SL 1000 (#116312) 7
PL
Wskazówka:
Napędy nie zostały zaprojektowane pod kątem stałej pracy przy
maksymalnym czasie załączenia (praca ciągła). Jeżeli napęd jest za
ciepły, wyłącza się do momentu, w którym ponownie osiągnie
temperaturę załączania. Temperatura załączania i brama stanowią
ważny czynnik decydujący o faktycznym czasie załączania.
Uwagi ogólne
Istnieje wiele czynników, które są decydujące przy wyborze odpowied-
niego napędu bramy przesuwnej. Biorąc pod uwagę prawidłowe działanie
bramy, „dosuwanie” stanowi najtrudniejszą czynność. Jeżeli brama jest w
ruchu, najczęściej wymaga znacznie mniej siły.
Wymiary bramy
Wymiary bramy stanowią bardzo ważny czynnik. Lekka, ale długa brama
wymaga znacznie mniej siły do ruszenia z miejsca (długość = +5m) niż
krótka, ale cięższa brama.
WIATR MOŻE HAMOWAĆ LUB NAPRĘŻAĆ BRAMĘ, ZNACZNIE
ZWIĘKSZAJĄC WYMAGANĄ SIŁĘ.
Ciężar bramy
Ciężar bramy stanowi jedynie przybliżony parametr, który może znacznie
różnić się od faktycznego zapotrzebowania. Przykład: Lekka brama, która
słabo się toczy, może wymagać większego napędu niż cięższa brama,
która lekko się przesuwa.
Temperatura
Niskie temperatury zewnętrzne mogą utrudniać lub uniemożliwiać
dosuwanie (zmiana właściwości gleby itp.). W takich przypadkach również
należy wziąć pod uwagę większy napęd.
Wysokie temperatury zewnętrzne mogą wcześniej wyzwolić
zabezpieczenie temperaturowe.
Częstotliwość pracy/czas załączania
Maksymalny czas załączenia napędów do bram przesuwnych wynosi ok.
30% (np. 30% godziny).
Zakres dostawy
• Sprawdzić, czy zakres dostawy jest kompletny (rysunek 4.1).
• Sprawdzić, czy są dostępne wszystkie wymagane akcesoria dla danych
warunków zabudowy.
I
nstalacja bramowa
• Zdemontować lub wyłączyć zamknięcia do bram.
• Sprawdzić, czy napędzana brama spełnia następujące warunki:
– Brama musi dać się lekko przesuwać ręką.
– Brama musi w każdej pozycji zatrzymywać się samoczynnie.
- Brama musi przesuwać się równomiernie i płynnie, nie może w żadnym
miejscu się zacinać. Zimą ziemia może unieść się o kilka centymetrów.
Aby uniknąć uciążliwych ruchów wahadłowych, brama musi być
stabilna i w miarę możliwości nie posiadać luzów. Im lżej pracuje
skrzydło, tym bardziej precyzyjnie można ustawić siłę.
Materiał montażowy
• Upewnić się, czy został dołączony wymagany materiał montażowy
(rysunek 4.2):
Bezpieczeństwo
Napęd bramy przesuwnej należy zabezpieczyć lampkami migającymi,
bramkami świetlnymi ilistwami kontaktowymi. Konieczni przestrzegać
obowiązujących w danym przypadku norm i przepisów.
5. Przygotowanie do montażu
4.1 Zakres dostawy
4.2 Wymagane narzędzia
4. Opis produktu
U
waga!
W celu wykonania prawidłowego montażu, przed rozpoczęciem
prac należy koniecznie przeprowadzić następujące kontrole.
i
Odniesienie:
Podczas używania imontażu akcesoriów przestrzegać załączonej
instrukcji obsługi.
6. Montaż
6.1 Napęd musi być zamontowany za murem w taki sposób, aby
żadna jego część nie wchodziła w światło bramy. Napęd jest
mocowany na wpuszczonej płycie podstawowej. Szynę zębatą
zamocować za pomocą elementu montażowego na bramie.
• Sprawdzić, na jakiej wysokości najlepiej zamocować szynę
zębatą na bramie.
• Na podstawie tej wysokości sprawdzić wymiary montażowe dla
silnika ipłyty podstawowej. Wymiary silnika (rys. 6.3).
Jeżeli konstrukcja bramy nie nadaje się do zamocowania szyny
zębatej, pod napęd należy podłożyć dystans.
6.2 a
6.2 b
6.2 c
Montaż płyty podstawowej napędu
Płytę podstawową napędu można wbetonować lub ewentualnie
również przyspawać. W opisie montażu przedstawiono
standardowe miejsce na płytę podstawową. Cokół betonowy
musi być odpowiednio duży.
Wskazówka:
Jeżeli przed montażem nie ma możliwości dokładnego ustalenia
wysokości cokołu iodstępu od bramy, zaleca się najpierw montaż
szyn zębatych, a następnie wbetonowanie płyty podstawowej.
Montaż szyn zębatych powoduje cofnięcie mocowania o 40 mm
do wewnątrz.
Odstęp między dolną krawędzią szyny zębatej a płytą podstawową
wynosi: ok. 8 cm. Płyta podstawowa umożliwia późniejszą regulację
wysokości igłębokości o kilka centymetrów.
• Montować układ napędowy wyłącznie przy zamkniętej bramie.
• Montować wszystkie czujniki impulsowania i urządzenia sterowania
(n p. przycisk kodowania radiowego) w zasięgu widzenia bramy, ale w
bezpiecznej odległości do ruchomych elementów bramy. Musi być
zachowana minimalna wysokość montażowa 1,5 metra.
• W widocznych miejscach zamontować tabliczki ostrzegawcze
przestrzegające przed zakleszczeniem.
• Upewnić się, czy elementy bramy nie wystają po montażu na chodniki
publiczne lub ulice.
Wskazówki do uruchomienia układu napędowego
Po uruchomieniu bramy osoba obsługująca bramę lub jej zastępca muszą
odbyć szkolenie w zakresie jej obsługi.
• Proszę dopilnować, aby dzieci nie miały możliwości zabawy sterowaniem
bramy.
• Przed uruchomieniem bramy należy się upewnić, czy żadne osoby ani
żadne przedmioty nie znajdują się w obszarze jej działania.
• Proszę sprawdzić wszystkie wyłączniki awaryjne.
•
Nigdy nie chwytać za bramę będącą w ruchu ani za jej ruchome elementy.
• Zwrócić uwagę na ewentualne miejsca zgniotu i ścinania na bramie.
Przestrzegać przepisów EN 13241-1.
Wskazówki dotyczące konserwacji układu napędowego
W celu zapewnienia niezawodnego działania instalację bramy należy
regularnie sprawdzać następujące punkty i w razie potrzeby dokonywać
regulacji lub napraw. Przed rozpoczęciem prac przy instalacji bramy należy
odłączyć układ napędowy od źródła zasilania.
• Prosimy sprawdzać co miesiąc, czy układ napędowy wykonuje ruch
wstecz po tym, gdy natrafił na przeszkodę. W tym celu, w zależności od
kierunku ruchu bramy, prosimy wstawić do toru ruchu bramy
przeszkodę o wysokości/szerokości 50 mm.
• Prosimy skontrolować ustawienie automatyki wyłączania dla funkcji
OTW i ZAM.
• Prosimy skontrolować wszystkie ruchome części układu bramy i napędu.
•
Prosimy sprawdzić instalację bramy pod względem zużycia lub uszkodzeń.
• Prosimy ręcznie sprawdzić opory ruchu bramy.
Wskazówki dotyczące czyszczenia układu napędowego
Do czyszczenia napędu nigdy nie należy używać: bezpośredniego
strumienia wody, myjki wysokociśnieniowej, kwasów i ługów.