BELARUS Rozdział A BELARUS
9
KIEROWANIE CIĄGNIKIEM
Dla uniknięcia niebezpiecznych sytuacji (zwłaszcza zagrażających wywróceniem się
ciągnika) zachowaj ostrożność i rozwagę w czasie jazdy ciągnikiem. Dostosuj szybkość do
warunków panujących na drodze, zwłaszcza przy poruszaniu się po nierównym
(pagórkowatym) terenie, przy przejeżdżaniu przez rowy, na stokach i na zakrętach
(uwrociach). Nie wykonuj ostrych skrętów przy pełnym obciążeniu i dużych prędkościach
ciągnika.
UWAGA!
Dopuszczalny kąt pracy ciągnika na stoku wynosi 9° przy rozstawie kół nie
mniejszym niż 1800 mm i prędkości jazdy nie większej niż 10 km/h.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRZY WYKONYWANIU PRAC TRANSPORTOWYCH
W czasie poruszania się po drogach - także niepublicznych, bezwzględnie przestrzegaj
przepisów ruchu drogowego obowiązujących na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
•
Ciągnik powinien, w czasie poruszania się po drogach publicznych, posiadać w
wyposażeniu ostrzegawczy trójkąt odblaskowy, a na ciągniku powinna być
zamontowana trójkątna tablica wyróżniająca pojazd wolno poruszający się. W
przypadku, gdy ciągnik porusza się w agregacie z przyczepą lub maszyną, trójkątna
tablica wyróżniająca powinna być zamontowana na przyczepie lub maszynie (zgodnie z
przepisami).
•
Nie poruszaj się ciągnikiem (z przyczepą, maszyną lub narzędziem) bez sprawnej
instalacji hamulcowej i oświetleniowo - sygnalizacyjnej w pojazdach zespołu lub nie
połączonej instalacji przyczepy (maszyny) z ciągnikiem. Grozi to wypadkiem i jest
zakazane przez przepisy.
•
Nie pozostawiaj na drodze publicznej przyczepy (maszyny, narzędzia) odłączonej od
ciągnika. W razie awarii zjedź na pobocze, ustaw ostrzegawczy trójkąt odblaskowy
(wyposażenie ciągnika i przyczep) w sposób zgodny z przepisami i włącz światła
pozycyjne.
•
Nie pozostawiaj ciągnika (agregatu) na pochyłościach. W razie konieczności opuść
narzędzie, włącz I bieg, włącz napęd przedniego mostu (położenie „włączony”) i
hamulec postojowy.
•
Nie przekraczaj agregatem ciągnikowym prędkości 30 km/h, nie zjeżdżaj z pochyłości
przy wyłączonym silniku, „na luzie” lub przy wciśniętym pedale sprzęgła. Grozi to
niebezpieczeństwem.
•
Nie przewoź ludzi na przyczepach i maszynach (narzędziach). Jest to zabronione !
•
Zadbaj o to, aby pedały hamulców niezależnych były połączone, a ich działanie
jednoczesne.
•
Nie poruszaj się zespołem ciągnik - przyczepa, gdy świeci się czerwona lampka
sygnalizująca niedostateczne ciśnienie w układzie hamowania przyczepy (przyczep).
Może to uniemożliwić skuteczne hamowanie.
•
Przyłączaj przyczepy i maszyny (narzędzia) do ciągnika tylko w sposób przewidziany
przez producenta ciągnika t. j. oryginalnymi sworzniami z zabezpieczeniami
(zawleczkami). Inny sposób łączenia może spowodować niebezpieczeństwo.
•
Nie pracuj z przyczepami, o masie całkowitej większej niż 4500 kg, nie posiadającymi
hamulców.
•
W czasie holowania ciągnika bezwzględnie przestrzegaj przepisów ruchu drogowego.
Dopuszcza się holowanie ciągnika z nie pracującym silnikiem, a sprawnym układem
kierowniczym, z prędkością nie przekraczającą 10 km/h.