Dometic MWE820, MWE860, MWE890 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

PL
MWE820, 860, 890
163
Przed instalacją i uruchomieniem urządzenia należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Instrukcję należy zachować. W razie przekazywania
urządzenia należy ją udostępnić kolejnemu nabywcy.
Spis treści
1 Zasady bezpieczeństwa i montażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .164
2 Zakres dostawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165
4 Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .166
5 Zasady do uwzględnienia przed montażem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
6 Montaż systemu parkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168
7 Podłączanie systemu parkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168
8 Zasięg wykrywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
9 Ustawienia systemu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .170
10 Testowanie działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
11 Korzystanie z systemu parkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .173
12 Wykrywanie usterek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .174
13 Gwarancja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
14 Utylizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
15 Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .176
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 163 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
Zasady bezpieczeństwa i montażu MWE820, 860, 890
164
1 Zasady bezpieczeństwa i montażu
Poniższe teksty są jedynie uzupełnieniem do rysunków w załączniku.
Same nie stanowią kompletnej instrukcji montażu i obsługi! Należy
koniecznie uwzględnić rysunki znajdujące się w załączniku!
Należy stosować się do zasad bezpieczeństwa i dokumentacji udostępnia-
nych przez producenta i warsztaty serwisowe!
Należy stosować się do obowiązujących przepisów ustawowych.
Producent nie odpowiada za szkody spowodowane:
uszkodzeniem produktu w sposób mechaniczny lub spowodowany przeciąźe-
niami elektrycznymi
zmianami dokonanymi w produkcie bez wyraźnej zgody producenta
użytkowaniem w celach innych niż opisane w niniejszej instrukcji
!
OSTROŻNIE!
Części systemu parkowania montowane w pojeździe należy zamonto-
wać tak, aby w żadnych warunkach nie mogło dojść do ich poluzowa-
nia (ostre hamowanie, wypadek komunikacyjny), a w konsekwencji do
obrażeń ciała pasażerów.
Elementy systemu parkowania umieszczane w pojeździe należy
zamontować poza obszarem działania poduszki powietrznej. W prze-
ciwnym wypadku w razie uruchomienia się poduszki powietrznej
może dojść do obrażeń ciała.
System parkowania należy traktować jako dodatkowe wyposażenie
pomocnicze; stosowanie go nie zwalnia z obowiązku zachowania
szczególnej ostrożności podczas manewrowania.
A
UWAGA!
W przypadku pojazdów ze światłami wstecznymi typu LED montaż
systemu parkowania może powodować zakłócenia.
System parkowania nie nadaje się do zamontowania przy zderzakach
metalowych.
Sterowniki elektryczne nie mogą być narażone na wilgoć.
Elektroniczny układ sterujący nie może być instalowany w bezpośred-
niej bliskości innych modułów sterujących.
Czujniki nie mogą zakrywać lampek sygnalizacyjnych.
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 164 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
MWE820, 860, 890 Zakres dostawy
165
Podczas montażu czujników należy sprawdzić, czy w ich zasięgu
wykrywania nie znajdują się elementy zamocowane na stałe. Sygnali-
zowanie stałych obiektów np. haka holowniczego może zostać wyłą-
czone.
Należy posmarować połączenie wtykowe czujników smarem stałym.
2 Zakres dostawy
Zob. rys. 1
Nr Ilość Nazwa Nr produktu
1 4 Czujniki ultradźwiękowe 9101500043
2 1 Sterownik elektroniczny
MWE820
MWE860
MWE890
9101500044
9101500046
9101500047
3 1 Głośnik 9101500051
4 1 Przewód przyłączeniowy sterownika
elektronicznego
5 4 Przewód przyłączeniowy czujników
6 1 Materiał mocujący
7 1 Wiertło rurowe 21,5 mm
8 1 Wyświetlacz (tylko MWE860) 9101500045
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 165 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
Osprzęt MWE820, 860, 890
166
3 Osprzęt
Elementy dostępne jako osprzęt (nieobjęte zakresem dostawy):
4 Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem
MagicWatch to system parkowania oparty na czujnikach ultradźwiękowych. Monito-
ruje on podczas manewrowania przestrzeń
MWE820, 860: za pojazdem
MWE890: przed pojazdem
Generowany przez system dźwięk oraz wyświetlany obraz ostrzegają przed prze-
szkodą, która została zarejestrowana przez urządzenie.
MagicWatch jest przeznaczony do montażu w samochodach osobowych.
Nazwa Nr produktu
Tłocznik 22 mm 9101500024
Przycisk zewnętrzny (tylko MWE890) 9101500049
Wyświetlacz (tylko MWE890) 9101500045
Kabel przedłużający do wyświetlacza, 5 m (tylko MWE860, 890) 9101500053
Kabel przyłączeniowy do czujnika, 250 cm (tylko MWE820, 860) 9101500048
Kabel przyłączeniowy do czujnika, 450 cm (tylko MWE890) 9101500050
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 166 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
MWE820, 860, 890 Zasady do uwzględnienia przed montażem
167
5 Zasady do uwzględnienia przed
montażem
5.1 Ustalanie miejsca montażu czujników
Zob. rys. 3 dorys. 6
I
Podczas montażu należy stosować się do następujących zasad:
Odległość czujników od podłoża powinna wynosić 50 cm (rys. 3).
Dla optymalnego działania urządzenia kąt ustawienia czujnika względem jezdni
powinien wynosić 90° (rys. 3). Kąt nie powinien być mniejszy niż 90°. W prze-
ciwnym razie czujnik będzie identyfikował jezdnię jako przeszkodę.
Należy zwrócić uwagę na ustawienie pozycji czujników (rys. 4).
5.2 Lakierowanie czujników
Zob. rys. 2
I
WSKAZÓWKA
Aby urządzenie działało prawidłowo, należy właściwie ustawić czujniki.
W przypadku skierowania ich na ziemię będą one sygnalizowały jako
przeszkodę również np. nierówności podłoża. Jeśli natomiast będą skie-
rowane zbyt wysoko, nie wykryją rzeczywistych przeszkód.
WSKAZÓWKA
Czujniki można lakierować. Producent zaleca lakierowanie
w specjalistycznym warsztacie.
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 167 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
Montaż systemu parkowania MWE820, 860, 890
168
6 Montaż systemu parkowania
Zob. rys. 7 dorys. a
Uzupełnienie do rys. 8
A
Nawiercone otwory należy wygładzić.
W celu lepszego dopasowania podczas wiercenia otworów należy odchylić
wiertło nieco do dołu po wewnętrznej stronie zderzaka. Obudowę czujnika
można wtedy wsunąć z lekkim odchyleniem do dołu.
Uzupełnienie do rys. 9
A
7 Podłączanie systemu parkowania
I
UWAGA! Niebezpieczeństwo uszkodzenia lakieru!
Temperatura otoczenia podczas wykrawania lub wiercenia nie może
być niższa niż 18 °C.
Zaleca się zastosowanie tłocznika.
Należy uważać, aby tłocznik nie został ustawiony skośnie.
UWAGA! Zagrożenie bezzakłóceniowej pracy urządzenia!
Należy pamiętać, że czujniki muszą być właściwie ustawione. Górna
część czujnika jest oznaczona symbolem .
WSKAZÓWKA
MWE820, 860: W niektórych pojazdach światła cofania działają
tylko przy włączonym zapłonie. Wówczas należy włączyć zapłon,
aby określić przewód dodatni i przewód masowy.
MWE890: W przypadku podłączenia sygnału prędkości do sterow-
nika elektrycznego, czujniki zostaną dezaktywowane automatycznie
przy prędkości ok. 15 km/h.
Jeżeli prędkość spadnie poniżej ok. 15 km/h, czujniki zostaną
ponownie aktywowane.
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 168 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
MWE820, 860, 890 Podłączanie systemu parkowania
169
MWE820, 860: Cały schemat montażowy znajduje się na rys. b.
MWE890: Cały schemat montażowy znajduje się na rys. c.
Nr Nazwa
1 Sterownik elektroniczny
2 Światła cofania
3 Żyła czarna/niebieska: podłączenie do przełączanego bieguna dodatniego (+12 V)
4 Żyła brązowa: podłączenie do masy
5 Żyła czerwona/szara: podłączenie do funkcji ściszania radia (opcjonalne)
6 Żyła żółta od głośnika
7 Żyła niebieska od głośnika
8 Wyświetlacz (tylko MWE860)
9Czujniki
Nr Nazwa
1 Sterownik elektroniczny
2 Żyła czarna/niebieska: podłączenie do przełączanego bieguna dodatniego (+12 V)
3 Żyła brązowa: podłączenie do masy
4 Żyła żółta od głośnika
5 Żyła niebieska od głośnika
6 Żyła czerwona/szara: podłączenie do funkcji ściszania radia (opcjonalne)
7 Żyła żółta/niebieska: Podłączenie do światła cofania (opcjonalnie)
8 Żyła czarna/żółta: Podłączenie do sygnału prędkości tachometru (opcjonalne)
9Czujniki
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 169 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
Zasięg wykrywania MWE820, 860, 890
170
8 Zasięg wykrywania
Zob. rys. d
Zasięg wykrywania systemu parkowania jest podzielony na cztery strefy:
Strefa 1 (tylkoMWE820, 860)
Strefa ta to pierwszy obszar graniczny. Niekiedy nie są tu wykrywane drobne
przedmioty i obiekty słabo odbijające ultradźwięki.
Strefa 2
W tej strefie sygnalizowane są prawie wszystkie obiekty.
Strefa 3
Sygnalizowana jest tu obecność niemal wszystkich obiektów, ale czasem przed-
mioty mogą się znaleźć w martwym kącie czujników bądź nie zostać wykryte ze
względu na swoje właściwości lub małą wielkość.
Strefa zatrzymania (4)
Obiekty znajdujące się w tej strefie powodują włączenie stałego sygnału „Stop”.
Sygnalizowana jest tu obecność niemal wszystkich obiektów, ale czasem przed-
mioty mogą się znaleźć w martwym kącie czujników bądź nie zostać wykryte ze
względu na swoje właściwości lub małą wielkość.
Sygnalizowanie stałych obiektów np. haka holowniczego można wyłączyć.
9 Ustawienia systemu
Sterownik elektryczny jest wyposażony w przycisk (rys. e 1) do ustawiania następu-
jących parametrów.
9.1 Ustawianie wrażliwości
Należy włączyć zapłon.
Następnie należy włączyć bieg wsteczny (tylko MWE820, 860).
Przycisk należy wciskać nie dłużej niż dwie sekundy, aby ustawić wrażliwość
w następującej kolejności:
Niska wrażliwość: głośnik wydaje jeden krótki dźwięk
Średnia wrażliwość (standard): głośnik wydaje dwukrotnie krótki dźwięk
Wysoka wrażliwość: głośnik wydaje trzy krótkie dźwięki
Poprzez kilkukrotne przyciskanie przycisku zmieniona zostanie wrażliwość zgodnie
z powyżej podaną kolejnością.
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 170 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
MWE820, 860, 890 Ustawienia systemu
171
9.2 Wyłączanie sygnalizowania stałych obiektów (np.
haka holowniczego) (tylko MWE820, 860)
A
Należy włączyć zapłon.
Należy włączyć bieg wsteczny.
Przycisk należy przycisnąć i przytrzymać dłużej niż dwie sekundy, jednak krócej
niż cztery sekundy, do chwili, aż głośnik wyda krótki dźwięk.
Głośnik powtarza krótkie dźwięki.
System inicjalizuje stały obiekt.
Aby zakończyć ustawienia, należy wysprzęglić ponownie bieg wsteczny po przy-
najmniej trzech sekundach.
9.3 Przywracanie ustawień fabrycznych
MWE820, 860
Należy włączyć zapłon.
Należy włączyć bieg wsteczny.
Należy przycisnąć przycisk i przytrzymać ponad cztery sekundy.
Głośnik powtarza krótkie dźwięki.
Należy wysprzęglić bieg wsteczny.
Następnie należy ponownie włączyć bieg wsteczny.
System został ponownie ustawiony na ustawienia fabryczne.
UWAGA!
Przed ustawieniem należy upewnić się, iż w strefie zatrzymania nie znaj-
dują się żadne dodatkowe obiekty, np. osoby lub inne pojazdy.
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 171 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
Testowanie działania MWE820, 860, 890
172
MWE890
I
Należy włączyć zapłon.
Należy przycisnąć przycisk i przytrzymać ponad dwie sekundy.
Głośnik powtarza krótkie dźwięki.
Następnie należy zwolnić przycisk.
System został ponownie ustawiony na ustawienia fabryczne.
9.4 Odbicie lustrzane obrazu wyświetlacza
(tylko MWE860)
Jeśli przeszkody wyświetlane są na wyświetlaczu po odwrotnych stronach, należy
postąpić w następujący sposób:
Wtyczki przyłączeniowe czujników należy podłączyć w odwrotnej kolejności do
gniazd w module sterującym (1 4, 2 3, 3 2, 4 1).
10 Testowanie działania
Aby przetestować system parkowania, należy dojechać powoli np. do ściany.
A
WSKAZÓWKA
Jeśli sygnał prędkości tachometru został oddzielony od sterownika elek-
trycznego, należy odtworzyć ustawienie fabryczne, aby zagwarantować
prawidłowe funkcjonowanie czujników.
UWAGA!
Uruchamiając system po raz pierwszy, należy zachować najwyższą
ostrożność i zapoznać się z różnymi częstotliwościami dźwięków
(rys. d).
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 172 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
MWE820, 860, 890 Korzystanie z systemu parkowania
173
11 Korzystanie z systemu parkowania
Czujniki tylne (MWE820, 860) zostają aktywowane automatycznie po włączeniu
biegu wstecznego, jeśli włączony został zapłon lub działa silnik. Z głośnika wydo-
bywa się podwójny dźwięk.
Czujniki przednie (MWE890) zostają aktywowane automatycznie po włączeniu
zapłonu i osiągnięciu prędkości pomiędzy 0 oraz ok. 15 km/h.
Opcjonalnie sterownik elektryczny przednich czujników można połączyć zamiast do
sygnału prędkości także ze światłami cofania lub z zewnętrznym przełącznikiem.
I
Czujniki stają się aktywne w następujących przypadkach:
Ok. 30 sekund po uruchomieniu silnika.
Po włączeniu biegu wstecznego oraz przy podłączeniu sterownika elektrycz-
nego do światła cofania.
Ok. 30 sekund po wysprzęgleniu biegu wstecznego.
Za pomocą zewnętrznego przycisku (akcesoria) można włączyć czujniki na
ok. 30 sekund.
W momencie pojawienia się przeszkody w strefie wykrywania rozlega się
powtarzany równomiernie sygnał.
Podczas zbliżania się do przeszkody – w zależności od tego, w której strefie ona się
znajduje – zmienia się częstotliwość dźwięku, a tym samym sygnalizowana jest odle-
głość od przeszkody (rys. d).
MWE860 (fakultatywny MWE890): Na wyświetlaczu świeci się tym więcej diod
LED, im bardziej zbliża się przeszkoda.
WSKAZÓWKA
Przed wykorzystaniem jednej z obu tych funkcji należy przycisnąć przy-
cisk sterownika elektrycznego i przytrzymać przez 2 sekundy (zob.
rozdz. „Przywracanie ustawień fabrycznych” na stronie 171).
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 173 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
Wykrywanie usterek MWE820, 860, 890
174
A
12 Wykrywanie usterek
Urządzenie nie działa.
Przewód zasilający (czarny/niebieski i brązowy) nie ma styku lub jest nieprawidłowo
podłączony.
Należy sprawdzić połączenia.
Wtyczki czujników nie zostały włożone, bądź zostały włożone nieprawidłowo do
sterownika elektronicznego.
Należy sprawdzić wtyczki i w razie potrzeby wcisnąć je aż do zatrzaśnięcia.
Po włączeniu zapłonu rozlega się długi dźwięk (przez ok. 3 sek.)
Jeden lub kilka czujników jest uszkodzonych lub nie są podłączone do sterownika
elektrycznego. Głośnik poprzez liczbę dźwięków generowanych po długim sygnale
wskazuje uszkodzony czujnik – na przykład trzy krótkie dźwięki oznaczają czujnik
numer 3.
Należy sprawdzić wtyczki i w razie potrzeby wcisnąć je aż do zatrzaśnięcia.
Wymienić uszkodzony czujnik lub czujniki.
A
UWAGA!
Jeżeli podczas manewrowania wystąpi jeden z opisanych poniżej przy-
padków, należy natychmiast zatrzymać pojazd i ocenić sytuację (w razie
potrzeby wysiąść):
Podczas manewrowania urządzenie sygnalizuje najpierw przeszkodę i
częstotliwość sygnału „wzrasta” (np. zmiana z małej na średnią częstotli-
wość dźwięku). Nagle sygnał dźwiękowy „przeskakuje” na małą często-
tliwość lub nie wskazuje już żadnej przeszkody.
Oznacza to, że sygnalizowana pierwotnie przeszkoda nie znajduje się
już w strefie wykrywania (jest to uwarunkowane rodzajem konstrukcji),
ale nadal stanowi zagrożenie.
UWAGA!
Jeśli jeden lub kilka czujników jest uszkodzonych, system nie działa pra-
widłowo.
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 174 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
MWE820, 860, 890 Gwarancja
175
Urządzenie nieprawidłowo sygnalizuje przeszkody.
Przyczyny nieprawidłowych alarmów mogą być następujące:
przykładowo, zabrudzenie lub szron na czujnikach.
Należy oczyścić czujniki.
Czujniki zostały nieprawidłowo zamontowane.
Należy dostosować kierunek ustawienia lub wysokość czujników (rys. 3).
Czujniki mają kontakt z podwoziem.
Należy oddzielić czujniki od podwozia.
Obiekty na pojeździe (np. koło zapasowe) powodują fałszywe alarmy
System należy ustawić w taki sposób, aby nie wskazywał stałych obiektów (zob.
rozdz. „Ustawienia systemu” na stronie 170).
13 Gwarancja
Warunki gwarancji zostały opisane w Karcie Gwarancyjnej dołączonej do produktu.
W celu naprawy lub rozpatrzenia gwarancji konieczne jest przesłanie:
uszkodzonych komponentów,
kopii rachunku z datą zakupu,
informacji o przyczynie reklamacji lub opisu wady.
14 Utylizacja
Opakowanie należy wyrzucić do odpowiedniego pojemnika na śmieci do
recyklingu.
M
Jeżeli produkt nie będzie dłużej eksploatowany, koniecznie dowiedz się
w najbliższym zakładzie recyklingu lub w specjalistycznym sklepie, jakie
są aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące utylizacji.
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 175 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
PL
Dane techniczne MWE820, 860, 890
176
15 Dane techniczne
I
MagicWatch
MWE820 MWE860 MWE890
Nr produktu: 9600000353 9600000354 9600000355
Zasięg wykrywania: od ok. 0,40 m do 1,6 m od ok. 0,35 m do
0,75 m
Częstotliwość
ultradźwięków:
40 kHz
Napięcie zasilające: 10 – 24 V
Pobór prądu: maksymalnie 120 mA
Temperatura robocza: 25 °C do +70 °C
Atest:
030117
WSKAZÓWKA
Czujniki można lakierować. Producent zaleca lakierowanie
w specjalistycznym warsztacie.
8
MWE820-860-890-IO-16s.book Seite 176 Freitag, 26. August 2016 9:19 21
1 / 1

Dometic MWE820, MWE860, MWE890 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla