pl-2
IINNSSTTAALLAACCJJAA PP¸¸YYTTYY PPOODDSSTTAAWWOOWWEEJJ NNAAPP¢¢DDUU ++
Płyta podstawowa nap´du może zostaç wmurowana lub,
przyspawana. Miejsce gdzie płyta podstawowa jest zazwyczaj
umieszczona jest pokazane na przeglàdzie instalacji. Betonowy
cokół musi byç odpowiedniej wielkoÊci (ok. 50cm x 50cm x 50cm).
UUwwaaggaa::
JeÊli nie jest możliwe precyzyjne okreÊlenie wysokoÊci
cokołu i odległoÊci od bramy przed instalacjà, zalecane jest
zamontowanie najpierw listew z´batkowych, a nast´pnie
wmurowanie płyty podstawowej. Elementy dystansowe sà
mocowane dla przestawienia listew z´batkowych o ok. 40 mm w
kierunku do wewnàtrz.
OdległoÊç od dolnej kraw´dzi listwy z´batkowej do płyty
podstawowej wynosi ok. 8 - 9 cm. Mimo, że płyta podstawowa
umożliwia dokonywanie regulacji ostatecznej wysokoÊci i
gł´bokoÊci o kilka centymetrów, radzimy od poczàtku pracowaç
możliwie jak najdokładniej.
MMOONNTTOOWWAANNIIEE SSIILLNNIIKKAA II PPRRZZEEKK¸¸AADDNNII
Nap´d powinien byç mocowany na Êrubach w płycie podstawowej.
WysokoÊç należy ustawiç tak aby przerwa czy szczelina pomi´dzy
kółkiem z´batym a listwà z´batkowà wynosiła ok. 1-2 mm.
KKóó
ł
kkoo
zz´´bbaattee nniiee ppoowwiinnnnoo ssttaannoowwiiçç eelleemmeennttuu nnooÊÊnneeggo
o ccaa
ł
eeggoo ccii´´
ż
aarruu
bbrraammyy!!
Wypozycjonowaç nap´d poprzez otwory regulacyjne tak aby
jego położenie vis-à-vis listwy z´batkowej było zgodne z wymiarami
instalacyjnymi.
MMOOCCOOWWAANNIIEE LLIISSTTWWYY ZZ¢¢BBAATTKKOOWWEEJJ
Aby najproÊciej umocowaç listw´ z´batkowà należy umieÊciç jà na
z´bie nap´dowym silnika, odłàczyç silnik i, popychajàc bram´ z listwà
z´batkowà i stopniowo dokr´caç listw´ osadziç w odpowiednim
miejscu. W ten sposób zapewnia si´ optymalne zaz´bienie szyny z
kołem z´batym. Podczas wykonywania tych czynnoÊci należy
pami´taç o oznaczaniu każdego punktu mocowania.
MMEECCHHAANNIIZZMM ZZWWAALLNNIIAANNIIAA NNAAPP¢¢DDUU ((PPRRAACCAA RR¢¢CCZZNNAA))
Nap´d wyposażony jest w mechanizm zwalniania umożliwiajàcy
r´cznà obsług´ bramy przy braku zasilania. Mechanizm zwalniania
przedstawiony jest na
rryyss.. 66
wraz ze sprz´głem rozłàczajàcym
połàczenie pomi´dzy kółkiem z´batym a kołem z´batym przekładni.
WW cceelluu zzwwoollnniieenniiaa nnaapp´´dduu nnaallee
ż
yy::
ustawiç odpowiednio klucz
nasadowy i obróciç o 180 stopni. Nast´pnie obróciç dêwigni´
zwolnienia o 180 stopni. Operacja zakoƒczona.
PPRRZZYYMMOOCCOOWWAANNIIEE WWYY¸¸ÑÑCCZZNNIIKKÓÓWW
KKRRAA¡¡CCOOWWYYCCHH ((DDOO BBRRAAMMYY)) ++
Wyłàczniki graniczne sà montowane jak pokazano na
rryyss.. 77AA--
CC,,1100AA++BB
. Jeden magnes wyłàcznika kraƒcowego jest oznaczony A
(1) a drugi B (2). Ustawiç wyłàczniki kraƒcowe na listwie z´batkowej w
przewidywanych miejscach zakoƒczenia ruchu. Magnes powinien
byç zwrócony w kierunku silnika. Przełàcznik (styk) jest umieszczony
poÊrodku silnika. Zacisk ustalajàcy przykr´ciç na miejscu jedynie
tymczasowo lub lekko wcisnàç na listwie z´batkowej.
UUwwaaggaa:: NNaal
lee
ż
yy ppaammii
´
ttaa
ç
oo ww
ł
aa
Ê
cciiwwyymm zzaammoonnttoowwaanniiuu mmaaggnneessóóww
nnaa zz
´
bbaattccee ((1100AA++BB))..
MMaaggnneess AA ((11)) == zz lleewweejj ssttrroonnyy
MMaaggnneess BB ((22)) == zz pprraawweejj ssttrroonnyy
UUwwaaggaa!! BBrraammaa pprrzzeessuuwwnnaa mmuussii pprrzzeemmiieesszzcczzaaçç ssii´´ ww sszzyynniiee pprroowwaa--
ddzzààcceejj ii bbyyçç zzaabbeezzppiieecczzoonnaa pprrzzeedd wwyyppaaddnnii´´cciieemm zz tteejj sszzyynnyy..
OOzznnaacczzaa ttoo kkoonniieecczznnooÊÊçç zzaaiinnssttaalloowwaanniiaa ooggrraanniicczznniikkóóww ddllaa oobbuu
kkiieerruunnkkóóww!!
IINNFFOORRMMAACCJJEE PPOOCCZZÑÑTTKKOOWWEE
OO wwyybboorrzzee ww
l
aaÊÊcciiwweeggoo nnaapp´´dduu bbrraammyy pprrzzeessuuwwnneejj ddeeccyydduujjee wwiieellee
cczzyynnnniikkóóww..
Przy założeniu że brama jest sprawna technicznie,
najtrudniejszym aspektem jest uruchomienie bramy. Po
uruchomieniu bramy, do jej przesuwu wymagane jest użycie
znacznie mniejszej siły.
•
WWiieellkkooÊÊçç bbrraammyy::
WielkoÊç bramy jest bardzo ważnym
czynnikiem. Lekka ale długa brama (+ 5m dług.) potrzebuje
znacznie wi´kszej siły do jej uruchomienia niż brama krótka a
ci´żka.
WWIIAATTRR MMOO EE ZZAAHHAAMMOOWWAAÅÅ LLUUBB UUTTRRUUDDNNIIAAÅÅ PPOORRUUSSZZAANNIIEE
SSII¢¢ BBRRAAMMYY ZZNNAACCZZNNIIEE ZZWWII¢¢KKSSZZAAJJÑÑCC UU YYCCIIEE SSII¸¸YY..
•
CCii´´
ż
aarr bbrraammyy::
Ci´żar bramy jest wskaênikiem wzgl´dnym.
PPrrzzyykk
ł
aadd:: LLeekkkkaa bbrraammaa,, ooppoorrnniiee pprrzzeessuuwwaajjààccaa ssii´´ ppoottrrzzeebbuujjee
pprraawwddooppooddoobbnniiee ssiillnniieejjsszzeeggoo nnaapp´´dduu nnii
ż
bbrraammaa ccii´´
ż
kkaa aa
pprrzzeessuuwwaajjààccaa ssii´´ gg
ł
aaddkkoo..
•
TTeemmppeerraattuurraa::
Niskie temperatury zewn´trzne utrudniajà lub, w
nie-których przypadkach uniemożliwiajà uruchomienie bramy, na
przykład przy zmianach gruntowych. W takich przypadkach może
znowu byç potrzebny mocniejszy nap´d. Wysokie temperatury
zewn´trzne mogà powodowaç wczeÊniejsze zadziałanie
mechanizmu zabezpieczenia termicznego.
•
CCzz´´ssttoottlliiwwooÊÊçç pprraaccyy // ccyykkll pprraaccyy::
Maksymalny czas pracy bram
przesuwnych w ciàgu godziny, wynosi około 30%.
UUWWAAGGAA!!
Nap´dy nie zostały zaprojektowane do ciàgłej pracy w cyklu
maksymalnym (działanie typu non-stop). JeÊli nap´d staje si´
zbyt goràcy, nast´puje jego wyłàczenie do momentu
odpowiedniego schłodzenia.
TTeemmppeerraattuurraa oottoocczzeenniiaa oorraazz ssaammaa
bbrraammaa mmaajjàà kklluucczzoowwyy wwpp
ł
yyww nnaa ffaakkttyycczznnyy ccyykkll pprraaccyy nnaapp´´dduu..
•
BBeezzppiieecczzeeƒƒssttwwoo::
Dla zapewnienia bezpieczeƒstwa, nap´d bramy
przesuwnej musi byç wyposażony w lampk´ migajàcà, listwy
stykowe i, w razie potrzeby, w dodatkowe bariery Êwietlne.
Należy sprawdziç ich zgodnoÊç z normami i przepisami
obowiàzujàcymi dla każdego konkretnego przypadku.
•
UUkk
ł
aadd sstteerroowwaanniiaa::
Układ sterowania został opracowany ze
specjalnym uwzgl´dnieniem aspektów bezpieczeƒstwa.
Standardowo umieszczony jest pod ko
ł
pakiem nap´du i
okablowany dla instalacji
pprraawwoossttrroonnnneejj
(silnik z prawej strony
bramy).
LLIISSTTAA KKOONNTTRROOLLNNAA -- PPRRAACCEE PPRRZZEEDDIINNSSTTAALLAACCYYJJNNEE --
Przed rozpocz´ciem instalacji, należy sprawdziç czy zostały
dostarczone wszystkie cz´Êci zgodnie z wykazem.
Upewniç si´ czy system bramy jest w dobrym stanie technicznym.
Brama musi przemieszczaç si´ w sposób płynny i nie może
dotykaç gruntu w żadnym punkcie. Należy pami´taç, że poziom
gruntu może byç w zimie o kilka centymetrów wyższy. Brama musi
byç stabilna i mieç możliwe najmniejsze luzy, aby zapobiec ruchom
poprzecznym. Im płynniej porusza si´ skrzydło bramy, tym bardziej
czuła musi byç regulacja siły.
Sporzàdziç list´ potrzebnych materiałów i nabyç je przed
rozpocz´ciem montażu - kotwy łàczàce ( kołki ustalajàce), Êruby,
ograniczniki bramowe, kable, skrzynki rozdzielcze, narz´dzia itp.
PPRRZZEEGGLLÑÑDD IINNSSTTAALLAACCJJII -- ++
Silnik musi byç zamontowany na nie wystajàcej zainstalowanej
płycie podstawowej. Pokazana listwa z´batkowa musi byç
przymocowana do bramy za pomocà dostarczonych elementów
mocujàcych.
Należy ustaliç najbardziej optymalnà wysokoÊç zamocowania listwy
z´batkowej na bramie i odpowiednio okreÊliç wymiary instalacyjne
dla silnika i płyty podstawowej. JeÊli niemożliwe jest bezpoÊrednie
zamocowanie listwy z´batkowej, należy najpierw zainstalowaç
odpowiedni element mocujàcy (wspornik kàtownikowy, rury
kształtowe itp.)
5
6
2
10
1 2
7
3 5 10
1
4 C
4 A B