CAME 009SMA, 009SMA2, 009SMA220 Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji
1Uwagi ogólne
Detektory pętli są powszechnie stosowane do wykrywania wszelkich pojazdów.
System składa się z detektora (jednostka przełączająca) i pętli indukcyjnej.
Typowe zastosowania:
• Otwieranie i zamykanie bram
• Bariery kontrolne
• Monitorowanie poszczególnych miejsc parkingowych
• Słupki zabezpieczające
2Tryb pracy
Pętla indukcyjna i kondensator zintegrowany z detektorem pętli tworzą oscylator LC.
Częstotliwość rezonansu tego obwodu rezonansowego zależy od pojemności kondensatora i wielkości indukcyjności pętli.
Pojemność kondensatora, a tym samym częstotliwość rezonansu, może być modyfikowana przy użyciu ustawienia parametru
detektora pętli. Zapobiega to na przykład interferencji pomiędzy dwoma sąsiadującymi ze sobą pętlami indukcyjnymi lub de-
tektorami.
Im niższa indukcyjność pętli, tym wyższa częstotliwość oscylatora, która jest w zakresie od 20 do 150 kHz.
Prąd przepływa przez nieużytkowaną (= bez napięcia) pętlę, tworząc pole magnetyczne wokół pętli.
Linie pola magnetycznego zamykają się najkrótszą drogą, tworząc pętle. Oscylator rezonuje przy podstawowej częstotliwości
Fo.
Pojazd przejeżdżający przez pętlę wchodzi w pole magnetyczne. Linie pola magnetycznego są odbijane i nie mogą się zamknąć
najkrótszą drogą, by stworzyć pętle. Zmniejsza to indukcyjność i zwiększa częstotliwość oscylatora.
Pętla jest “pod napięciem”. Detektor pętli wykrywa tę zmianę. Jeśli odchylenie częstotliwości przekroczy ustawioną czułość,
wyjście jest załączone. Detektor pętli wykrywa obiekt.
Należy przestrzegać szczegółowych informacji w instrukcji obsługi detektora pętli.
3Uwagi dotyczące bezpieczeństwa
• Podczas używania pętli i detektora pętli operator jest odpowiedzialny za prawidłowe i bezpieczne działanie systemu.
Do prawiowego i bezpiecznego dziania systemu naly wzć pod uwagę rodzaj pojazw które ma b wykrywane podczas
przecia przez tlę.
• Należy pamiętać, że wykrycie osób i przedmiotów o niskiej proporcji elementów metalowych może nie być możliwe.
• Prawidłowa instalacja pętli do nawierzchni drogi jest w zakresie odpowiedzialności instalatora pętli.
• Podczas przygotowywania rowka dla pętli należy wziąć pod uwagę wszelkie informacje dotyczące bezpieczeństwa użytko-
wania swoich narzędzi, zawarte w instrukcji użytkowania dostawcy narzędzi.
• Należy bezwzględnie unikać uszkodzeń izolacji przewodu pętli lub linii zasilającej, w przeciwnym razie nie jest gwaranto-
wane prawidłowe funkcjonowanie systemu.
1
POLSKI
Instalacja pętli
Instrukcje w zakresie projektu i
instalacji pętli indukcyjnych
Instrukcja
4Pętla indukcyjna
Rozmiar pętli i liczba zwojów
4,1
Obwód pętli P Liczba zwojów
3 – 6 m 5 zwojów
6 – 10 m 4 zwoje
10 – 20 m 3 zwoje
20 – 25 m 2 zwoje
W większości zastosowań pętla ma kształt kwadratu lub prostokąta. W zależności od obwodu pętli (zależnie od warunków
lokalnych) w rowku pętli musi być zainstalowana różna liczba zwojów. Dlatego stosuje się następujące zasady: im mniejszy
obwód P pętli, tym więcej zwojów potrzeba w pętli.
L
B
Zalecenia:
• minimalna szerokość pętli nie może być mniejsza
niż 0,8 m. Zobacz tabelę obok.
• stosunek długości do szerokości: 1:1 do maks. 4:1
5Instalacja pętli
Indukcyjność pętli
4,2
Indukcja pętli może być mierzona za pomocą detektora pętli ze zintegrowaną funkcją pomiarową lub za pomocą odpo-
wiedniego urządzenia pomiarowego. Przed uszczelnieniem rowka pętli zaleca się wstępnie zainstalować pętlę i zmierzyć
indukcyjność. Indukcyjność można zawczasu oszacować za pomocą poniższego wzoru:
P = obwód pętli w m L (w µH) ≈ P * (N*N + N)
N = liczba zwojów w pętli
Do obliczonej wartości musi być dodana indukcyjność ok. 1 - 1,5 μH na m przewodu zasilającego.
Optymalne wartości indukcyjności wynoszą od 80 – do 300 µH.
Pętla
(wszystkie zwoje umieszczone
w jednej pętli)
Rowek pętli
Nawierzchnia
Przewód
zasilania
(skręcony)
Wpływ miejscowych warunków, wymiarowanie rowka pętli i porady w zakresie rowka pętli
5,1
5 - 8 mm
30 - 55 mm
Przewód nylo-
nowy
Przewód
pętli
1,5 mm2
Spoiwo Spoiwo: Bitum na zimno i na gorąco, a także sztuczna żywica nadaje się jako materiał do
spoinowania.
Przewód pętli: Przy zastosowaniu bitumu na gorąco należy uwzględnić wytrzymałość na
temperaturę izolacji przewodu pętli (wytrzymałość na temperaturę zgod-
nie z zaleceniami producenta przewodu).
Przewód nylonowy: Przewód nylonowy jest wymagany tylko wtedy, gdy jako mate-
riał do spoinowania użyto bitumu na gorąco. Przewód służy do
ochrony termicznej przewodu pętli.
Wymiarowanie rowka pętli i porady dot. instalacji:
2
W
Warunki miejscowe Zalecenia
Zbrojenie betonu min. 5 cm przestrzeni (możliwie jak najwięcej)
Inne przewody elektryczne ekranowany przewód zasilający pętli
Ruchome obiekty metalowe zachować odległość co najmniej 1 m
Nieruchome obiekty metalowe zachować odległość co najmniej 0,5 m
Linie wysokiego napięcia i linie energetyczne ekranowany przewód zasilający do osobnego kanału pętli
Duże odległości do detektora pętli ekranowany przewód zasilający do pętli
Układanie pętli pod kostką brukową
5,2
Pętle układa się w warstwie piasku pomiędzy dolną warstwą żwiru a kostką brukową.
Do tego systemu muszą być stosowane prefabrykowane pętle. Muszą być zainstalowane w kanałach na przewody elek-
tryczne (15 x 15 mm).
• Włożyć i zamocować pętlę
• Zmierzyć oporność elektryczną i oporność izolacji
• Zmierzyć indukcyjność, sprawdzić detektorem pętli
• Napełnić trwale elastyczną masą uszczelniającą
• Napełnić i uszczelnić złoże piaskowe
• Ułożyć kostkę brukową i zabezpieczyć przez ubicie
• Sprawdzić działanie
Nie zaleca się układania kanałów bezpośrednio pod kostką. Bruk może przesuwać się pod ciężarem pojazdów, co może wyt-
warzać siły pociągowe lub ściskające i uszkodzić przewody pętli -> usterki.
Ważne
Pętla musi być ułożona w taki sposób, by poszczególne uzwojenia nie mogły się przesuwać i stykać ze sobą
Przesunięcia mogą powodować zmiany w indukcyjności usterki.
Pętla musi być ułożona w taki sposób, by geometria nie ulegała zmianie
Zmiany geometrii mogą powodować zmiany w indukcyjności usterki.
Mocowanie pętli Pętla Kostka brukowa
Piasek
Żwir (idealnie warstwa betonu do zamocowania kanału kablowego)
Przewód zasilania
5,3
Zaleca się, by przewód zasilający pętlę był ekranowany. Ekranowanie musi być zawsze uziemione jednostronnie.
Jednakże nie należy ekranować samej pętli!
3
Skręcić przewody zasilające Przewód zasilający musi być skręcony przynajmniej
20x na metr i ułożony w stanie skręconym do
podłączenia detektora pętli w szafie sterowniczej.
min. 20 mal pro Meter
Układanie przewodu zasilającego
równolegle do innych obwodów
Układanie przewodu zasilającego w tym samym ka-
nale kablowym z innymi obwodami jest niedozwolone.
Schleife anderer
Wechselstromkreis
min. 10 cm Abstand der Zuleitung
Przewód zasilający pętli innych de-
tektorów pętli
Jeśli wykorzystuje się dwa detektory 1-pętlowe, należy za-
chować odpowiednie odległości podczas układania przewo-
dów zasilających. Używać jedynie ekranowanych przewodów
zasilających.
Schleife Schleife
Abstand der Zuleitungen
Unikać uszkodzenia mechanicznego
przewodu zasilającego
Przewody zasilające muszą być dobrze zabezpieczone
przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Układanie przewodu ekranowanego
do detektora pętli
Nie układać przewodu zasilającego przez rowek innej
pętli. Używać jedynie ekranowanych przewodów zasi-
lających.
SchleifeSchleife
falsch
Schleife Schleife
richtig
Długość przewodu zasilającego Przewód zasilający powinien być jak najkrótszy (zale-
cana maksymalna długość 50 m)
Zuleitung so kurz wie möglich
Min. 20 razy na metr
min. odległość 10 cm od przewodu zas.
Pętla inne obwody
Pętla Pętla
Odległość przewodu zasilającego
Pętla Pętla Pętla Pętla
niepoprawnie poprawnie
przewód zasilający jak najkrótszy
Rowek pętli - wprowadzenie, procedury
5,4
45° Winkel
1. Rowek jest wykonywany w nawierzchni zgodnie z zamierzonym wymiarem pętli
2. W każdym rogu należy wykonać wycięcie (kąt 45°) lub wywiercony otwór
3. Rowek następnie należy oczyścić (unikać wilgoci)
4. Wstawić przewód pętli
5. Sprawdzić indukcyjność/wykonać test detektorem pętli
6. Następnie rowek musi być szczelnie przykryty spoiną na gorąco lub na zimno
(W razie użycia spojenia na gorąco należy wziąć pod uwagę wytrzymałość termiczną poszycia
przewodu oraz użyć odpowiedniego przewodu odpornego na temperatury). Przy instalacji należy
uwzględnić następujące aspekty:
• powierzchnia drogi musi być pozbawiona pęknięć oraz nieciągłości
• przy układaniu pętli należy unikać uszkodzenia izolacji przewodu pętli
• podczas układania pętli na krawędziach należy zachować wyjątkową ostrożność
• przewód pętli nie może nigdy wystawać z rowka
• przed spoinowaniem należy na wiązce przewodów umieścić przewód nylonowy
Spoina musi być wodoszczelna - do rowka nie może się dostawać wilgoć
• po spoinowaniu, a przed całkowitym utwardzeniem materiału do spoinowania, nie należy poruszać przewodu pętli
• po utwardzeniu należy dokonać pomiaru rezystancji izolacji względem uziemienia
(> 10 MOhm @ 250 V napięcia testowego)
Wcięcie rowka
wokół narożników
Geometria pętli
5,5
4
Otwór
Geometria pętli (wymiary pętli) powinna być dostosowana do indywidualnych wymagań. W tym celu należy dokonać
rozróżnienia dla wymiarów pętli do wykrywania samochodów osobowych, ciężarowych, pojazdów dwukołowych, zasto-
sowania mieszanego (dla samochodów osobowych i pojazdów użytkowych) oraz do układów kierunkowych. W rezultacie
wymiary pętli są określane przez pojazdy mające zostać wykryte i przez miejscowe warunki.
Geometria pętli dla
samochodów oso-
bowych
FB
SB PKW
Do skutecznego wykrywania szerokość pętli powinna być
wna lub mniejsza od najszerszego samochodu osobo-
wego, kry ma przejech przeztlę. W tym celu sze-
rokość pętli musi być LW < ≈ VW.
Geometria pętli dla
samochodów
ciężarowych
SB FB
LKW
FB
Do skutecznego wykrywania szerokć tli po-
winna być wna lub mniejsza od najszerszego
samochodu ciężarowego, kry ma przejech przez
tlę.
Geometria pętli dla
pojazdów dwukołow-
ych
SB
45°
Aby zapewnić skuteczne wykrywanie pojazdów
dwukołowych, pętla powinna mieć kształt tra-
pezu lub równoległoboku. Nie należy jej instalo-
wać zbyt nisko.
Geometria pętli dla
pojazdów osobowych
i użytkowych / do-
stawczych
SB FB
FB
PKW
LKW
W tym celu szerokość pętli musi być dopasowana
tak, żeby zapewn poprawne i bezpieczne wykry-
wanie samochodów cżarowych. Dlatego tla
musi umożliwiać uchwycenie najszerszej cżawki
(LW < ≈ VW).
Geometria pętli do
wykrywania kierunku
jazdy od pętli 1 do
pętli 2 lub od pętli 2
do pętli 1.
SB
Schleife 1 Schleife 2
SA
Fahrzeuglänge
FB
PKWPKW
PKWPKW
Przy pomocy 2-kanałowego detektora pętli
można aktywować funkcję wykrywania kierunku.
Obie pętle muszą być wykonane zgodnie z za-
sadą LW < ≈ VW. Ponadto musi być zachowany
odstęp LD: LD = maks. 0,5 * długości pojazdu.
Geometria pętli w
warunkach ogranic-
zonej przestrzeni
FB
PKW
SB
W warunkach ograniczonej przestrzeni (w
sąsiedztwie przedmiotu metalowego, np. bramy)
zaleca się zainstalować pętlę w kształcie 8. LW
≈ 1 m
Podstawowym kryterium podczas ustalania wymiarów pętli powinno być bezpieczne funkcjonowanie całego systemu. W
związku z tym pętla zawsze musi być skonstruowana dla największych pojazdów, które mogą zostać wykryte. System
pętli jest wyzwalany tylko przez metal.
Spis najczęściej używanych geometrii pętli:
VW = szerokość pojazdu, LW = szerokość pętli. W tym kontekście «LW < ≈ VW» oznacza, że szerokość pętli jest mniejsza
lub równa szerokości pojazdu VW, LD = odstęp pętli
LW VW
LW VW
LW VW
Samochód
osobowy
s. cięż.
s. cięż. Samochód
Samochód oso-
bowy
Samochód oso-
bowy
Długość po-
jazdu
Pętla 1 Pętla 2
LD LW VW
LW Samochód oso-
bowy VW
Kąt
6Kwestie problematyczne w instalacji pętli
Tłumienie
6,1
Przenikanie (wzajemne wpływanie na siebie różnych systemów pętli)
6,2
Decydującym czynnikiem dla właściwego funkcjonowania systemu pętli jest tłumienie pętli przez pojazd. Tłumienie przez
inne źródła, takie jak metalowe przedmioty, sąsiadujące systemy pętli itp, może mieć wpływ na tę funkcję. W związku z
tym takie negatywne wpływy należy uwzględnić już na etapie planowania i zredukować do minimum.
Często zdarza się, że obok siebie jest zainstalowanych kilka systemów pętli. Powoduje to problem przenikania z jednego
systemu pętli do drugiego. Jednakże można temu problemowi zapobiec poprzez wybór różnych częstotliwości oscy-
lujących systemów poszczególnych pętli. Można to uzyskać przez ustawienie różnych częstotliwości oscylujących przy po-
mocy detektora pętli lub instalując pętle z różną liczbą zwojów.
(Legenda: = wpływ = brak wpływu)
5
Niepożądane tłumienie: Rozwiązanie:
Żelazne zbrojenie w nawierzchni betonowej Należy przestrzegać odpowiedniej odległości od pętli (zobacz część 5.1 niniejszej instrukcji).
Wahania temperatury Nie ma wpływu z zastosowaniem detektora.
Sąsiedztwo przewodów elektrycznych Należy przestrzegać odpowiedniej odległości od pętli (zobacz część 5.1 niniejszej instrukcji).
Obwód elektryczny Należy przestrzegać odpowiedniej odległości od pętli (zobacz część 5.1 niniejszej instrukcji).
Inne systemy pętli Stosowanie różnych oscylujących częstotliwości dla poszczególnych detektorów pętli (patrz
część 6.2), utrzymanie odpowiedniej odległości od innych pętli (patrz część 5.1 niniejszej in-
strukcji), użycie 2-kanałowego detektora pętli dla 2 różnych systemów pętli.
Metalowe bramy, bariery, słupki Należy przestrzegać odpowiedniej odległości od pętli (zobacz część 5.1 niniejszej instrukcji).
Detektor pętli Pętla Ułożenie pętli Problem Rozwiązanie Skutek
1-kanałowy de-
tektor pętli 1
12
Oscyluca cstotliwość
jest ustawiona na tym
samym poziomie dla obu
detektorów pętli. Możliwy
wpływ.
zostaw cstotliwość de-
tektora tli 1 na danym po-
ziomie i zmien
częstotliwć detektora tli
2 na inną.
zainstalować dwie pętle z
żną licz zwow.
Ze wzgdu na żne częstot-
liwości oscyluce dch 1-
kanałowych detektow
tli, przenikanie nie jest już
możliwe.
1-kanałowy de-
tektor pętli 2
2-kanałowy de-
tektor pętli
1
12
Poprzez zastosowanie odpo-
wiednich 2-kanowych de-
tektorów pętli, przenikanie
jest niemożliwe.
2
2-kanałowy de-
tektor pętli 1 i 2
1
34
2
Oscyluca cstotliwość
jest ustawiona na tym
samym poziomie dla obu
2-kanałowych detektow
tli. Mliwe przenikanie.
zostaw cstotliwość 2-ka-
nałowego detektora pętli 1
na danym poziomie i zmienić
częstotliwć 2-kanałowego
detektora tli 2 na inną.
zainstalować dwie pętle z
żną licz zwow.
Ze wzgdu na żne częstot-
liwości oscyluce dch 2-
kanałowych detektow
tli, przenikanie nie jest już
możliwe.
2-kanałowy de-
tektor pętli 3 i 4
1-kanałowy de-
tektor pętli 1
123
Częstotliwć oscyluca
jest ustawiona na tej
samej wartci dla 2-ka-
nałowego detektora pętli i
1-kanałowego detektora
tli. Mliwe przenikanie.
zostaw cstotliwość 1-ka-
nałowego detektora pętli 1
na danym poziomie i zmienić
częstotliwć 2-kanałowego
detektora tli 2 na inną.
zainstalow dwie tle z
żną licz zwow.
Ze wzgdu na żne częstot-
liwości oscyluce 1-ka-
nałowego detektora pętli
oraz 2-kanowego detektora
tli, przenikanie nie jest już
możliwe.
2-kanałowy de-
tektor pętli 2 i 3
7Wykrywanie zaburzeń funkcjonalnych i rozwiązywanie problemów
6
Wykrycie / usterka możliwa przyczyna Problem / działanie naprawcze
1:
Niektóre pojazdy nie są
wykrywane (np. samochody
osobowe tak, a ciężarowe
nie)
– czułość detektora pętli została ustawiona na zbyt nis-
kim poziomie.
– wybrano nieodpowiednią geometrię pętli (np. zbyt mało
zwojów pętli)
– przenikanie z innego systemu pętli
– przewód zasilający pętli został zwinięty, a nie skrócony
do odpowiedniej długości
– inne przedmioty metalowe powodują ciągłe tłumienie
zwiększyć czułość zadziałania w detektorze pętli
– sprawdzić układ pętli
– skrócić przewód zasilający pętli paszy do odpowiedniej
długości i odpowiednio go skręcić
– ustawić różne częstotliwości sąsiednich systemów pętli
2:
Dyszel przyczepy nie jest
wykrywany
– automatyczny wzrost czułości wykrywania nie został
przełączony na odpowiedni detektor pętli
– przełączyć automatyczną czułość wykrywania na odpo-
wiedni detektor pętli
3:
Wykrywanie się nie odbywa,
mimo, że detektor pętli jest za-
silany napięciem.
– wymiary pętli są zbyt duże
– wymiary pętli są zbyt małe
detektor pętli nie otrzymuje wystarczająco dużo energii
– pętla ma zwarcie
– pętla jest przerwana
– zmierzyć indukcyjność za pomocą odpowiedniego detektora
pętli i liczbę zwojów pętli zgodnie z wartością (idealnie 80–
300 µH) wyznaczoną przez detektor pętli.
– sprawdzić energię pomocniczą i ustawić żądaną wartość
detektora pętli.
– zmierzyć rezystancję pętli za pomocą omomierza i w razie
wystąpienia zwarcia położyć pętlę na nowo.
– w razie przerwania pętli sprawdzić połączenie przewodu zasi-
lania, ponownie położyć pętlę.
4:
System reaguje na pojazdy,
które nie mają być wykryte.
– zbyt wysoka czułość wykrywania systemu pętli
– sprawdzić funkcjonowanie systemu za pomocą różnych po-
jazdów. W tym celu wykorzystać również pojazdy, które nie
mają być wykryte. Następnie ustawić czułość wykrywania,
aby wykrywane były odpowiednie pojazdy, ale inne nie.
5:
Detektor pętli sygnalizuje wyk-
rycie, chociaż żaden pojazd nie
przejechał przez pętlę/nie stoi
na pętli.
– zachodzi przenikanie z innej pętli
– pętla nie została zainstalowana poprawnie (przewód
zasilający nie został skręcony, używany przewód zasi-
lający nie jest ekranowany, inne metalowe przedmioty
są umieszczone zbyt blisko, przewód pętli można prze-
suwać w obrębie rowka, sąsiedztwo innych źródeł
zakłóceń elektrycznych)
– izolacja pętli jest uszkodzona lub rezystancja pętli jest
zbyt wysoka. Zob. pkt. 7
– wszystkie systemy pętli w pobliżu muszą być ustawione na
różne częstotliwości oscylacyjne.
– sprawdzić układ przewodu pętli i zapobiec wszelkim
ruchom poprzez odpowiednie środki (np. poprzez
wypełnienie piaskiem)
– sprawdzić skręcenie przewodów zasilających
– zainstalować pętlę w odpowiedniej odległości (dużej) od
innych metalowych obiektów.
– zachować odpowiednią (dużą) odległość od elektrycznych
źródeł zakłóceń, np. systemów radiowych
– używać ekranowanych przewodów zasilających.
6:
Detektor pętli trwale wykrywa
zajęcie pętli, chociaż na pętli
nie są obecne żadne pojazdy.
– pętla lub jej przewód zasilający jest uszkodzony (zwar-
cie lub przerwanie). – zob. pkt. 3
7:
W deszczową pogodę
występują sporadyczne awarie.
– uszkodzona izolacja przewodu pętli
– połączenie między pętlą a przewodem zasilającym nie
jest wodoszczelne.
– zmierzyć rezystancję izolacji, jeśli nie jest większa niż 1 M
Ohm, wówczas izolacja jest uszkodzona i należy wymienić
przewód pętli lub przewód zasilający.
– ułożyć pętlę i jej przewód zasilający, a następnie zainstalo-
wać wodoszczelne połączenia.
8:
Wykrywanie kierunku jazdy nie
działa.
– odległość dwóch pętli od siebie jest zbyt duża.
– niepoprawne ustawienie funkcji w detektorze pętli.
– odległość dwóch pętli od siebie należy dobrać tak, by przez
krótki czas zajęte były obie pętle
– ustawić poprawne funkcje w detektorze pętli
9:
System pętli nie może zos-
tać skorygowany.
– pętla ma niepoprawną indukcyjność (wartość jest poza
dopuszczalnym zakresem dla detektora pętli)
– pętla jest uszkodzona
– detektor pętli jest uszkodzony
– Dostosować ilość zwojów pętli zgodnie z geometrią pętli
(patrz pkt 4.1)
– sprawdzić, czy pętla nie jest uszkodzona
– wymienić detektor pętli
Came S.p.A.- Via Martiri Della Liberta 15 - IT-31030 DOSSON DI CASIER (TV)
TEL (+39) 0422 4940 - FAX (+39) 0422 4941 - [email protected] - www.came.com
strona 6 - Instrukcja: FA00388-PL - v1- 03/2016 - © CAME S.p.A. - Dane i informacje zawarte w niniejszej instrukcji mogą ulec zmianie w dowolnym momencie i bez uprzedzenia.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

CAME 009SMA, 009SMA2, 009SMA220 Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji