MTW BELARUS 1523 Instrukcja obsługi

Kategoria
Ciągnik
Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

INSTRUKCJA OBSŁUGI
CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH
BELARUS 1523
BELARUS 1523.2
BELARUS 1523.3
BELARUS 1523.4
Wydanie II
Narew 09/2010
Instrukcja obsługi stanowi podstawowe wyposażenie
ciągnika rolniczego.
Niniejszą instrukc
ję obsługi należy przeczytać przed
rozpoczęciem użytkowania i przestrzegać zasad
bezpieczeństwa
W razie zagubienia lub zniszczenia należy nabyć nowy
egzemplarz zamawiając go u producenta.
W przypadku sprzedaży lub udostępnienia maszyny
innemu użytkownikowi należy dołączyć instrukcję obsługi.
SPIS TREŚCI
Rozdział A
1. WSTĘP............................................................................................................................6
2. WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA................................................................................7
Wymagania ogólne..........................................................................................................7
Zasady bezpiecznej obsługi ciągnika ..............................................................................7
Zasady bezpiecznej pracy ciągnikiem.............................................................................8
Kierowanie ciągnikiem.....................................................................................................9
Zasady bezpieczeństwa przy wykonywaniu prac transportowych ...................................9
Praca ciągnika z włączonym wałem odbioru mocy (WOM)...........................................10
Zasady bezpieczeństwa pożarowego............................................................................10
3. DANE IDENTYFIKACYJNE CIĄGNIKA, ZESPOŁÓW I ICH ROZMIESZCZENIE.........11
4. ORGANY STEROWANIA I KONTROLI.........................................................................13
Wskaźniki i lampki kontrolne ciągników BELARUS serii 1523 ......................................16
Przełączniki w ciągnikach BELARUS serii 1523............................................................22
Siedzisko kierowcy........................................................................................................24
Układ wentylacji, ogrzewania i klimatyzacji (opcja) kabiny ............................................25
Układ kierowniczy..........................................................................................................28
Hamulce ........................................................................................................................29
5. PRACA CIĄGNIKIEM ....................................................................................................30
Uruchomienie ciągnika..................................................................................................30
Elektroniczny system sterowania silnikiem w ciągnikach BELARUS 1523.4.................33
Ruszanie z miejsca........................................................................................................36
Zatrzymanie silnika i ciągnika........................................................................................38
Blokowanie mechanizmu różnicowego..........................................................................39
Sterowanie napędem przedniego mostu.......................................................................40
Tylny wał odbioru mocy (WOM) ....................................................................................41
Tylny trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ)................................................................44
Urządzenia przyłączeniowo - zaczepowe......................................................................47
Zaczep rolniczy..............................................................................................................47
Górny zaczep transportowy...........................................................................................48
Zaczep transportowy typu „Python” (opcja)...................................................................49
Sterowanie podnośnikiem w czasie pracy.....................................................................50
Układ hydrauliki zewnętrznej.........................................................................................53
Układ pneumatyczny do hamowania przyczep..............................................................54
Zmiana rozstawu kół przedniego mostu napędowego...................................................56
Zmiana rozstawu kół tylnego mostu napędowego.........................................................56
Zasady doboru wymiarów kół........................................................................................57
Instalacja elektryczna....................................................................................................58
Docieranie ciągnika.......................................................................................................61
Rozdział B
6. OBSŁUGA TECHNICZNA CIĄGNIKA...........................................................................62
Obsługa techniczna P-1 po docieraniu (30 h)................................................................65
Obsługa co 10 h pracy lub codziennie...........................................................................66
Obsługa co 125 h pracy.................................................................................................70
Obsługa co 250 h pracy.................................................................................................74
Obsługa co 500 h pracy.................................................................................................78
Obsługa co 1000 h pracy [p-5] ......................................................................................87
Obsługa co 2000 h pracy...............................................................................................94
Pozostałe czynności obsługi technicznej.......................................................................96
Zalecane paliwa, oleje, smary i płyny eksploatacyjne....................................................97
Przygotowywanie ciągnika do dłuższego przechowywania ...........................................98
Przygotowywanie ciągnika do pracy po długim okresie przechowywania......................98
Rozdział C
7. DANE TECHNICZNE CIĄGNIKA ..............................................................................99
BELARUS Rozdział A BELARUS
6
1. WSTĘP
Ciągniki rolnicze BELARUS serii 1523 klasy uciągu 3,0 dzięki swoim parametrom i
posiadanym urządzeniom przyłączeniowo - zaczepowym, mogą być agregowane z wieloma
zawieszanymi, półzawieszanymi i przyczepianymi narzędziami oraz maszynami rolniczymi.
Agregat ciągnik - maszyna (narzędzie) w pełni wykona wszystkie prace w Twoim
gospodarstwie rolnym. Dzięki stałemu doskonaleniu niezawodności i rozwojowi konstrukcji
przez producenta, ciągniki BELARUS są niezawodnymi narzędziami pracy. Mogą również
wykonywać prace ziemne, transportowe i inne, w zależności od maszyny lub narzędzia, z
którym współpracują.
Ustawiczne doskonalenie ciągnika i związane z tym zmiany w konstrukcji
mogą spowodować, że Instrukcja Obsługi w niewielkim stopniu może nie
odpowiadać realiom ciągnika. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zwć się do
nas listownie lub telefonicznie.
IMPORTER:
PRONAR Sp. z o. o.
ul. Mickiewicza 101 A
17-210 Narew
woj. podlaskie
Tel./fax:
0/85/ 6816329; 6816429; 6816381; 6816382; 6816384;
Fax:
0/85/ 6816383
www.
pronar.pl
Użytkowniku ciągnika BELARUS - dziękujemy za trafny wybór !
BELARUS Rozdział A BELARUS
7
2. WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa, a także przepisów ruchu drogowego zapewnia
bezpieczeństwo kierującemu, innym użytkownikom oraz ciągnikowi.
Tekst zaznaczony znakiem i objęty ramką zwraca uwagę na:
- możliwość powstania niebezpiecznej sytuacji dla obsługującego
(wykonującego czynność) w razie niestosowania się do zastrzeżenia lub
zalecenia;
- ważną informację dla prawidłowej eksploatacji ciągnika.
WYMAGANIA OGÓLNE
Starannie zapoznaj się z instrukcją obsługi przed uruchomieniem ciągnika, gdyż
niedostateczna jej znajomość może prowadzić do powstania sytuacji stanowiącej
zagrożenie dla operatora i agregatu.
Ciągnik powinien być obsługiwany przez kierowcę posiadającego stosowne prawo jazdy
i zaznajomionego z zasadami prawidłowej obsługi i eksploatacji ciągników i maszyn
(narzędzi) rolniczych.
Ciągniki BELARUS serii 1523 posiadają kabinę bezpieczną nie przystosowaną do
przewożenia pasażerów. Zabrania się przewożenia pasażerów w kabinie.
ZASADY BEZPIECZNEJ OBSŁUGI CIĄGNIKA
Przed przystąpieniem do pracy dokonaj wzrokowego przeglądu ciągnika, jego urządzeń
przyłączeniowo - zaczepowych, zagregowanej maszyny (narzędzia) i nie rozpoczynaj
pracy, nie upewniwszy się o ich kompletności i prawidłowym połączeniu.
Zawsze stosuj do maszyn przyczepianych pewne połączenia (oryginalne sworznie i ich
zabezpieczenia).
Wyreguluj tak trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ), by zawieszone na nim maszyny
(narzędzia) w położeniu transportowym, były sztywno połączone z ciągnikiem.
Starannie wykonuj wszystkie czynności obsługi ciągnika i jego wyposażenia, a
zwłaszcza układów hamulcowego i kierowniczego, tak by były zawsze w doskonałym
stanie technicznym, gdyż stanowi to o Twoim bezpieczeństwie.
Wszystkie czynności związane z czyszczeniem i myciem, przygotowaniem do pracy i
obsługą techniczną wykonuj gdy silnik nie pracuje, a ciągnik jest zahamowany
hamulcem postojowym (ręcznym).
W układzie chłodzenia, w czasie pracy silnika, panuje ciśnienie (w korku chłodnicy
znajduje się zawór ciśnieniowy). Dlatego nie odkręcaj korka chłodnicy w czasie
pracy silnika, a odkręcając, rób to bardzo wolno i ostrożnie, tak by stopniowo obniżyć
ciśnienie w układzie.
Przy usuwaniu gorącego płynu z układu chłodzenia, oleju z zespołów układu
napędowego i układu kierowniczego zachowaj szczególną ostrożność, aby nie być
narażonym na oparzenie.
Nie zbliżaj się z otwartym ogniem (nawet zapalonym papierosem) do ciągnika w czasie
napełniania zbiorników paliwem, obsłudze układu paliwowego i kontroli akumulatorów.
Nie montuj części i zespołów, które wprowadzają zmiany w strukturze ciągnika lub
modyfikują go, bez uzgodnienia z producentem.
BELARUS Rozdział A BELARUS
8
ZASADY BEZPIECZNEJ PRACY CIĄGNIKIEM
Przed uruchomieniem silnika: dźwignię ączania WOM ustaw w położenie „WOM
wyłączony”, a dźwignie sterowania skrzynią biegów ustaw w położenie N.
Nie uruchamiaj silnika i nie operuj dźwigniami (pedałami) sterowania gdy nie zajmujesz
miejsca operatora.
Przed ruszeniem z miejsca zwolnij hamulec postojowy i upewnij się, czy ludzie
pomagający w obsłudze lub agregowaniu nie znajdują się w niebezpiecznej sytuacji,
zwłaszcza czy nie znajdują się między ciągnikiem, a zagregowaną maszyną
(narzędziem). Ostrzeż ich o zamiarze ruszenia, używając sygnału dźwiękowego.
Nie wychodź z ciągnika gdy znajduje się w ruchu.
Przed opuszczeniem kabiny zatrzymaj silnik i włącz hamulec postojowy.
Nie pracuj ciągnikiem w zamkniętych pomieszczeniach bez intensywnej i sprawnie
działającej wentylacji, gdyż spaliny mogą być śmiertelnym zagrożeniem.
Jeśli silnik lub układ kierowniczy okażą się niesprawne w czasie jazdy, przerwij ją, gdyż
ciągnik, w takiej sytuacji, wymaga znacznych sił przyłożonych do koła kierownicy, aby
nim kierować.
Nie pracuj i nie pozwalaj swoim pomocnikom pracować pod podniesionymi na
podnośniku ciągnika maszynami (narzędziami).
Nie pozostawiaj w górnym położeniu maszyn (narzędzi) zawieszonych na podnośniku,
przy dłuższych postojach ciągnika.
W przypadku, gdy koła przedniej osi ciągnika tracą kontakt z podłożem, po podniesieniu
zagregowanej na TUZ maszyny (narzędzia), załóż obciążniki przedniej osi. Jeśli koła
przednie ciągnika mimo tego nie uzyskają dostatecznego kontaktu z podłożem
(pozwalającego na swobodne manewrowanie agregatem) nie pracuj z taką maszyną
lub narzędziem. Możesz także dociążyć oś przednią w inny sposób, do wartości nie
przekraczającej dopuszczalnego obciążenia opon.
Upewnij się przed podniesieniem lub opuszczeniem zawieszonej na TUZ maszyny
(narzędzia), a także przy wykonywaniu skrętów, czy nie dojdzie do kolizji z
współpracującymi ludźmi lub przedmiotami grożącymi powstaniem niebezpiecznej
sytuacji.
Nie pracuj wałami przegubowo teleskopowymi do napędu maszyn i narzędzi od WOM
ciągnika bez osłon.
Przy sprawdzaniu (na postoju) zagregowanych maszyn (narzędzi) napędzanych od
WOM ciągnika wyłącz napęd WOM.
W przypadku wykorzystywania zespołów (urządzeń) uzupełniających lub
wspomagających upewnij się, że mogą one współpracować z ciągnikiem, zapoznaj się z
zasadami ich prawidłowego montażu i współpracy z ciągnikiem.
ZAPAMIĘTAJ ! - to Twój ciągnik.
Jeśli go nieprawidłowo wykorzystujesz, może być niebezpieczny dla Ciebie, osób
postronnych i otoczenia. Nie pracuj z osprzętem nie przeznaczonym do współpracy z
ciągnikiem !
BELARUS Rozdział A BELARUS
9
KIEROWANIE CIĄGNIKIEM
Dla uniknięcia niebezpiecznych sytuacji (zwłaszcza zagrażających wywróceniem się
ciągnika) zachowaj ostrożność i rozwagę w czasie jazdy ciągnikiem. Dostosuj szybkość do
warunków panujących na drodze, zwłaszcza przy poruszaniu się po nierównym
(pagórkowatym) terenie, przy przejeżdżaniu przez rowy, na stokach i na zakrętach
(uwrociach). Nie wykonuj ostrych skrętów przy pełnym obciążeniu i dużych prędkościach
ciągnika.
UWAGA!
Dopuszczalny kąt pracy ciągnika na stoku wynosi 9° przy rozstawie kół nie
mniejszym niż 1800 mm i prędkości jazdy nie większej niż 10 km/h.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRZY WYKONYWANIU PRAC TRANSPORTOWYCH
W czasie poruszania się po drogach - także niepublicznych, bezwzględnie przestrzegaj
przepisów ruchu drogowego obowiązujących na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Ciągnik powinien, w czasie poruszania się po drogach publicznych, posiadać w
wyposażeniu ostrzegawczy trójkąt odblaskowy, a na ciągniku powinna być
zamontowana trójkątna tablica wyróżniająca pojazd wolno poruszający się. W
przypadku, gdy ciągnik porusza się w agregacie z przyczepą lub maszyną, trójkątna
tablica wyróżniająca powinna być zamontowana na przyczepie lub maszynie (zgodnie z
przepisami).
Nie poruszaj się ciągnikiem (z przyczepą, maszyną lub narzędziem) bez sprawnej
instalacji hamulcowej i oświetleniowo - sygnalizacyjnej w pojazdach zespołu lub nie
połączonej instalacji przyczepy (maszyny) z ciągnikiem. Grozi to wypadkiem i jest
zakazane przez przepisy.
Nie pozostawiaj na drodze publicznej przyczepy (maszyny, narzędzia) odłączonej od
ciągnika. W razie awarii zjedź na pobocze, ustaw ostrzegawczy trójkąt odblaskowy
(wyposażenie ciągnika i przyczep) w sposób zgodny z przepisami i ącz światła
pozycyjne.
Nie pozostawiaj ciągnika (agregatu) na pochyłościach. W razie konieczności opuść
narzędzie, ącz I bieg, ącz napęd przedniego mostu (położenie „włączony”) i
hamulec postojowy.
Nie przekraczaj agregatem ciągnikowym prędkości 30 km/h, nie zjeżdżaj z pochyłości
przy wyłączonym silniku, na luzie lub przy wciśniętym pedale sprzęgła. Grozi to
niebezpieczeństwem.
Nie przewoź ludzi na przyczepach i maszynach (narzędziach). Jest to zabronione !
Zadbaj o to, aby pedały hamulców niezależnych były połączone, a ich działanie
jednoczesne.
Nie poruszaj się zespołem ciągnik - przyczepa, gdy świeci się czerwona lampka
sygnalizująca niedostateczne ciśnienie w układzie hamowania przyczepy (przyczep).
Może to uniemożliwić skuteczne hamowanie.
Przyłączaj przyczepy i maszyny (narzędzia) do ciągnika tylko w sposób przewidziany
przez producenta ciągnika t. j. oryginalnymi sworzniami z zabezpieczeniami
(zawleczkami). Inny sposób łączenia może spowodować niebezpieczeństwo.
Nie pracuj z przyczepami, o masie całkowitej większej niż 4500 kg, nie posiadającymi
hamulców.
W czasie holowania ciągnika bezwzględnie przestrzegaj przepisów ruchu drogowego.
Dopuszcza się holowanie ciągnika z nie pracującym silnikiem, a sprawnym układem
kierowniczym, z prędkością nie przekraczającą 10 km/h.
BELARUS Rozdział A BELARUS
10
PRACA CIĄGNIKA Z WŁĄCZONYM WAŁEM ODBIORU MOCY (WOM)
W czasie pracy z maszynami (narzędziami) napędzanymi WOM-em, w razie potrzeby
przeglądu maszyny (jej oączenia), przed wyjściem z kabiny upewnij się, że WOM nie
obraca się.
Przy pracy z maszynami (narzędziami) napędzanymi WOM-em osoby przebywające
w pobliżu obracających się zespołów lub elementów maszyny nie powinny być ubrane w
luźne ubrania, gdyż może to być przyczyną powstania zagrożenia.
Przy pracy z maszynami stacjonarnymi, napędzanymi przez WOM, zawsze ącz
hamulec postojowy, tylne koła zablokuj z przodu i z tyłu, a przednie koła ustaw jak do
jazdy na wprost.
Nie wykonuj czynności związanych z myciem, regulacją lub obsługą maszyn (narzędzi)
napędzanych od WOM przy pracującym silniku.
Zawsze stosuj osłonę daszkową, a gdy WOM nie jest używany, zakładaj kołpak
ochronny na końcówkę WOM.
Nie używaj wałów do napędu maszyn bez kompletnych, przewidzianych konstrukcyjnie,
osłon.
Stosuj zawsze odpowiednio dobrane (w zależności od wielkości momentu obrotowego
maszyny napędzanej, koniecznego do przeniesienia) wały przegubowo teleskopowe.
Wartość momentu w Nm podana jest zazwyczaj na osłonie WOM-u.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO
Nie dodawaj, pod żadnym pozorem, do oleju napędowego benzyny lub mieszanek gdyż
może to znacznie zwiększyć niebezpieczeństwo zapalenia lub wybuchu.
Zawsze szczelnie zakręcaj korek wlewu paliwa do zbiornika.
Nie nalewaj paliwa przy pracującym silniku.
Nie pal papierosów przy nalewaniu paliwa, ani też przy obsłudze układu paliwowego.
Nie napełniaj paliwem całej objętości zbiornika. Zawsze zostaw niewielką przestrzeń na
rozszerzalność paliwa.
Uzupełniaj paliwo zawsze po skończonej pracy, dla zmniejszenia powstawania nocą
kondensatu pary wodnej w zbiorniku.
Nie składuj materiałów pędnych i smarnych w odległości mniejszej niż 3 m od miejsca
stałego postoju ciągnika. Wyposaż to miejsce w sprawny sprzęt przeciwpożarowy.
Zachowaj ostrożność przy naprawach związanych ze spawaniem. Miejsce naprawy
oczyść tak, by nie powstało ognisko pożaru w czasie pracy.
Dbaj o szczelność układu wydechowego i o to, by nie bzanieczyszczony, zwłaszcza z
zewnątrz, substancjami łatwopalnymi.
Nie dopuszczaj do powstawania przecieków z instalacji paliwowej i hydraulicznej.
Wyposaż ciągnik w gaśnicę GP-1X, BC-DB, lub podobnego typu i zamocuj ją w
uchwycie.
BELARUS Rozdział A BELARUS
11
3. DANE IDENTYFIKACYJNE CIĄGNIKA, ZESPOŁÓW I ICH
ROZMIESZCZENIE
Rys. 1 Położenie tabliczek producenta
A - tabliczka znamionowa ciągnika; B - tabliczka znamionowa kabiny
Numer ciągnika (podwozia) umieszczony jest na tabliczce znajdującej się na tylnej
ścianie kabiny z prawej strony (rys. 1, poz.A)
Typ i numer kabiny (konstrukcji ochronnej) podany jest na tabliczce znajdującej się
pod tabliczką znamionową ciągnika na tylnej ścianie kabiny (rys. 1 poz. B)
BELARUS Rozdział A BELARUS
12
Rys. 2 Numer ciągnika na prawej
podłużnicy Rys. 3 Usytuowanie tabliczki producenta z
numerem silnika po lewej stronie silnika.
Sprzęgło
Tylny most
Przedni most Turbosprężarka
Rys. 4 Miejsca umieszczenia numerów fabrycznych sprzęgła, tylnego mostu, przedniego
mostu i turbosprężarki
BELARUS Rozdział A BELARUS
13
4. ORGANY STEROWANIA I KONTROLI
Przed przystąpieniem do pracy ciągnikiem należy zapoznać się
z przeznaczeniem organów sterowania, wskaźników i ich wskazań.
Zawarte w Instrukcji informacje pomogą Ci prawidłowo i bezpiecznie
kierować ciągnikiem i wykonywać nim zamierzone prace przy możliwie
najmniejszym wysiłku
BELARUS Rozdział A BELARUS
14
Rys. 5 Usytuowanie organów sterowania i kontroli w przedniej części kabiny.
1 wyłącznik masywewnątrz kabiny; 2 - ącznik rozrusznika (stacyjka); 3 - przełącznik świateł kierunku
jazdy, sygnału i świateł drogowych; 4 ącznik przednich reflektorów roboczych na wspornikach kabiny; 5 -
wskaźnik ciśnienia oleju w układzie sterowania i smarowania skrzyni biegów; 6 - wskaźnik ciśnienia powietrza
w układzie pneumatycznym; 7 - wskaźnik poziomu paliwa; 8 - wskaźnik ładowania akumulatora; 9 - wskaźnik
temperatury cieczy chłodzącej; 10 - wskaźnik ciśnienia oleju w silniku; 11- panel lampek kontrolnych; 12
panel wskaźników kontrolnych II; 13 daszek przeciwsłoneczny; 14 - przesłony (sterowane) wylotu powietrza;
15 - przesłony recyrkulacyjne; 16 panel ączników (reflektorów roboczych, wentylatora nagrzewnicy kabiny,
wycieraczki tylnej szyby); 17 dźwignia otwierania drzwi; 18 - koło kierownicy; 19 pulpit programowania
wskaźnika prędkości
lub przycisk MODE (BELARUS 1523.4); 20 przełącznik wycieraczek i spryskiwacza
szyby przedniej; 21 - ącznik świateł awaryjnych; 22 główny włącznik świateł pozycyjnych, mijania i
oświetlenia wskaźników; 23 - cięgło blokady kątowego usytuowania kierownicy; 24 - pedał sterowania dawką
paliwa („gazem”);25 - pedały hamulca (lewego i prawego koła połączone zapadką); 26 - pedał sprzęgła; 26a -
cięgło awaryjnego zatrzymania silnika;
BELARUS Rozdział A BELARUS
15
Rys. 6 Usytuowanie organów sterowania i kontroli w środkowej części kabiny ciągnika
27 – dźwignia zmiany biegów; 28 – dźwignia wyboru reduktora i grupy biegów; 29 – dźwignia sterowania dawką
paliwa („gaz”); 30 cięgło ączania WOM; 31 pulpit sterowania układem hydraulicznym tylnego
trójpunktowego układu zawieszenia; 32 pulpit sterowania blokadą mechanizmu żnicowego tylnego mostu,
napędem przedniego mostu, przednim WOM (jeśli zamontowany); 33 - dźwignie sterowania szybkozłączami
hydraulicznymi; 34 siedzisko kierowcy; 35 dźwignia „WOM zależny-niezależny”; 36 dźwignia hamulca
postojowego;
BELARUS Rozdział A BELARUS
16
WSKAŹNIKI I LAMPKI KONTROLNE CIĄGNIKÓW BELARUS serii 1523
PANEL WSKAŹNIKÓW KONTROLNYCH I (rys.7)
Wariant A Wariant B
Rys. 7 Wskaźniki kontrolne I. 1 wskaźnik ładowania akumulatora wraz z lampką
kontrolką; 2 wskaźnik poziomu paliwa wraz z lampką kontrolną rezerwy; 3 wskaźnik
ciśnienia powietrza w układzie pneumatycznym wraz z lampką kontrolną; 4 wskaźnik
ciśnienia oleju w układzie sterowania i smarowania skrzyni biegów; 5 wskaźnik
ciśnienia oleju w silniku wraz z lampką kontrolną; 6 – wskaźnik temperatury cieczy
chłodzącej;
Poz. 1 Wskaźnik ładowania akumulatora (z lampką kontrolną)- normalna wartość
ładowania akumulatora przy pracującym silniku powinna wynosić 13÷15V (zielony sektor
skali). Lampka kontrolna świeci się, gdy wartość ładowania spadnie poniżej
dopuszczalnego.
Poz. 2 Wskaźnik poziomu paliwa (z lampką rezerwy)- pokazuje ilość paliwa w zbiorniku.
Nie należy dopuszczać do zupełnego zużycia paliwa.
Poz. 3 Wskaźnik ciśnienia powietrza (z lampką kontrolną) - w układzie pneumatycznym
do hamowania przyczep. Ciśnienie to powinno zawierać się w zakresie 0.5 ÷ 0.8 MPa (5 ÷
8 kG/cm2) (zielony sektor skali). Lampka kontrolna świeci się, gdy ciśnienie spadnie
poniżej dopuszczalnego.
Poz. 4 Wskaźnik ciśnienia oleju w układzie sterowania i smarowania skrzyni biegów
(z lampką kontrolną) - wskaźnik wskazuje ciśnienie w układzie sterowania i smarowania
skrzyni biegów. Powinien wskazywać ciśnienie w zakresie 0,8 ÷ 1,5 MPa (8÷15 kG/cm2)
(zielony sektor skali). Lampka kontrolna świeci się gdy ciśnienie spadnie poniżej
dopuszczalnego.
Poz. 5 Wskaźnik ciśnienia oleju w silniku (z lampką kontrolną)- wskaźnik wskazuje
wartość ciśnienia oleju w silniku. Ciśnienie robocze oleju to: 100÷500 kPa. Podczas
uruchomienia zimnego silnika, ciśnienie może wskazywać wartość do 600 kPa. Lampka
kontrolna świeci się gdy ciśnienie spadnie poniżej dopuszczalnego.
UWAGA! Silnik nie może pracować, gdy lampka kontrolna ciśnienia oleju świeci się.
W takim wypadku należy zatrzymać silnik i usunąć przyczynę braku ciśnienia. Brak
ciśnienia w układzie smarowania może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
BELARUS Rozdział A BELARUS
17
Poz. 6 Wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej - wskazuje jej temperaturę w °C.
Normalna temperatura cieczy powinna wahać się w granicach 80 ÷ 100°C. Je śli strzałka
wskaźnika znajduje się w czerwonym polu, to silnik przegrzewa się i należy ustalić
przyczynę. Może nią być:
zbyt mała ilość płynu w układzie chłodzenia;
niedostatecznie napięty pasek klinowy napędu wentylatora;
zanieczyszczenia zewnętrzne lub wewnętrzne chłodnicy.
Nie usunięcie przyczyny przegrzewania się silnika może prowadzić do
jego poważnej awarii.
PANEL WSKAŹNIKÓW KONTROLNYCH II (rys.8a)
Ciągniki BELARUS 1523 / 1523.2 / 1523.3
1
8
7
6
5
4
3
2
1 -
skala prędkości obrotowej wału silnika w
obr/min
2 - skala prędkości obrotowej wałka WOM II -
1000 obr/min
3 - skala prędkości obrotowej wałka WOM I -
540
obr/min
4 - wskaźnik prędkości obrotowej wałka WOM
5 - wskaźnik przepracowanych godzin silnika, h
6 – wskaźnik prędkości jazdy ciągnika, km/h
7- pole wyświetlacza ciekłokrystalicznego
8-
wskaźnik strzałkowy prędkości obrotowej wału
silnika
Rys. 8a Obrotomierz ze wskaźnikiem przepracowanych godzin i prędkości.
Pulpit programowania wskaźnika prędkości (rys.5; poz.19)
1
2
1 – przycisk wyboru typu kodu wprowadzanego
na pole wyświetlacza ciekłokrystalicznego
2 przycisk wprowadzenia kodu na pole
wyświetlacza ciekłokrystalicznego dotyczącego
typu ciągnika, typu silnika, promienia kół
napędowych.
Rys. 8b Pulpit programowania.
Wskaźnik prędkości jest już zaprogramowany fabrycznie. W celu
przeprogramowania związanego ze zmianą rodzaju ogumienia należy
zgłosić się do Autoryzowanego Serwisu firmy PRONAR.
BELARUS Rozdział A BELARUS
18
PANEL WSKAŹNIKÓW KONTROLNYCH II (rys.9a; poz.2)
Ciągniki BELARUS 1523.4
Rys. 9a Panel wskaźników kontrolnych II.
1 - wskaźnik strzałkowy prędkości jazdy ciągnika, km/h
2 - wskaźnik strzałkowy prędkości obrotowej wału silnika, obr/min
3 - wskaźnik prędkości obrotowej wałka WOM
3.1, 3.5 - segmenty koloru żółtego skali wskaźnika prędkości obrotowej wałka WOM
3.2, 3.3, 3.4 - segmenty koloru zielonego skali wskaźnika prędkości obrotowej wałka WOM
4.1 - sygnalizator prędkości obrotowej 540 obr/min wałka WOM
4.2 - sygnalizator prędkości obrotowej 1000 obr/min wałka WOM
5 - lampka kontrolnaączenia świateł drogowych (kolor niebieski)
6 - lampka kontrolnaączenia świateł kierunku jazdy przyczepy (kolor zielony)
7 - lampka kontrolnaączenia świateł kierunku jazdy ciągnika (kolor zielony)
8 - lampka kontrolnaączenia hamulca postojowego (kolor czerwony)
9 - lampka kontrolna zwiększonego napięcia w instalacji elektrycznej (kolor czerwony)
10 - lampka kontrolna niskiego poziomu cieczy chłodzącej (kolor żółty)
11 - wyświetlacz ciekłokrystaliczny
W zależności od włączonej prędkości obrotowej WOM 540 lub WOM 1000,
segmenty na skali wskaźnika prędkości obrotowej WOM wskazują odpowiednie wartości
obrotów wałka WOM zgodnie z Tablicą 1.
Tablica 1. Wartości obrotów wałka WOM.
WOM 540,
obr/min WOM 1000,
obr/min Położenie segmentu na skali wskaźnika
WOM (rys. 9a)
650 1150 Poz. 3.1
580 1050 Poz. 3.2
500 950 Poz. 3.3
420 850 Poz. 3.4
320 750 Poz. 3.5
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106

MTW BELARUS 1523 Instrukcja obsługi

Kategoria
Ciągnik
Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla