Shimano FC-7900 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Z oznaczoną powierzchnią
mniejszej tarczy do zewnątrz
ramienia, należy zamontować
tarczę tak, aby oznaczenie o
znajdowało się w jednej linii z
ramieniem.
Tightening torque: 12 - 16 Nm
68 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
70 mm (M36 X 24 T.P.I.)
Szerokość korpusu osi suportu
(rozmiar gwintu)
Adaptery suportu
Symbol modelu FC-7900 FC-7950
110 mm
50/34T
Dane techniczne
Montaż mechanizmu korbowego
Montaż tarcz mechanizmu
130 mm
A-53/42T, B-53/39T,
52/39T, 54/42T, 55/42T,
56/44T
CN-7901
43,5 mm
SM-BB7900
165, 167,5, 170, 172,5, 175, 177,5, 180 mm
Długość ramienia mechanizmu
korbowego
Odpowiedni łańcuch
Linia łańcucha
Kombinacja zębów mechanizmu
korbowego
Średnica rozstawu śrub
B.C. 9/16" x 20 T.P.I. (gwint angielski) Gwinty pedału
Niewłaściwe zamontowanie tarcz może uniemożliwić płynną zmianę
biegów, dlatego należy sprawdzić poprawność ich montażu.
Należy użyć odpowiedniego połączenia specjalnych śrub firmy
Shimano, tarcz i ramienia mechanizmu korbowego. Niewłaściwy
montaż może spowodować uszkodzenie tarczy przez śruby.
Należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Użyć narzędzia specjalnego TL-FC32/33/36, aby
zamontować prawy adapter (gwint lewoskrętny) osi
suportu, wewnętrzną tuleję oraz lewy adapter (gwint
prawoskrętny) osi suportu.
Tightening torque: 35 - 50 Nm
3 Następnie nałożyć prawy mechanizm korbowy.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi
prawego ramienia, tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16/18.
Tightening torque: 0,7 - 1,5 Nm
6 Należy umieścić podkładkę blokującą, sprawdzić,
czy trzpień podkładki jest na właściwym miejscu, i
dokręcić śrubę lewego mechanizmu korbowego.
(klucz imbusowy 5 mm)
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z
jednakowym momentem 12 – 14 Nm.
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków
jazdy na rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do
czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad,
takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się
zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
W celu uzyskania dobrego działania przerzutki odpowiednie łańcuchy mają stronę przednią i tylną; są one
oznaczone w taki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie
prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch
zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru i w
konsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch, ponieważ może to spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub
łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym wypadku łańcuch może się zerwać, co może prowadzić do
upadku z roweru.
Dwie śruby mocujące ramienia lewego mechanizmu korbowego powinny być dokręcane na przemian i stopniowo; nie należy
dokręcać każdej ze śrub całkowicie i jednorazowo. Należy użyć klucza dynamometrycznego, sprawdzając, czy momenty
dokręcania mieszczą się w przedziale 12 – 14 Nm. Ponadto po przejechaniu około 100 km należy ponownie sprawdzić momenty
dokręcania za pomocą klucza dynamometrycznego. Ważne jest również okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli
momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewego
mechanizmu korbowego może spaść i może dojść do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy ramiona mechanizmu korbowego nie są popękane. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek
pęknięcia, może dojść do złamania mechanizmu korbowego i upadku z roweru.
Jeśli wewnętrzna tuleja nie jest zainstalowana prawidłowo, oś może zardzewieć oraz zostać uszkodzona i może dojść do
wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Jeżeli łańcuch jest ustawiony na najmniejszej lub średniej tarczy, zachodzi ryzyko powstania obrażeń spowodowanych przez
zęby największej tarczy.
Uwaga
Upewnić się, analizując tabelę danych technicznych produktu, czy kombinacja zębów tarczy odpowiada konfiguracji zębów
mechanizmu korbowego. W przypadku zastosowania innych kombinacji odległość między tarczami
będzie niewłaściwa, a łańcuch może spaść i zostać uwięziony między tarczami.
Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może stykać się z przednią przerzutką i
hałasować. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch na kolejne, większe tarcze.
Jeśli korpus osi suportu nie jest ustawiony równolegle, spadnie efektywność zmiany biegów.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym
dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Jeśli słyszalne jest piszczenie w okolicach osi suportu i połączenia z lewym mechanizmem korbowym,
nałożyć smar na połączenie i dokręcić ją do zalecanego momentu.
Do czyszczenia mechanizmu korbowego i osi suportu używać neutralnego środka czyszczącego. Używanie środków
zasadowych lub kwasowych może spowodować odbarwienia.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
Podczas instalacji lewej i prawej miski pamiętaj, aby założyć także wewnętrzną tuleję. W przeciwnym wypadku osłabione
zostaną właściwości wodoodporne.
Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a po umyciu ponownie nasmarować. Ponadto czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i
łańcucha.
Podczas jazdy nogawki ubrania mogą ulec zabrudzeniu.
Przy mocowaniu pedałów, gwint pokryć niewielką ilością smaru, aby zapobiec klinowaniu się pedałów. Należy użyć klucza
dynamometrycznego, aby prawidłowo dokręcić pedały. Moment dokręcania: 35 – 55 Nm. Ramię prawego mechanizmu
korbowego posiada gwint prawy, natomiast ramię lewego mechanizmu korbowego posiada gwint lewy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
W celu uzyskania maksymalnych osiągów, zalecamy stosowanie smarów i produktów konserwacyjnych Shimano.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Gdy tarcza będzie
ustawiona stroną z
oznakowaniem skierowaną
na zewnątrz, należy ustawić
większą tarczę tak, aby
sworzeń chroniący łańcuch
przed spadaniem znajdował
się za ramieniem
mechanizmu korbowego.
Ramię
mechanizmu
korbowego
Zewnętrzna strona
Uwaga:
Umieścić podkładkę blokującą w
prawidłowym ułożeniu, tak jak
pokazano na ilustracji.
5
2
4
1
3
Korpus osi suportu
TL-FC16
TL-FC32
6
Podkładka
blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Na tym produkcie podany jest numer seryjny. Wniosek gwarancyjny można złożyć, podając dane rejestracji
użytkownika na naszej stronie internetowej (http://www.shimano.com/ewp).
Sztyft chroniący przed
spadaniem łańcucha
• Prawa miska
gwint prawoskrętny dla osi
suportu 70 mm [M36]
Tuleja
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Ramię
mechanizmu
korbowego
Oznaczenie o
Oznaczenie
Numer seryjny
(prawe ramię mechanizmu)
Wewnętrzna strona
SI-1KY0A-003-03
FC-7900 / FC-7950
Technical Service Instructions SI-1KY0A-003
UWAGA
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
(A)
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
  • Page 1 1

Shimano FC-7900 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla