opatrzyć się w odpowiedni adapter (odpowiednie akcesoria można znaleźć na naszej stronie internetowej
www.conrad.com). Za każdym razem należy zwrócić uwagę na prawidłową polaryzację.
Pozostałe informacje dotyczące kontroli napięcia akumulatora jazdy można znaleźć w następu-
jącym rozdziale.
Na koniec do gniazda (6) należy podłączyć 8-biegunowy kabel przyłączeniowy znajdujący się w zakresie
dostawy. Drugi koniec kabla należy podłączyć do gniazda przy module przyłączeniowym LED. Należy sto-
sować się do kształtu wtyczki. Wtyczki można podłączyć tylko w jednym kierunku - w ten sposób można
uniknąć błędnej polaryzacji.
W poz. 7 można zauważyć jeszcze przyciski "SET". Za pomocą tych przycisków odbywa się programowanie,
patrz poniższy rozdział.
Pierwsze uruchomienie
Podczas podłączania wszystkich dostępnych w zakresie dostawy diod LED i maksymalnego wykorzystania
jasności, zasilanie odbiornika jest obciążane prądem ok. 800 mA. Jeżeli zasilanie systemu LED odbywa
się poprzez BEC regulatora jazdy, obciążalność BEC prądem stałym powinna wynosić przynajmniej 3 A. W
innym przypadku może dojść do zakłóceń w odbiorniku poprzez dodatkowe zapotrzebowanie na zasilanie
serw skrętu w trybie jazdy.
BEC regulatora jazdy lub zasilacza odbiornika (akumulator odbiornika) nie może w żadnym wy-
padku posiadać większego napięcia nić 6 V/DC. W innym przypadku dojedzie do uszkodzenia
elektroniki systemu LED i/lub diod LED. Utrata gwarancji/rękojmi!
Należy włączać nadajnik, a następnie odbiornik. Po włączeniu odbiornika system LED, podłączone tam
diody LED są zasilane prądem poprzez zasilanie odbiornika. Teraz odbywa się kalibracja systemu LED. Jest
ona sygnalizowana poprzez błyskanie diod LED przy złączu VR1 (czerwone diody LED) i trwa tylko kilka
sekund. Po zgaśnięciu diod LED system jest gotowy do eksploatacji.
Funkcje złączy LED dla kierunkowskazów i światła stop oraz światła cofania funkcjonują za-
wsze, niezależnie od włączonych diod LED innych złączy LED (np. białe diody LED jako reek-
tory).
Należy włączyć skręt w lewo przy nadajniku, diody LED przy złączu L będą błyskać tak długo, aż sygnał
sterowania znajdzie się ponownie w pozycji neutralnej. W przypadku skrętu w prawo błyska dioda LED
przy złączu R.
Podczas jazdy do przodu i hamowania (dźwignia sterowania przy nadajniku do tyłu), zapalają się diody LED
przy wyjściu BR1 i przedstawiają światło stopu. Po przesunięciu dźwigni sterowania jazdy do przodu/do tyłu
gaśnie światło stop. Podczas jazdy do tyłu zapala się biała dioda LED przy złączu "REV" i przestawia się
na światło cofania.
Za pomocą kanału przełączającego 3 (CH3) przy nadajniku istnieje możliwość także włączenia w trybie
jazdy świateł awaryjnych. Normalna funkcja kierunkowskazów jest przy tym wyłączona.
Należy włączyć przy nadajniku przełącznik dla kanału 4 (CH4). Po ok. jednej sekundzie odbywa się proces
włączania następujących sygnałów świetlnych:
• Poziom 1: Włącza on diody LED przy złączu BR1 (jako funkcja tylnego reektora ze zmniejszoną mocą
świecenia) oraz ROF, AUX1 i AUX2. Wyjścia ROF, AUX1 i AUX2 można wykorzystać np. jako przedni
reektor. AUX1 charakteryzuje się przy tym mniejszą mocą świetlną niż AUX2.
• Poziom 2: Ten włącza dodatkowo do diod LED poziomu 1 diody LED złączy FR1 i FR2. FR1 charaktery-
zuje się przy tym mniejszą mocą świetlną niż FR2.
• Poziom 3: Dodatkowo do wszystkich aktywowanych złączy LED włączane jest złącze FOG.
• Poziom 4: Należy włączyć ponownie przełącznik CH4 przy nadajniku, złącza BR1 (tyko tylnego reektora),
ROF, AUX1, AUX2, FR1, FR2 i FOG są ponownie wyłączane.
Programowanie systemu LED
a) Informacje ogólne
System LED może być indywidualnie programowany na wielu pozycjach. Do procesu programowania prze-
widziano przycisk "SET": przy module przyłączeniowym serwo. Wszystkie poszczególne kroki programo-
wania są wyświetlane za pomocą (czerwonej) diody LED złącza BR1. Liczba błysków odpowiada krokowi
programowania. Różne poziomy programowania są przedstawiane w poszczególnych nieskończonych
pętlach. Wybór poszczególnych punktów programu i zapisywanie ustawionych wartości są w procedurze
logicznie zawsze takie same.
Ustawienia fabryczne wszystkich punktów programu są podkreślone kolorem szarym w na-
stępującej tabeli. W przypadku zamiaru przywrócenia całego systemu do stanu z momentu
dostawy, można wygodnie dokonać tego w pierwszym poziomie programowania. Pozostałe
wskazówki do tego można znaleźć w sekcji f).
b) Programowania typu akumulatora
Przedstawiony w tym miejscu sposób postępowania podczas programowania do punktu menu
"Przywracanie ustawień podstawowych" jest we wszystkich innych punktach menu taki sam.
Ponieważ wyświetlony sposób postępowania należy traktować jako przykład programowania.
W innych punktach menu różni się on tylko liczbą błysków i ich znaczeniem. W tym celu należy
także zwrócić uwagę na tabelę w sekcjach c) i d). Programowanie inne niż "Przywracanie usta-
wień podstawowych" opisano w sekcji e).
Punkt menu "ustawianie typu akumulatora" jest fabrycznie ustawiony na "LiPo 2S". Jeżeli zamierzasz za-
programować dla akumulatora kontrolę napięcia z wykrywaniem spadku napięcia, konieczne jest ustalenie
rzeczywiście używanego typu akumulatora. Do kontroli napięcia do modułu przyłączeniowego serwo należy
podłączyć kabel ze złączem stabilizatora i podłączyć do niego złącza stabilizatora.
Jeżeli nie został zaprogramowany prawidłowy typ akumulatora, może dojść do zafałszowania
wyników pomiaru i zbyt wczesnego lub zbyt późnego ostrzeżenia. W przypadku zbyt późnego
ostrzeżenia może dojść do zbyt mocnego rozładowania akumulatora i awarii.
W celu zaprogramowania należy postępować w następujący sposób:
• Włączyć nadajnik.
• Wcisnąć i przytrzymać przycisk "USTAWIENIA" przy module przyłączeniowym serwo.
• Włączyć odbiornik (przycisk "USTAWIENIA" cały czas pozostaje wciśnięty). Diody LED przy wyjściu BR1
świecą.
• Gdy diody LED po kilku sekundach gasną, oznacza to znalezienie się w trybie programowania. Następnie
należy zwolnić przycisk "SET".
Następujące punkty głównego menu są do wyboru i są wyświetlane w nieskończonej pętli:
Punkt
głównego
menu
Ustawienie
typu akumu-
latora
Wykrywanie
obniżonego
napięcia
Menu kanału Menu czasu Przywrócenie
ustawień
fabrycznych
Dioda LED
miga...
1x 2x 3x 4x 5x
W celu przejścia do kolejnego kroku programowania należy ponownie wcisnąć na ok. sekundę przycisk
"SET", gdy diody LED migały z odpowiednią częstotliwością dla pożądanego podmenu (ustawienie typu
akumulatora; wykrywanie spadku napięcia itd..
Przykład: Wymaga się ustalenia w punkcie menu "Ustawienie typu akumulatora" typ używanego akumu-
latora.
Należy postępować w następujący sposób:
• Należy odczekać tak długo, aż diody LED zamigają 1x (= ustawienie typu akumulatora).
• Wcisnąć i przytrzymać przez ok. jedną sekundę przycisk "SET". Diody LED świecą przez ok. jedną se-
kundę i gasną ponownie.
• Następnie ponownie zwolnić przycisk "SET". Teraz użytkownik znajduje się na kolejnym poziomie progra-
mowania. Cztery opcje programowania są w tym miejscu jednakowo przedstawione za pomocą migania
diod LED w nieskończonej pętli, patrz następująca tabela:
Ustawiana wartość, LED miga...
Działanie 1x 2x 3x 4x
Ustawienie typu aku-
mulatora
LiPo 2S LiPo 3S LiFe 2S LiFe 3S
• Należy zaprogramować typ akumulatora, który jest używany w swoim modelu. Dla akumulatora LiFe z
dwoma ogniwami po trzykrotnym błyśnięciu należy wcisnąć przycisk "SET" na ok. jedną sekundę. Gdy
diody LED zgasną, zwolnić przycisk "SET". Typ akumulatora jest zapisany.
• Użytkownik znajduje się teraz w menu głównym (ustawienie typu akumulatora, rozpoznawanie spadku
napięcia itd.) i może przełączać się pomiędzy innymi punktami menu i przeprowadzić dalszy etap pro-
gramowania.
Jeżeli użytkownik nie chce podejmować dalszego programowania, należy po prostu wyłączyć zasilanie
odbiornika. Po ponownym włączeniu zasilania odbiornika twoje programowanie jest aktywowane.
c) Należy zaprogramować próg spadku napięcia
Jeżeli użytkownik chce przeprowadzić kontrolę spadku napięcia swojego akumulatora, może określić za
pomocą drugiego menu głównego "rozpoznawanie spadku napięcia" próg ostrzeżenia. W ustawieniach
fabrycznych dla akumulatora 2S LiPo wprowadzono ustawienia "średnie". W tym przypadku system LED
zgłasza spadek napięcia wtedy, gdy napięcie akumulatora jazdy spadnie poniżej 6,8V.
Podczas programowania należy postępować w taki sam sposób jak logicznie opisano w sekcji b).
Ustawiana wartość, LED miga...
Działanie 1x 2x 3x 4x
Wykrywanie obniżonego
napięcia
Niskie Średnie Wysokie Własna war-
tość progowa
W następującej tabeli przedstawiono odpowiednie wartości napięcia dla rozpoznawania spadku napięcia:
LiPo 2S LiPo 3S LiFe 2S LiFe 3S
Niskie 6,2 V 9,3 V 4,2 V 6,3 V
Średnie 6,8 V 10,2 V 5,0 V 7,5 V
Wysokie 7,6 V 11,4 V 5,4 V 8,1 V
Własna wartość progowa xx V xx V xx V xx V
W przypadku ustawienia "własnej wartości progowej" system LED zapisuje wartość napięcia, która została
zmierzona w czasie programowania akumulatora jazdy. W ten sposób można zaprogramować indywidualne,
inne niż przedstawione w tabeli "własne" wartości progowe spadku napięcia w dolnym wierszu oznaczone
jako "xx V").
Przykład: Gdy podłączony, dwuogniwowy akumulator jazdy LiPo wykazuje napięcie 6,0 V, jest
ono odczytywane podczas programowania i ustawiane jako własna wartość progowa.
Gdy zaprogramowany próg spadku napięcia zostanie osiągnięty podczas dalszej eksploatacji, migają jedno-
cześnie diody LED podłączone do modułu przyłączeniowego LED. Poszczególne funkcje diod LED (funkcja
kierunkowskazów, reektorów itd.) oraz także funkcja ich włączania jest w tym momencie wyłączona. Jeżeli
do złącza "AUX2" podłączono znajdujący się w zakresie dostawy brzęczyk i zaprogramowano odpowiednio
niniejsze złącze (patrz poniższy rozdział), spadek napięcia jest sygnalizowany w sposób akustyczny.
d) Programowanie funkcji kanałów
W następującym przedstawionym w tabeli podmenu istnieje możliwość zmiany sposobu działania poszcze-
gólnych kanałów zdanego sterowania CH1 - CH4).
Poniżej objaśniono niniejsze zmiany:
CH1 (L+P):
Podczas "normalnego wył" pomarańczowe diody LED kierunkowskazów są wyłączone i błyskają tylko, gdy
zostanie włączony skręt. Podczas "normalnego wł" wszystkie pomarańczowe diody LED błyskają jednocze-
śnie. Po wykonaniu skrętu błyskają diody LED, które normalnie są sterowane za pomocą skrętu i naprze-
ciwległe diody LED są wyłączane. Jeżeli skręt znajdzie się ponownie w pozycji neutralnej, ponownie świecą
jednocześnie wszystkie pomarańczowe diody LED.
CH2 (Hamulec):
W "trybie nocnym" świecą podłączone do złącza BR1 diody LED przy wyłączonym świetle (patrz "CH4" w
tym rozdziale) tylko wtedy, gdy odbywa się hamowanie. Jeżeli światło zostanie włączone za pomocą kanału
"CH4" "diody LED światła stop" świecą ze zmniejszoną mocą świetlną i działają w ten sposób jako tylny
reektor. Podczas hamowania niniejsze diody LED świecą jaśniej.
Należy wybrać "tryb dzienny", podczas jazdy do przodu diody LED przyłącza BR1 są wyłączone, ale pod-
czas hamowania świecą jak zwykle. Podczas jazdy do tyłu i na postoju świecą mniej intensywnie. Podczas
ponownej jazdy do przodu diody LED gasną.