Techniczna instrukcja serwisowa SI-1HZ0B
FC-R550
FC-R553
Montaż mechanizmu korbowego
Montaż tarcz mechanizmu
Niewłaściwe zamontowanie tarcz może uniemożliwić płynną zmianę bie-
gów, dlatego należy upewnić się co do ich poprawnego zamontowania.
Należy postępować zgodnie z poniższą
procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32, zamontować
prawą miskę (gwint lewoskrętny) i lewą miskę
(gwint prawoskrętny).
Moment dokręcenia: 35 - 50 Nm
3 Następnie nałóż prawą korbę.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi
prawego ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyj TL-FC16.
Moment dokręcenia: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić,
czy trzpień podkładki jest na właściwym miejscu, a
następnie dokręcić śrubę lewej korby mechanizmu.
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręco-
na z jednakowym momentem
12 - 15 Nm.
Dla modelu FC-R553
oznaczenie liczby
zębów na największej
tarczy powinno być
zwrócone na zewnątrz,
a oznaczenia na średniej
i najmniejszej tarczy
powinny być zwrócone
do wewnątrz.
Oznaczenie
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może
to spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. W przeciwnym wypadku, łańcuch może się zerwać i istnieje
ryzyko upadku z roweru.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewej korby powinny być dokręcane na przemian i
stopniowo, a nie każda ze śrub dokręcana całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza
dynamometrycznego, aby upewnić się, że momenty dokręcenia mieszczą się w
przedziale 12 - 15 Nm. Ponadto, po przejechaniu około 100 km użyć klucza dyna-
mometrycznego, aby ponownie sprawdzić momenty dokręcenia. Ponadto, ważne
jest także okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeśli momenty dokręcenia
są zbyt słabe lub jeśli śruby mocujące nie są dokręcane na przemian i stopniowo, to
lewe ramię korby może odpaść, co może spowodować przewrócenie się roweru.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli
są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do złamania korby i spadnięcia z roweru.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować poważne obrażenia kierujące-
go rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
• Upewnić się, w tabeli danych technicznych produktu, czy kombinacja koronek
odpowiada konfiguracji zębów mechanizmu korbowego. W przypadku
zastosowania innych kombinacji, odległość miedzy tarczami będzie niewłaściwa i
łańcuch może spaść i zostać uwięziony między tarczami.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym
na rysunku, może stykać się z przednimi
tarczami lub przednią przerzutką i hałasować.
Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić
łańcuch na kolejne, większe tarcze lub
następne.
• Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony rów-
nolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w złączach lub połączeniach.
(BB-FC, FC-PD)
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu, należy wymienić oś
suportu.
• Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać
ponownego sprawdzenia.
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• Należy nasmarować oś suportu przed montażem.
• W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko
określonego typu łańcucha. Nie można stosować łańcucha o szerokim ogniwie.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i
łańcuch.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a następnie
ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem
czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości tarcz i łańcucha.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Zewnętrzna
strona
Ramię
mechanizmu
Sworzeń chroniący przed
spadaniem łańcucha
Ramię
mechanizmu
Oznaczenie o
Wewnętrzna
strona
Oznaczenie
Dane techniczne
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą
prawidłowo ułożoną, tak jak
pokazano na ilustracji.
5
2
4
(A)
1
3
Szerokie rozmiesz-
czenie rowków
TL-FC16
TL-FC32
Mufa osi suportu
6
W przypadku
FC-R553 użyć
podkładki.
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Zgodnie z ruchem
wskazówek zegara
dla osi suportu
70 mm [M36]
SI-1HZ0B-03
OSTRZEŻENIE
Gdy tarcza będzie ustawiona stroną z
oznakowaniem skierowaną na zewnątrz,
należy ustawić większą tarczę tak, aby trzpień
chroniący łańcuch
przed spadaniem znajdował
się za ramieniem
mechanizmu.
Z oznaczoną powierzchnią
mniejszej tarczy do wewnątrz
należy zamontować tarczę tak,
aby oznaczenie o znajdowało
się w jednej linii z ramieniem
mechanizmu.
Symbol modelu FC-R550 FC-R553
Kombinacja zębów mechanizmu
korbowego
53 - 39T, 52 - 39T, 50 - 39T
50 - 39 - 30T
Średnica rozstawu śrub 130 mm 130 mm / 74 mm
Długość ramienia 165, 170, 172,5, 175 mm
Gwinty pedału B.C. 9/16” x 20T.P.I. (angielski gwint)
Odpowiedni łańcuch CN-5600
Linia łańcucha 43,5 mm
45 mm
Szerokość korpusu (rozmiar
gwintu)
68 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
70 mm (M36 X 24 T.P.I.)