PRONAR VMP10 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
PRONAR Sp. z o.o.
17-210 NAREW, UL. MICKIEWICZA 101A, WOJ. PODLASKIE
tel.: +48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
fax: +48 085 681 63 83 +48 085 682 71 10
www.pronar.pl
INSTRUKCJA OBSŁUGI I UŻYTKOWANIA
WÓZ PASZOWY VMP-10
T015
WYDANIE 2B-04-2008 NR PUBLIKACJI 129N-00000000-IO
PL
WÓZ PASZOWY VMP-10
T015
IDENTYFIKACJA MASZYNY
SYMBOL /TYP: T015
NUMER KTM: 0826-299-701-509
NUMER FABRYCZNY: S Z B V M 1 0 X X X
WSTĘP
Informacje zawarte w publikacji są aktualne na dzień opracowania. Na skutek udoskonalania
niektóre wielkości oraz ilustracje zawarte w niniejszej publikacji mogą nie odpowiadać
stanowi faktycznemu maszyny dostarczonej użytkownikowi. Producent zastrzega sobie
prawo wprowadzania w produkowanych maszynach zmian konstrukcyjnych ułatwiających
obsługę oraz poprawiających jakość ich pracy, nie dokonując bieżących zmian w instrukcji.
Uwagi oraz spostrzeżenia na temat konstrukcji i działania maszyny prosimy przesłać pod
adres Producenta. Informacje te pozwolą obiektywnie ocenić wytwarzane maszyny oraz
posłużą jako wskazówki przy dalszej ich modernizacji. Informacje o istotnych zmianach
konstrukcyjnych są przekazywane użytkownikowi za pomocą załączonych do instrukcji
wkładek informacyjnych (aneksów).
Instrukcja obsługi stanowi podstawowe wyposażenie maszyny. Przed przystąpieniem do
eksploatacji użytkownik musi zapoznać się z treścią niniejszej instrukcji i przestrzegać
wszystkich zawartych w niej zaleceń. Zagwarantuje to bezpieczną obsługę oraz zapewni
bezawaryjną pracę maszyny. Maszynę skonstruowano zgodnie z obowiązującymi normami,
dokumentami i przepisami prawnymi aktualnie obowiązującymi.
Instrukcja opisuje podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania i obsługi wozu paszowego
VMP 10. Jeżeli informacje zawarte w instrukcji obsługi okażą się nie w pełni zrozumiałe
należy zwrócić się o pomoc do punktu sprzedaży w którym maszyna została zakupiona lub
do Producenta.
Adres Producenta:
PRONAR Sp. z o.o.
ul. Mickiewicza 101A
17-210 Narew
Telefony kontaktowe
+48 085 681 63 29 +48 085 681 64 29
+48 085 681 63 81 +48 085 681 63 82
Informacje, opisy zagrożeń i środków ostrożności oraz polecenia i nakazy związane
z bezpieczeństwem użytkowania w treści instrukcji są wyróżnione znakiem:
oraz poprzedzone słowem „NIEBEZPIECZEŃSTWO”. Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń
stwarza zagrożenie dla zdrowia lub życia osób obsługujących maszynę lub osób
postronnych.
Szczególnie ważne informacje i zalecenia, których przestrzeganie jest bezwzględnie
konieczne, są wyróżnione w tekście znakiem:
oraz poprzedzone słowem „UWAGA". Nieprzestrzeganie opisanych zaleceń zagraża
uszkodzeniu maszyny wskutek nieprawidłowego wykonania obsługi, regulacji lub
użytkowania.
W celu zwrócenia uwagi użytkownika na konieczność wykonania okresowej obsługi
technicznej treść w instrukcji została wyróżniona znakiem:
DEKLARACJA ZGODNOŚCI WE
Spółka PRONAR Sp. z o.o. deklaruje z pełną odpowiedzialnością, że maszyna:
MASZYNA: WÓZ PASZOWY VMP-10
TYP: T015
NR. FABRYCZNY: …………………………………….
do której odnosi się niniejsza deklaracja, spełnia wymagania Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 98/37/WE wprowadzonej do prawa polskiego Rozporządzeniem
Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn
i elementów bezpieczeństwa (Dz. U. Nr 259, poz. 2170). Spełnia wymagania następujących
norm zharmonizowanych z w/w dyrektywą:
PN-EN 703-2006 – Maszyny rolnicze – Maszyny do załadunku, mieszania i/lub
rozdrabniania oraz zadawania kiszonki. Bezpieczeństwo.
PN-EN ISO 12100-1:2005 – Bezpieczeństwo maszyn. Pojęcia podstawowe, ogólne
zasady projektowania. Część 1: Podstawowa terminologia, metodyka
PN-EN ISO 12100-2:2005 – Bezpieczeństwo maszyn. Pojęcia podstawowe, ogólne
zasady projektowania. Część 2: Zasady techniczne
PN-EN 1553:2002 – Maszyny rolnicze – Maszyny rolnicze samobieżne, zawieszane,
łzawieszane i przyczepiane – wymagania wspólne dotyczące bezpieczeństwa.
Ta deklaracja zgodności WE traci swoją ważność, jeżeli maszyna zostanie zmieniona lub
przebudowana bez pisemnej zgody producenta.
Narew, dnia: 11.04.2008
Konrad Raczkowski
Z-ca dyrektora
ds. ekonomiczno-finansowych
SPIS TREŚCI
1. INFORMACJE PODSTAWOWE 1.1
IDENTYFIKACJA ...........................................................................................1.2
PRZEZNACZENIE .........................................................................................1.3
WYPOSAŻENIE.............................................................................................1.4
WARUNKI GWARANCJI................................................................................1.4
TRANSPORT.................................................................................................1.5
ZAGROŻENIE DLA ŚRODOWISKA ..............................................................1.6
KASACJA.......................................................................................................1.6
2. BEZPIECZEŃSTWO UZYTKOWANIA 2.1
PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA ...........................................2.2
ZASADY PORUSZANIA SIĘ PO DROGACH PUBLICZNYCH ......................2.8
OPIS RYZYKA SZCZĄTKOWEGO................................................................ 2.9
NALEPKI INFORMACYJNE I OSTRZEGAWCZE .........................................2.10
3. BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA 3.1
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA........................................................... 3.2
PODWOZIE ...................................................................................................3.3
ZBIORNIK ...................................................................................................... 3.4
HAMULEC ZASADNICZY..............................................................................3.5
HAMULEC POSTOJOWY..............................................................................3.7
NAPĘD ŚLIMAKA ..........................................................................................3.8
UKŁAD SMAROWANIA PRZEKŁADNI..........................................................3.9
INSTALACJA HYDRAULICZNA ZASUW.......................................................3.11
INSTALACJA ELEKTRYCZNA ......................................................................3.12
4. ZASADY UŻYTKOWANIA 4.1
PRZYGOTOWANIE DO PRACY PRZED PIERWSZYM URUCHOMIENIEM 4.2
PRZYGOTOWANIE DO NORMALNEJ PRACY ............................................4.3
ŁĄCZENIE Z CIĄGNIKIEM ............................................................................4.4
NAPEŁNIANIE ZBIORNIKA I TWORZENIE PASZY...................................... 4.6
ANALIZA MIESZANKI PASZOWEJ ...............................................................4.8
KARMIENIE ...................................................................................................4.9
CZYSZCZENIE ..............................................................................................4.11
ODŁĄCZANIE OD CIĄGNIKA........................................................................4.12
ZASADY UŻYTKOWANIA OGUMIENIA ........................................................4.12
5.1 OBSŁUGA TECHNICZNA 5.1
KONTROLA I REGULACJA ŁOŻYSK OSI JEZDNYCH.................................5.2
REGULACJA HAMULCA ZASADNICZEGO ..................................................5.3
REGULACJA HAMULCA POSTOJOWEGO..................................................5.5
OBSŁUGA INSTALACJI PNEUMATYCZNEJ ................................................5.6
OBSŁUGA INSTALACJI HYDRAULICZNEJ ..................................................5.7
SMAROWANIE ..............................................................................................5.9
OBSŁUGA PRZEKŁADNI REDUKCYJNEJ ...................................................5.11
DOSTOSOWANIE DYSZLA DO ZACZEPU CIĄGNIKA.................................5.13
REGULACJA NOŻY ROZDRABNIAJĄCYCH ................................................5.15
WCHODZENIE DO ZBIORNIKA ....................................................................5.17
DEMONTAŻ NOŻY TNĄCYCH......................................................................5.18
REGULACJA POŁOŻENIA NOŻY TNĄCYCH ...............................................5.20
OSTRZENIE NOŻY TNĄCYCH......................................................................5.21
PRZECHOWYWANIE ....................................................................................5.21
MOMENTY DOKRĘCANIA POŁĄCZEŃ ŚRUBOWYCH ...............................5.22
1.1
ROZDZIAŁ
1 INFORMACJE
PODSTAWOWE
IDENTYFIKACJA
PRZEZNACZENIE
WYPOSAŻENIE
WARUNKI GWARANCJI
TRANSPORT
ZAGROŻENIE DLA ŚRODOWISKA
KASACJA
1.2
1.1 IDENTYFIKACJA
RYSUNEK 1.1A ROZMIESZCZENIE TABLICZKI I MIEJSCE UMIESZCZENIA NUMERU FABRYCZNEGO
(1) tabliczka znamionowa, (2) numer fabryczny
Wóz paszowy VMP-10 posiada tabliczkę znamionową umieszczoną na lewej podłużnicy
ramy dolnej. Numer fabryczny wybity jest zarówno na tabliczce znamionowej oraz na lewej
podłużnicy ramy na prostokątnym polu malowanym w kolorze srebrnym. Przy zakupie wozu
paszowego należy sprawdzić zgodność numerów fabrycznych umieszczonych na maszynie
z numerem wpisanym W KARCIE GWARANCYJNEJ, w dokumentach sprzedaży oraz
w INSTRUKCJI OBSŁUGI I UŻYTKOWANIA.
Numer fabryczny osi jezdnej oraz jej typ, wybity jest na tabliczce znamionowej
przymocowanej do belki osi jezdnej.
1
2
SZBVM10XX71X00001
Pronar Sp. z o.o.
ul. Mickiewicza 101A,17-210 Narew
tel./fax: (085) 681 63 29
e-mail: pronar@pronar.pl
Rok prod.
Nr św. hom.
Nr fabr.
Symbol/Typ
Dop. obc. osi
Dop. m. całk.
Ładowność
Dop. obc. zacz.
Masa wł.
kN
kN
kg
kg
kN
kg
VMP10
SZBVM10XX71X00001
1.3
1.2 PRZEZNACZENIE
Wóz paszowy VMP-10 skonstruowany został specjalnie dla nowoczesnych gospodarstw
rolnych zajmujących się hodowlą bydła. Maszyna przeznaczona jest do przygotowywania
paszy w systemach karmienia zwierząt typu TMR, PMR lub im podobnych. Składniki paszy
dozowane są do zbiornika wozu paszowego, w którym następuje rozdrabnianie oraz
dokładne ich wymieszanie. Tworzenie treściwej paszy zależy od wielu czynników, dlatego
zaleca się aby prawidłowy dobór składników pokarmowych odbywał się przy pomocy doradcy
żywieniowego, który w sposób fachowy będzie potrafił określić kilka receptur żywienia.
Wóz paszowy przystosowany jest do przygotowywania mieszanki żywieniowej składającej
się ze wszystkich rodzajów pasz objętościowych (kiszonki, siana, słomy, mączki z roślin
zielonych) i treściwych, produktów paszowych wytwarzanych przez przemysł spożywczy
w postaci sproszkowanej lub granulatu, preparatów żywieniowych zwiększających wydajność
produkcji mleka, witaminowych lub mineralnych.
Układ hamulcowy, oraz układ oświetlenia i sygnalizacji spełniają wymagania wynikające
z przepisów o ruchu drogowym.
Wóz paszowy jest dostosowany do współpracy z ciągnikami rolniczymi wyposażonymi
w hydrauliczną instalację zewnętrzną, instalację elektryczną oświetleniową 12V z gniazdem
7 biegunowym oraz górny zaczep transportowy lub zaczepy dolne o nośności pionowej co
najmniej 12,7 kN. W zależności od wyposażenia, wóz paszowy może być wyposażony
w cięgno obrotowe z okiem 50 mm, lub cięgno zwykłe z okiem 40 mm. W celu
zapewnienia prawidłowej współpracy agregatu, minimalne zapotrzebowanie mocy ciągnika
wynosi 45 kW.
UWAGA
Łączenie wozu paszowego wyposażonego w dyszel z cięgnem obrotowym na górny
zaczep transportowy może być zabronione przez producenta ciągnika rolniczego,
dlatego przed agregowaniem maszyn należy zapoznać się z instrukcja obsługi ciągnika i
ściśle przestrzegać zaleceń w niej zawartych.
Układ jezdny (osie, koła i ogumienie), spełnia wymagania stawiane dla wozu paszowego,
który może być użytkowany z prędkością dopuszczalną maksymalnie 25 km/h. Spełnienie
tych wymagań jest uwarunkowane należytą obsługą i przestrzeganiem zasad zawartych
w niniejszej instrukcji.
1.4
NIEBEZPIECZEŃSTWO
Wozu paszowego nie wolno używać niezgodnie z jego przeznaczeniem, a w
szczególności:
do przewożenia ludzi i zwierząt
do mieszania i przewozu materiałów toksycznych i łatwopalnych.
do przygotowywania żywności dla ludzi lub do jej przechowywania.
do rozprowadzania płynów, piasku lub substancji włóknistych.
do transportu ładunków masowych, pojedynczych przedmiotów lub jakichkolwiek
materiałów i substancji, które nie wchodzą w zakres przeznaczenia wozu
paszowego.
1.3 WYPOSAŻENIE
W skład standardowego wyposażenia każdego wozu paszowego wchodzą:
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA I OBSŁUGI
INSTRUKCJA OBSŁUGI WAGI
KARTA GWARANCYJNA
przewód przyłączeniowy instalacji elektrycznej
Na życzenie odbiorcy Producent może wyposażyć wóz paszowy w następujące elementy
wyposażenia dodatkowego:
tablica wyróżniająca pojazdy wolno poruszające się
wał przegubowo teleskopowy wraz z instrukcją obsługi
kliny do kół
1.4 WARUNKI GWARANCJI
"PRONAR" Sp. z o.o. w Narwi gwarantuje sprawne działanie maszyny przy użytkowaniu jej
zgodnie z warunkami techniczno-eksploatacyjnymi opisanymi w Instrukcji Obsługi.
1.5
Usterki ujawnione w okresie gwarancyjnym będą usuwane przez Serwis Gwarancyjny w
terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od daty przyjęcia maszyny do naprawy przez
Serwis Gwarancyjny, lub w innym uzgodnionym terminie.
Nie są objęte gwarancją części i podzespoły maszyn, które ulegają zużyciu w normalnych
warunkach eksploatacyjnych przed upływem okresu gwarancji: eksploatacyjnie zużyte
ogumienie, noże tnące i okładziny hamulcowe, uszkodzenia mechaniczne, uszkodzenia
wynikłe z niewłaściwej eksploatacji, regulacji i konserwacji.
Szczegółowe warunki gwarancji podane są w Karcie Gwarancyjnej dołączonej do nowo
zakupionej maszyny.
UWAGA
Należy żądać od sprzedawcy dokładnego wypełnienia Karty Gwarancyjnej i kuponów
reklamacyjnych. Brak np. daty sprzedaży lub pieczątki punktu sprzedaży naraża
użytkownika na nie uznanie ewentualnych reklamacji.
1.5 TRANSPORT
Wóz paszowy jest przygotowany do sprzedaży w stanie kompletnie zmontowanym i nie
wymaga pakowania. Pakowaniu podlega jedynie dokumentacja techniczno - ruchowa
maszyny i ewentualnie elementy wyposażenia dodatkowego.
Dostawa do użytkownika odbywa się transportem samochodowym lub po połączeniu
z ciągnikiem transportem samodzielnym.
UWAGA
Przy transporcie samodzielnym, operator ciągnika powinien zapoznać się z treścią
niniejszej instrukcji obsługi i przestrzegać zawartych w niej zaleceń. Przy transporcie
samochodowym wóz jest zamocowany na platformie środka transportu zgodnie z
wymaganiami bezpieczeństwa podczas transportu. Kierowca samochodu, w czasie
transportowania wozu paszowego, powinien zachować szczególną ostrożność. Wynika
to z faktu przesunięcia do góry środka ciężkości pojazdu z załadowaną maszyną.
Przy załadunku i rozładunku wozu paszowego należy stosować się do ogólnych zasad BHP
przy pracach przeładunkowych. Osoby obsługujące sprzęt przeładunkowy muszą mieć
wymagane uprawnienia do używania tych urządzeń.
1.6
Wóz paszowy powinien być zamocowany pewnie na platformie środka transportu przy
pomocy pasów lub łańcuchów wyposażonych w mechanizm napinający. Środki mocujące
muszą mieć aktualny atest bezpieczeństwa. Pod koła wozu należy podłożyć kliny lub inne
elementy bez ostrych krawędzi, zabezpieczając maszynę przed przetoczeniem. Kliny muszą
być przymocowane do platformy środka transportu. W trakcie prac przeładunkowych należy
zwrócić szczególną uwagę, aby nie uszkodzić elementów wyposażenia wozu paszowego
oraz powłoki lakierniczej.
1.6 ZAGROŻENIE DLA ŚRODOWISKA
Wyciek oleju hydraulicznego lub przekładniowego stanowi bezpośrednie zagrożenia dla
środowiska naturalnego. W czasie wykonywania prac konserwująco naprawczych, przy
których istnieje ryzyko wycieku oleju, należy prace te wykonywać w pomieszczeniach
z nawierzchnią olejoodporną. Olej, który wydostał się z instalacji hydraulicznej lub smarującej
należy natychmiast zebrać i zneutralizować.
1.7 KASACJA
W przypadku podjęcia przez użytkownika decyzji o kasacji maszyny, cały wóz paszowy
należy przekazać do wyznaczonej przez Starostę składnicy złomu. W przypadku wymiany
części, elementy zużyte lub uszkodzone należy przekazać do skupu surowców wtórnych.
Olej hydrauliczny lub smarujący należy przekazać do odpowiedniego zakładu zajmującego
się utylizacją tego typu odpadów.
2.1
ROZDZIAŁ
2 BEZPIECZEŃSTWO
UŻYTKOWANIA
PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
ZASADY PORUSZANIA SIĘ PO DROGACH PUBLICZNYCH
OPIS RYZYKA SZCZĄTKOWEGO
NALEPKI INFORMACYJNE I OSTRZEGAWCZE
2.2
2.1 PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
Przed przystąpieniem do eksploatacji maszyny użytkownik powinien dokładnie
zapoznać się z treścią niniejszej instrukcji oraz innych instrukcji dołączonych do
wyposażenia wozu paszowego (instrukcja obsługi wagi oraz wału przegubowo
teleskopowego). W czasie eksploatacji należy przestrzegać wszystkich zawartych
w nich zaleceń.
Jeżeli informacje zawarte w instrukcji są niezrozumiałe należy skontaktować się ze
sprzedawcą prowadzącym w imieniu Producenta autoryzowany serwis techniczny lub
bezpośrednio z Producentem.
Nieostrożne i niewłaściwe użytkowanie i obsługa wozu paszowego, oraz
nieprzestrzeganie zaleceń zawartych w niniejszej instrukcji, stwarza zagrożenie dla
zdrowia.
Nieprzestrzeganie zasad bezpiecznego użytkowania, stwarza zagrożenie dla zdrowia
osobom obsługującym i postronnym.
Ostrzega się o istnieniu ryzyka szczątkowego zagrożeń, dlatego stosowanie zasad
bezpiecznego użytkowania powinno być podstawową zasadą korzystania z wozu
paszowego.
Zabrania się użytkowania maszyny przez osoby nieuprawnione do kierowania
ciągnikami rolniczymi, w tym przez dzieci, osoby nietrzeźwe i będące pod wpływem
narkotyków lub innych substancji odurzających.
Zabrania się użytkowania maszyny niezgodnie z jej przeznaczeniem. Każdy kto
wykorzystuje maszynę w sposób niezgodny z jej przeznaczeniem, bierze w ten
sposób na siebie pełną odpowiedzialność za wszelkie konsekwencje wynikłe z jej
użytkowania. Za użytkowanie niezgodne z przeznaczeniem uważa się wszystkie inne
czynności, niż te które zostały opisane w niniejszej instrukcji.
Jakiekolwiek modyfikacje wozu paszowego zwalniają firmę PRONAR Narew od
odpowiedzialności za powstałe szkody lub uszczerbek na zdrowiu.
Przed każdym użyciem wozu paszowego należy sprawdzić jego stan techniczny.
W szczególności sprawdzić stan techniczny układu zaczepowego, układu jezdnego,
instalacji hamulcowej i sygnalizacji świetlnej.
2.3
Wchodzenie na maszynę jest możliwe tylko przy absolutnym bezruchu wozu
paszowego i wyłączonym silniku ciągnika. Dozwolone jest tylko wchodzenie na podest
podczas pracy wozu paszowego w celu kontroli procesu mieszania i rozdrabniania,
przy zachowaniu należytej ostrożności i uwagi.
Wóz paszowy odłączony od ciągnika musi być unieruchomiony hamulcem
postojowym. Jeśli maszyna stoi na spadku lub wzniesieniu należy dodatkowo
zabezpieczyć go przed przetoczeniem podkładając pod koła kliny lub inne elementy
bez ostrych krawędzi.
Zabrania się przewożenia ludzi i zwierząt na maszynie.
Przed przystąpieniem do podłączenia wozu paszowego do ciągnika rolniczego należy
sprawdzić stan techniczny układu zaczepowego wozu paszowego i ciągnika, wał
napędowy, oraz elementy przyłączeniowe instalacji hydraulicznej, pneumatycznej
i elektrycznej.
Zabrania się podłączenia wozu paszowego do ciągnika, jeżeli zastosowane oleje
hydrauliczne w obydwu maszynach są innego gatunku.
W trakcie łączenia wozu paszowego z ciągnikiem należy korzystać z odpowiedniego
zaczepu ciągnika. Sprawdzić zabezpieczenie.
Podczas łączenia maszyny zachować szczególna ostrożność.
W trakcie łączenia nikt nie może przebywać pomiędzy wozem paszowym
a ciągnikiem.
Sprawdzić stan połączeń i zabezpieczeń.
Instalacja hydrauliczna w trakcie pracy znajduje się pod wysokim ciśnieniem.
Regularnie kontrolować stan techniczny połączeń oraz przewodów hydraulicznych
i pneumatycznych.
W przypadku awarii instalacji hydraulicznej lub pneumatycznej, maszynę należy
wyłączyć z eksploatacji do czasu usunięcia awarii.
W trakcie podłączania przewodów hydraulicznych do ciągnika, należy zwrócić uwagę,
aby instalacja hydrauliczna ciągnika oraz wozu paszowego nie była pod ciśnieniem.
2.4
Należy często sprawdzać stan układu hydraulicznego maszyny, przecieki oleju są
niedopuszczalne.
W przypadku awarii instalacji hydraulicznej lub pneumatycznej, wóz paszowy należy
wyłączyć z eksploatacji do czasu usunięcia awarii.
Przed rozpoczęciem prac naprawczych w instalacji hydraulicznej lub pneumatycznej
należy zredukować ciśnienie oleju lub powietrza..
W przypadku zranienia silnym strumieniem oleju hydraulicznego należy niezwłocznie
zwrócić się do lekarza. Olej hydrauliczny może wniknąć pod skórę i być przyczyną
infekcji.
Stosować olej hydrauliczny zalecany przez Producenta. Nigdy nie mieszać dwóch
rodzajów oleju.
Po wymianie oleju hydraulicznego zużyty olej należy utylizować.
Przy pracach związanych z ogumieniem, należy uważać na to, aby maszynę
zabezpieczyć przed przetoczeniem, podkładając pod koła kliny dołączone do wozu
paszowego.
Prace naprawcze przy kołach lub ogumieniu powinny być wykonywane przez osoby w
tym celu przeszkolone i uprawnione. Prace te powinny być wykonane przy pomocy
odpowiednio dobranych narzędzi.
Po każdym zamontowaniu koła, należy sprawdzić stopień dokręcenia nakrętek.
Kontrola powinna odbyć się każdorazowo po pierwszym użyciu, po pierwszym
przejeździe z obciążeniem i następnie po 6 miesiącach użytkowania wozu
paszowego.
Regularnie kontrolować ciśnienie ogumienia.
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek usterek w działaniu lub uszkodzenia, wóz
paszowy należy wyłączyć z eksploatacji do czasu naprawy.
W trakcie prac należy używać odpowiedniej, ściśle dopasowanej odzieży ochronnej,
rękawic oraz właściwych narzędzi.
Czynności obsługowo-naprawcze wykonywać stosując ogólne zasady bezpieczeństwa
i higieny pracy. W razie skaleczenia ranę należy natychmiast przemyć
2.5
i zdezynfekować. W przypadku doznania poważniejszych obrażeń należy zasięgnąć
porady lekarskiej.
Prace naprawcze, konserwacyjne i czyszczące należy wykonywać tylko przy
wyłączonym silniku ciągnika i wyjętym kluczyku zapłonowym ze stacyjki.
Kontrolować stan połączeń śrubowych.
Przed pracami spawalniczymi lub elektrycznymi, wóz paszowy należy odłączyć od
stałego dopływu prądu.
W okresie gwarancyjnym, wszelkie naprawy mogą być wykonywane tylko przez
uprawniony przez Producenta serwis gwarancyjny.
W przypadku konieczności wymiany poszczególnych elementów należy wykorzystać
tylko elementy oryginalne lub wskazane przez Producenta. Niezastosowanie się do
tych wymagań może stworzyć zagrożenie zdrowia lub życia osób postronnych lub
obsługujących wóz paszowy a także przyczynić się do uszkodzenia maszyny.
Przed rozpoczęciem prac spawalniczych powłokę malarską należy oczyścić. Opary
palącej się farby są trujące dla człowieka i zwierząt. Prace spawalnicze należy
wykonywać w dobrze oświetlonym i wentylowanym pomieszczeniu.
Kontrolować stan elementów ochronnych, ich stan techniczny oraz prawidłowość
zamocowania.
W trakcie prac spawalniczych należy zwrócić uwagę na elementy łatwopalne lub łatwo
topliwe (elementy instalacji pneumatycznej, elektrycznej, hydraulicznej, elementy
wykonane z tworzyw sztucznych). Jeżeli istnieje zagrożenie zapalenia się lub ich
uszkodzenia, przed przystąpieniem do prac spawalniczych należy je zdemontować.
W przypadku prac wymagających podniesienie wozu paszowego, należy wykorzystać
do tego celu odpowiednie atestowane podnośniki hydrauliczne lub mechaniczne. Po
podniesieniu wozu należy zastosować dodatkowo stabilne i wytrzymałe podpory.
Zabrania się wykonywania prac pod wozem paszowym podniesionym tylko za pomocą
podnośnika.
Zabrania się podpierania wozu przy pomocy elementów kruchych (cegły, pustaki,
bloczki betonowe).
2.6
Po zakończeniu prac związanych ze smarowaniem, nadmiar smaru lub oleju należy
usunąć.
Wóz paszowy, a w szczególności zbiornik oraz ślimak należy utrzymywać w czystości.
Regulację noży wykonywać tylko wtedy, kiedy ślimak nie obraca się.
Przed wejściem do zbiornika zabezpieczyć ciągnik przed dostępem osób
niepowołanych, odłączyć wał przegubowo teleskopowy, otworzyć zasuwy, i odłączyć
przewody instalacji hydraulicznej od ciągnika.
Podczas wchodzenia do zbiornika należy zachować szczególną ostrożność.
Wchodzenie do zbiornika jest możliwe tylko przy wykorzystaniu 2 drabin, zabrania się
korzystania z podestu oraz okna zsypowego.
Wchodzenie do zbiornika jest możliwe tylko przy całkowitym bezruchu maszyny.
Noże tnące są bardzo ostre, dlatego należy zachować ostrożność podczas montażu,
demontażu lub regulacji.
Po każdorazowym zakończeniu pracy wóz paszowy należy oczyścić z resztek paszy.
Używanie wozu paszowego na kilku gospodarstwach stwarza zagrożenie
rozprzestrzeniania się drobnoustrojów w środowisku. Niebezpieczeństwo to może być
zminimalizowane przez staranne czyszczenie maszyny.
W przypadku, kiedy wóz paszowy był użyty do mieszania skażonej paszy, należy go
zdezynfekować w sposób zgodny z zaleceniami władz sanitarnych.
Maszyna musi być ponownie całkowicie wyczyszczona, w przypadku kiedy nie była
używana przez okres dłuższy niż 3 dni.
Rozwój flory bakteryjnej jest zjawiskiem normalnym, które jest bardziej intensywne
w przypadku stosowania preparatów żywnościowych do produkcji mieszanki
paszowej. Utrzymanie należytej czystości wozu paszowego jest więc warunkiem
zachowania zdrowia karmionych zwierząt.
Przed rozpoczęciem pracy należy zapoznać się z instrukcją obsługi wału napędowego
dostarczonej przez producenta wału i stosować się do zaleceń w niej zawartych.
2.7
Wóz paszowy może być podłączony do ciągnika tylko i wyłącznie przy pomocy
odpowiednio dobranego wału przegubowo teleskopowego, zalecanego przez
Producenta.
Wał napędowy musi być wyposażony w osłony. Zabrania się użytkowania wału
z uszkodzonymi elementami zabezpieczającymi lub ich brakiem.
Po zainstalowaniu wału należy upewnić się, czy jest on prawidłowo i bezpiecznie
podłączony do ciągnika oraz wozu paszowego.
Przed każdorazowym uruchomieniem wozu paszowego należy upewnić się, że
wszystkie osłony są sprawne oraz prawidłowo umieszczone. Uszkodzone lub
niekompletne podzespoły muszą być wymienione na nowe oryginalne.
Zabrania się noszenia luźnej odzieży, luźnych pasków lub czegokolwiek, co mogłoby
wkręcić się w obracający wał. Kontakt z obracającym wałem przegubowo
teleskopowym może spowodować poważne obrażenia.
Przed odłączeniem wału, należy wyłączyć silnik ciągnika rolniczego oraz wyjąć
kluczyk ze stacyjki.
W trakcie pracy w warunkach ograniczonej widoczności, wał przegubowo teleskopowy
oraz jego otoczenie należy oświetlić przy pomocy reflektorów roboczych ciągnika.
Podczas transportu wał należy przechowywać w pozycji poziomej, tak aby uniknąć
uszkodzenia osłon i innych elementów zabezpieczających.
W trakcie użytkowania wału i wozu paszowego, nie wolno używać prędkości obrotowej
WOM większej niż 540 obr/min. Zabrania się przeciążania wału i wozu paszowego
oraz gwałtownego załączania sprzęgła. Przed uruchomieniem wału przegubowo
teleskopowego należy upewnić się czy kierunek obrotu WOM jest właściwy.
Zabrania się przechodzenia nad i pod wałem oraz stawania na nim zarówno podczas
pracy jak i trakcie postoju wozu paszowego.
Wał przegubowo teleskopowy posiada na obudowie oznaczenia, wskazujące który
koniec wału należy podłączyć do ciągnika.
Nigdy nie używać uszkodzonego wału przegubowo teleskopowego, gdyż grozi to
wypadkiem. Uszkodzony wał należy naprawić lub wymienić na nowy.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81

PRONAR VMP10 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi