoznać się z różnymi częstotliwościami dźwięków.
!
WSKAZÓWKA
Styk 17 można zaprogramować do przełączania stref zatrzymania lub
do dezaktywacji czujników w przypadku używania przyczepy.
OSTRZEŻENIE!
W strefie 4 może się zdarzyć, że przeszkody nie będą już rozpozna-
wane, gdyż nie znajdą się one już w obszarze wykrywania czujników
(w zależności od konstrukcji).
MWE7006-IO-16s.book Seite 185 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
Korzystanie z systemu parkowania MWE7006
186
13 Korzystanie z systemu parkowania
Czujniki włączają się automatycznie przy włączaniu biegu wstecznego, jeśli włą-
czony został zapłon lub działa silnik. Rozlega się sygnał aktywacji (dwa krótkie
dźwięki).
W momencie pojawienia się przeszkody w strefie wykrywania rozlega się powta-
rzany równomiernie sygnał.
Podczas zbliżania się do przeszkody – w zależności od tego, w której strefie ona się
znajduje, zmienia się częstotliwość dźwięku, a tym samym sygnalizowana jest odle-
głość od przeszkody.
Uruchamiając system po raz pierwszy, należy zachować najwyższą ostrożność i
zapoznać się z sygnalizacją odległości za pomocą różnych częstotliwości dźwię-
ków.
!
14 Wykrywanie usterek
Urządzenie nie działa.
Przewody przyłączeniowe do świateł cofania nie mają styku lub zostały zamienione.
Wtyczki czujników nie zostały włożone, bądź zostały włożone nieprawidłowo do
modułu sterującego.
Sprawdzić wtyczki i w razie potrzeby wcisnąć je aż do zatrzaśnięcia.
OSTRZEŻENIE!
Jeżeli podczas manewrowania wystąpi jeden z opisanych poniżej
przypadków, należy natychmiast zatrzymać pojazd i ocenić sytuację
(w razie potrzeby wysiąść):
Podczas manewrowania urządzenie sygnalizuje najpierw przeszkodę
i częstotliwość sygnału „wzrasta” (np. zmiana z małej na średnią
częstotliwość dźwięku). Nagle sygnał dźwiękowy „przeskakuje” na
małą częstotliwość lub nie wskazuje już żadnej przeszkody.
Oznacza to, że sygnalizowana pierwotnie przeszkoda nie znajduje się
już w strefie wykrywania (jest to uwarunkowane rodzajem konstrukcji),
ale nadal stanowi zagrożenie.
MWE7006-IO-16s.book Seite 186 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
MWE7006 Wykrywanie usterek
187
Niski sygnał usterki przez trzy sekundy po włączeniu biegu wstecznego
Jeden lub kilka czujników jest uszkodzonych lub nie są podłączone do sterownika
elektrycznego. Wyświetlacz pokazuje uszkodzony czujnik.
np. E1 dla czujnika 1
Czujnik 1 ma najkrótszy kabel przyłączeniowy, a czujnik 6 najdłuższy.
Gdy uszkodzony jest więcej niż jeden czujnik, zostaną one pokazane po kolej.
Sprawdzić wtyczki i w razie potrzeby wcisnąć je aż do zatrzaśnięcia.
Wymienić uszkodzony czujnik lub czujniki.
A
Brak sygnałów akustycznych
Głośnik jest wyłączony lub nieprawidłowo podłączony.
Sprawdzić, czy głośnik jest włączony.
Sprawdzić, czy głośnik jest prawidłowo podłączony.
Ustawić parametr 01 na wartość „1” lub „2” (patrz rozdz. „Ustawienia systemu”
na stronie 184).
Urządzenie nieprawidłowo sygnalizuje przeszkody
Przyczyny nieprawidłowych alarmów mogą być następujące:
Zabrudzenie lub szron na czujnikach.
Oczyścić czujniki.
Czujniki zostały nieprawidłowo zamontowane.
Dostosować położenie czujników (rys. 3).
Za pomocą parametrów 41, 42 i 43 ustawić czułość czujników (patrz rozdz. „Usta-
wienia systemu” na stronie 184).
Czujniki mają kontakt z podwoziem.
Oddzielić czujniki od podwozia.
Koło zapasowe powoduje fałszywe alarmy
Ustawić parametry 51, 52 i 53 odpowiednio do danego koła zapasowego (patrz
rozdz. „Ustawienia systemu” na stronie 184).
UWAGA!
Jeśli czujnik jest uszkodzony, system nie działa.
MWE7006-IO-16s.book Seite 187 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
Gwarancja MWE7006
188
Obiekty na pojeździe (np. sprzęg przyczepy) powodują fałszywe alarmy
Ustawić parametry 51, 52 i 53 odpowiednio do danego obiektu na wartość 00 lub
01 (patrz rozdz. „Ustawienia systemu” na stronie 184).
Przestawić strefę zatrzymania za pomocą parametrów 47, 48 i 49 odpowiednio
do obiektu (patrz rozdz. „Ustawienia systemu” na stronie 184).
15 Gwarancja
Warunki gwarancji zostały opisane w Karcie Gwarancyjnej dołączonej do produktu.
W celu naprawy lub rozpatrzenia gwarancji konieczne jest przesłanie:
uszkodzonych komponentów,
kopii rachunku z datą zakupu,
informacji o przyczynie reklamacji lub opisu wady.
16 Utylizacja
Opakowanie należy wyrzucić do odpowiedniego pojemnika na śmieci do
recyklingu.
M
Jeżeli produkt nie będzie dłużej eksploatowany, koniecznie dowiedz się
w najbliższym zakładzie recyklingu lub w specjalistycznym sklepie, jakie
są aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące utylizacji.
MWE7006-IO-16s.book Seite 188 Montag, 29. August 2016 9:09 21
PL
MWE7006 Dane techniczne
189
17 Dane techniczne
I
MWE7006
Nr produktu: 9600000359
Zasięg wykrywania: od ok. 0,60 m do 3 m
Częstotliwość ultradźwięków: 58 kHz
Napięcie zasilające: 10 – 32 V
Pobór prądu: maksymalnie 350 mA
Temperatura robocza: 35 °C do +70 °C
Atest:
WSKAZÓWKA
Czujniki można lakierować. Producent zaleca lakierowanie
w specjalistycznym warsztacie.
E8
MWE7006-IO-16s.book Seite 189 Montag, 29. August 2016 9:09 21
/