11
• Ładujtylkosprawneinieuszkodzoneakumulatory.Jeśliizolacjazewnętrznaakumulatoralubobudowa
akumulatorajestuszkodzonabądźsamakumulatorjestzdeformowanylubjegorozmiarysięzwiększyły,
wżadnymwypadkuniemożebyćonładowany.Wtakichprzypadkachistniejeryzykonagłegowybuchu
lubpożaru!
• Nigdynieładujakumulatorówbezpośredniopoichużyciu.Pozostawakumulatorynajpierwdoostygnię-
cia(conajmniej5–10minut).
• Wcelunaładowaniaakumulatorównapędowychnależywyjąćjezmodelu.Całkowicieodłączakumula-
torynapędoweodregulatoraprędkościprzedrozpoczęciemładowania.
• Ustawićładowarkęiakumulatornaodpornejnatemperaturę,niepalnejpowierzchni.
• Ładowarkaiakumulatornagrzewająsiępodczasładowania.Dlategozachowajodpowiedniąodległość
międzyładowarkąiakumulatorem,nigdynieumieszczajakumulatoranaładowarce.Nigdynienależy
zakrywaćładowarkiiakumulatora.Niewystawiajładowarkianiakumulatoranadziałaniewysokich/ni-
skichtemperaturaninabezpośredniedziałaniepromienisłonecznych.
• Nigdynieładujakumulatorówbeznadzoru.
• Ładujregularnieakumulatory(cook.2–3miesiące),ponieważwprzeciwnymrazienaskuteksamoroz-
ładowaniaakumulatorówdojdziewnichdogłębokiegorozładowania.Przeztoakumulatorystająsię
bezużyteczne!
AkumulatoryLiPozwyklezachowująenergięprzezkilkamiesięcy,alesątrwaleuszkadzanewwyniku
głębokiegorozładowaniainiemogąbyćpotemdłużejużywane.
• JeśliakumulatoryLiPosąprzechowywaneprzezdłuższyczas(naprzykład,jeślinieobsługujeszmodelu
pojazduwmiesiącachzimowych),akumulatoryLiPoniepowinnybyćwpełninaładowane,aletylkow
około50–75%maksymalnejpojemności.Wtymcelunależyzwrócićszczególnąuwagęnainformacje
producentadotycząceakumulatoralubładowarki.
• Nigdynieużywajzbytwysokiegoprąduładowania;postępujzgodniezinstrukcjamiproducenta,aby
uzyskaćidealnylubmaksymalnyprądładowania.
• Pocałkowitymnaładowaniuodłączyćakumulatorodładowarki.
• Ładowarkiiakumulatoryniemogąbyćwilgotneanimokre.Istniejeniebezpieczeństwoporażeniaprą-
demelektrycznym,aponadtoniebezpieczeństwopożaruieksplozjiakumulatora!
Szczególnieakumulatorowe baterie z technologią litową (np. LiPo) są bardzo wrażliwe na wilgoć z
powoduzawartychwnichsubstancjichemicznych!
• PojazdnadajesiędozasilaniawyłączniedwomaakumulatoraminapędowymiLiPozdwomaogniwami
(napięcieznamionowe7,4V).Jeśliużywanesąakumulatorydojazdyzwiększąliczbąogniw,istnieje
ryzykopożarunaskutekprzegrzaniaregulatoraprędkościobrotowej,pozatymnapędpojazduzostanie
przeciążonyiuszkodzony(np.mechanizmróżnicowy).Utratagwarancji/rękojmi!
Obydwaakumulatorynapędowemusząbyćidentyczne(tensamtypakumulatora,tasamawydajność,
tasamaszybkośćrozładowania,tensamproducent).Nigdynieużywajrazemakumulatorówróżnego
typu,istniejeryzykopożaru!
Obydwaakumulatorynapędowemusząrównieżmiećtakisamstannaładowania.Nigdyniepodłączaj
przykładowo jednego w pełni i drugiego w połowie naładowanego akumulatora LiPo do regulatora
prędkości;doprowadzitodogłębokiegorozładowania,któretrwaleuszkadzaakumulator.