Bowers & Wilkins DS3 Black Ash Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
'6
,@MT@K
Contents
English
Owner’s Manual............4
Français
Manuel d’utilisation.......6
Deutsch
Bedienungsanleitung.....8
Español
Manual de
instrucciones ..............11
Português
Manual do utilizador....13
Italiano
Manuale di istruzioni ...16
Nederlands
Handleiding ................18
Ελληνικά
δηγίες ρήσεως ....21
Русский
Руководство по
эксплуатации ............24
"esky
Návod k pouãití..........26
Magyar
Használati útmutató ...29
Polski
Instrukcja
uÃytkownika ...............31
.....................34
.......................36
EU Declaration of
Conformity..................38
Technical
Specifications .............39
sprayt a törlμkendμre permetezze, és ne közvetlenül
a hangsugárzóra. Elμször egy kis területen próbálja
ki a hatást, mert néhány tisztítószer kárt okozhat a
burkolatban. Kerülje a dörzsölμ, vagy savat, alkáli és
egyéb anti-bakteriális anyagot tartalmazó
tisztítószereket. Ne használjon semmilyen
tisztítószert a hangszórókon. A rostély szövete
normál ruhakefével tisztítható meg a rostély
eltávolítása után. Kerülje a hangszórók érintését,
különösen ügyeljen a magassugárzóra, mert kárt
okozhat benne.
Polski
Instrukcja uÃytkownika
Drogi kliencie
DziΔkujemy za nabycie produktu Bowers & Wilkins.
Jeste·my pewni, Ãe nasze kolumny g¡o·nikowe
zapewniƒ wiele lat mi¡ych wraÃe◊ ze s¡uchania
muzyki, lecz przed ich instalacjƒ prosimy dok¡adnie
zapoznaπ siΔ z tƒ instrukcjƒ obs¡ugi. PomoÃe to
optymalnie wykorzystaπ ich moÃliwo·ci.
Bowers & Wilkins posiada sieπ autoryzowanych
dystrybutorów w ponad 60 krajach, którzy bΔdƒ w
stanie pomóc w momencie wystƒpienia
jakiegokolwiek problemu, którego nie moÃe
rozwiƒzaπ sam sprzedawca.
Ochrona ·rodowiska
Ten produkt zosta¡ zaprojektowany zgodnie z
miΔdzynarodowymi dyrektywami, miedzy innymi z:
i. Dyrektywƒ dotyczƒca zmniejszenia ilo·ci
substancji niebezpiecznych przenikajƒcych do
·rodowiska z odpadów elektrycznych i
elektronicznych (ang. RoHS)
ii. Przepisami dotyczƒcymi zarzƒdzania
chemikaliami (ang. REACH)
iii. Przepisami dotyczƒcymi ograniczeniem liczby
zuÃytych urzƒdze◊ elektrycznych i
elektronicznych (ang. WEEE)
W celu uzyskania dalszych informacji dotyczƒcych
sk¡adowania oraz przetwarzania zuÃytych sprzΔtów i
baterii, proszΔ skontaktowaπ siΔ z lokalnymi
w¡adzami, zak¡adem utylizacji odpadów lub punktem
sprzedaÃy, w którym nabyto przedmioty.
Rozpakowanie (rysunek 1)
• Z¡oÃyπ klapki kartonu na zewnƒtrz i obróciπ karton
wraz z jego zawarto·ciƒ.
• Podnie·π karton, wysunƒπ zawarto·π i zdjƒπ
zewnΔtrzne opakowanie kolumn g¡o·nikowych.
Zalecamy zachowanie kartonów na przysz¡o·π.
Obs¡uga
Kolumny g¡o·nikowe DS3 zosta¡y specjalnie
opracowane jako zawieszane na ·cianie kolumny
g¡o·nikowe dØwiΔku otaczajƒcego, zapewniajƒc
odtwarzanie dØwiΔków w wielokana¡owych
systemach audio oraz w instalacjach kina
domowego.
Kolumny g¡o·nikowe dØwiΔku otaczajƒcego
generalnie moÃna podzieliπ na dwa typy – te, które
moÃna okre·liπ jako „normalne“ – tak zwane
unipolowe, w których dØwiΔk tworzony jest przez
grupΔ g¡o·ników zainstalowanych z przodu kolumny
oraz – dajƒce bardziej rozproszonƒ przestrze◊
dØwiΔkowƒ takie jak dipolowe. KaÃdy z tych typów
ma swoje zalety.
WiΔkszo·π muzyki zarejestrowanej wielokana¡owo
nagrywana by¡a z my·lƒ o odtwarzaniu w warunkach
31
domowych i odtwarzaniu za pomocƒ unipolowych
g¡o·ników dØwiΔku otaczajƒcego, bez wzglΔdu na to
jaki zastosowano format zapisu wielokana¡owego.
UmoÃliwia to lepszƒ lokalizacjΔ stron oraz obrazu
melodycznego tworzonego z ty¡u, chociaà obraz ten
nigdy nie jest tak precyzyjny, jak ma to miejsce w
przypadku g¡o·ników przednich.
WiΔkszo·π filmów oryginalnie przygotowywanych
jest do odtwarzania w kinach, gdzie dla uzyskania
dØwiΔku otaczajƒcego stosowane sƒ duÃe liczby
g¡o·ników tworzƒcych wokó¡ audytorium
rozproszonƒ przestrze◊ dØwiΔkowƒ . W tym
przypadku wystΔpuje wiΔcej g¡o·ników dØwiΔku
otaczajƒcego nià dyskretnych kana¡ów zapisu
informacji, a powstajƒcy obraz przestrzeni
dØwiΔkowej jest mniej precyzyjny, zapewniajƒc efekt
g¡Δbszego otaczania. G¡o·niki dipolowe oraz inne
rozwiƒzania rozpraszajƒce dØwiΔk sƒ lepsze do
tworzenia tego typu przestrzeni dØwiΔkowej w domu
przy uÃyciu mniejszej liczby g¡o·ników.
Pozycjonowanie obrazu przy tych typach g¡o·ników
jest znacznie mniej precyzyjne nià przy g¡o·nikach
unipolowych. JednakÃe, cechujƒ siΔ one
niezaprzeczalnƒ zaletƒ ¡atwiejszego tworzenia
równowagi systemu dla wiΔkszej przestrzeni
odtwarzania.
Dlatego teà moÃna uzyskaπ róÃne informacje z
róÃnych Øróde¡ dotyczƒcych tego, który z typów jest
lepszy do stosowania jako g¡o·niki dØwiΔku
otaczajƒcego. Prawda jest taka, Ãe nie ma jednego,
najlepszego rozwiƒzania dla kaÃdej z sytuacji i
ko◊cowy wybór dla danej sytuacji powinien wynikaπ
z rozwaÃenia wielu kryteriów, które w pewnym
stopniu mogƒ siΔ wykluczaπ. DS3 posiada zalety
jakie zapewniajƒ zarówno g¡o·niki unipolowe jak i
dipolowe. Prze¡ƒczanie pomiΔdzy tymi trybami
odbywa siΔ przy uÃyciu prze¡ƒcznika
umieszczonego za zdejmowanƒ os¡onƒ przedniƒ.
Pozwala to na wybór, który z typów dzia¡ania
najlepiej odpowiada sytuacji w sali odtwarzania,
wielko·ci widowni oraz typowi odtwarzanego
programu. W rzeczywisto·ci moÃna nawet zmieniaπ
charakterystyki pracy kolumn g¡o·nikowych dla
róÃnych typów programu, gdyà ca¡kowita energia
dØwiΔku powstajƒcego w pomieszczeniu jest taka
sama w obu trybach pracy, dziΔki czemu po zmianie
uk¡adu nie jest potrzebna ponowna kalibracja
instalacji.
W trybie unipolowym pracujƒ tylko dwa g¡o·niki
umieszczone z przodu. W trybie dipolowym, przedni
g¡o·nik wysokotonowy jest wy¡ƒczony, a uaktywniane
sƒ dwa boczne g¡o·niki z równoczesnym
obniÃeniem czΔstotliwo·ci rozgraniczajƒcej dla
g¡o·ników basowych. G¡o·niki boczne pod¡ƒczone
sƒ w przeciwnej fazie w stosunku do siebie, co
zapewnia strefΔ wyt¡umionƒ o ostrych krawΔdziach
pod kƒtem prostym do ·ciany. S¡uchacze siedzƒcy
w tej strefie majƒ s¡absze odczucie po¡oÃenia
g¡o·ników i s¡yszƒ dØwiΔk bardziej odbity, co
zapewnia przestrze◊ dØwiΔkowƒ o bardziej
rozproszonej naturze.
Pozycjonowanie
Przed przystƒpieniem do trwa¡ego mocowania
kolumn g¡o·nikowych naleÃy okre·liπ optymalnƒ ich
pozycjΔ.
Chcƒc w pe¡ni korzystaπ z zalet obu tych trybów
pracy naleÃy zadbaπ, aby s¡uchacze siedzieli w
zakresie strefy wyt¡umienia dla trybu dipolowego.
Format 5.1 (rysunek 2)
KaÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ po boku,
nieznacznie poza ·rodkiem obszaru ods¡uchu.
Formaty 6.1 oraz 7.1 (rysunek 3)
Nawet w przypadku stosowania formatu 6.1
zalecamy zastosowanie 4 kolumn g¡o·nikowych
dØwiΔku otaczajƒcego.
KaÃdƒ z kolumn g¡o·nikowych umie·ciπ w linii
·rodkowej obszaru ods¡uchu.
Kolumny g¡o·nikowe tylne umie·ciπ za obszarem
ods¡uchu z zachowaniem kƒtów granicznych
pokazanych na rysunku.
Wszystkie formaty
G¡o·niki dØwiΔku otaczajƒcego, normalnie ustawiane
sƒ ok. 60 cm powyÃej wysoko·ci uszu. (rysunek 4)
JeÃeli zachodzi taka potrzeba, moÃna zastosowaπ
wyÃsze po¡oÃenie.
Pomimo tego, Ãe g¡o·niki mogƒ byπ teoretycznie
mocowane do sufitu, nie jest to zalecane, jeÃeli nie
zostanƒ zastosowane ·rodki ca¡kowicie
zapewniajƒce, Ãe g¡o·niki nie wysunƒ siΔ z
mocowania. B&W nie przyjmuje Ãadnej
odpowiedzialno·ci za skutki wysuniΔcia siΔ
g¡osników z mocowania do sufitu.
G¡o·niki majƒ oznaczenia okre·lajƒce, która strona
rozprzestrzenia dodatni a która ujemny p¡at dipola.
Oznaczenie to wykonane jest za pomocƒ strza¡ki
umieszczonej na etykiecie z ty¡u g¡o·nika. Strza¡ka
ta wskazuje dodatni p¡at. (rysunek 5)
Dla zoptymalizowania subtelno·ci rozprzestrzeniania
siΔ dØwiΔku od przodu do ty¡u pomieszczenia i
odwrotnie, gdy g¡o·niki pracujƒ w trybie dipolowym,
zalecamy aby g¡o·niki boczne ustawione by¡y w taki
sposób, by dodatni p¡at dipola (wskazywany
strza¡kƒ) by¡ skierowany do przodu pomieszczenia,
natomiast g¡o·niki tylne swój dodatni p¡at powinny
mieπ ustawiony w kierunku ·rodka ·ciany tylnej.
(rysunek 6)
B¡ƒdzƒce pola magnetyczne
G¡o·niki tworzƒ b¡ƒdzƒce pola magnetyczne, które
rozprzestrzeniane sƒ w kierunku ty¡u obudowy.
Zalecamy, aby przedmioty wraÃliwe na dzia¡anie
pola magnetycznego (odbiornik telewizyjny, ekran
komputerowy, ta·my audio i video, karty
magnetyczne i tym podobne) umieszczane by¡y w
odleg¡o·ci nie mniejszej nià 0.5 m (20 cali) od
g¡o·nika. Ekrany LCD oraz telewizory plazmowe nie
sƒ podatne na pola magnetyczne.
32
Pod¡ƒczenia (rysunek 7)
Wszystkie pod¡ƒczenia powinny byπ wykonywane
przy wy¡ƒczonym sprzΔcie.
Zwróπ uwagΔ na to, aby dodatnie gniazdo kolumny
g¡o·nikowej (oznaczone „+“ oraz kolorem
czerwonym) po¡ƒczone by¡o z dodatnim gniazdem
wyj·ciowym wzmacniacza za· ujemne (oznaczone
„–“ oraz kolorem czarnym) z ujemnym.
Gniazda dostosowane sƒ do wtyków 8 mm,
odizolowanych ko◊cówek przewodów i
zaokrƒglonych ko◊cówek do 5 mm oraz 4 mm
wtyków bananowych.
WaÃne informacje dotyczƒce bezpiecze◊stwa:
W wybranych krajach, w wiΔkszo·ci w Europie
stosowanie wtyczek bananowych jest traktowane
jako potencjalnie niebezpieczne, gdyà mogƒ byπ
one w¡oÃone w otwory gniazd sieci elektrycznej. W
celu uzyskania zgodno·ci z europejskimi normami
bezpiecze◊stwa CENELEC. otwory 4mm w
gniazdach sƒ za·lepione plastikowymi za·lepkami.
Nie wyciƒgaπ tych za·lepek, jeÃeli urzƒdzenie
stosowane jest w krajach, w których obowiƒzujƒ te
przepisy.
NaleÃy zawsze dokrΔciπ nakrΔtki gniazda tak, aby
nie drga¡y one, gdyà przy wibracjach powietrza
bΔdƒ one grzechota¡y.
Wybierajƒc przewody po¡ƒczeniowe naleÃy
skorzystaπ z porady sprzedawcy. Ca¡kowita
impedancja obwodu powinna byπ niÃsza niÃ
maksymalna zalecana, podana w parametrach. W
celu unikniΔcia t¡umienia wysokich czΔstotliwo·ci
naleÃy stosowaπ przewody o minimalnej
indukcyjno·ci.
Zawieszanie g¡o·ników
Kolumny g¡o·nikowe mogƒ byπ mocowane do ·cian
za pomocƒ wkrΔtów o ·rednicy od 5 mm do 6 mm
(Nr 10 do Nr 12). Z ty¡u obudowy wystΔpujƒ trzy
p¡ytki.
G¡ówka wkrΔtu powinna byπ wprowadzona w
okrƒg¡ƒ czΔ·π otworu i wsuniΔta ca¡kowicie
wzd¡uà jednej ze szczelin.B&W nie ponosi Ãadnej
odpowiedzialno·ci za jakiekolwiek szkody
wynik¡e z niew¡a·ciwego mocowania do ·ciany
lub sufitu.
ZewnΔtrzne wymiary wzornika odpowiadajƒ
wymiarom tylnej ·ciany obudowy.
Przykleiπ cztery samoprzylepne gumowe podk¡adki
do panelu tylnego kaÃdego z g¡o·ników w pobliÃu
ma¡ych wystΔpów w naroÃnikach. Podk¡adki te
ograniczajƒ wibracje g¡o·ników przy powierzchni i
pozwalajƒ na dok¡adne ustawienie ich pozycji.
(rysunek 9)
Odleg¡o·π miΔdzy ·cianƒ a ¡bem wkrΔtu ustawiπ
tak, aby po zawieszeniu kolumny na wkrΔcie
gumowe podk¡adki przesuwa¡y siΔ z oporem po
·cianie. (rysunek 10)
Zawsze sprawdziπ i upewniπ siΔ, Ãe:
• Wszystkie wkrΔty wsuniΔte sƒ do ko◊ca w
wΔÃsze czΔ·ci otworów w p¡ytkach do
mocowania na ·cianie.
• ¿by wkrΔtów odsuniΔte sƒ od ·ciany na tyle, Ãe
gumowe podk¡adki zapewniajƒ wystarczajƒce
tarcie, aby kolumny g¡o·nikowe nie przesuwa¡y
siΔ po ·cianie.
Przewody mogƒ byπ prowadzone w szczelinach w
na panelu tylnym.
Mocowanie do samej obudowy nie jest zalecane,
gdyà obudowa ta ma nachylenie i bΔdzie nachylona
do przodu.
Wybór trybu (rysunek 11)
Za pomocƒ prze¡ƒcznika z przodu kolumny wybraπ
pomiΔdzy trybem pracy unipolowym i dipolowym. W
pozycji kolumna g¡o·nikowa pracuje jako
unipolowa, za· w pozycji ●● jako dipolowa.
Eksperyment pozwalajƒcy na okre·lenie ustawie◊
najbardziej odpowiadajƒcych w¡asnym
wymaganiom. Typowymi kombinacjami sƒ:
• Wszystkie g¡o·niki dØwiΔku otaczajƒcego
unipolowe
• G¡o·niki boczne dipolowe, a tylne unipolowe
• Wszystkie g¡o·niki dØwiΔku otaczajƒcego dipolowe
Ustawienie bocznych g¡o·ników jako unipolowe,
natomiast tylnych jako dipolowe jest moÃliwe, lecz
nie stosowane.
Dalsza konserwacja
Obudowy zazwyczaj wymagajƒ tylko usuniΔcia
kurzu. Je·li chcesz uÃyπ aerozolu lub innego ·rodka
czyszczƒcego, zdejmij maskownicΔ delikatnie
·ciƒgajƒc jƒ z obudowy. Rozpyl aerozol na szmatkΔ,
a nie bezpo·rednio na produkt. Najpierw sprawdØ
na ma¡ej powierzchni, czy ·rodek czyszczƒcy nie
niszczy pod¡oÃa. Unikaj materia¡ów szorstkich i
takich, które zawierajƒ kwas, sƒ zasadowe lub
antybakteryjne. Nie stosuj ·rodków czyszczƒcych na
g¡o·niki. Maskownica moÃe byπ czyszczona przy
uÃyciu normalnej ·cierki, gdy sama maskownica
zosta¡a uprzednio zdjΔta z kolumny. Unikaj
dotykania g¡o·ników, a w szczególno·ci tweetera,
Ãeby ich nie uszkodziπ.
33
39
Technical Features
Description
Drive units
Frequency range
Frequency response
Dispersion
Sensitivity
Harmonic distortion
Nominal impedance
Crossover frequencies
Power handling
Max. recommended cable impedance
Dimensions
Net Weight
Nautilus™ tweeter
Woven Kevlar
®
brand fibre cone bass/midrange
2-way closed-box selectable dipole/monopole surround system
1x ø25mm (1 in) aluminium dome high-frequency
2x ø80mm (3 in) midrange/high frequency
1x ø130mm (5 in) woven Kevlar
®
cone bass/midrange
-6dB at 63Hz and 42kHz (monopole mode)
-6dB at 63Hz and 15kHz (dipole mode)
85Hz – 22kHz ±3dB on reference axis (monopole mode)
85Hz – 10kHz ±3dB power averaged over front hemisphere (dipole mode)
Monopole mode: within 2dB of reference response
Horizontal: over 40˚ arc
Vertical: over 10˚ arc
Dipole mode: horizontal figure of eight
Effective null zone ±20º (250Hz – 15kHz)
89dB spl (2.83V, 1m)
2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m)
<1% 130Hz – 20kHz
8Ω (minimum 3.3Ω)
4kHz (monopole mode)
250Hz (dipole mode)
25W – 100W into 8Ω on unclipped programme
0.1Ω
Height: 249mm (9.8 in)
Width: 380mm (15 in)
Depth: 153mm (6 in)
5.2 kg (11.5 lb)
DS3
!6&QNTO+SC
#@KD1N@C
6NQSGHMF6DRS2TRRDW
!-!'$MFK@MC
3
%
HMENAVFQNTOBNL
VVVANVDQRVHKJHMRBNL
!6&QNTO4*2@KDR
3
$TJR@KDRAVFQNTOBNL
!6&QNTO-NQSG LDQHB@
3
$L@QJDSHMFAVFQNTOTR@BNL
!6&QNTO RH@+SC
3
$HMENAVFQNTOGJ
"NOXQHFGS¡!6&QNTO+SC$.$
/QHMSDCHMSGD4*
(((RRTD
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42

Bowers & Wilkins DS3 Black Ash Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi