15
Uwagi dotyczące używania obręczy kół cylindrycznych (szytki)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Szytki są powszechnie stosowane w rowerach szosowych ze względu na dużą lekkość ich konstrukcji i zapewnianą przez nie
płynność pokonywania zakrętów. Jednakże w porównaniu z drutówkami wymagają znacznie większej uwagi w trakcie obsługi czy
konserwacji. Ponadto przed każdorazowym ich użyciem wymagany jest przegląd kół.
Przestrzeganie tych zaleceń pozwoli osiągnąć maksymalną wydajność danego produktu. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może
doprowadzić do zejścia opon z obręczy lub uszkodzenia samych opon, a w konsekwencji do poważnych obrażeń rowerzysty. Należy
przeczytać i dokładnie zapoznać się z poniższymi punktami dotyczącymi korzystania z szytek. Ponadto w przypadku braku pewności
co do posiadania wystarczającej wiedzy i doświadczenia do montażu lub demontażu szytek albo przeprowadzania ich konserwacji
należy skonsultować się z autoryzowanym sprzedawcą rowerów lub wykwalifikowanym mechanikiem rowerowym.
Nie wolno korzystać z roweru z szytkami zamontowanymi przez osobę, która mogła nie posiadać odpowiedniej wiedzy i
doświadczenia do przeprowadzenia tej czynności.
•
Do zamocowania opon szytek na obręczach kół stosuje się specjalny klej do szytek. Inny rodzaj kleju może nie zapewnić
wystarczającej przyczepności, a także może spowodować uszkodzenie materiału obręczy.
•
Do czyszczenia powierzchni obręczy wolno stosować wyłącznie specjalny środek czyszczący do szytek. Każdy inny rodzaj środka
czyszczącego może spowodować uszkodzenie materiału obręczy. W przypadku obręczy z włókna węglowego nie wolno mocno
ścierać ich powierzchni papierem ściernym ani podobnym środkiem, gdyż może to spowodować zejście warstwy włókna
węglowego z obręczy w trakcie wymiany opon.
•
Niewłaściwe nałożenie kleju na powierzchnie obręczy uniemożliwia poprawne zamocowanie opon, a w konsekwencji grozi ich
zsunięciem. W trakcie pierwszego korzystania z obręczy należy szczególnie dokładnie wyczyścić ich powierzchnie odpowiednim
środkiem czyszczącym, usuwając wszelkie ślady smaru lub innych obcych materiałów. Następnie należy nałożyć cienką warstwę
kleju na powierzchnię obręczy, tworząc warstwę wiążącą pomiędzy powierzchnią obręczy a właściwą warstwą kleju. Po
przeprowadzeniu tej czynności należy równo rozprowadzić większą ilość kleju na grubość wyłącznie wystarczającą do pokrycia
nierówności opony, a następnie założyć oponę. Niewłaściwe założenie opon lub użycie nieodpowiedniego kleju albo środka
czyszczącego na obręczach wykonanych z włókna węglowego uniemożliwi uzyskanie identycznej siły wiążącej pomiędzy obręczą
a oponami, jak w przypadku opon aluminiowych, a w konsekwencji doprowadzi do zmniejszenia wytrzymałości tych obręczy.
•
W zależności od zastosowanego kleju mogą zaistnieć duże różnice pomiędzy takimi czynnikami, jak siła wiązania, czas potrzebny
do uzyskania właściwego wiązania, trwałość warstwy wiążącej czy podatność na warunki zewnętrzne, np. temperaturę lub
wilgotność. Dlatego w trakcie korzystania z kół należy zwracać szczególną uwagę na siłę wiązania.
•
Przed każdorazowym użyciem należy sprawdzić opony, wywierając na nie nacisk i weryfikując stopień ich przylegania do obręczy.
•
Przy długim okresie użytkowania siła wiązania może ulec pogorszeniu, dlatego w stałych odstępach czasu należy systematycznie
nakładać nową warstwę kleju. W trakcie wymiany opon na obręczach z włókna węglowego należy posłużyć się środkiem do
czyszczenia kleju do obręczy lub podobnym specyfikiem do ostrożnego zdjęcia opon bez zdarcia warstwy włókna węglowego.
•
Nienałożenie kleju na powierzchnię przylegania opony nakładanej na obręcz oznacza mniejszą siłę wiążącą pomiędzy oponą a
obręczą. W sytuacjach wymagających większej siły wiązania pomiędzy oponami a obręczami, np. na trasach zawodów lub wyścigów z
częstymi ostrymi zakrętami i dużymi przyspieszeniami jazdy, można ją zwiększyć, nakładając warstwę kleju również na oponę.
•
Nagrzanie obręczy pod wpływem stałego korzystania z hamulców w trakcie zjeżdżania z dużych pochyłości może spowodować
nagłą utratę siły wiązania. Jeżeli podejrzewa się, że na pewnym etapie jazdy może dojść do takiej sytuacji, należy szczególną
uwagę zwrócić na rodzaj wybranego kleju i częstotliwość ponownego nakładania jego warstwy. Pomimo czynności
zapobiegawczych może nadal dojść do utraty siły wiązania. W razie częstego powtarzania się tej sytuacji należy wymienić koła i
zrezygnować ze stosowania szytek.
•
Przed rozpoczęciem jazdy należy również sprawdzić opony. Duże pęknięcia na oponie mogą spowodować jej zerwanie w trakcie
jazdy, dlatego należy wcześniej wymienić oponę z pęknięciami. Dodatkowo należy również sprawdzić, czy nie doszło do zdarcia
osłony szwów pod wpływem długotrwałego korzystania z opon.
•
W razie jakichkolwiek usterek lub problemów z szytkami należy zakończyć jazdę i skonsultować się z autoryzowanym sprzedawcą
rowerów lub wykwalifikowanym mechanikiem rowerowym.
•
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do autoryzowanego
sprzedawcy rowerów.
UWAGA
•
Jeśli na pomalowaną powierzchnię obręczy dostanie się klej, należy go zetrzeć szmatką, zanim wyschnie. Nie należy stosować
rozpuszczalników ani środków chemicznych, np. środków do czyszczenia kleju do obręczy, ponieważ może dojść do usunięcia
farby.