Pronar VMP-5S ROZDZIAŁ 1
1.10
maszyny, i ewentualnie elementy wyposażenia dodatkowego. Dostawa do użytkownika
odbywa się transportem samochodowym.
1.5.1 TRANSPORT SAMOCHODOWY
Załadunek oraz rozładunek wozu paszowego z samochodu należy przeprowadzić
korzystając z rampy przeładunkowej przy pomocy ciągnika rolniczego, suwnicy lub dźwigu.
Podczas pracy należy stosować się do ogólnych zasad BHP przy pracach przeładunkowych.
Osoby obsługujące sprzęt przeładunkowy muszą mieć wymagane uprawnienia do używania
tych urządzeń.
Przenoszenie wozu paszowego przy pomocy urządzeń dźwigowych może odbywać się
wyłącznie przy wykorzystaniu stałych elementów konstrukcyjnych maszyny. Zalicza się do
nich przede wszystkim ramę, dyszel oraz oś jezdną.
UWAGA
Do mocowania i podczepiania wozu paszowego nie wolno wykorzystywać cięgna dyszla,
zbiornika, ślimaka oraz innych elementów konstrukcyjnych które nie są wystarczająco
wytrzymałe do przeprowadzenia tego typu operacji.
Wóz paszowy powinien być zamocowana pewnie na platformie środka transportu przy
pomocy pasów, łańcuchów, odciągów lub innych środków mocujących (3) – rysunek (1.3),
wyposażonych w mechanizm napinający. W celu poprawnego zamocowania maszyny zaleca
się opasać osie jezdne, podłużnice ramy oraz ewentualnie dyszel. Dodatkowo, pod dyszel
należy podłożyć drewnianą podporę (1) o takiej wysokości, aby rama wozu była ustawiona
równolegle względem platformy ładunkowej. Pod koła maszyny należy podłożyć kliny (2),
belki drewniane lub inne elementy bez ostrych krawędzi, zabezpieczając wóz przed
przetoczeniem. Blokady kół muszą być przybite do desek platformy ładunkowej samochodu
lub zamocowane w inny sposób uniemożliwiający ich przesuwanie się.
Należy stosować atestowane i sprawne technicznie środki mocujące. Przetarcie pasów,
popękane uchwyty mocujące, rozgięte lub skorodowane haki lub inne uszkodzenia mogą
dyskwalifikować dany środek do użycia. Należy zapoznać się z informacjami zawartymi
w instrukcji obsługi producenta stosowanego środka mocującego. Ilość elementów
mocujących (liny, pasy, łańcuchy, odciągi itp.) oraz siła potrzebna do ich napięcia zależna
jest między innymi od masy własnej maszyny, konstrukcji samochodu, prędkości przejazdu