domowych i odtwarzaniu za pomocƒ unipolowych
g¡o·ników dØwiΔku otaczajƒcego, bez wzglΔdu na to
jaki zastosowano format zapisu wielokana¡owego.
UmoÃliwia to lepszƒ lokalizacjΔ stron oraz obrazu
melodycznego tworzonego z ty¡u, chociaà obraz ten
nigdy nie jest tak precyzyjny, jak ma to miejsce w
przypadku g¡o·ników przednich.
WiΔkszo·π filmów oryginalnie przygotowywanych
jest do odtwarzania w kinach, gdzie dla uzyskania
dØwiΔku otaczajƒcego stosowane sƒ duÃe liczby
g¡o·ników tworzƒcych wokó¡ audytorium
rozproszonƒ przestrze◊ dØwiΔkowƒ . W tym
przypadku wystΔpuje wiΔcej g¡o·ników dØwiΔku
otaczajƒcego nià dyskretnych kana¡ów zapisu
informacji, a powstajƒcy obraz przestrzeni
dØwiΔkowej jest mniej precyzyjny, zapewniajƒc efekt
g¡Δbszego otaczania. G¡o·niki dipolowe oraz inne
rozwiƒzania rozpraszajƒce dØwiΔk sƒ lepsze do
tworzenia tego typu przestrzeni dØwiΔkowej w domu
przy uÃyciu mniejszej liczby g¡o·ników.
Pozycjonowanie obrazu przy tych typach g¡o·ników
jest znacznie mniej precyzyjne nià przy g¡o·nikach
unipolowych. JednakÃe, cechujƒ siΔ one
niezaprzeczalnƒ zaletƒ ¡atwiejszego tworzenia
równowagi systemu dla wiΔkszej przestrzeni
odtwarzania.
Dlatego teà moÃna uzyskaπ róÃne informacje z
róÃnych Øróde¡ dotyczƒcych tego, który z typów jest
lepszy do stosowania jako g¡o·niki dØwiΔku
otaczajƒcego. Prawda jest taka, Ãe nie ma jednego,
najlepszego rozwiƒzania dla kaÃdej z sytuacji i
ko◊cowy wybór dla danej sytuacji powinien wynikaπ
z rozwaÃenia wielu kryteriów, które w pewnym
stopniu mogƒ siΔ wykluczaπ. DS3 posiada zalety
jakie zapewniajƒ zarówno g¡o·niki unipolowe jak i
dipolowe. Prze¡ƒczanie pomiΔdzy tymi trybami
odbywa siΔ przy uÃyciu prze¡ƒcznika
umieszczonego za zdejmowanƒ os¡onƒ przedniƒ.
Pozwala to na wybór, który z typów dzia¡ania
najlepiej odpowiada sytuacji w sali odtwarzania,
wielko·ci widowni oraz typowi odtwarzanego
programu. W rzeczywisto·ci moÃna nawet zmieniaπ
charakterystyki pracy kolumn g¡o·nikowych dla
róÃnych typów programu, gdyà ca¡kowita energia
dØwiΔku powstajƒcego w pomieszczeniu jest taka
sama w obu trybach pracy, dziΔki czemu po zmianie
uk¡adu nie jest potrzebna ponowna kalibracja
instalacji.
W trybie unipolowym pracujƒ tylko dwa g¡o·niki
umieszczone z przodu. W trybie dipolowym, przedni
g¡o·nik wysokotonowy jest wy¡ƒczony, a uaktywniane
sƒ dwa boczne g¡o·niki z równoczesnym
obniÃeniem czΔstotliwo·ci rozgraniczajƒcej dla
g¡o·ników basowych. G¡o·niki boczne pod¡ƒczone
sƒ w przeciwnej fazie w stosunku do siebie, co
zapewnia strefΔ wyt¡umionƒ o ostrych krawΔdziach
pod kƒtem prostym do ·ciany. S¡uchacze siedzƒcy
w tej strefie majƒ s¡absze odczucie po¡oÃenia
g¡o·ników i s¡yszƒ dØwiΔk bardziej odbity, co
zapewnia przestrze◊ dØwiΔkowƒ o bardziej
rozproszonej naturze.
Pozycjonowanie
Przed przystƒpieniem do trwa¡ego mocowania
kolumn g¡o·nikowych naleÃy okre·liπ optymalnƒ ich
pozycjΔ.
Chcƒc w pe¡ni korzystaπ z zalet obu tych trybów
pracy naleÃy zadbaπ, aby s¡uchacze siedzieli w
zakresie strefy wyt¡umienia dla trybu dipolowego.
Format 5.1 (rysunek 2)
KaÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ po boku,
nieznacznie poza ·rodkiem obszaru ods¡uchu.
Formaty 6.1 oraz 7.1 (rysunek 3)
Nawet w przypadku stosowania formatu 6.1
zalecamy zastosowanie 4 kolumn g¡o·nikowych
dØwiΔku otaczajƒcego.
KaÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ w linii
·rodkowej obszaru ods¡uchu.
Kolumny g¡o·nikowe tylne umie·ciπ za obszarem
ods¡uchu z zachowaniem kƒtów granicznych
pokazanych na rysunku.
Wszystkie formaty
G¡o·niki dØwiΔku otaczajƒcego, normalnie ustawiane
sƒ ok. 60 cm powyÃej wysoko·ci uszu. (rysunek 4)
JeÃeli zachodzi taka potrzeba, moÃna zastosowaπ
wyÃsze po¡oÃenie.
Pomimo tego, Ãe g¡o·niki mogƒ byπ teoretycznie
mocowane do sufitu, nie jest to zalecane, jeÃeli nie
zostanƒ zastosowane ·rodki ca¡kowicie
zapewniajƒce, Ãe g¡o·niki nie wysunƒ siΔ z
mocowania. B&W nie przyjmuje Ãadnej
odpowiedzialno·ci za skutki wysuniΔcia siΔ
g¡osników z mocowania do sufitu.
G¡o·niki majƒ oznaczenia okre·lajƒce, która strona
rozprzestrzenia dodatni a która ujemny p¡at dipola.
Oznaczenie to wykonane jest za pomocƒ strza¡ki
umieszczonej na etykiecie z ty¡u g¡o·nika. Strza¡ka
ta wskazuje dodatni p¡at. (rysunek 5)
Dla zoptymalizowania subtelno·ci rozprzestrzeniania
siΔ dØwiΔku od przodu do ty¡u pomieszczenia i
odwrotnie, gdy g¡o·niki pracujƒ w trybie dipolowym,
zalecamy aby g¡o·niki boczne ustawione by¡y w taki
sposób, by dodatni p¡at dipola (wskazywany
strza¡kƒ) by¡ skierowany do przodu pomieszczenia,
natomiast g¡o·niki tylne swój dodatni p¡at powinny
mieπ ustawiony w kierunku ·rodka ·ciany tylnej.
(rysunek 6)
B¡ƒdzƒce pola magnetyczne
G¡o·niki tworzƒ b¡ƒdzƒce pola magnetyczne, które
rozprzestrzeniane sƒ w kierunku ty¡u obudowy.
Zalecamy, aby przedmioty wraÃliwe na dzia¡anie
pola magnetycznego (odbiornik telewizyjny, ekran
komputerowy, ta·my audio i video, karty
magnetyczne i tym podobne) umieszczane by¡y w
odleg¡o·ci nie mniejszej nià 0.5 m (20 cali) od
g¡o·nika. Ekrany LCD oraz telewizory plazmowe nie
sƒ podatne na pola magnetyczne.
32