Dometic MagicWatch WPS900F/WPS910 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

WPS900F/WPS910
268
Przed instalacją i uruchomieniem urządzenia należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Instrukcję należy zachować. W razie przekazywania
urządzenia należy ją udostępnić kolejnemu nabywcy.
Spis treści
1 Zasady bezpieczeństwa i montażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
2 Zakres dostawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
3 Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
4 Wskazówki do względnienia przed montażem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
5 Montaż systemu parkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
6 Podłączanie systemu parkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
7 Zasięg wykrywania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
8 Ustawianie systemu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
9 Testowanie działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
10 Korzystanie z systemu parkowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
11 Wykrywanie usterek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
12 Gwarancja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
13 Utylizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
14 Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 268 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Zasady bezpieczeństwa i montażu
269
1 Zasady bezpieczeństwa i montażu
Poniższe teksty są jedynie uzupełnieniem do rysunków znajdujących się w
załączniku. Same nie stanowią kompletnej instrukcji montażu i obsługi!
Należy koniecznie uwzględnić rysunki znajdujące się w załączniku!
Należy stosować się do zasad bezpieczeństwa i dokumentacji udostępnia-
nych przez producenta i warsztaty serwisowe!
Producent nie odpowiada za szkody spowodowane:
uszkodzeniem produktu w sposób mechaniczny lub spowodowany przeciąźe-
niami elektrycznymi
zmianami dokonanymi w produkcie bez wyraźnej zgody producenta
użytkowaniem w celach innych niż opisane w niniejszej instrukcji
A
W przypadku pojazdów ze światłami wstecznymi typu LED montaż
systemu parkowania może powodować zakłócenia.
W przypadku pojazdów z kołem zapasowym i drągiem holowniczym
umieszczonym na zewnątrz należy uwzględniać parametry ustawień
określone w rozdz. „Ustawianie systemu” na stronie 279.
Do zamontowania czujników na metalowym zderzaku wymagany jest
odpowiedni adapter (niedostępny w zestawie).
Należy stosować się do obowiązujących przepisów prawnych.
Elementy systemu parkowania umieszczane w pojeździe należy
zamontować tak, aby w żadnych warunkach nie mogło dojść do ich
poluzowania (ostre hamowanie, wypadek komunikacyjny), a w konse-
kwencji, do obrażeń ciała pasażerów.
Elementy systemu parkowania umieszczane w pojeździe należy
zamontować poza obszarem działania poduszki powietrznej. W prze-
ciwnym wypadku w razie uruchomienia się poduszki powietrznej
może dojść do obrażeń ciała.
Czujniki nie mogą zakrywać lampek sygnalizacyjnych.
Podczas montażu czujników należy sprawdzić, czy w ich zasięgu
wykrywania nie znajdują się obiekty zamocowane na stałe z tyłu
pojazdu (np. bagażnik na rowery).
System parkowania należy traktować jako wyposażenie
pomocnicze; stosowanie go nie zwalnia z obowiązku zachowania
szczególnej ostrożności podczas manewrowania.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 269 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Zakres dostawy WPS900F/WPS910
270
2 Zakres dostawy
2.1 WPS900F
Nr na
rys. 1
Ilość Nazwa Nr produktu
1 1 Sterownik elektroniczny 9101500031
2 1 Jednostka sterowania 9101500032
3 2 Obustronna taśma klejąca dla sterownika
elektronicznego i jednostki sterowania
4 4 Czujniki ultradźwiękowe (brązowy) 9101500058
5 4 Standardowy uchwyt czujnika 0°
(montaż po stronie wewnętrznej)
6 4 Standardowy uchwyt czujnika 12°
(montaż po stronie wewnętrznej)
7 4 Uchwyt czujnika 0° z pierścieniem
osłaniającym
(montaż po stronie zewnętrznej)
9101500004
8 4 Uchwyt czujnika 12° z pierścieniem
osłaniającym
(montaż po stronie zewnętrznej)
9 5 Obustronna taśma klejąca dla czujników
10 4 Uchwyt mocujący
11 10
1
Zapinka mała
Zapinka duża
12 1 Uchwyt kablowy
13 1 Śruba
14 1 Zewnętrzny przycisk 9103555920
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 270 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Zakres dostawy
271
2.2 WPS910
Nr na
rys. 1
Ilość Nazwa Nr produktu
1 2 Sterownik elektroniczny 9101500031
2 1 Jednostka sterowania 9101500032
3 3 Obustronna taśma klejąca dla sterownika
elektronicznego i jednostki sterowania
42
2
4
Czujniki ultradźwiękowe (niebieskie)
Czujniki ultradźwiękowe (czarne)
Czujniki ultradźwiękowe (brązowy)
9101500057
9101500056
9101500058
5 8 Standardowy uchwyt czujnika 0°
(montaż po stronie wewnętrznej)
6 8 Standardowy uchwyt czujnika 12°
(montaż po stronie wewnętrznej)
7 8 Uchwyt czujnika 0° z pierścieniem osłaniają-
cym (montaż po stronie zewnętrznej)
9101500004
8 8 Uchwyt czujnika 12° z pierścieniem osłaniają-
cym (montaż po stronie zewnętrznej)
9 9 Obustronna taśma klejąca dla czujników
10 8 Uchwyt mocujący
11 20
2
Zapinka mała
Zapinka duża
12 1 Uchwyt kablowy
13 1 Śruba
14 1 Zewnętrzny przycisk 9103555920
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 271 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem WPS900F/WPS910
272
2.3 Akcesoria do WPS900F/WPS910
Elementy dostępne jako akcesoria (niedostępne w zestawie):
3 Użytkowanie zgodne z przeznaczeniem
MagicWatch WPS900F (nr produktu 9600000356) i WPS910 (nr produktu
9600000357) są radiowymi systemami parkowania opartymi na czujnikach
ultradźwiękowych. Systemy te monitorują podczas manewrowania przestrzeń za i
przed pojazdem oraz ostrzegają za pomocą sygnałów dźwiękowych przed prze-
szkodami wykrywanymi przez czujniki.
System MagicWatch jest przeznaczony do montażu w samochodach osobowych o
szerokości do 2,20 m.
Nazwa Nr produktu
Uchwyt czujnika z pierścieniem silikonowym do metalowego zderzaka 9101500015
(VPE 4)
Uchwyt czujnika 20° z pierścieniem osłaniającym (montaż na zewnątrz) 9101500023
(VPE 1)
Przedłużacz do czujnika 1,5 m 9103555747
Tłocznik 22 mm 9101500024
Tłocznik 18 mm 9101500013
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 272 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Wskazówki do względnienia przed montażem
273
4 Wskazówki do względnienia przed
montażem
4.1 Możliwości podłączenia
Systemy MagicWatch WPS900F i MagicWatch WPS910 w celu aktywacji przed-
niego systemu parkowania mogą przetwarzać albo cyfrowy sygnał prędkości
pochodzący z magistrali CAN (podłączenie magistrali do głośnika) albo analogowy
(analogowe podłączenie sterownika elektronicznego znajdującego się z przodu
pojazdu). Nie we wszystkich pojazdach z magistralą CAN możliwe jest podłączenie
tej magistrali.
I
Jeśli pojazd wysyła możliwy do wykorzystania sygnał prędkości (niebędący ani
sygnałem przesyłanym za pomocą magistrali CAN ani analogowym) przedni system
parkowania należy aktywować i dezaktywować przy użyciu funkcji timera lub prze-
łącznika (zob. rozdz. „Ustawianie systemu” na stronie 279).
WSKAZÓWKA dla pojazdów z magistralą CAN
Informacje o tym, czy w przypadku danego pojazdu możliwe jest
podłączenie magistrali CAN, można uzyskać na stronie internetowej
„http://www.dometic.de/product/waeco-magicwatch-wps-
910”,
na której dostępny jest przegląd programu uwzględniający okre-
ślone pojazdy,
lub kontaktując się z nami telefonicznie (dane teleadresowe na
odwrocie instrukcji).
Jeśli pojazd jest wyposażony w magistralę CAN, jednakże zgodnie z
listą pojazdów nie ma możliwości jej podłączenia, MagicWatch
WPS900F lub WPS910, należy podłączyć analogowo. Aby to było
możliwe, musi istnieć analogowy sygnał prędkości.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 273 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Wskazówki do względnienia przed montażem WPS900F/WPS910
274
4.2 Ustalanie miejsca montażu czujników
Patrz rys. 2 do rys. 5
I
Podczas montażu należy stosować się do następujących wskazówek:
Odległość czujników od podłoża powinna wynosić od 40 cm do 50 cm
(rys. 2).
Dla optymalnego działania urządzenia kąt ustawienia czujnika względem jezdni
powinien wynosić 90° (rys. 2). Kąt nie powinien być mniejszy niż 90°. Taki kąt
sprawia, że czujnik identyfikuje jezdnię jako przeszkodę.
Dołączone uchwyty czujników nadają się do zamontowania na typowych zderza-
kach. Jeśli zderzak jest bardzo mocno pochylony, można zastosować dostępny
opcjonalnie uchwyt 20° z pierścieniem osłaniającym (zob. rozdz. „Akcesoria do
WPS900F/WPS910” na stronie 272).
Znajdujące się w zestawie uchwyty nie nadają się do montażu na zderzakach
metalowych. W przypadku takich zderzaków konieczne jest zastosowanie spe-
cjalnych uchwytów z pierścieniem silikonowym (zob. rozdz. „Akcesoria do
WPS900F/WPS910” na stronie 272).
Należy pamiętać o tym, że typ uchwytu zależy od wysokości montażowej i nachy-
lenia zderzaka. Odpowiedni uchwyt i średnicę otworu wierconego należy
wybrać na podstawie tabeli na rys. 2. Instrukcja zawiera opis montażu standar-
dowego uchwytu czujnika (montaż po wewnętrznej stronie zderzaka), ponieważ
taki montaż zapewnia najlepszy efekt estetyczny. Alternatywnie czujniki można
zamontować również za pomocą dołączonych uchwytów z pierścieniem osłania-
jącym.
Czujniki należy zamontować w odpowiednim miejscu (rys. 5):
WSKAZÓWKA
Aby urządzenie działało prawidłowo, należy właściwie ustawić czujniki.
Jeśli będą one skierowane na ziemię, będą sygnalizować np. nierówno-
ści podłoża jako przeszkodę. Jeśli natomiast będą skierowane zbyt
wysoko, nie wykryją istniejących przeszkód.
Kolor czujników Miejsce montażu
niebieski (bl) strona zewnętrzna tylnego zderzaka
czarny (sw) środkowe czujniki na tylnym zderzaku
brązowy (br) przedni zderzak
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 274 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Montaż systemu parkowania
275
4.3 Lakierowanie czujników
Patrz rys. 6
I
5 Montaż systemu parkowania
A
Patrz rys. 7 do rys. b
Uzupełnienie do rys. 8
A
Należy oczyścić klejoną powierzchnię po wewnętrznej stronie zderzaka za
pomocą podkładu.
Należy posmarować połączenia wtykowe czujników.
Uzupełnienie do rys. a
Oba sterowniki elektroniczne są skonfigurowane fabrycznie dla czujników przed-
nich. Sterownik elektroniczny dla czujników tylnych ustawia się w następujący
sposób:
Należy odłączyć mostek kablowy.
WSKAZÓWKA
Czujniki można lakierować. Producent zaleca, aby lakierowanie
czujników wykonywać w specjalistycznym warsztacie.
UWAGA!
Czujniki nie mogą naruszać wzmocnienia metalowego znajdującego
się za zderzakami (jeśli takie wzmocnienie zostało zamontowane).
W innym przypadku nie gwarantuje się prawidłowego działania systemu
parkowania.
UWAGA! Zagrożenie bezzakłóceniowej pracy urządzenia!
Należy przykleić uchwyty czujnika, zachowując odpowiednie
ustawienie. W innym przypadku nie gwarantuje się prawidłowego
działania systemu parkowania.
Uchwyty czujników muszą być przyklejone w taki sposób, aby noski
mocujące były skierowane w rę i w dół!
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 275 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Podłączanie systemu parkowania WPS900F/WPS910
276
6 Podłączanie systemu parkowania
I
WSKAZÓWKA
W niektórych pojazdach światła cofania działają tylko przy włączo-
nym zapłonie. Wówczas należy włączyć zapłon, aby określić prze-
wód bieguna dodatniego i przewód masowy.
Jeśli udostępnienie dla sterownika elektronicznego czujników
przednich sygnału tachometrycznego jest niemożliwe (zarówno
cyfrowego za pomocą magistrali CAN jak i analogowego z tachome-
tru), można ustawić czas wyłączenia urządzenia przedniego (zob.
rozdz. „Programowanie systemu” na stronie 281 i rys. i,
parametr 1).
Jeśli natomiast nie jest możliwe udostępnienie dla sterownika elek-
tronicznego czujników tylnych sygnału jazdy wstecz (np. napięcie
łączeniowe świateł cofania +12 V), sterownik elektroniczny czujni-
ków tylnych można podłączyć bezpośrednio do źródła napięcia cią-
głego lub do dodatniego przewodu zapłonu (rys. d). Możliwość
taka istnieje tylko w przypadku korzystania z podłączenia jednostki
sterowania za pomocą magistrali CAN i gdy magistrala CAN udo-
stępnia sygnał jazdy wstecz (zob. przegląd programu w odniesieniu
do poszczególnych typów pojazdów dostępny na stronie interneto-
wej „http://www.dometic.de/product/waeco-magicwatch-wps-
910”).
Nie we wszystkich pojazdach, w których możliwe jest podłączenie
magistrali CAN, sygnał jazdy wstecz udostępniany jest przez tę
magistralę.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 276 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Podłączanie systemu parkowania
277
Cały schemat montażowy znajduje się na:
rys. c – sygnał jazdy wstecz przez włączenie biegu wstecznego
rys. d – sygnał jazdy wstecz przez magistralę CAN
Nr Nazwa
1 Sterownik elektroniczny do czujników tylnych
2 Sterownik elektroniczny do czujników przednich
3 Żyła czarna/niebieska: podłączenie do świateł cofania
4 Światła cofania
5 Żyła brązowa: podłączenie do masy
6 Czarny mostek kablowy (zamknięty = jednostka przednia/oddzielony = jednostka
tylna)
7 Czujniki tylne
8 Czujniki przednie
9 Żyła brązowa: Podłączenie do bieguna ujemnego akumulatora
10 Żyła czarna/niebieska: Podłączenie do bieguna dodatniego akumulatora
11 Żyła żółta/czarna (tylko dla urządzenia przedniego): podłączenie do masy
Opcjonalne: podłączenie do sygnału prędkości tachometru
12 Żyła czarna/niebieska: podłączenie do włączonego bieguna dodatniego (+12 V)
13 Czarna/czerwona żyła jednostki sterowania: podłączenie do czarnej/czerwonej
żyły zewnętrznego przycisku
14 Zewnętrzny przycisk
15 Czarna żyła zewnętrznego przycisku: podłączenie do masy
16 Żyła brązowa: podłączenie do masy
17 Pomarańczowa/brązowa żyła: podłączenie do CAN LOW
18 Pomarańczowa/zielona żyła: podłączenie do CAN HIGH
19 Jednostka sterowania
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 277 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Zasięg wykrywania WPS900F/WPS910
278
7 Zasięg wykrywania
Patrz rys. e
Zasięg wykrywania przez system parkowania jest podzielony na cztery strefy:
(rysunek dotyczy przednich czujników):
Strefa 1
Strefa ta to pierwszy obszar graniczny. Niekiedy nie są tu wykrywane drobne
przedmioty i obiekty słabo odbijające ultradźwięki.
Strefa 2
W tej strefie sygnalizowane są prawie wszystkie obiekty.
Strefa 3
Sygnalizowana jest tu obecność niemal wszystkich obiektów, ale czasem przed-
mioty mogą się znaleźć w martwym kącie czujników bądź nie zostać wykryte ze
względu na swoje właściwości lub małą wielkość.
Strefa zatrzymania (4)
Obiekty znajdujące się w tej strefie powodują włączenie stałego sygnału „Stop”.
Sygnalizowana jest tu obecność niemal wszystkich obiektów, ale czasem przed-
mioty mogą się znaleźć w martwym kącie czujników bądź nie zostać wykryte ze
względu na swoje właściwości lub małą wielkość.
Odległość, od której system parkowania będzie generował sygnał „Stop”,
można zmieniać stopniowo.
Sygnalizowanie stałych obiektów np. haka holowniczego można wyłączyć.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 278 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Ustawianie systemu
279
8 Ustawianie systemu
A
I
8.1 Elementy obsługi
Jednostka sterowania posiada następujące elementy obsługi.
Zewnętrzny przycisk posiada następujące elementy obsługi:
UWAGA!
Nieprawidłowe ustawienia mogą wpływać negatywnie na bezpieczeń-
stwo działania.
WSKAZÓWKA
Aby przerwać ustawianie parametru bez zapamiętywania lub aby
zakończyć cały proces ustawiania: Nie należy naciskać przez dłuższy
czas żadnego przycisku.
Nr na rys. f Nazwa
1 lewy przycisk
2 czerwona dioda LED
3 żółta dioda LED
4 prawy przycisk
5 głośnik
Nr na rys. f Nazwa
6 LED
7 przycisk
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 279 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Ustawianie systemu WPS900F/WPS910
280
8.2 Przyuczanie systemu
I
System komunikuje się z urządzeniami za pomocą połączenia radiowego. Aby jed-
nostka sterowania rozpoznawała kody innych urządzeń, należy ją odpowiednio
przyuczyć.
Patrz rys. g
Proces przyuczania należy rozpocząć w następujący sposób:
Należy podłączyć zasilanie przedniego sterownika elektronicznego.
Należy włączyć zapłon.
Należy zwolnić hamulec ręczny.
Należy włączyć bieg wsteczny.
Następnie należy wcisnąć jednocześnie lewy i prawy przycisk jednostki sterowa-
nia i przytrzymać te przyciski przez 5 sekund.
W głośniku dwukrotnie zabrzmi sygnał, a czerwona dioda LED i żółta dioda LED
dwukrotnie zamigoczą.
Kolejnym krokiem jest zwolnienie obu przycisków.
Następnie należy poczekać na wysoki dźwięk i zamigotanie żółtej diody LED.
Tylko WPS910: Należy poczekać na niski dźwięk i zamigotanie czerwonej
diody LED.
Należy poczekać na trzykrotny sygnał wydobywający się z głośnika i trzykrotne
zamigotanie żółtej i czerwonej diody LED.
Należy wyłączyć zapłon.
WSKAZÓWKA
Procedurę przyuczania należy przeprowadzić w ciągu 4 minut po
aktywacji czujników przednich. Po 4 minutach urządzenie przednie
nie będzie już wysyłało kodu wykrywania.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 280 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Ustawianie systemu
281
8.3 Programowanie systemu
I
Istnieje możliwość zaprogramowania różnych ustawień.
Patrz rys. h
Proces programowania należy rozpocząć w następujący sposób:
Należy włączyć zapłon.
Należy zwolnić hamulec ręczny
Należy włączyć bieg wsteczny.
Następnie należy wcisnąć lewy przycisk jednostki sterowania i przytrzymać
go przez 5 sekund.
Głośnik zapiszczy jednokrotnie, a obie diody LED zaświecą się.
Należy ustawić żądaną wartość (rys. i; rozdz. „Programowanie funkcji” na
stronie 282).
Prawym przyciskiem pilota ustawiane jest miejsce dziesiątek żądanej wartości, a
lewym – miejsce jedności. Aby np. ustawić funkcję „24”, należy nacisnąć dwu-
krotnie prawy przycisk i cztery razy lewy.
Po ustawieniu wybranej wartości należy odczekać, aż głośnik odpowiednio
zapiszczy, a dioda LED – zamiga.
Należy wyłączyć zapłon.
Konfiguracja przednich czujników
System parkowania z przodu aktywowany jest zawsze po
włączeniu zapłonu
zostanie zwolniony hamulec postojowy
włączeniu biegu wstecznego (tylko WPS910)
wciśnięciu prawego przycisku przy głośniku (< 5 s)
naciśnięciu zewnętrznego przycisku (< 5 s)
WSKAZÓWKA
Konieczne jest zsynchronizowanie programowania parametrów z prze-
prowadzoną instalacją.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 281 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Ustawianie systemu WPS900F/WPS910
282
Programowanie funkcji
Funkcję przednich czujników można zdefiniować poprzez jej jednorazowe zapro-
gramowanie w następujący sposób (zob. rys. i):
I
Parametr 1: Sygnał prędkości/wyłączenie czujników przednich w zależności
od czasu (funkcja 13 – 16)
Ustawienie warsztatowe: zależnie od prędkości
Fabrycznie jest ustawiona funkcja 13 (zależnie od prędkości). W przypadku
braku możliwego do wykorzystania sygnału przedni system parkowania wyłą-
czyć w zależności od czasu. Po aktywacji zaprogramowany czas zaczyna upły-
wać.
Jeśli wówczas w zasięgu wykrywania znajdzie się przeszkoda, przedni system
parkowania nadal pozostaje aktywny. Jego wyłączenie następuje dopiero wtedy,
gdy po 5 sekundach nie zostanie wykryta żadna przeszkoda.
Parametr 2: Czas trwania sygnału generowanego przez czujniki przednie
Ustawienie fabryczne: 1 sek.
Parametr 3: Wybór źródła sygnału prędkości
Ustawienie fabryczne: Jednostka sterowania
Parametr 4: Zasięg wykrywania wewnętrznych czujników przednich
Ustawienie fabryczne: 80 cm
Parametr 5: Zasięg wykrywania wewnętrznych czujników tylnych
Ustawienie fabryczne: 160 cm
Parametr 6: Zasięg wykrywania zewnętrznych czujników przednich
Ustawienie fabryczne: 55 cm
Parametr 7: Zasięg wykrywania zewnętrznych czujników tylnych
Ustawienie fabryczne: 55 cm
Parametr 8: Strefa zatrzymania czujników przednich
Ustawienie fabryczne: Czujniki narożne = 25 cm, czujniki środkowe = 35 cm
Parametr 9: Strefa zatrzymania czujników tylnych
Ustawienie fabryczne: 35 cm
Parametr 10: Głośność dźwięków ostrzegawczych generowanych przez czuj-
niki przednie
Ustawienie fabryczne: Wysoka
WSKAZÓWKA
W tabeli rys. i ustawienia fabryczne oznaczono tłustym drukiem.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 282 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Ustawianie systemu
283
Parametr 11: Głośność dźwięków ostrzegawczych generowanych przez czuj-
niki tylne
Ustawienie fabryczne: Wysoka
Parametr 12: Wyłączanie sygnalizowania stałych obiektów
Ustawienie fabryczne: Wyłączony
Parametr 13: Opóźnienie wyłączenia czujników tylnych
Ustawienie fabryczne: Wyłączony
Parametr 14: Liczba impulsów sygnału prędkości
Ustawienie fabryczne: 3
Parametr 15: Status magistrali CAN
Ustawienie fabryczne: Włączony
Parametr 16: Funkcja CITY (funkcja 66) lub wyłączanie i włączanie zależne od
prędkości (funkcja 67)
Ustawienie fabryczne: Włączanie i wyłączanie zależne od prędkości
Włączanie i wyłączanie zależne od prędkości (funkcja 67)
Zgodnie z ustawieniem fabrycznym przedni system parkowania włącza się auto-
matycznie przy prędkości poniżej 10 km/h, a wyłącza – przy prędkości powyżej
10 km/h. W przypadku tej funkcji bezwzględnie konieczne jest podłączenie
możliwego do wykorzystania sygnału prędkości.
Funkcja CITY (funkcja 66)
W przypadku tej funkcji dezaktywacja przedniego systemu parkowania nastę-
puje po przekroczeniu po raz pierwszy prędkości 10 km/h, a ponowne włącze-
nie nie ma miejsca wówczas, gdy prędkość nie przekracza 10 km/h. Aktywacja
następuje tylko po
kolejnym włączeniu biegu wstępnego,
naciśnięciu prawego przycisku przy głośniku,
naciśnięciu zewnętrznego przycisku (< 5 sek.)
Po ponownym włączeniu zapłonu ograniczenie do 10 km/h znów staje się
aktywne.
W przypadku tej funkcji bezwzględnie konieczne jest podłączenie możliwego
do wykorzystania sygnału prędkości
Korzystanie z tej funkcji jest przydatne np. podczas jazdy po mieście lub w
korku, gdy odległości między samochodami są szczególnie małe. Wówczas
system parkowania może być odczuwany jako uciążliwy.
Parametr 17: Przywracanie ustawień fabrycznych
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 283 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Testowanie działania WPS900F/WPS910
284
9Testowanie działania
Podczas testowania działania czujników tylnych należy wykonać następujące
czynności:
Należy zwolnić hamulec ręczny.
Uruchomić zapłon i włączyć bieg wsteczny.
Uruchamiając system po raz pierwszy, należy zachować najwyższą ostrożność i
zapoznać się z różnymi częstotliwościami dźwięków (zob. rys. e).
A
Należy odpowiednio przetestować czujniki przednie. Aby tego dokon, można
np. podjechać powoli do ściany.
10 Korzystanie z systemu parkowania
Czujniki tylne włączają się automatycznie po włączeniu biegu wstecznego przy
włączonym zapłonie lub uruchomionym silniku.
Czujniki przednie są aktywowane automatycznie:
po włączeniu pojazdu,
po włączeniu biegu wstecznego,
po zmniejszeniu prędkości jazdy poniżej 10 km/h,
po naciśnięciu prawego przycisku na panelu sterowania,
po naciśnięciu zewnętrznego przycisku.
Po aktywacji czujników przednich zaświecają się diody LED zewnętrznego przyci-
sku oraz żółta dioda jednostki sterowania.
Jeśli uchwycenie sygnału tachometrycznego jest niemożliwe, aktywacja czujników
przednich odbywa się poprzez włączenie zapłonu. Po upływie ustawionego czasu
wyłączenia dezaktywacja następuje automatycznie.
W momencie pojawienia się przeszkody w strefie wykrywania rozlega się powta-
rzany równomiernie sygnał.
Podczas zbliżania się do przeszkody – w zależności od tego, w której strefie ona się
znajduje – zmienia się częstotliwość dźwięku, a tym samym sygnalizowana jest odle-
głość od przeszkody (rys. e, dotyczy przednich czujników).
UWAGA!
W strefie 4 może się zdarzyć, że przeszkody nie będą rozpoznawane,
gdyż nie znajdą się one już w obszarze wykrywania przez czujniki
(w zależności od konstrukcji).
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 284 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Korzystanie z systemu parkowania
285
Uruchamiając system po raz pierwszy, należy zachować najwyższą ostrożność i
zapoznać się z sygnalizacją odległości za pomocą różnych częstotliwości dźwię-
ków.
Czujniki przednie są dezaktywowane wówczas, gdy
prędkość jazdy przekracza 10 km/h,
zostanie wciśnięty zewnętrzny przycisk lub przycisk jednostki sterowania.
Aby dezaktywować czujniki przednie do momentu następnego włączenia
pojazdu, należy przytrzymać wciśnięte oba przyciski przez dłużej niż 5 sekund.
A
A
I
UWAGA!
Jeżeli podczas manewrowania wystąpi jeden z opisanych poniżej
przypadków, należy natychmiast zatrzymać pojazd i ocenić sytuację
(w razie potrzeby wysiąść):
Podczas manewrowania urządzenie sygnalizuje najpierw przeszkodę i
częstotliwość sygnału „wzrasta” (np. zmiana z małej na średnią częstotli-
wość dźwięku). Nagle sygnał dźwiękowy „przeskakuje” na małą często-
tliwość lub nie wskazuje już żadnej przeszkody.
Oznacza to, że sygnalizowana pierwotnie przeszkoda nie znajduje się
już w strefie wykrywania (jest to uwarunkowane rodzajem konstrukcji),
ale nadal stanowi zagrożenie.
UWAGA!
Podczas manewrowania należy zachować szczególną ostrożność
w sytuacji, gdy system utracił połączenie z czujnikami przednimi
itylnymi.
System informuje o tej usterce w następujący sposób:
Z głośnika wydobywa się podwójny dźwięk alarmu.
Migają czerwona dioda LED jednostki sterowania i dioda
zewnętrznego przycisku.
WSKAZÓWKA
Krótko po wjechaniu w strefę zatrzymywania głośność stałego sygnału
zmniejsza się o 50 %.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 285 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
Wykrywanie usterek WPS900F/WPS910
286
11 Wykrywanie usterek
Urządzenie nie działa.
Przewody przyłączeniowe do świateł cofania nie mają styku lub zostały zamienione.
Wtyczki czujników nie zostały włożone, bądź zostały włożone nieprawidłowo do
modułu sterującego.
Należy sprawdzić wtyczki i w razie potrzeby wcisnąć je aż do zatrzaśnięcia.
Z głośnika wydobywa się podwójny sygnał alarmowy, a czerwona dioda
LED jednostki sterowania i dioda zewnętrznego przycisku migają.
System utracił połączenie z czujnikami przednimi i tylnymi. Powodem tego mogą
być zakłócenia w zakresie częstotliwości. Należy ponownie przyuczyć moduły steru-
jące (zob. rozdz. „Przyuczanie systemu” na stronie 280).
Sygnał usterki emitowany przez 3 sekundy po włączeniu wstecznego
biegu, po nim sekwencja dźwięków
Jeden lub kilka czujników jest uszkodzonych lub nie są podłączone do sterownika
elektrycznego. Diody LED jednostki sterowania i zewnętrznego przycisku szybko
migają. Sekwencja dźwięków po stałym dźwięku wskazuje na uszkodzenie czujnika:
wysokie dźwięki czujników przednich
(np. dwa wysokie dźwięki czujnika przedniego o numerze 2),
niskie dźwięki czujników tylnych
(np. trzy niskie dźwięki czujnika tylnego o numerze 3).
Czujnik z najkrótszym kablem jest czujnikiem o numerze 1, a czujnikiem z najdłuż-
szym – czujnik o numerze 4.
Należy sprawdzić wtyczki i w razie potrzeby wcisnąć je aż do zatrzaśnięcia.
Wymienić uszkodzony czujnik lub czujniki.
A
UWAGA!
Jeśli czujnik jest uszkodzony, system nie działa.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 286 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
WPS900F/WPS910 Wykrywanie usterek
287
Czujniki przednie wyłączają się za wcześnie
Czujniki przednie wyłączają się przed osiągnięciem prędkości 10 km/h. Diody LED
jednostki sterowania i zewnętrznego przycisku wyłączają się.
Należy ustawić parametr 14 („Liczba impulsów sygnału prędkości”), wybierając
funkcję „59”, „61”, „62” lub „63” (zob. rozdz. „Programowanie systemu” na
stronie 281).
Urządzenie nieprawidłowo sygnalizuje przeszkody
Przyczyny nieprawidłowych alarmów mogą być następujące:
Zabrudzenie lub szron na czujnikach
Należy oczyścić czujniki.
Deszcz
Należy sprawdzić, czy przekroczenie prędkości 10 km/h powoduje wyłączenie
czujników przednich.
Należy sprawdzić, czy dostępny jest możliwy do wykorzystania sygnał prędko-
ści.
Jeśli sygnał prędkości nie jest dostępny, należy ustawić parametr 1 („Sygnał pręd-
kości/wyłączenie zależne od czasu”), wybierając funkcję „14”, „15” lub „16”
(zob. rozdz. „Programowanie systemu” na stronie 281).
Czujniki zostały nieprawidłowo zamontowane.
Należy dostosować położenie lub wysokość czujników (rys. 2).
Należy upewnić się, że użyto odpowiednich uchwytów czujników
(0°/12°/20°/uchwyt do metalowego zderzaka).
Czujniki mają kontakt z podwoziem.
Należy oddzielić czujniki od podwozia.
WPS900F-910-IO-16s.book Seite 287 Dienstag, 29. November 2016 6:54 18
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221
  • Page 222 222
  • Page 223 223
  • Page 224 224
  • Page 225 225
  • Page 226 226
  • Page 227 227
  • Page 228 228
  • Page 229 229
  • Page 230 230
  • Page 231 231
  • Page 232 232
  • Page 233 233
  • Page 234 234
  • Page 235 235
  • Page 236 236
  • Page 237 237
  • Page 238 238
  • Page 239 239
  • Page 240 240
  • Page 241 241
  • Page 242 242
  • Page 243 243
  • Page 244 244
  • Page 245 245
  • Page 246 246
  • Page 247 247
  • Page 248 248
  • Page 249 249
  • Page 250 250
  • Page 251 251
  • Page 252 252
  • Page 253 253
  • Page 254 254
  • Page 255 255
  • Page 256 256
  • Page 257 257
  • Page 258 258
  • Page 259 259
  • Page 260 260
  • Page 261 261
  • Page 262 262
  • Page 263 263
  • Page 264 264
  • Page 265 265
  • Page 266 266
  • Page 267 267
  • Page 268 268
  • Page 269 269
  • Page 270 270
  • Page 271 271
  • Page 272 272
  • Page 273 273
  • Page 274 274
  • Page 275 275
  • Page 276 276
  • Page 277 277
  • Page 278 278
  • Page 279 279
  • Page 280 280
  • Page 281 281
  • Page 282 282
  • Page 283 283
  • Page 284 284
  • Page 285 285
  • Page 286 286
  • Page 287 287
  • Page 288 288
  • Page 289 289
  • Page 290 290
  • Page 291 291
  • Page 292 292
  • Page 293 293
  • Page 294 294
  • Page 295 295
  • Page 296 296
  • Page 297 297
  • Page 298 298
  • Page 299 299
  • Page 300 300
  • Page 301 301
  • Page 302 302
  • Page 303 303
  • Page 304 304
  • Page 305 305
  • Page 306 306
  • Page 307 307
  • Page 308 308
  • Page 309 309
  • Page 310 310
  • Page 311 311
  • Page 312 312
  • Page 313 313
  • Page 314 314
  • Page 315 315
  • Page 316 316
  • Page 317 317
  • Page 318 318
  • Page 319 319
  • Page 320 320
  • Page 321 321
  • Page 322 322
  • Page 323 323
  • Page 324 324
  • Page 325 325
  • Page 326 326
  • Page 327 327
  • Page 328 328
  • Page 329 329
  • Page 330 330
  • Page 331 331
  • Page 332 332
  • Page 333 333
  • Page 334 334
  • Page 335 335
  • Page 336 336
  • Page 337 337
  • Page 338 338
  • Page 339 339
  • Page 340 340
  • Page 341 341
  • Page 342 342
  • Page 343 343
  • Page 344 344
  • Page 345 345
  • Page 346 346
  • Page 347 347
  • Page 348 348
  • Page 349 349
  • Page 350 350
  • Page 351 351
  • Page 352 352
  • Page 353 353
  • Page 354 354
  • Page 355 355
  • Page 356 356
  • Page 357 357
  • Page 358 358
  • Page 359 359
  • Page 360 360

Dometic MagicWatch WPS900F/WPS910 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla