Shimano ST-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
as
17T
a
s
au
11T
as
au
13T
a
s
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
3. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię osiem razy lub więcej, i sprawdzić na
wskaźniku, czy dźwignia jest w najniższym położeniu. Następnie
usunąć kapę i przyłączyć linkę.
W przypadku kierownicy karbonowej,
może być konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania w celu
zapobieżenia uszkodzeniu kierownicy. W przypadku kierownic
karbonowych, należy skonsultować się z producentem roweru lub
kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni moment dokręcania.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru. Sprawdzić również,
czy linka jest nasmarowana oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
• Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i
łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
• Wyregulować tylną przerzutkę z odwrotną sprężyną typu RD-M530 od dolnej strony.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji koronek noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie w czasie hamowania. Jeśli
sobie przeszkadzają, może to mieć wpływ na hamowanie.Zamocować linki tak, aby ciągle miały luz
nawet, kiedy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru
DURA-ACE lub innych smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach
tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części plastikowych, ale części takie powinny
zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
• Dźwignia ST-M530/ST-M535 DUAL CONTROL służy zarówno do zmiany biegów jak i do hamowania.Należy upewnić się, że
zasada działania zmiany biegów oraz hamowania swojego roweru jest zrozumiała i że jest się z nimi zaznajomionym. Sposób
działania, patrz rysunek.
• Hamowanie może być wykonywane jedynie przy użyciu dźwigni DUAL CONTROL. W przypadku korzystania z dźwigni zmiany
biegów (dźwignia pomocnicza) do hamowania, dźwignia zrzucania może zostać uszkodzona i może dojść do utraty panowania
nad rowerem, która może prowadzić do wypadku.
• Jeżeli wewnętrzna część dźwigni DUAL CONTROL zostanie uszkodzona, dźwignia przesunie się w dół od normalnego
położenia i może przesunąć się do położenia, w którym trudno będzie zahamować. Jeżeli do tego dojdzie, należy natychmiast
przerwać jazdę na rowerze.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą
one wypaść z roweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych środków
czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko
wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych
sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia,
należy sprawdzić w tabeli. W przypadku stosowania
sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy
stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie
niedostosowane do typu łańcucha, można nie
uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może
spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany ilości zębów
koronek, łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony,
jeżeli zostanie skrócony w miejscu połączenia za pomocą sworznia wzmocnionego lub
sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść
do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano
CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego
lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co
spowoduje jego przerwanie.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą
spowodować obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Techniczna instrukcja serwisowa
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Dane techniczne
Obsługa dźwigni
Montaż tylnej przerzutki
Wymiana główki piasty
Montaż kasety zębatek
Długość łańcucha w rowerach z tylnym
amortyzatorem
Regulacja SIS
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kasety zębatek Piasta tylna
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B
nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym razie może dojść do
deformacji.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego
powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy,
jeżeli długość łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość łańcucha
dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest w
położeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch jest na
największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora
tylnego jest duży, luz łańcucha może nie być podnoszony
prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i
najmniejszej koronce.
Moment dokręcania trzpienia wspornika:
8 - 10 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
A
A'
W przypadku każdej
koronki, powierzchnia z
oznaczeniem grupy
powinna być skierowana
na zewnątrz i ustawiona
tak, aby szerokie występy
na każdej koronce i część
A (na której rowek jest
szeroki) główki piasty, były
w jednej linii.
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem
na największej koronce i
największej tarczy)
(ar)
(au)
• Do montowania koronek użyć
narzędzie specjalne (TL-LR15) do
dokręcenia nakrętki kasety.
• Aby wymienić koronki zastosować
narzędzia specjalne (TL-LR15) i
TL-SR20, aby odkręcić nakrętkę
kasety. Przymocować TL-SR20 do
największej koronki.
Rowek jest
szeroki tylko w
jednym miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Szeroki występ
Moment dokręcenia:
30 - 50 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak ramy
Śruba regulacyjna B
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa
nakrętki kasety
Nakrętka kasety
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
Rowek
1. Regulacja dolna
Obrócić śrubę
regulacji dolnej
tak, aby kółko
prowadzące
przesunęło się
do położenia
bezpośrednio w
linii z największą
koronką.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu
pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby
średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć tą
samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
2. Regulacja górna
Obrócić ramię korby
odciągając ręcznie przerzutkę
do położenia biegu
wysokiego, a następnie
obrócić śrubę regulacji górnej,
aby ustawić tak, że kółko
prowadzące znajdzie się w
linii z krawędzią zewnętrzną
najmniejszej koronki, patrząc
od tyłu.
Obrócić ramię korby tak,
aby ustawić przerzutkę w dolnym
położeniu.
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i
po usunięciu luzu początkowego linki,
ponownie przymocować tylną przerzutkę,
jak pokazano na rysunku.
Przyłączyć linkę do
przerzutki jak pokazano na
rysunku.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
górnej
Pociągnąć
Uszczelniona końcówka z
gumową osłoną powinna
być zamontowana w oparciu
pancerza na ramie.
Gumowa
osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby
nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
Po wyjęciu osi piasty
należy wykręcić śrubę
mocującą główkę
(wewnątrz główki
piasty), i wymienić
główkę.
Uwaga: Nie należy
próbować
rozbierania
główki,
ponieważ może to
spowodować niewłaściwe
działanie.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Korpus główki Śruba mocująca główkę
piasty
Klucz imbusowy
10 mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo
należy smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki w
prawo, aby dokręcić ją dopóki
łańcuch nie wróci na koronkę
drugiego biegu.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z
osłoną pokrętła regulacyjnego
pancerza.
Obracać śrubę regulacyjną linki w
lewo w celu poluzowania jej do
chwili, kiedy łańcuch dotknie
tylnej koronki i spowoduje hałas.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z
osłoną pokrętła regulacyjnego
pancerza.
Kiedy nie
słychać hałasu
23
23
23
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki
jest dokręcana (obracana w prawo) do chwili wystąpienia hałasu
bez poruszania dźwignią, a następnie poluzowana (obrócona w
lewo) 90-180 stopni od tego punktu.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia, czy w
położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
Blokada regulująca
Pro-Set
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z
przyczepioną blokadą regulującą
Pro-Set. Po zamontowaniu usunąć
blokadę regulacyjną Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby
ustawić przerzutkę w dolnym
położeniu.
Zastosować uchwyt kierownicy z
maksymalną zewnętrzną średnicą
32 mm.
Obsługa dźwigni hamulca
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na
najbardziej wygodne do zmiany biegów i hamowania.
Czynność zmiany biegu
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie
puszczona po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie
naciskania dźwigni jednocześnie obracać korbą.
Przełączanie z dużej koronki na mniejszą
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię
do położenia (2). W ten sposób można przerzucać maksymalnie o
dwa biegi na raz.
Przełączanie z małej koronki na większą
Nacisnąć dźwignię jeden raz, aby przerzucić o jeden poziom z
mniejszej na większą koronkę.
Początkowe
położenie dźwigni
Poszerza
się
Zwęża się
Pierwsza
kostka
Koniec
dźwigni
Klucz
imbusowy
2 mm
Początkowe położenie
dźwigni
Dodatkowa dźwignia zrzucająca
Około
2 mm
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą
koronkę tylną i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B,
aby ustawić kółko
prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale
tak, aby jej nie dotykało.
Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce
i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając,
aby kółko prowadzące nie
dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
Dźwignia
Osłona
Linka
Montaż dźwigni
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania dźwigni ST-M530 / M535 DUAL CONTROL w
połączeniu z tylną przerzutką z odwrotną sprężyną typu RD-M530. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką top normal typu
RD-M511, działanie i wskazania wskaźnika będą odwrócone.
Zwęża się
Poszerza
się
ST-M535 ST-M530
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR20)
Demontaż
TL-LR15
OSTRZEŻENIE
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
TL-CN32 / TL-CN23
Srebrny
Czarny
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Oznaczenia grupy
SI-6KBRB
Grupa Deore
Dźwignia DUAL CONTROL ST-M530 / ST-M535
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M530
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M530 / FH-M535
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-HG50-9
Łańcuch CN-HG73
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M530
Typ SGS
Biegi 9
Całkowita pojemność 45T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-HG50-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Symbol modelu FH-M530 / FH-M535
Biegi 9
Liczba otworów na
szprychy
36 / 32
Uwaga: Upewnić się, czy linka
znajduje się w rowku.
6.5mm
7.1mm
5. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię w celu
przestawienia przerzutki na największą koronkę. Następnie
ponownie uruchomić dźwignię, aby przerzucić przerzutkę na
koronkę drugiego biegu. Następnie przestawić dźwignię kasując
luz i obrócić korbę.
pol_280739_6KBRB.indd 1
pol_280739_6KBRB.indd 1
30/07/08 1:00:58 PM
30/07/08 1:00:58 PM
  • Page 1 1

Shimano ST-M530 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla