7Wykrywanie zaburzeń funkcjonalnych i rozwiązywanie problemów
6
Wykrycie / usterka możliwa przyczyna Problem / działanie naprawcze
1:
Niektóre pojazdy nie są
wykrywane (np. samochody
osobowe tak, a ciężarowe
nie)
– czułość detektora pętli została ustawiona na zbyt nis-
kim poziomie.
– wybrano nieodpowiednią geometrię pętli (np. zbyt mało
zwojów pętli)
– przenikanie z innego systemu pętli
– przewód zasilający pętli został zwinięty, a nie skrócony
do odpowiedniej długości
– inne przedmioty metalowe powodują ciągłe tłumienie
– zwiększyć czułość zadziałania w detektorze pętli
– sprawdzić układ pętli
– skrócić przewód zasilający pętli paszy do odpowiedniej
długości i odpowiednio go skręcić
– ustawić różne częstotliwości sąsiednich systemów pętli
2:
Dyszel przyczepy nie jest
wykrywany
– automatyczny wzrost czułości wykrywania nie został
przełączony na odpowiedni detektor pętli
– przełączyć automatyczną czułość wykrywania na odpo-
wiedni detektor pętli
3:
Wykrywanie się nie odbywa,
mimo, że detektor pętli jest za-
silany napięciem.
– wymiary pętli są zbyt duże
– wymiary pętli są zbyt małe
– detektor pętli nie otrzymuje wystarczająco dużo energii
– pętla ma zwarcie
– pętla jest przerwana
– zmierzyć indukcyjność za pomocą odpowiedniego detektora
pętli i liczbę zwojów pętli zgodnie z wartością (idealnie 80–
300 µH) wyznaczoną przez detektor pętli.
– sprawdzić energię pomocniczą i ustawić żądaną wartość
detektora pętli.
– zmierzyć rezystancję pętli za pomocą omomierza i w razie
wystąpienia zwarcia położyć pętlę na nowo.
– w razie przerwania pętli sprawdzić połączenie przewodu zasi-
lania, ponownie położyć pętlę.
4:
System reaguje na pojazdy,
które nie mają być wykryte.
– zbyt wysoka czułość wykrywania systemu pętli
– sprawdzić funkcjonowanie systemu za pomocą różnych po-
jazdów. W tym celu wykorzystać również pojazdy, które nie
mają być wykryte. Następnie ustawić czułość wykrywania,
aby wykrywane były odpowiednie pojazdy, ale inne nie.
5:
Detektor pętli sygnalizuje wyk-
rycie, chociaż żaden pojazd nie
przejechał przez pętlę/nie stoi
na pętli.
– zachodzi przenikanie z innej pętli
– pętla nie została zainstalowana poprawnie (przewód
zasilający nie został skręcony, używany przewód zasi-
lający nie jest ekranowany, inne metalowe przedmioty
są umieszczone zbyt blisko, przewód pętli można prze-
suwać w obrębie rowka, sąsiedztwo innych źródeł
zakłóceń elektrycznych)
– izolacja pętli jest uszkodzona lub rezystancja pętli jest
zbyt wysoka. Zob. pkt. 7
– wszystkie systemy pętli w pobliżu muszą być ustawione na
różne częstotliwości oscylacyjne.
– sprawdzić układ przewodu pętli i zapobiec wszelkim
ruchom poprzez odpowiednie środki (np. poprzez
wypełnienie piaskiem)
– sprawdzić skręcenie przewodów zasilających
– zainstalować pętlę w odpowiedniej odległości (dużej) od
innych metalowych obiektów.
– zachować odpowiednią (dużą) odległość od elektrycznych
źródeł zakłóceń, np. systemów radiowych
– używać ekranowanych przewodów zasilających.
6:
Detektor pętli trwale wykrywa
zajęcie pętli, chociaż na pętli
nie są obecne żadne pojazdy.
– pętla lub jej przewód zasilający jest uszkodzony (zwar-
cie lub przerwanie). – zob. pkt. 3
7:
W deszczową pogodę
występują sporadyczne awarie.
– uszkodzona izolacja przewodu pętli
– połączenie między pętlą a przewodem zasilającym nie
jest wodoszczelne.
– zmierzyć rezystancję izolacji, jeśli nie jest większa niż 1 M
Ohm, wówczas izolacja jest uszkodzona i należy wymienić
przewód pętli lub przewód zasilający.
– ułożyć pętlę i jej przewód zasilający, a następnie zainstalo-
wać wodoszczelne połączenia.
8:
Wykrywanie kierunku jazdy nie
działa.
– odległość dwóch pętli od siebie jest zbyt duża.
– niepoprawne ustawienie funkcji w detektorze pętli.
– odległość dwóch pętli od siebie należy dobrać tak, by przez
krótki czas zajęte były obie pętle
– ustawić poprawne funkcje w detektorze pętli
9:
System pętli nie może zos-
tać skorygowany.
– pętla ma niepoprawną indukcyjność (wartość jest poza
dopuszczalnym zakresem dla detektora pętli)
– pętla jest uszkodzona
– detektor pętli jest uszkodzony
– Dostosować ilość zwojów pętli zgodnie z geometrią pętli
(patrz pkt 4.1)
– sprawdzić, czy pętla nie jest uszkodzona
– wymienić detektor pętli
Came S.p.A.- Via Martiri Della Liberta 15 - IT-31030 DOSSON DI CASIER (TV)
strona 6 - Instrukcja: FA00388-PL - v1- 03/2016 - © CAME S.p.A. - Dane i informacje zawarte w niniejszej instrukcji mogą ulec zmianie w dowolnym momencie i bez uprzedzenia.