• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one
prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia,
należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub
kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha,
można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub
spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek skrócić łańcuch
w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony jeżeli zostanie
skrócony w miejscu gdzie został połączony za pomocą
sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
napięcie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie
to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może
spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części
ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić
przerzutkę.
• Należy okresowo czyścic przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości na tylnym
końcu roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt
długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze łańcuch.
• Wyregulować sprężynę powrotną tylnej przerzutki typu RD-M970 od dolnej strony.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one
tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie
używać kombinacji koronek noszących różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy gdy
kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają
sobie w czasie hamowania. W przypadku zakłóceń mogą mieć one
wpływ na hamowanie.
Zamontować linki tak, aby miały nieco luzu, nawet kiedy kierownica
zostanie całkowicie skręcona w dowolnym kierunku.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny
(SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych smarów.
W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić
swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizg.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy
kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch,
taki jak CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Srebrny
Czarna
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie
następującej kombinacji.
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego powodu
duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy, jeżeli długość
łańcucha jest zbyt mała. Ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa
do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest w położeniu, w którym wymiar
“A” jest najdłuższy, a łańcuch jest na największej koronce i największej
tarczy. Jeżeli skok amortyzatora tylnego jest duży, luz łańcucha może nie
być wybierany prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej
tarczy i najmniejszej koronce.
A
A'
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na największej tylnej
koronce i największej przedniej tarczy)
Największa
koronka
Łańcuch
Największa
tarcza
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Dane techniczne
Przerzutka tylna
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-5VW0A-001
RD-M970
Przerzutka tylna
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna napięcia B nie zetknęła się
z hakiem na zakończeniu widełek. W przeciwnym razie może dojść do obrażeń.
Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej Pro-Set.
Śruba haka, Moment dokręcania:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak na zakończeniu widelca
Śruba regulacyjna B
Aby zmienić z malej koronki na większą (MULTI RELEASE)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do położenia
(1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do położenia (2).
W ten sposób można przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
Obsługa dźwigni
Niniejsza instrukcja serwisowa opisuje sposób postępowania w przypadku stosowania dźwigni ST-M975 DUAL CONTROL w połączeniu z tylną przerzutką ze
sprężyną powrotną typu RD-M970. W przypadku stosowania połączenia z przerzutką Top Normal RD-M971, działanie będzie odwrócone.
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na najbardziej
wygodne do zmiany biegów i hamowania.
■ Czynność zmiany biegu
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie puszczona
po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie naciskania dźwigni
jednocześnie obracać korbą.
Przerzucanie z dużej koronki na mniejszą
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość biegów,
dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć dźwignię do położenia
(1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz, przesunąć dźwignię do położenia (2).
W ten sposób można przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
Mechanizm INSTANT RELEASE
umożliwia szybką zmianę biegów,
ponieważ napięcie linki jest
redukowane natychmiast, kiedy
naciśnięta zostanie główna lub
dodatkowa dźwignia zrzucająca.
Dźwignie wyposażone są również
w mechanizm MULTI RELEASE,
dlatego można jednym ruchem
przerzucać o dwa biegi.
Początkowe położenie
dźwigni
Początkowe położenie
dźwigni
Dodatkowa dźwignia zrzucająca
Poszerza się
Zwęża się
Pierwsza kostka
Koniec dźwigni
Klucz imbusowy 2 mm
Około 2
mm
■ Obsługa dźwigni hamulca
Skracanie pancerza
Po ucięciu pancerza zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna
była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza
założyć tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu
luzu początkowego linki, ponownie przymocować
tylną przerzutkę, jak pokazano na rysunku.
Pociągnij
Przyłączyć linkę do przerzutki jak
pokazano na rysunku.
Rowek
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Uszczelniona końcówka
z gumową osłoną powinna
być zamontowana
w oparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo należy
smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię w celu przestawienia przerzutki
na największą koronkę. Następnie ponownie uruchomić dźwignię, aby
przestawić przerzutkę na koronkę drugiego biegu. Następnie nacisnąć
dźwignię aż do oporu i obrócić korbę.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki
w prawo, aby dokręcić ją dopóki
łańcuch nie wróci na koronkę drugiego
biegu.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z osłoną
pokrętła regulacyjnego pancerza.
Obracać śrubę regulacyjną linki w lewo
w celu poluzowania jej do chwili, kiedy
łańcuch dotknie tylnej koronki
i spowoduje hałas.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z osłoną
pokrętła regulacyjnego pancerza.
Kiedy nie
słychać hałasu
23
23 23
23
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki jest
dokręcana (obracana w prawo) do chwili wystąpienia hałasu bez
poruszania dźwignią, a następnie poluzowana (obrócona w lewo) 90-180
stopni od tego punktu.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Regulacja SIS
Blokada regulująca Pro-Set
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z przyczepionym
blokadą regulacyjną Pro-Set. Po
zamontowaniu usunąć blokadę
regulacyjną Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić
przerzutkę w dolnym położeniu.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą koronkę tylną
i obrócić ramię korby do tyłu. Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby
ustawić kółko prowadzące tak blisko koronki jak to możliwe, ale tak, aby
jej nie dotykało. Następnie
ustawić łańcuch na najmniejszej
koronce i powtórzyć powyższe
czynności, pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło koronki.
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
w rowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana końcówki
na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować się po
stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować uchwyt kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
Montaż dźwigni
Przy mocowaniu elementów do powierzchni ramy/
kierownicy karbonowej sprawdzić zalecenia
producenta ramy/części karbonowych odnośnie
momentu dokręcenia w celu uniknięcia zbyt
mocnego dokręcenia, co może uszkodzić karbon i/
lub niedokręcenia, które może prowadzić do braku
siły mocującej elementów.
Klucz imbusowy 4 mm
1. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się
do położenia bezpośrednio w linii
z największą koronką.
Kółko prowadzące
Największa
koronka
Śruba regulacji
dolnej
2. Regulacja górna
Obrócić ramię korby odciągając ręcznie przerzutkę do najwyższego
położenia, a następnie obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że
kółko prowadzące znajdzie się w linii
z krawędzią zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić
przerzutkę w dolnym położeniu.
Śruba regulacji
górnej
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
3. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię osiem lub więcej razy
w celu ustawienia dźwigni w najniższym
położeniu. Następnie usunąć kapę otworu na
linkę i przyłączyć linkę.
Kapa otworu na linkę
Linka
Zamontować kapę otworu na linkę obracając ją do
zatrzymania, jak pokazano na rysunku. Nie obracać
jej dalej, ponieważ może dojść do uszkodzenia gwintu
kapy.
Kapa otworu na linkę
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
OSTRZEŻENIE
Grupa XTR
Dźwignia DUAL CONTROL ST-M975
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka tylna RD-M970
Typ SGS / GS
Piasta tylna FH-M975 / FH-M970
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-M970
Łańcuch CN-7701
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M970
Typ SGS GS
Biegi 9 9
Całkowita pojemność 43T 33T
Największa koronka 34T 34T
Najmniejsza koronka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T 22T
6,5 mm
7,1 mm
pol_280404_5VW0A_001.indd 1pol_280404_5VW0A_001.indd 1 15-05-2008 12:19:3515-05-2008 12:19:35