17
PL
BARDZO WAŻNE
Oprócz instrukcji użytkowania, obsługi i konserwacji należy uważnie przeczytać niniejsze instrukcje dotyczące bezpieczeństwa. Przechowywać niniejszą
instrukcję łatwo dostępnym miejscu, ponieważ może być ona potrzebna w przyszłości.
Podnośnik do skrzyń biegów został zaprojektowany do podnoszenia podzespołów mechanicznych samochodów osobowych i ciężarowych.
Wszelkie inne zastosowania poza warunkami ustalonymi dla tego podnośnika zostaną uznane za nieprawidłowe.
Prawidłowo postępować z podnośnikiem i przed jego użyciem sprawdzać, czy wszystkie części są w dobrym stanie.
Nie wprowadzać żadnych zmian w podnośniku.
Producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za nieprawidłowe użytkowanie podnośnika.
1. INSTRUKCJE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
(§ 7.1.1 de l’EN 1494+A1)
Przed rozpoczęciem obsługi urządzenia właściciel i/lub operator muszą zapoznać się z urządzeniem, jego charakterystykami roboczymi i instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa. Należy zrozumieć informacje dotyczące bezpieczeństwa:
1. Przed rozpoczęciem użytkowania urządzenia należy zapoznać się ze wszystkimi instrukcjami, zrozumieć je i stosować się do nich.
2. Nie przekraczać nośności znamionowej.
3. Używać wyłącznie na twardym i poziomym podłożu.
4. Przed rozpoczęciem naprawy odpowiednio podeprzeć pojazd.
5. Nie dokonywać zmian w urządzeniu.
6. Używać wyłącznie złączy i/lub łączników dostarczonych przez producenta.
7. Przed każdym użyciem przeprowadzić kontrolę wzrokową pod kątem nieprawidłowego stanu obejmującego np. pęknięte spoiny spawane, wycieki,
uszkodzone, poluzowane lub brakujące elementy.
8. Pracodawca jest odpowiedzialny za zapewnienie środków ochrony indywidualnej zgodnych z lokalnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi
bezpieczeństwa.
9. Każde urządzenie, które wygląda na uszkodzone w jakikolwiek sposób, jest zużyte lub działa nieprawidłowo, MUSI ZOSTAĆ WYCOFANE Z
UŻYTKOWANIA DO MOMEN TU JEGO NAPRAWY LUB WYMIANY.
10. Przed podniesieniem elementu mechanicznego, należy zwrócić uwagę, aby znajdował się na stabilnej, płaskiej, poziomej i czystej powierzchni (brak
smaru i oleju) (1).
11. Samochód musi być prawidłowo unieruchomiony.
12. Aby zapobiec poślizgowi, należy prawidłowo wyśrodkować ciężar na siłowniku kanałowym.
13. Zastosowanie tego urządzenia jest ograniczone do demontażu, montażu i przewożenia w położeniu opuszczonym elementów układu napędowego,
skrzyń rozdzielczych i skrzyń biegów.
14. Podczas użytkowania podnośnika, żadna osoba nie może znajdować się wewnątrz samochodu lub opierać się o niego.
15. Przy wymianie oleju, nie należy nigdy używać płynu hamulcowego, alkoholu, gliceryny, detergentów, oleju silnikowego lub zużytego oleju. Użycie
zanieczyszczonego oleju może spowodować uszkodzenie urządzenia i szkody wewnętrzne. Aby uzyskać więcej informacji, należy skontaktować się
bezpośrednio z dystrybutorem FACOM, który sprzedał Państwu wyposażenie. FACOM zaleca olej o symbolu ISO VG 15 (4).
16. Sprawdzić, czy etykieta z zaleceniami jest czytelna. Przy przywracaniu zgodności urządzeń, dostępne są etykiety oraz instrukcja obsługi
(NU-DL1000/0617).
17. Jeżeli urządzenie jest zablokowane, użytkownik powinien podnieść pojazd za pomocą innego podnośnika w celu uwolnienia pierwszego.
18. Nie używać hydraulicznego podnośnika kanałowego przy silnych wiatrach, mrozie, w ekstremalnych warunkach klimatycznych, w pobliżu silnych pól
magnetycznych ani w atmosferach potencjalnie wybuchowych.
19. Nie dopuszczać do kontaktu hydraulicznego podnośnika kanałowego z produktami spożywczymi.
20. Nigdy nie używać hydraulicznego podnośnika kanałowego do podnoszenia osób.
21. Nigdy nie używać hydraulicznego podnośnika kanałowego jako środka do przenoszenia (przemieszczania) obciążeń.
22. W przypadku użytkowania na statku należy przestrzegać punktu 10 zasad bezpieczeństwa podanych w niniejszej instrukcji.
23. Maksymalne siły przykładane ręcznie w celu obsługi hydraulicznego podnośnika kanałowego (odpowiednio bez obciążenia i obciążonego
obciążeniem nominalnym) nie przekraczają następujących wartości:
W celu rozpoczęcia ruchu hydraulicznego podnośnika kanałowego bez obciążenia, przemieszczanego lub ruchomego: 300 N
W celu utrzymania ruchu hydraulicznego podnośnika kanałowego bez obciążenia: 200 N
W celu rozpoczęcia ruchu hydraulicznego podnośnika kanałowego z obciążeniem: 400 N
W celu utrzymania ruchu hydraulicznego podnośnika kanałowego z obciążeniem: 300 N
W celu podniesienia hydraulicznego podnośnika kanałowego z obciążeniem za pomocą dźwigni pompy ręcznej: 400 N
W celu podniesienia hydraulicznego podnośnika kanałowego z obciążeniem za pomocą pompy nożnej: 400 N
W celu podniesienia hydraulicznego podnośnika kanałowego obciążonego obciążeniem nominalnym ≤ 5 T za pomocą korby: 250 N
UWAGA: Jeżeli przykładane siły przekraczają te wartości, należy je obniżyć, korzystając z pomocy innych osób.
24. W przypadku przelania oleju należy zaprzestać używania hydraulicznego podnośnika kanałowego, zapoznać się z częścią 6 niniejszej instrukcji obsługi
lub skontaktować się z przedstawicielem handlowym Facom.
25. Ten hydrauliczny podnośnik kanałowy został zaprojektowany do co najmniej 5000 cykli pracy.
26. Ten hydrauliczny podnośnik kanałowy jest zgodny z normą NF EN 1494+A1: Podnośniki ruchome lub przemieszczane i powiązane urządzenia dźwigowe.
Nieprzestrzeganie powyższych zaleceń może prowadzić do obrażeń ciała i/lub szkód materialnych.
2. PRZYGOTOWANIE DO PRACY
ABY ZIDENTYFIKOWAĆ CZĘŚCI, NALEŻY SIĘGNĄĆ DO RYSUNKU POGLĄDOWEGO W NINIEJSZEJ INSTRUKCJI.
1. Rozpakować wszystkie elementy i porównać je z listą części. www.2helpu.com
2. Odnaleźć obie kompletne nóżki, śruby i podkładki. Zamontować po 1 nóżce po każdej stronie tłoczyska.
3. Odnaleźć 4 kółka skrętne, nakrętki i podkładki. Zamontować kółka skrętne do nóżek.
4. Odnaleźć 4 rozpórki, 4 śruby, nakrętki i podkładki. Zamocować jedną końcówkę rozpórki na wsporniku każdej nóżki.
5. Odnaleźć 2 wsporniki, 2 nakrętki, śruby i podkładki. Zamontować wsporniki wokół tłoczyska i zamocować wolne końcówki rozpórek do wsporników.
6. Zamocować siodło na górnej części tłoczyska.
7. Za pomocą elementów dodatkowych zamocować suwaki, bloki zabezpieczające oraz łańcuchy w sposób pokazany na rysunku i wyregulować stosownie
do potrzeb.
3. ODPOWIETRZANIE UKŁADU HYDRAULICZNEGO
Powietrze może gromadzić się w układzie hydraulicznym podczas transportu lub dłuższego okresu użytkowania. Powietrze to może powodować
wolną reakcję podnośnika lub odczucie „miękkości”. Aby odpowietrzyć układ, wykonać poniższe czynności.
- Wykonując poniższe czynności, usunąć powietrze z układu hydraulicznego:
1. Podnieść podnośnik na maksymalną wysokość, tak aby obydwa segmenty tłoczyska były maksymalnie wysunięte.
2. Poprosić drugą osobę o naciśnięcie i przytrzymanie pedału zwalniającego, a następnie nacisnąć pedał około 20 razy.
3. Pozwolić zwolnić pedał zwalniający. Układ hydrauliczny powinien zostać odpowietrzony z powodzeniem.
- Wykonując poniższe czynności, usunąć powietrze z drugiego siłownika:
1. Odnaleźć wkręt odpowietrzający przy górnej nakrętce znajdującej się na górze pierwszego segmentu tłoczyska.
2. Podnieść podnośnik na maksymalną wysokość. Za pomocą sześciokątnego klucza nasadowego poluzować wkręt odpowietrzający o nie więcej niż dwa
pełne obroty. Aby usunąć powietrze z siłownika, nacisnąć siodło w dół i poczekać, aż przez otwór odpowietrzający zacznie wyciekać sam olej.
NU-DL1000_0517.indd 17 08/06/2017 11:11:33