W
i∆kszo·π filmów oryginalnie przygotowywanych
j
est do odtwarzania w kinach, gdzie dla uzyskania
dØwi∆ku otaczajƒcego stosowane sƒ duÃe liczby
g
¡o·ników tworzƒcych wokó¡ audytorium
r
ozproszonƒ przestrze◊ dØwi∆kowƒ . W tym
przypadku wyst∆puje wi∆cej g¡o·ników dØwi∆ku
o
taczajƒcego nià dyskretnych kana¡ów zapisu
informacji, a powstajƒcy obraz przestrzeni
d
Øwi∆kowej jest mniej precyzyjny, zapewniajƒc efekt
g
¡∆bszego otaczania. G¡o·niki dipolowe oraz inne
rozwiƒzania rozpraszajƒce dØwi∆k sƒ lepsze do
t
worzenia tego typu przestrzeni dØwi∆kowej w domu
przy uÃyciu mniejszej liczby g¡o·ników.
Pozycjonowanie obrazu przy tych typach g¡o·ników
jest znacznie mniej precyzyjne nià przy g¡o·nikach
u
nipolowych. JednakÃe, cechujƒ si∆ one
niezaprzeczalnƒ zaletƒ ¡atwiejszego tworzenia
równowagi systemu dla wi∆kszej przestrzeni
odtwarzania.
Dlatego teà moÃna uzyskaπ róÃne informacje z
róÃnych Øróde¡ dotyczƒcych tego, który z typów jest
lepszy do stosowania jako g¡o·niki dØwi∆ku
otaczajƒcego. Prawda jest taka, Ãe nie ma jednego,
najlepszego rozwiƒzania dla kaÃdej z sytuacji i
ko◊cowy wybór dla danej sytuacji powinien wynikaπ
z rozwaÃenia wielu kryteriów, które w pewnym
stopniu mogƒ si∆ wykluczaπ. DS3 posiada zalety
jakie zapewniajƒ zarówno g¡o·niki unipolowe jak i
dipolowe. Prze¡ƒczanie pomi∆dzy tymi trybami
odbywa si∆ przy uÃyciu prze¡ƒcznika
umieszczonego za zdejmowanƒ os¡onƒ przedniƒ.
Pozwala to na wybór, który z typów dzia¡ania
najlepiej odpowiada sytuacji w sali odtwarzania,
wielko·ci widowni oraz typowi odtwarzanego
programu. W rzeczywisto·ci moÃna nawet zmieniaπ
charakterystyki pracy kolumn g¡o·nikowych dla
róÃnych typów programu, gdyà ca¡kowita energia
dØwi∆ku powstajƒcego w pomieszczeniu jest taka
sama w obu trybach pracy, dzi∆ki czemu po zmianie
uk¡adu nie jest potrzebna ponowna kalibracja
instalacji.
W trybie unipolowym pracujƒ tylko dwa g¡o·niki
umieszczone z przodu. W trybie dipolowym, przedni
g¡o·nik wysokotonowy jest wy¡ƒczony, a uaktywniane
sƒ dwa boczne g¡o·niki z równoczesnym
obniÃeniem cz∆stotliwo·ci rozgraniczajƒcej dla
g¡o·ników basowych. G¡o·niki boczne pod¡ƒczone
sƒ w przeciwnej fazie w stosunku do siebie, co
zapewnia stref∆ wyt¡umionƒ o ostrych kraw∆dziach
pod kƒtem prostym do ·ciany. S¡uchacze siedzƒcy
w tej strefie majƒ s¡absze odczucie po¡oÃenia
g¡o·ników i s¡yszƒ dØwi∆k bardziej odbity, co
zapewnia przestrze◊ dØwi∆kowƒ o bardziej
rozproszonej naturze.
Pozycjonowanie
Przed przystƒpieniem do trwa¡ego mocowania
kolumn g¡o·nikowych naleÃy okre·liπ optymalnƒ ich
pozycj∆.
Chcƒc w pe¡ni korzystaπ z zalet obu tych trybów
pracy naleÃy zadbaπ, aby s¡uchacze siedzieli w
zakresie strefy wyt¡umienia dla trybu dipolowego.
F
ormat 5.1
(
rysunek 2)
K
aÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ po boku,
nieznacznie poza ·rodkiem obszaru ods¡uchu.
Formaty 6.1 oraz 7.1 (rysunek 3)
Nawet w przypadku stosowania formatu 6.1
z
alecamy zastosowanie 4 kolumn g¡o·nikowych
dØwi∆ku otaczajƒcego.
KaÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ w linii
·
rodkowej obszaru ods¡uchu.
K
olumny g¡o·nikowe tylne umie·ciπ za obszarem
o
ds¡uchu z zachowaniem kƒtów granicznych
p
okazanych na rysunku.
Wszystkie formaty
G
¡o·niki dØwi∆ku otaczajƒcego, normalnie ustawiane
sƒ ok. 60 cm powyÃej wysoko·ci uszu. (rysunek 4)
JeÃeli zachodzi taka potrzeba, moÃna zastosowaπ
wyÃsze po¡oÃenie.
Pomimo tego, Ãe g¡o·niki mogƒ byπ teoretycznie
mocowane do sufitu, nie jest to zalecane, jeÃeli nie
zostanƒ zastosowane ·rodki ca¡kowicie
zapewniajƒce, Ãe g¡o·niki nie wysunƒ si∆ z
mocowania. B&W nie przyjmuje Ãadnej
odpowiedzialno·ci za skutki wysuni∆cia si∆
g¡osników z mocowania do sufitu. JeÃeli sufit
wykonany jest w konstrukcji z wolnymi
przestrzeniami, to lepszym rozwiƒzaniem jest
stosowanie wersji ·ciennej CDS3.
G¡o·niki majƒ oznaczenia okre·lajƒce, która strona
rozprzestrzenia dodatni a która ujemny p¡at dipola.
Oznaczenie to wykonane jest za pomocƒ strza¡ki
umieszczonej na etykiecie z ty¡u g¡o·nika. Strza¡ka
ta wskazuje dodatni p¡at. (rysunek 5)
Dla zoptymalizowania subtelno·ci rozprzestrzeniania
si∆ dØwi∆ku od przodu do ty¡u pomieszczenia i
odwrotnie, gdy g¡o·niki pracujƒ w trybie dipolowym,
zalecamy aby g¡o·niki boczne ustawione by¡y w taki
sposób, by dodatni p¡at dipola (wskazywany
strza¡kƒ) by¡ skierowany do przodu pomieszczenia,
natomiast g¡o·niki tylne swój dodatni p¡at powinny
mieπ ustawiony w kierunku ·rodka ·ciany tylnej.
(rysunek 6)
B¡ƒdzƒce pola magnetyczne
G¡o·niki tworzƒ b¡ƒdzƒce pola magnetyczne, które
rozprzestrzeniane sƒ w kierunku ty¡u obudowy.
Zalecamy, aby przedmioty wraÃliwe na dzia¡anie
pola magnetycznego (odbiornik telewizyjny, ekran
komputerowy, ta·my audio i video, karty
magnetyczne i tym podobne) umieszczane by¡y w
odleg¡o·ci nie mniejszej nià 0.5 m (20 cali) od
g¡o·nika. Ekrany LCD oraz telewizory plazmowe nie
sƒ podatne na pola magnetyczne.
Pod¡ƒczenia (rysunek 7)
Wszystkie pod¡ƒczenia powinny byπ wykonywane
przy wy¡ƒczonym sprz∆cie.
Zwróπ uwag∆ na to, aby dodatnie gniazdo kolumny
g¡o·nikowej (oznaczone „+“ oraz kolorem
czerwonym) po¡ƒczone by¡o z dodatnim gniazdem
36
DS3 OM Inner Iss2.qxd 23/3/07 3:36 pm Page 36