Po zdjęciu wskaźnika
zainstalować osłonę
(sprzedawana osobno),
mocując najpierw zatrzask, a
następnie zabezpieczyć
wskaźnik za pomocą śruby
mocującej (a).
Długość A będzie zależeć od skoku tylnego amortyzatora. Z tego powodu duże obciążenie może oddziaływać na układ napędowy, jeżeli
długość łańcucha jest zbyt mała. Należy ustawić długość łańcucha dodając dwa ogniwa do łańcucha, kiedy amortyzator tylny jest
wpołożeniu, w którym wymiar "A" jest najdłuższy, a łańcuch jest na największej koronce i największej tarczy. Jeżeli skok amortyzatora
tylnego jest duży, zwis łańcucha może nie być podnoszony prawidłowo, kiedy łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy i najmniejszej
koronce.
Uwaga:
Nie zakładać nakrętki odwrotnie.
W przypadku jej odwrotnego
założenia nie będzie możliwe
zamocowanie dźwigni hamulca do
kierownicy, co może skutkować
uszkodzeniami.
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6UU0A-002
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kaset zębatek Piasta tylna
Długość łańcucha w rowerach z tylnym amortyzatorem
A
A'
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Największa zębatka
Łańcuch
Największa tarcza
Na obcięty koniec pancerza
założyć tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Uszczelniona końcówka
zgumową osłoną powinna
być zamontowana
woparciu pancerza na
ramie.
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
* Jeżeli przerzutka tylna przemieszcza się zbyt daleko, tak jak
wrowerach z tylnym amortyzatorem, zalecana jest wymiana
końcówki na końcówkę aluminiową.
Koniec pancerza z końcówką
aluminiową powinien znajdować się
po stronie przerzutki.
Końcówka aluminiowa
Strona przerzutki
SI-6UU0A-002-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do osi. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
• Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się wydostać na zewnątrz.
• Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek
iłańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
• Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny. Nie należy stosować smaru DURA-ACE ani
innych środków smarnych. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia sprawności roboczej
przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania do
części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych. Dlatego
należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych.
• Olej mineralny, który stosowany jest w hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega
do części plastikowych, ale części takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobiegania przyleganiu
ciał obcych.
• Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Razem z niniejszą instrukcją serwisową należy przeczytać instrukcje serwisowe dla FH-M785/M788.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na
rowerze. Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia
łańcucha. Nigdy nie stosować rozpuszczalników na bazie kwasów ani zasad, takich jak
odrdzewiacze. W razie użycia takiego typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując
poważne obrażenia ciała".
• W celu uzyskania dobrego działania przerzutki łańcuch posiada stronę przednią i tylną; są one oznaczone
wtaki sposób, że po zainstalowaniu łańcucha będzie on zwrócony we właściwym kierunku. Uzyskanie
prawidłowego działania będzie możliwe po zainstalowaniu łańcucha w odpowiednim kierunku. Jeżeli łańcuch
zostanie zamontowany w przeciwnym kierunku, może spaść, powodując przewrócenie się roweru i
wkonsekwencji poważne obrażenia rowerzysty.
• Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób
poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
wkonsekwencji poważne zranienie.
• Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować
tylko wzmocnione sworznie łączące.
• W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione
lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub
narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, połączenie
łańcucha będzie za słabe, co może spowodować
rozerwanie lub spadanie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby zębów koronek,
należy skrócić łańcuch w innym miejscu niż miejsce, w którym łańcuch został połączony, za
pomocą wzmocnionego sworznia łączącego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie
skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą wzmocnionego sworznia łączącego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli
naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
Wprzeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń ogniwa Sworzeń ogniwa
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Wymiana i montaż wskaźnika
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
zdejmowania lub wymiany wskaźnika.
Wymiana i montaż mechanizmu dźwigni
zmiany biegów
Demontaż i montaż powinny być wykonywane jedynie podczas
wymiany dźwigni zmiany biegów.
Wymianę mechanizmu dźwigni
zmiany biegów można przeprowadzić,
korzystając z procedury demontażu i
montażu, podanej w części "Montaż
obejmy wspornika".
* Jeśli dźwignia jest używana wraz ze
wskaźnikiem, podczas demontażu
należy zamocować płytkę ze
sworzniem.
* W trakcie demontażu umieścić
wypusty płytki ze sworzniem
wotworach mechanizmu dźwigni
zmiany biegów, zgodnie z ilustracją.
Montaż obejmy wspornika
(SM-SL78 - sprzedawana osobno)
<Demontaż>
Czynność zmiany biegu
Mechanizm INSTANT RELEASE umożliwia szybką zmianę biegów, ponieważ napięcie linki jest redukowane natychmiast po naciśnięciu
dźwigni zrzucającej. Dźwignie są wyposażone również w mechanizmy 2-WAY RELEASE oraz MULTI RELEASE, które umożliwiają
przerzucanie o dwa biegi na raz przez pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
Wczasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość
biegów, dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć
dźwignię do położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz,
przesunąć dźwignię do położenia (2). W ten sposób można
przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Można zmieniać skok dźwigni tak, aby przerzucać o wybraną ilość
biegów, dlatego aby przerzucać biegi jeden po drugim przesunąć
dźwignię do położenia (1), a aby przerzucać o dwa biegi na raz,
przesunąć dźwignię do położenia (2). W ten sposób można
przerzucać maksymalnie o dwa biegi na raz.
<Demontaż>
1. Nacisnąć dźwignię B co najmniej 9 razy w celu ustawienia
dźwigni w najwyższym położeniu.
2. Zdemontować śruby mocujące wskaźnik (a) i (b), a następnie
podnieść soczewkę ze wskaźnika w celu zwolnienia zatrzasku,
jak pokazano na ilustracji. Zdjąć wskaźnik.
*Nie pomylić śrub (a) i(b), gdyż może to skutkować
uszkodzeniami.
<Montaż>
1. Nacisnąć dźwignię B co najmniej 9 razy w celu ustawienia
dźwigni w najwyższym położeniu.
2. Sprawdzić, czy igła wskaźnika jest skierowana w lewo. (Rys. 1)
3. Zainstalować wskaźnik, mocując najpierw zatrzask, a następnie
zabezpieczyć wskaźnik za pomocą śrub mocujących (a) i (b).
4. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeżeli nie działa poprawnie,
zamontować go ponownie, zwracając szczególną uwagę na
kroki1 i 2.
1. Zdjąć wskaźnik zgodnie z procedurą demontażu, podaną wczęści
"Wymiana wskaźnika".
2. Zdjąć pokrętło regulacyjne.
3. Zdemontować śrubę mocującą wskaźnik.
4.
Zdemontować cztery śruby montażowe mechanizmu dźwigni zmiany
biegów, a następnie zdjąć mechanizm dźwigni zgodnie zilustracją.
*Pamiętać, aby nie pomieszać śrub A, B i C.
5. Zdjąć płytkę ze sworzniem z mechanizmu dźwigni zmiany biegów.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Moment dokręcania: 3 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 32 mm.
Montaż dźwigni przerzutki (SL-M780-R)
Montaż SL-M780-I i BL-M785
■ Razem z niniejszą instrukcją serwisową należy
przeczytać instrukcje serwisowe dla BR-M785
(SI-8JZ0A).
■ Dokładne informacje na temat montażu kasety zębatek znajdują się w technicznej instrukcji serwisowej do modelu
RD-M780 lub RD-T780 (tylna przerzutka).
■ Wymiana wskaźnika
■ Montaż bez wskaźnika (osłona sprzedawana osobno)
Dźwignia (B)
• 2-WAY RELEASE • MULTI RELEASE
Moment dokręcania:
0,15 Nm
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Moment dokręcania:
0,08 Nm
3. Za pomocą klucza imbusowego
4 mm przymocować dźwignię
przerzutki do dźwigni hamulca.
Zaczep
Śruba (M5 x 17,5 mm)
Nakrętka
1
2
Moment dokręcania: 4 Nm
1. Użyć klucza imbusowego 2 mm
wcelu otwarcia obejmy dźwigni
hamulca, jak pokazano na ilustracji.
2. Włożyć hak wspornika dźwigni
przerzutki do otworu we wsporniku
dźwigni przerzutki, a następnie
tymczasowo dokręcić nakrętkę i
śrubę specjalną w celu
zainstalowania dźwigni na
kierownicy.
Naciśnij
Obejma
1
2
* Przerzutki tylnej RD-M780 nie można używać w połączeniu z kasetą CS-6700 (11 - 28T).
* Przerzutki tylnej RD-T780 nie można używać w połączeniu z kasetą CS-M771-10 (11 - 36T).
• Zamontować dźwignię zmiany biegów w położeniu, w którym nie
będzie ona przeszkadzać w korzystaniu z hamulca i zmianie
przerzutki przedniej.
• Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Uwaga:
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy
sprawdzić zalecenia producenta ramy/części karbonowych
dotyczące momentu dokręcania. Pozwoli to uniknąć zbyt silnego
dokręcenia, mogącego spowodować uszkodzenie materiału
karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić do
niedostatecznego zamocowania elementów.
Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej dziewięć razy w celu ustawienia
dźwigni w najwyższym położeniu. Następnie usunąć kapę otworu
na linkę i przyłączyć linkę.
■ Dokładne informacje na temat montażu przerzutki tylnej oraz regulacji SIS znajdują się w technicznej instrukcji
serwisowej do modelu RD-M780 lub RD-T780 (tylna przerzutka).
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano na
rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może
dojść do uszkodzenia śruby.
Osłona otworu na
linkę
Osłona otworu na linkę
Dźwignia (B)
Linka wewnętrzna
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
zoznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić zakończenie tak,
aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Śruba mocująca wskaźnik
Zatrzask
Rys. 1
a
a
b
Podkładka dystansowa
śruby M5
Płytka ze sworzniem
Śruba mocująca mechanizmu
(M5 x 9,5 mm)
Pokrętło regulacyjne
C
A
A
B
C
<Montaż>
1. Po zdjęciu płytki ze sworzniem wyrównać mechanizm dźwigni
zmiany biegów z obejmą wspornika SM-SL78 (sprzedawana
osobno), a następnie zabezpieczyć go za pomocą czterech śrub
montażowych, dostarczanych wraz z SM-SL78.
2. Umieścić podkładkę na śrubie, a następnie dokręcić śrubę
mocującą mechanizm.
3. Założyć pokrętło regulacyjne.
* W przypadku zmiany obejmy wspornika SM-SL78 na normalną
należy zamocować płytkę ze sworzniem niezależnie od tego, czy
zostanie zainstalowany wskaźnik.
Pokrętło regulacyjne
Podkładka
Klucz płaski 7 mm lub klucz imbusowy 4mm
B
A
Płytka ze
sworzniem
Moment dokręcania:
0,15 Nm
Moment dokręcania:
0,15 Nm
SM-SL78
UWAGA
Nie luzować tej
śruby.
Moment dokręcania:
0,5 Nm
B
Moment dokręcania:
0,15 Nm
Moment dokręcania:
0,08 Nm
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący
Wyciskacz do
łańcucha
Łańcuch 10-rzędowy
o bardzo wąskich
ogniwach do rowerów
górskich
z rowkiem (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
z rowkiem (2)
Grupa XT (MTB) XT (Trekking)
Dźwignia przerzutki SL-M780-R / SL-M780-IR SL-M780-R / SL-M780-IR
Pancerz OT-SP41 OT-SP41
Przerzutka tylna RD-M780 RD-T780
Typ SGS / GS SGS
Piasta tylna FH-M785 / FH-M788 FH-M785
Biegi 10 10
Kaseta zębatek CS-M771-10 CS-M771-10 / CS-6700
Łańcuch CN-HG94 CN-HG94
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 SM-SP17 / SM-BT17
Symbol modelu RD-M780 RD-T780
Typ SGS GS SGS
Biegi 10 10
Całkowita pojemność 43T 35T 45T
Największa zębatka 36T 34T
Najmniejsza zębatka 11T 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 18T 22T
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-M771-10
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36T
bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32T
CS-6700 - 10 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28T
Symbol modelu FH-M785 / FH-M788
Biegi 10
Liczba otworów na
szprychy
32
Dźwignia przerzutki
Dźwignie hamulca
SL-M780-I
BL-M985 / M988 / M785 /
T785 / T780 / M596 / M666
Prawidłowo
Inne modele dźwigni hamulców Niekompatybilne
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Położenie dźwigni zmiany przełożenia
można zmienić, przesuwając ją w lewo
lub w prawo.
4. Dokręcić śrubę mocującą mechanizm kluczem płaskim 7 mm.
Śruba mocująca dźwignię
(mała)
Śruba mocująca dźwignię
(duża)
Śruba mocująca dźwignię
(duża)